מסמך שהוכן על-ידי המרכז למחקר ולמידע של הכנסת מגלה כי ביישובים רבים בישראל אין כלל תחבורה ציבורית פנימית, והדבר פוגע באיכות חיי התושבים וביכולתם להשתלב בשוק העבודה. חמור מכך, משרד התחבורה אינו יוזם מספיק פיתוח של תחבורה ציבורית ביישובים אלו, ובפרט לא של אוטובוסים קטנים ומוניות שירות. בפועל, גורם הדבר להדרה חברתית משוק העבודה של משפחות מהשכבות החלשות, של קבוצות מיעוט חרדיות וערביות וכן של תושבי הפריפריה ויישובים קטנים.
ועדת הכלכלה של הכנסת, שדנה (יום ד', 21.10.09) במסמך, שמעה סקירה מפיו של שר התחבורה. בניגוד לקודמו בתפקיד
שאול מופז ולמנכ"ל משרדו
גדעון סיטרמן, הודה השר ישראל כ"ץ, שהרפורמה בתחבורה הציבורית היא אכן הצלחה ולא כישלון כפי שניסו להציגה.
המסמך קובע כי פתיחת קווים לתחרות מביאה לירידה חדה במחירים ולירידה מקבילה גם בהיקף הסבסוד. על-כן, נכתב, "יש לצפות כי המשך יישום הרפורמה בקווי אוטובוס ציבוריים יסייע להסיט את כספי התמיכה בתעריפים בקווים לא תחרותיים לדרכים חלופיות לעידוד תח"צ כמו נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים)".
בשנת 2003 הביאה הרפורמה למפנה בשוק, שכלל כמה מגמות:
- גידול של כשליש ברווחי חברות האוטובוסים;
- ירידת מחירי הנסיעה בשיעור של כ-2.3%.
- מספר הנוסעים שקטן במשך השנים, עלה בהתמדה.
יושב-ראש ועדת הכלכלה, חבר הכנסת
אופיר אקוניס (ליכוד), אמר בתום הדיון כי אחת לרבעון תעביר חברת ריבה, העוסקת בבקרה ובפיקוח על האוטובוסים וקווי האוטובוסים, דוח שיוצג בוועדה. כמו-כן ביקש להעביר לוועדה את טבלת המחירים לרפורמה בתעריפים. לדבריו, פיתוח התחבורה הציבורית הוא משימה לאומית, ו"תחבורה יעילה ומהירה תבטל את הפריפריות ותצמצם פערים חברתיים".