|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
השופט זיילר. בראש הוועדה לבדיקת השירותים הווטרינריים [צילום: פלאש 90]

דוח ועדת זילר: הדרג המינהלי השתלט על הדרג המקצועי

ועדת הבדיקה לבחינת השירותים הוטרינריים מצאה כי פקיד ותיק של משרד החקלאות הצליח לתמרן את נציבות המדינה, את משרד מבקר המדינה ומוקדי קביעת ההחלטות במדינה
07/04/2010  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   סדום ועמורה   |   תגובות
עיקרי ההתפתחויות בפרשה
התנהלות לא תקינה של סמנכ"ל השירותים הוטרינריים. המלצה להעביר הממצאים בעניינו ליועץ המשפטי לממשלה
הכשל המרכזי בשירותים הווטרינריים הוא השתלטות הדרג המינהלי על הדרג המקצועי
המבקר הפנימי במשרד החקלאות כשל בתפקידו
שר החקלאות יקים ועדת היגוי ציבורית לארגון-מחדש בשירותים הווטרינריים
שר החקלאות ימנה באופן מיידי ועדה לאיתור מנהל חדש לשירותים הווטרינריים
תישקל הקמת ועדת איתור למינוי מנהלים בכירים נוספים בשירותים הווטרינריים

עידן יוסף
בכירים בשירות הווטרינרי עלולים להיפגע

עידן יוסף
ועדת חקירה ממשלתית תבדוק חשדות לשחיתות בשירות הווטרינרי

ועדת הבדיקה לבחינת התנהלות השירותים הווטרינרים, בראשות השופט (בדימוס) ורדי זילר, ובהשתתפות ד"ר יהודה עפרון, הגישה את מסקנותיה לשר החקלאות, שלום שמחון. שמחון החליט בהתאם להמלצת הוועדה על הפסקה מיידית של עבודתו של הסמנכ"ל למינהל, יהודה מאירוביץ, אשר השעה עצמו מעבודתו לפני מספר חודשים. בהתאם להמלצת הוועדה יועבר הדוח ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לבחינת התנהלותו של מאירוביץ אשר על-פי הדוח "הפך את אי אמירת האמת, הן בפני הוועדה במסגרת עדות, הן בדיווחי עבודה שונים, למשהו הקרוב לשגרה".

השר שמחון החליט להעביר את הדוח למבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס בשל הממצאים הנוגעים להתנהלותו של מבקר הפנים במשרד החקלאות, משה שבתאי, ושל עובד משרד מבקר המדינה, שמעון עמר.

שמחון החליט לפני כשנה וחצי על הקמת ועדת הבדיקה, שסמכויותיה כשל ועדת חקירה, באישור שר המשפטים והממשלה. דוח הוועדה כולל כ-260 עמודים, שגובשו בתום שמיעת 119 עדים.

הוועדה קובעת כי "אם כל חטאת של אי התקינות בשירותים הווטרינרים הוא כשל ארגוני חמור שהלך וגבר עם השנים". הוועדה מגדירה ככשל מרכזי את השתלטות הדרג המינהלי על הדרג המקצועי. וזאת בשל השליטה הכמעט מלאה בשירותים הווטרינרים, שאליה חתר ושאותה השיג הסמנכ"ל למינהל, יהודה מאירוביץ, ששלט בשירותים הווטרינרים ביד רמה. השליטה שהשיג מאירוביץ גררה בעקבותיה עימות בין הפן המקצועי ובין הפן המינהלי. שורשיו של עימות זה עוד בעת כהונתו של פרופ' שמשוני כמנהל השירותים הווטרינרים החל בשנת 1974. שורשים אלו נבטו ופרחו מאוחר יותר, הן בתקופתו של ד"ר עודד ניר, קודמו בתפקיד של מנהל השירותים הווטרינרים הנוכחי, והגיעו למיצוים המלא בתקופתו של ד"ר משה חיימוביץ' כמנהל השירותים הווטרינרים הנוכחי. "דומיננטיות היתר של מאירוביץ הפקיעה חלק ניכר מהשליטה המקצועית מידי אנשי המקצוע לטובת ריכוזה בידיו" (עמ' 60).

הדוח מרחיב בכל הנוגע לנזק המתמשך שגרם מאירוביץ, וקובע נחרצות כי "הקשה והמזיק ביותר לתפקידו של השירותים הווטרינרים הוא מינויו וכהונתו לאורך שנים של מאירוביץ. הוא הצליח לרכז בידו שלטון ייחודי, שכונה על-ידי אחדים כשלטון של פחד והטלת אימה וטרור. מדובר באדם המודרך על-ידי שיקולים בלתי עניינים שבמרכזם ניצב הוא עצמו. הוא מתערב בכל, ובכלל זה בתחום המקצועי הווטרינרי שבו אין לו ידע מוסמך, והוא מותיר אחריו אדמה חרוכה בשטחים רבים. דרך פעילותו משרה אווירה עכורה וקשה, מובילה למינויים לא ראויים, מעוותת סדרי עדיפויות כספיים ומנהליים, בזה לכללי מינהל תקינים, ונעדרת בלמים בכל הנוגע לאבחנה הרחבה בין "שלי" ל"שלך" (עמ' 48).

בפני הוועדה נחשפה תמונה עכורה בכל הנוגע לדרך המינויים בשירותים הווטרינרים. הוועדה קובעת כי למאירוביץ הייתה מעורבות מלאה בכל מינוי ובכל מכרז. "אחד הגורמים לאווירה המתסכלת השוררת בשירותים הווטרינרים נבע מהתחושה המוצדקת של העובדים כי טובים סיכוייהם של המסתופפים בצילו של מאירוביץ ליהנות מקבלת תפקידים ומינויים אטרקטיביים, מקידום, מנסיעות לחו"ל ולקבלת טובות הנאה אחרות, ואילו סיכוייהם של אחרים לזכות בכל אלו קטנים". הוועדה קובעת עוד כי דברי מאירוביץ בעניין מעורבותו במינויים היו "לא אמת רבתי!" (עמ' 78).

הוועדה קובעת כי הקשרים יוצאי הדופן שמאירוביץ קשר עם גורמי פנים וחוץ היכולים להקל או לסייע או לאשר או לאפשר מהלכים אותם ביקש מאירוביץ לבצע בתחום מינויי או פיטורי עובדים, הקלו עליו את המלאכה.

מאירה עזר, שהייתה בכירה בנציבות שירות המדינה, העידה כי: "למאירוביץ היו קשרים טובים מאד עם הנציבות כי הוא מכיר אנשים לאורך שנים, הדיבורים היו שיש לו גם דלת פתוחה לנציב שירות המדינה" (עמוד 170). היד החופשית שמאירוביץ הצליח להשיג במידה רבה מגורמי חוץ הפכו אותו לשליט יחיד הממנה מינויים, ולו ההנהגה. בהקשר זה מזכירה הוועדה את פיטוריהם של מספר עובדים בשירותים הווטרינרים, ביניהם: ד"ר אלכסייב, שהיה עובד טוב, ופוטר בשל סירובו להעניק למאירוביץ שירות שלא הגיע לו, ניסיון סילוקו של ד"ר אבני ממשמרתו בנתב"ג, רק משום שהקפיד, בניגוד לקודמיו ולמורת רוחם של בעלי עניין שהייתה להם נגישות למאירוביץ, לבדוק בעלי חיים המיועדים לייבוא או לייצוא, הענקת תואר של סגן מנהל המכון הווטרינרי לד"ר שמעון פרק ללא מכרז וניסיון לצמצם סמכויותיו של ד"ר רוני עוזרי, מנהל השירותים הווטרינרים בשדה, לאחר שנתן עדות שאינה מחמיאה למאירוביץ. ניסיון זה חרג מכללי התקשי"ר ומאירוביץ הניע וגרר את נציבות שירות המדינה לאשר כרסום סמכויותיו של ד"ר עוזרי, אשר בדיעבד הכירה בכך שצעד זה היה מוטעה (עמ' 172).

הוועדה קובעת כי כל אלה השפעתם של כל אלה על המורל, יחסי העבודה, והאמון בהנהגת השירותים הווטרינרים, היא הרסנית" (עמ' 79).

עוד מתייחסת הוועדה לדרך בה הצליח מאירוביץ לתחזק את קשריו. כך למשל, שלח כרטיסי ברכה ממשרדו, לרגל חג או לרגל ימי הולדת. משלוח זה הוא בניגוד להוראות התקשי"ר. רשימת הזוכים בכרטיסי הברכה כוללת כ-2,000 איש, חלקם אנשים הנמצאים במוקדי קבלת ההחלטות המשפיעות על השירותים הווטרינרים. עוד נמנים ברשימות אלו גם בכירה בנציבות שירות המדינה, וכן שמעון עמר, ממשרד מבקר המדינה. מבקר המשרד משה שבתאי, לא פעל נגד נוהל פסול זה.

הוועדה קובעת עוד כי מאירוביץ רכש ספרים על חשבון ספריית השירותים הווטרינרים, הפקיע עובד ששימש כמשרתו האישי, וכי לא מעט מקרובי משפחתו ומקורביו מצאו או מוצאים עד היום את עיסוקם בשירותים הווטרינרים או בארגונים מקורבים לו.

הוועדה קובעת כי השירותים כשלו גם בהיבט של קביעת סדר העדיפויות, ובמתן בכורה לעשייה המינהלית על פני העשייה המקצועית, הן בכמות העובדים המוקצית והן בהעדפה במבנים המוקצים לפעילויות אלו.

הדוח מתייחס למנהלים נוספים בשירותים הווטרינרים וקובע כי חלקם אינם מתאימים למלאכה שהופקדה בידם. באשר למנהל השירותים הווטרינרים, ד"ר משה חיימוביץ, קובע הדוח כי הוא נזקק או נטה להיגרר אחרי סגנו לאמרכלות מאירוביץ וכי לא היה בקיא בכל הנעשה בשירותים הווטרינרים.

פרק נכבד מקדישה הוועדה לכשל המבקר הפנימי במשרד החקלאות. המבקר הפנימי של המשרד, בעשרים השנים האחרונות, משה שבתאי, לא יזם ולא ערך אף דוח ביקורת בהנהלת השירותים הווטרינרים, על-אף שמדובר ביחידה שתקציבה כ-80 מיליון שקלים. הוועדה קובעת כי "הימנעות הביקורת הפנימית לבדוק ולו פעם אחת(!), אם לא את ההיבט הכספי (שזועק לביקורת), לפחות את ההיבט הארגוני ונוהל התיעוד היא מחדל חמור".

הוועדה שמעה תלונות על חוסר נכונותו של שבתאי לטפל ברצינות בתלונות וקובלנות שיש להן זיקה למקורביו של מאירוביץ.

כשל הביקורת לא מסתיים במבקר הפנימי של המשרד. הוועדה מציינת כי נעשתה פנייה "אנונימית" למבקר המדינה כדי להניעו לבדוק אם יש בסיס מספיק להקמת ועדה. למבקר המדינה נעשתה גם פנייה מטעם קבוצת רופאים וטרינרים אנונימיים אף הם, ובה טענות קשות על אי-תקינות בשירותים הווטרינרים. משרד המבקר התייחס מיד לפנייה האנונימית על העדר סיבות להקמת הוועדה וגם החל לבדוק אותה. הוועדה מציינת כי למיטב ידיעתה הוא לא התייחס עד כה לפנייה האנונימית של הרופאים הווטרינרים באשר לאי-תקינות בשירותים הווטרינרים. "מדרכי טיפול אלו ניתן לכאורה ללמוד שפקיד משרד מבקר המדינה שטיפל בענייני משרד החקלאות, שמעון עמר, תרם לגיבוש עמדת משרד מבקר המדינה בנושאים אלו" (עמ' 203). כנזכר לעיל, עמר זכה אף הוא לקבל את כרטיסי הברכה מיהודה מאירוביץ.

הוועדה מתייחסת להכבדה על עבודתה, שנוצרה בשל ניסיונות להשפיע על עדים תוך שימוש באיומים או איומים מרומזים.

בפרק המסקנות מרכזת הוועדה שורת נושאים תוך מתן המלצה להנהלת המשרד לערוך בירור מעמיק בעניינם, חלקם בעזרת מומחים לדבר:

  • בהיבט הכספי ממליצה הוועדה לבצע מהר ככל האפשר בדיקה מעמיקה בכל ההיבטים הכספיים, לחקור את סוגיית הרכש, אופן עשיית המכרזים, היבטים שונים של עלויות וסדרי עדיפויות. כל אלו כאמור לא נעשו בשירותים הווטרינרים ובמכון הווטרינרי מעולם. מומלץ לקבוע הנחיות לדרך ההוצאה של כספים, ראוי שיונהגו דיווחים שוטפים לסוגי פעילות בעלי השלכות כספיות.

  • בנושא המבנה והסמכויות הרצויים של השירותים הווטרינרים קובעת הוועדה כי יש לקבוע כללים מגבלות וסייגים למימון מחקרים המתבצעים במכון הווטרינרי כדי למנוע סיכוני ניגוד עניינים של החוקרים מול בעלי העניין שמממנים את המחקרים. יש לאסור מימון מחקרים או מימון כל נושא אחר על-ידי גוף שיש לו עניין בתוצאות המחקר עד לקביעת כללים מחייבים.

  • יש להסדיר ולהגדיר עבודה פרטית של רופאים ווטרינרים העובדים בשירותים הווטרינרים, לאסוף נתונים הנוגעים לניגודי ענייניים בתחום הפיקוח על בעלי חיים.

  • הוועדה ממליצה לדאוג למערך של חקיקה ונהלים שיסדירו את הליכי הטיפול בבקשות המופנות לשירותים הווטרינרים.

  • תיעשה סריקה שתקבע מה התיישן ומה מחייב חקיקה ראשית או התקנת תקנות ואילו חסרים מחייבים התקנת תקנות שלא היו כמותן.
דוח ועדת הבדיקה לבחינת התנהלות השירותים הווטרינריים

הממשלה תאשר ההמלצות

בעקבות מסקנות הוועדה הודיע השר שמחון כי בכוונתו להביא כבר בשבוע הבא הצעת החלטה לממשלה להקמת ועדת היגוי ציבורית, בראשות נשיא האוניברסיטה העברית, מנחם בן-ששון, שתגבש תוכנית לשיקום וארגון-מחדש של השירותים הווטרינרים, בהתאם למסקנות הדוח ולהתאמת פעילות השירותים הווטרינרים לעידן הנוכחי. בנוסף, יבקש השר שמחון לתאם עם נציב שירות המדינה, הקמה של ועדה לאיתור בעלי תפקידים בכירים בשירותים הווטרינרים.

בהנהלת המשרד מדגישים כי מסקנות הדוח ייושמו ביעילות תוך מתן דגש על שמירת האינטרסים של בריאות הציבור.

שר החקלאות הודה לחברי הוועדה על עבודתם היסודית שנעשתה באמצעות כוח אדם מצומצם מאד, והדגיש כי על-אף הקושי שבעצם ההחלטה להקים ועדת בדיקה, מסקנותיה מצדיקות את הקמתה, וכי בדק הבית היה חייב להיעשות לנוכח חשיבות השירותים הווטרינרים לבריאות הציבור ובעלי החיים. לדבריו, הארגון-מחדש יבוצע באמצעות שדירת ניהול חדשה, וכי גם בטווח הקרוב לא יהיו זעזועים ותשמר הפעילות הסדירה של השירותים הווטרינרים למען בריאות הציבור.

תאריך:  07/04/2010   |   עודכן:  07/04/2010
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דוח ועדת זילר: הדרג המינהלי השתלט על הדרג המקצועי
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבא של חייל
7/04/10 12:28
2
שפתי כהן
7/04/10 17:37
3
עידן סובול
7/04/10 18:19
4
הזנב מקשקש בכלב
8/04/10 18:26
5
חושף הנגלה לעין
8/04/10 23:12
6
זיווגו
11/04/10 03:53
7
אפרת
12/04/10 01:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זו התקופה הטובה ביותר לטיולים משפחתיים בטבע, ברכב או ברגל. מזג האוויר האביבי גורם למשפחות רבות להתנתק לרגע משגרת החיים השוחקת ולטייל בארץ או בחו"ל.
07/04/2010  |  גלית יצחק-אוגנוב  |   חדשות
הודעת שר הביטחון, אהוד ברק, כי כהונתו של הרמטכ"ל גבי אשכנזי לא תוארך בשנה נוספת, פתחה למעשה את המירוץ של בכירי המטכ"ל לתפקיד הרמטכ"ל הבא של מדינת ישראל.
07/04/2010  |  איציק וולף  |   חדשות
יזמי מגדל דירות היוקרה "נוה צדק" בתל אביב צופים רווח לפני מס של 140 מיליון שקל ממכירת 200 הדירות בפרויקט. הרווח יתחלק כך, על-פי חלוקת ההשקעה בין השותפים: האחים ז'ק ואיזי ברונר מבלגיה - 70 מיליון שקל; יורוקום, בשליטת שאול אלוביץ' - 35 מיליון שקל; צ.מ.ח. המרמן, בשליטת חיים פייגלין - 35 מיליון שקל.
07/04/2010  |  אלעזר לוין  |   חדשות
מיקרוסופט שלחה השבוע לעיתונאים ולאנשי תקשורת בארצות הברית הזמנה למסיבת ההשקה של סדרת הטלפונים החדשה שלה. במסגרת מסיבת העיתונאים שהיא מתכננת לערוך בסן פרנסיסקו ביום שני הבא, תשיק מיקרוסופט שני דגמים חדשים של טלפונים ניידים וחכמים מפרי פיתוחה, את ה-Turtle וה-Pure.
07/04/2010  |  מערכת PCאון  |   חדשות
חברת נחלת שמעון בע"מ, המיישבת את היהודים בשכונת שמעון הצדיק בירושלים (שייח ג'ראח), הגישה לבית משפט השלום בירושלים (6.4.10) כתב תביעה הדורש לפנות תושבים ערבים מבתים שבבעלות החברה בשכונה, בשל היותם מסיגי גבול ופולשים.
07/04/2010  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
קשה להשתחרר מהתחושה כי כאבן האותנטי של המשפחות האומללות הופך יותר ויותר לאבן שואבת לארגוני המחאה מתקופת המאבק ברפורמה המשפטית, אשר משעבדים ומנכסים את מצוקתן למאבקם נגד הממשלה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם    בארגון דמוקרטי אלה העקרונו...
דן מרגלית
דן מרגלית
גלנט הבטיח שוויון    גלנט איים על ביבי בווטו על חוק גיוס שהוא בלוף    באנו לעודד אותו להתמיד    אילו יצא אלינו היה נתקל במאות שהם קהל אוהד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il