|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

תוכנית ההתכנסות של אהוד ברק

מה מניע את שר החקלאות שלום שמחון לעזוב את הממשלה ולהתמודד על תפקיד יו"ר הקרן הקיימת לישראל? מקורות רציניים אומרים שמדובר בהכנה לקראת עקירת היישובים הגדולה ביו"ש
09/05/2010  |   פזית רבינא   |   חדשות   |   מקור ראשון   |   תגובות
ברק ושמחון. עבודה בקבלנות [פלאש 90]

שר החקלאות, שלום שמחון, משתוקק לעזוב את ממשלת נתניהו לטובת כס יושב-ראש הקרן הקיימת לישראל. לכאורה מדובר בפלא השמיני. ממתי עוזב שר בכיר את הממשלה באמצע קדנציה מרצונו הטוב? אולם בשבועות האחרונים ניטש במפלגת העבודה קרב איתנים על זהותו של מועמד המפלגה לתפקיד היו"ר. כל הסכינים כבר נשלפו, אך יש הסבורים שזו רק ההתחלה, ושתוצאות הקרב יכולות לא רק לעלות לשר שמחון בכסאו אלא גם לייצר את הבקיעים הראשונים בממשלת נתניהו.

אז מה יש בתפקיד יו"ר קק"ל שיכול לנתק שר בממשלת ישראל מכסאו? "שאלה מצוינת" - אומר אפי שטנצלר, היו"ר הנוכחי של קק"ל, המנהל מלחמת מאסף מול שלום שמחון בהתמודדות על קדנציה נוספת בתפקיד - "אולם צריך לשאול אותה את שמחון עצמו".

"נו, באמת", מגיבים מקורות המקורבים לאפי שטנצלר. לדבריהם, אם אפי ימשיך בגישתו הממלכתית הוא ימצא את עצמו בחוץ עוד לפני שיספיק לומר שלום לשמחון. "יוֹ"ר קק"ל הוא אחד התפקידים הציבוריים היותר חזקים ויותר משמעותיים במדינה. ליו"ר קק"ל יש לא רק מעמד ומשכורת של שר. הוא ראש הפירמידה של אחד הארגונים הציוניים העשירים והחזקים ביותר. הקרן הקיימת חולשת על 12 אחוז מקרקעות העידית של המדינה, ויש לה הכנסה קבועה של 600 מיליון דולר בשנה מהקרקעות, עוד לפני התרומות".

אבל לתפקיד יו"ר הקק"ל, רומזים מקורבי שטנצלר, יש פן אטרקטיבי נוסף: כארגון ציבורי נמצא קק"ל מחוץ למנדט של מבקר המדינה. גם במפלגת העבודה יש מי שחשב על הרעיון. "הקרקע תחת רגליו של שר החקלאות בוערת מתחת לפני השטח כבר מזמן", אמרו מקורות במפלגה. מכתבת תחקיר שפרסם לפני שבועיים העיתונאי משה ליכטמן בעיתון 'גלובס' עולה כי השר שמחון נגוע לכאורה בניגוד עניינים מובהק ברפורמה שהוא מוביל בענף הלול.

כאשר עלתה לראשונה הרפורמה לדיון בממשלה, הורה היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז לשר שמחון לצאת מהחדר בשל ניגוד עניינים. מזוז ידע מה הוא עושה. שמחון הוא בן ממשיך בנחלת משפחתו במושב אבן מנחם בגליל העליון, המחזיקה מכסת ייצור ביצים ומקבלת סובסידיה מהמדינה. שניים מאחיו ובני משפחה נוספים שלו במושבי הגליל הם בעלי לולים ומכסות ייצור הנהנים מסובסידיות ממשלתיות. על-פי הרפורמה, הלולים המשפחתיים יועברו מן המושבים לשטחים פתוחים, והשטח שיתפנה ייועד לבניית צימרים או להקמת בתים נוספים.

סיום הקריירה הפוליטית

על-פי לוח הזמנים הצפוי, בחירת יו"ר קק"ל במסגרת הקונגרס הציוני אמורה להתקיים ב-15 ביוני. יומיים לפני כן אמורה להתכנס מפלגת העבודה כדי לבחור את מועמדה לתפקיד שמאז ומעולם היה בידי מפלגת העבודה.

באופן רשמי, נכון לרגע זה שלושה מתמודדים על התפקיד. שטנצלר, השר שמחון, ושירי ויצמן, שהשבוע עורר סערה בשל מינויו הצפוי כראש קרן בית ברל. ויצמן, אומרים במפלגה, לא מועמד ממשי. לשטנצלר יש תומכים רבים במפלגה, מפואד ועד שלי יחימוביץ', ולו רק בשל העובדה ששמחון הוא מועמדו של ברק. הכעס מול ברק במפלגה גובר מיום ליום, אבל המנגנון של שמחון בתמיכתו של אהוד ברק צפוי לדרוס את שטנצלר, ובגדול. ההסבר פשוט. עבור שמחון, אומרים בעבודה, מדובר בקרב לחיים ולמוות. למרות כוחו הנוכחי, הקריירה הפוליטית שלו בעצם הסתיימה. שמחון נבחר במפלגת העבודה במשבצת האזורית. על-פי חוקת מפלגת העבודה, כל חבר שנבחר במשבצת האזורית אמור אחרי שתי קדנציות לעבור להתמודדות בזירה הארצית. כדי להיבחר בה דרושה תמיכה של עשרות אלפי מצביעים, ולשמחון אין הגייסות הללו. קהל הבוחרים האמיתי של שמחון, שהזניק אותו לקריירה מטאורית כשר החקלאות, מתמצה בכ-3,000 מצביעים. לא יותר. מעבר לכך, על-פי המסורת, תפקיד שר החקלאות אמור לנוע ברוטציה בין המושבים לקיבוצים. שמחון יושב בתפקיד פעם שלישית. לכן, אין לו יותר אופק במפלגת העבודה.

יש הטוענים כי ניסיונו של שמחון לכבוש את ראשות קק"ל, גם אם בעקיפין, החל עוד בסיבוב הקודם, כאשר שטנצלר נבחר לתפקיד ב-2006 על חודו של קול. כראש גשר מבחינת שמחון מונתה יעל שאלתיאלי, המנכ"לית לשעבר של שמחון במשרד החקלאות, לתפקיד מנכ"ל קק"ל - על אפו וחמתו של שטנצלר.

צימרים על חשבון היער

שמחון אומנם יצא מן החדר, אולם גם בהעדרו התוצאה הייתה שמושב אבן מנחם נמנה עם שלושת המושבים הראשונים שייכנסו לתוכנית הפיילוט של הרפורמה. העברת הלולים מהחצרות המשפחתיות על חשבון משלם המסים היא רק חלק מהסיפור. לדברי יוסי אדוני, המוביל את החקלאים המתנגדים למהלך, "הרפורמה תותיר את רוב המגדלים ללא פרנסה, מכיוון שהם לא יוכלו לעמוד בתנאים שמציבה הממשלה לגידול בלולי הענק החדשים שאמורים לקום. התוצאה תהיה שהמגדלים הקטנים ייאלצו למכור את מכסות הגידול שלהם לכמה מגדלים חזקים, בעלי הון, הנמנים עם משפחתו של השר שמחון או מקורבים אליו. הם ישתלטו על הענף".

במשרד החקלאות דוחים את הטענות. העמדה הרשמית שמנפקת יועצת התקשורת של השר שמחון גורסת כי "רפורמת הלול היא מהלך מקצועי שהשר מקפיד שלא להיות מעורב בו כלל בשל העובדה כי הוא נתון בניגוד עניינים. כל הסוגיות הכרוכות ברפורמה מטופלות על-ידי הדרג המקצועי במשרד".

האם גם מבקר המדינה קונה את ההסברים הללו? ושאלה נוספת: האם כל זה קשור להתמודדות על ראשות קק"ל?

על-פי הרפורמה, במקום הלולים הקטנים שייהרסו יקומו לולי ענק בשטחי יערות ושמורות בגליל. "הלולים המתוכננים הם בסדרי גודל של בין שלושה לחמישה מגרשי כדורגל כל אחד", טוען בכיר בקק"ל, ממתנגדי שמחון. "מדובר משהו מפלצתי שיגרום להרס רבתי. שמורות היער שייפגעו הן מערכת אקולוגית ונופית שלמה. מעבר למשמעויות הירוקות הקשות, גם אם קשה לכמת את שווי הקרקעות מדובר ללא ספק בהמון כסף".

"בשנים האחרונות", מוסיף הבכיר, "אנו עדים למגמה הולכת וגדלה של פלישה לתוך שטחי יערות ושמורות יער לשם הקמת פרויקטים כלכליים, החל בבניית צימרים וכלה בהקמת דירי עיזים או אפילו מבנים לתעשיה. במשרד החקלאות מגלים סלחנות בלתי מובנת לתופעה. על-פי חוק היער, הסמכות לאשר בנייה בשמורות יער שמורה לשר החקלאות. מדובר בתהליך המכונה 'גריעת יער', שעליו חותם השר. אולם התופעה שאנו עדים לה היא פלישה לשמורות יער, יצירת עובדות בשטח עם או בלי היתרים של גופי התכנון, ואז פנייה בדיעבד של גופי הפיקוח השונים להכשיר את הפלישות בחתימת השר. מדובר בתהליך בלתי תקין שעל פניו פותח פתח לשחיתויות ומתן טובות הנאה למקורבים. איך אפשר בנתונים אלו לראות בשמחון מועמד מתאים ליו"ר קק"ל? המנדט של קק"ל הוא הפוך למגמה השמחונית: שמירה על היערות והאדמות, ולא הרס וחלוקה לבעלי אינטרסים. מבחינתו של שמחון, סבורים מקורות בקק"ל, תפקיד היו"רות הוא המקבילה הפוליטית להשתלטות עוינת על חברה עסקית. המטרה היא הקרקעות".

גם בעניין זה דוחים במשרד החקלאות את הטענות. לדבריהם השר כלל אינו מעורב בתהליך גריעת היער. הכול נעשה באמצעות הדרג המקצועי של מנהל רשות התכנון, וחתימת השר על בקשות האישור לגריעת יער נעשית מבלי שהשר יודע את זהות המבקש.

יריביו של שמחון לא ממש מתרשמים מההסבר. הם מצטטים את תחקיר 'גלובס' המונה את שורת מקורבי שמחון שנהנו לכאורה מהליך הגריעה של שמורות היער בצפון. בין השאר הם מציינים את בניית הצימרים בשמורת יער על-ידי קרובי משפחתה של עליזה כהן, היועצת הבכירה של השר שמחון. כהן נחשבת לאדם הקרוב ביותר לשר. "היא זו שמתקתקת את העניינים", אומר בכיר במשרד החקלאות. "היא ושמחון הולכים יחד כבר דרך ארוכה מאוד. היא זו שנלווית אליו לכל נסיעותיו לחו"ל, והשפעתה חורגת מעבר למעמדה כיועצת. על פיה יישק דבר". תיאור זה עולה בקנה אחד עם תיאורה של כהן עצמה לא מכבר בכנס יזמים בגליל, לפיו "מאז ששלום בפוליטיקה אני איתו". הם הולכים יחד מאז הייתה חניכתו בתנועת הנוער.

קבלן הביצוע של תוכנית העקירה

ויש מקורות רציניים, שמספרים פה סיפור הרבה יותר גדול: תוכנית ההתכנסות של אהוד ברק. שר הביטחון לוטש עיניים לשטחים של הקרן הקיימת הגובלים בקו הירוק באזור גוש עציון, באזור עטרות ובפאתי הר חברון. ברק רואה בשטחים הללו את המקום שבו יוקמו יישובי המפונים מיו"ש, צמוד ל"גושי ההתיישבות" בשני צידי הקו הירוק. הוא לוחש על אוזנו של נתניהו שאם יוכנו מראש מקומות טובים "להזיז" אליהם את היישובים שייעקרו, אפשר יהיה להעביר את העקירה בקואליציה הקיימת, עם הבית היהודי ועם הדתיים בליכוד. מגה הפרטה של אדמות קק"ל מבוקשות לשוק החופשי, תוכל לממן את כל המבצע. בקק"ל מודים שאין זה עניין פשוט להפריט את אדמות הלאום, ומן הסתם תקום צעקה גדולה, אולם איש ביצוע תקיף, מקושר ודורסני כמו שלום שמחון, יוכל לגלגל את זה.

נכון, אין כרגע הוכחות בשטח שזה מה שעומד עתה על סדר היום במסגרת התוכנית של ברק להצניח את שמחון לתפקיד יו"ר הקק"ל. ההתנגדות לברק ולשמחון במפלגת העבודה אומנם הולכת וגוברת מיום ליום, אך מסיבות אחרות לגמרי. לדברי מקורות בעבודה, ברק דוחף לממשלת אחדות רחבה שתכלול גם את קדימה. על-פי התוכנית הזו הן העבודה והן הליכוד יוותרו על תיק מרכזי. אם שמחון הולך לקק"ל, לברק אין בעיה. התיק התייתם מעצמו.

בינתיים, מה שקורה הוא שתקציבי החטיבה להתיישבות שבמשך שנות דור שימשו בעיקר לפיתוח ביהודה ושומרון משמשים כעת לפיתוח הנגב והגליל. זה קרה עוד בממשלה הקודמת, במהלך משותף של שמחון ואולמרט שאפשר לשר החקלאות להשתלט על החטיבה להתיישבות ולהפוך אותה לזרוע ביצועית של משרדו. עכשיו הכסף הגדול הולך לתרנגולות, רפורמת הדגל של שמחון. יש הסבורים שתרגיל ההשתלטות על החטיבה להתיישבות היה חזרה גנרלית לקראת המהלך הגדול להשתלטות על קק"ל.

פורסם במקור: מוסף שבת, מקור ראשון
תאריך:  09/05/2010   |   עודכן:  09/05/2010
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תוכנית ההתכנסות של אהוד ברק
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לואיס קרול
9/05/10 11:15
2
מאיהה
9/05/10 12:14
3
דניאל לוי
9/05/10 15:32
4
אליהו חיים
9/05/10 15:35
5
אהרון הכהן
9/05/10 16:00
6
גיורא נ
9/05/10 16:23
7
ישראל בן דוד
9/05/10 16:36
8
חזן
9/05/10 16:54
 
יניב אברמוביץ
11/05/10 16:42
9
אלמוני
10/05/10 12:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שתי כוסות קפה ביום יכולות לעזור לחולי לב מסוימים להימנע מבעיות רציניות נוספות, בתנאי שמדובר בחולים עם לחץ דם נורמלי.
09/05/2010  |  יפעת גדות  |   חדשות
שר החינוך גדעון סער הודיע אמש (מוצ"ש, 8.5.10) כי לאור חשיבות המדע והמחקר לעתידה של מדינת ישראל, יוכפל, במסגרת תוכנית החומש המתגבשת להשכלה הגבוהה בישראל במהלך חמש השנים הקרובות, התקציב המועבר לקרן הלאומית למדע, וזאת, כדי לעודד את המצוינות והמחקר התחרותי באקדמיה בישראל.
09/05/2010  |  יפעת גדות  |   חדשות
שתי טיסות אל על מנתב"ג לרומא ומילאנו וטיסה של חברת ישראייר למילאנו בוטלו הבוקר בשל ענן האפר הוולקני שפלט הר הגעש באיסלנד ששב והתפרץ.
09/05/2010  |  זוהר בלומנקרנץ  |   חדשות
יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, אמרה כי מרגע זה, שבו נפתחו שיחות הקרבה בין ישראל לרשות הפלשתינית, נמצא ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במבחן.
09/05/2010  |  איציק וולף  |   חדשות
פיצוץ עז נשמע הבוקר (א', 9.5.10) ברחוב ארלוזורוב בחולון. מדובר בניסיון לחסל את מנהל אגף הפיקוח על הבנייה בעיריית תל אביב, שוטה חובל.
09/05/2010  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il