|
יש לפקח על חדרי מיון [צילום: לע"מ]
|
|
|
|
|
משרד הבריאות לא הסדיר ולא פיקח על פעילות חדרי המיון השונים ואף לא דאג לשנות בהתאם לצורך את כוח-האדם הרפואי והסיעודי. כמו-כן, המשרד, קופות החולים ובתי החולים לא פעלו על-מנת להפחית ולהקל על העומס הנוצר בחדרי המיון, אשר גורם להמתנה ארוכה, לחוסר שביעות של הפונים, לפגיעה ביעילות עבודת הרופאים וכן לאלימות נגד הצוות הרפואי. כך עולה (יום ג', 11.5.10) מדוח מבקר המדינה אשר בדק את ההתנהלות בחדרי המיון בחודשים פברואר-נובמבר 2009.
מדוח מבקר המדינה עולה, כי משרד הבריאות לא פעל מספיק על-מנת להפחית את העומס הקיים בחדרי המיון השונים. בנוסף לכך, גם המלצות סקר שערך המשרד עצמו בנושא זה, אשר תוצאותיו הראו כי ישנן פניות רבות לחדר המיון, גם כשיש להן חלופה בקהילה, לא טופלו כנדרש.
בעקבות ממצאים אלו, דורש המבקר ממשרד הבריאות לקיים, בשיתוף קופות החולים, דיון שיעסוק בממצאי הסקר, ואת ההחלטות שיתקבלו במהלכו - ליישמן. בנוסף לכך, דורש משרד המבקר מבתי החולים, לבחון מדי תקופה את מצב העומס ובמידת הצורך לפעול על-מנת להפחיתו, על-ידי טיפול בגורמים לעומס ובתופעות שנגרמות על-ידי העומס, כמו למשל הוספת כוח-אדם רפואי וסיעודי.
משרד המבקר מצא, כי לעתים, בעת עומס בחדרי המיון ובמחלקות האשפוז, חולים רבים אינם מתאשפזים במחלקות, אלא מושהים בחדר המיון. המבקר דורש ממשרד הבריאות להסדיר תחום זה.
משרד הבריאות הקים ועדות שעסקו בנושא של התאמת חדרי המיון למספר הפונים אליו. אולם, למרות המלצות הוועדות, המשרד לא פעל לשינוי, והסטנדרטים שהוועדות המליצו עליהם לא פורסמו. על-כן, דורש המבקר מהמשרד לחדש את עבודת הוועדה וכן לשפר את דרך ריכוז המידע המקוון ואת האפשרות למציאת כלל הנהלים הקשורים לחדרי המיון על-מנת שיהוו כלי עבודה זמין ומעודכן. כמו-כן, דורש המבקר מבתי החולים לשפר את האפשרות למציאת כלל הנהלים החיצוניים והפנימיים הקשורים לחדרי המיון.
המבקר מבקש ממשרד הבריאות להעמיק את הבקרה בחדרי המיון. בנוסף, מבקש לקדם את נושא ההתמחות ברופאה הדחופה: לעקוב אחר מספר המומחים והמתמחים, לפתור את המחלוקת לגבי איוש חדרי המיון במומחים ומתמחים ברפואה דחופה ובתחומי רפואה אחרים, לעודד רופאים לפנות להתמחות ברפואה דחופה בהתאם לצורך, ולשקול חובת העסקה של מומחים בחדרי המיון בכל שעות היממה. כמו-כן, מבקש ממשרד הבריאות, משירותי בריאות כללית ומבתי החולים, לשקול להעסיק רופאים בחדרי המיון במשמרות המתאימות יותר למחלקה שפעילה באופן קבוע.
כמות כוח-האדם הרפואי המועסק בבתי החולים נקבעת לפי מפתחות תקינה שנקבעו בשנות ה-70' של המאה ה-20, ועודכנו מדי פעם בשנים שלאחר-מכן. מנגנון עידכון התקינה לא שונה, ואין הוא מביא בחשבון שינויים שחלו במשך השנים, כגון: שינויים טכנולוגיים, גידול האוכלוסיה והזדקנותה, היקף הפעילות הרפואית והתפתחות של מקצועות בתחום הרפואה. המשרד לא יזם תקינת כוח-אדם חדשה ונכונה, והוא אינו מפעיל בקרה אחר מילוי הנחיותיו. לכן, נדרש המשרד לפקח על הכשרת הצוות הרפואי והסיעודי בחדרי המיון, ובהתאם לכך להשלים את עבודת המטה בתחום תמהיל הרופאים בחדרי המיון ולעדכן את תקני כוח-האדם הרפואי והסיעודי בחדר המיון.
על המשרד לקיים בדיקה של המצב הקיים בעניין שחרור פונים לחדר המיון מול הדרישות המקצועיות שהוא קבע לרופאים ולבעלי הכשרה מסוימת או לבעלי אישור מיוחד, ובמידה שיעלה צורך, להעלות את דרג המורשים לשחרר פונים. המבקר מציין, כי על מכתב השחרור מחדר המיון להיות מפורט, מדויק וברור, ולשם כך עליו להיות מודפס ולא כתוב בכתב יד שלעיתים אינו קריא.
לדעת משרד מבקר המדינה, משחלפו 15 שנה מפרסום חוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994, בו נקבעו סדרי התשלום בגין פנייה לחדר המיון, על המשרד לבחון את מקרי הפטור שקבע החוק ולפעול לעדכונם בהתאם לצרכים. כמו-כן, על המשרד לשקול ולקבוע את היקף המידע שיימסר לפונים לחדר מיון בנוגע למקרי הפטור ואת הדרכים להצגתו.