נח היה איש ישר ונפלא. מחנך את ילדיו ואוהב את אשתו. הוא ומשפחתו מהווים אי של שפיות, אי של נורמות ערכיות ומוסריות ראויות במציאות חברתית מזעזעת: מנהיגים מושחתים, חברה מופקרת מינית, רוצחים מהלכים חופשי ועולם כמנהגו נוהג.
כל הרוע הזה מתומצת בפסוק אחד בתחילת פרשת נח, "כי מלאה הארץ חמס", והכוונה היא לכל אותם פשעי ממון: גזילה,גניבה, הטיית משקל ותרגילי עוקץ נוספים. אולם החכמים המשיכו לתהות מהו ה'חמס' שכל-כך הרגיז את ריבונו של עולם עד כדי ביצוע "restart" על בריאת האדם, כלומר- הורדת המבול. במדרש בבראשית רבה מובא הסבר למהותו של אותו 'חמס':
"כי מלאה הארץ חמס מפניהם, איזהו חמס ואיזה היא גזל? אמר רבי חנינא: חמס אינו שווה פרוטה וגזל שווה פרוטה (כלומר: גזל זו גניבה שהחוק מכיר בה כבעלת ערך שיש להעמיד את הגנב לדין וחמס הינה גניבה של דבר 'קטן' חסר משמעות חוקית ולכ הגנב לא יועמד לדין) לדוגמא: וכך היו אנשי המבול עושים. היה אחד מהם מוציא קופתו מליאה תורמוסים (הסוחר מגיע לשוק ופורש את סחורתו) והיה זה בא ונוטל פחות משוה פרוטה וזה בא ונוטל פחות משווה פרוטה (הלקוחות שעברו במקום לקחו כל אחד חופן ששווה פחות מפרוטה) עד מקום שאינו יכול להוציאו ממנו בדין (הלקוחות הקפידו לקחת כמות קטנה ממה שהחוק מחייב לשלם עליו) אמר להם הקב"ה אתם עשיתם שלא כשורה, אף אני אעשה עמכם שלא כשורה".
מבחינה חוקית, אנשי דור המבול היו בסדר, זה שהם פגעו בפרנסתו של הסוחר זה פחות מעניין. מה שחשוב הוא, האם זה חוקי או לא? האם יעמידו אותי לדין? האם תוגש נגדי תביעה אזרחית?
מבחינה מוסרית, המדרש מתאר בפנינו התנהגות שפלה ובזויה שמנצלת את התפר הדק שבין החוקי לפלילי, שמותירה את האזרח שעמל לפרנסתו, נטול כוח להגן על עצמו. התפר הדק הזה יוצר פער בלתי נראה, עמום וחמקמק שיוצר ניצול ורומס כללים מוסריים בסיסיים להתנהלותה של חברה תקינה.
החברה הישראלית עוברת תהליך דומה בשנים האחרונות של 'ומלאה הארץ משפט'. הכל נמדד בקריטריונים יבשים. בתחילת המהלך הכוונה היתה טובה, אך הגענו למצב קיצון שכל הסוגיות הערכיות, החברתיות והמדיניות נמדדות במה יפסוק בג"צ בנושא.
התנהלות יבשה וחסרת עמוד שידרה מוסרי, תוביל אותנו להיות חברה מנוכרת שבה אנשים בודדים יחפשו דרך לחיות ע"פ קודים משפטיים. התנהגות זו מצמיחה מנהיגים מאותו זן הצמודים לעורכי דין ולחוות דעת משפטיות על כל סוגיה. חברה בריאה שטוב לחיות בה מורכבת מאנשים מוסריים ואנושיים שעושים עבורך לפנים למשורת הדין.