|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

אחרון האבירים

הקומנדקאר האחרון מסוג אביר עוזב את פס הייצור בנצרת
24/05/2003  |     |   מאמרים   |   תגובות
   רשימות קודמות
  דרוש: מנכ"ל חדש לרשפ"ת
  פורד תאכיל את מתחרותיה בצפרדעים?
  שנת שיא בהרוגים בארה"ב; הגורמים: אלכוהול, גי'פים ואי חגירה
  הכל אודות תערוכת "רכב ויותר"
  מישנתו של השר ליברמן

הקומנדקאר הצבאי האחרון מסוג אביר, יירד בשבוע הבא מפס הייצור במפעלי הרכב בנצרת. לאחר שנלחם בכל מערכות ישראל של העשור החולף, עומד האביר להפוך להסטוריה מוטורית.

סידרת האבירים האחרונה היורדת בימים אלה מפס הייצור, תוכננה לעמוד בתנאי הקרב היחודיים המאפיינים עתה את האינתיפאדה בשטחים. שבעת האבירים המיוצרים עתה בתע"ר, מצויידים בשני חידושים עיקריים, מיזוג אוויר מפוצל, וחרכי ירי מסוג חדש.

תא הלחימה של האביר בגירסתו האחרונה כולל גם חרכי ירי משוכללים, הניתנים לצידוד ולאטימה בליסטיים. כך חוזר האביר, לאחר שכבש את לבנון ונשא בעול הביטחון השוטף של שנות לחימה עיקשת, לדיגום הדומה לזה שאפיין את המשוריינים שעלו דרך באב אל-וואד בתש"ח לירושלים הנצורה.

מערכת מיזוג האויר מיועדת עתה לאפשר לחימה בתא הממוגן גם בחודשי הקיץ הקרוב, האמור להיות חם תרתי משמע. המערכת כוללת יחידה אחורית חדשה שהותאמה על-ידי חברת אוטוקור (פרי פיתוחם של נהגי המרוצים חיים רווה וניר בן ארי). קומפרסור המזגן המותקן על גג האביר, ממוגן אף הוא בקפידה.

האביר מפנה את שדה המערכה לכלים מודרניים ומשוכללים יותר: בגירסת הבט"שית - הנ"נ (נושא נשק) והאמבולנס הקרביים, מחליף אותו ההאמר האמריקני, ובגירסה המנהלתית - יחידתית מחליף אותו הטנדר F 350 של פורד. מול טנדר זה התחרה על כספי הסיוע הביטחוני גם הקרייזלר מדגם ראם הקשוח המיובא על-ידי קבוצת האם - מכשירי תנועה, אך חסרונו של תא נהג כפול, היטה את הכף לטובת הפורד הנחות יחסית מבחינה מוטורית.

"האביר שילב ברכב בודד, את המשימות הצבאיות אותן ממלאים כיום בצה"ל - שני כלי רכב שונים", אמר מנכ"ל תע"ר, יונתן שיינין, במהלך ביקור בקו הייצור בנצרת. שיינין חרד לעתיד מפעלו, הסובל מהקיצוצים בתקציב הבטחון הלאומי.

שרי הממשלה הבטיחו לסייע למפעל הרכב הישראלי היחיד, אך ההבטחות טרם בוצעו. בביקור שערך במפעל באחרונה שר הבטחון, שאול מופז, הוא הבטיח לעשות להמשך ייצורם של הגי'פים הישראליים מסוג סופה, הנושאים בעיקר הנטל של האינתיפאדה בשטחים העירוניים. במקביל יש לעשות גם לפיתוח הסופה סימן 2 העתידית, שכן הסופות הנוכחיות כבר עברו למעלה מ-400,000 קילומטרים!

שר התעשייה אהוד אולמרט הבטיח גם הוא לעשות למען המפעל הישראלי אשר העסיק מאות עובדים בעברו, וגם את האחרונים שבהם, עלול לפטר בלא הזמנות דחופות מצה"ל. שיקולים של ניצול כספי מט"ח הסיוע הבטחוני, הניעו באחרונה את צה"ל לרכוש את ההאמרים הממוגנים, ישירות בארה"ב. קודם לכן מוגנו ההאמרים בנצרת, בפיתוח ישראלי מקורי.

עת הושק האביר בתחילת שנות ה-90', הוא הציג לראשונה בארץ חזון מוטורי - שצמח למימדים אותם לא צפה איש. דרישותיו המיוחדות של אנשי חיל החימוש בצה"ל, אומצו בהמשך הדרך על-ידי כלל נהגי ישראל. הכוונה לדרישה הצבאית לרכב בעל מנוע דיזל, ותיבת הילוכים אוטומטית. הסיבות להגדרה המוטורית הוכיחו עצמן נכונות לכביש כמו גם לשדה הקרב.

צה"ל עלה על רעיון הדיזל אוטומט, מסיבות לוגיסטיות ובטיחותיות: הסולר זול בארץ עקב העתודות שנצברו בבתי הזיקוק, והמנוע היקר יחסית ברכישה, משלם עצמו באמינות מתמשכת. תע"ר נדרשה לפתח קומנדקאר אוטומטי שכן יותר נוחות פירושה יותר בטיחות לחייל הנהג הצבאי. שתי ידיים על ההגה פירושן פחות פיצויים לנפגעי תאונות דרכים מבצעיות, ושוב העלות הגבוהה בטווח הקצר - מוכיחה עצמה כלכלית בעתיד.

הדרישה לגי'פ דיזל אוטומטי עומדת עתה לרועץ לתע"ר במאבק על גי'פ המערכה העתידי של צה"ל. לאף אחד משלושת הקונצרנים האמריקניים הגדולים - GM, קרייזלר ופורד, אין גי'פ דיזל אוטומט להציע לצה"ל בכספי מט"ח סיוע, וכך ניצב משרד הביטחון בפני דילמה מוטורית - כלכלית - ביטחונית, בה יאלץ ככל הנראה להכריע ראש הממשלה, אריאל שרון.

האביר M 462 יורד אם כן מקו הייצור, ולא יערכו לו ככל הידוע מסיבות פרידה. את הכביש ודרכי העפר הוא עדיין אינו עוזב, לא בישראל ולא בשווקי הייצוא הבטחוני ברחבי העולם. מנהל הייצוא לשעבר של תע"ר, דן גפני מכר את האביר לצבאות זרים, ועתה הוא משמש כמנהל חטיבת סוזוקי של מכשירי תנועה.

האם תעבור קבוצת הרכב הוותיקה מעיסוק בתעשייה להתמקדות אקסולוסיבית בייבוא? למדינת ישראל הפתרונים. ביקורת רבה הושמעה כנגד האביר במהלך תריסר שנות שרותו בצה"ל, לא הושמעה כל ביקורת כנגד עלות חלקי החילוף שלו, או כנגד זמינות הרכב המורכב בארץ. יתרונות אלה הינם חסרי תחליף לגבי רכב שטח למטרות צבאיות.

תאריך:  24/05/2003   |   עודכן:  25/05/2003
עמוס באר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
23/05/2003  |  יואב יצחק  |   מאמרים
23/05/2003  |  יואב יצחק  |   מאמרים
במסגרתו של סיפור עממי העוסק במהות כוחו הייחודי והכל-יכול של אלוהים שבשמים, כאשר מגיע תורו של "החכם של מה נשתנה" להוביל את העלילה, הוא שולף מאשפתו חץ מושחז ושואל כך: אם אלוהים הוא כל-יכול, האם הוא יכל לייצר אבן כל כך גדולה שלא יוכל להרים אותה?
23/05/2003  |  עמי דור-און  |   מאמרים
מימוש האיום הגרעיני, כך רואה כבוד יו"ר הכנסת את החלטת שופט השלום בתל אביב, על ביטול סעיף דרקוני בפקודת מס הכנסה.
23/05/2003  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
שר המשפטים הביא מהונגריה פרטים מצמררים על מותה של חנה סנש בכלא ההונגרי,והיא רק בת 23: "כיתת היורים 'לא דייקה' בירי.. והיא סבלה במשך זמן ארוך עד שליבה הפסיק לפעום". כמו כן התברר, שהיא סירבה לבקש חנינה, וידוע שעונתה קשות ולא הסגירה סודות. את חדשי מאסרה תיארה אמה, קתרינה סנש, בעדותה ב-"משפט קסטר" (1954).
22/05/2003  |  אליקים העצני  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il