|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

אקספרס למרכז: תחבורה ציבורית מדלת לדלת

ועדת טרכטנברג שמעה עצות כיצד לשפר את התחבורה הציבורית נסיעה ממוצעת של שעה לכל היותר תוך שימוש בתשתיות ובאמצעי התחבורה הקיימים לצד תכנון מערכתי ראוי
30/08/2011  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   המחאה החברתית   |   תגובות
דני קומיסר, יו''ר תחבורה בדרך שלנו

דמיינו שאתם גרים בעיר בינונית שנמצאת 50 ק"מ ממקום עבודתכם בתל אביב. בבוקר יוצאים מביתכם, צועדים כ-100 מטרים לתחנת האוטובוס הקרובה, ממתינים דקות ספורות ועולים למיניבוס שמביא אתכם במסלול קצר לתחנה המרכזית. משם תעלו על אוטובוס בינעירוני שנוסע בתדירות גבוהה ועם מעט תחנות, ובתוך 40 דקות תגיעו לתל אביב. אוטובוס מקומי נוסף יוביל אתכם בדרך קצרה ומהירה היישר אל מקום העבודה.

נשמע אוטופי? לא לפי תחבורה בדרך שלנו, ארגון צרכני המייצג מיליוני נוסעים, שהשמיע את הגרסה שלו לצדק חברתי בפני ועדת טרכטנברג.

יושב-ראש הארגון, דני קומיסר, שהופיע (יום ג', 30.8.11) בפני הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי, אמר כי החזון אותו הוא מציע בר-השגה, אם יושם דגש על תכנון מערכתי ועל סנכרון בין קווים תוך שימוש בתשתיות תחבורתיות קיימות ועתידיות.

התוכנית אותה מגבש 'תחבורה בדרך שלנו' נקראת "אקספרס למרכז", ומטרתה לקרב בין הפריפריה למרכז באופן שבו משך הנסיעה הממוצע בין המוצא ליעד יהיה עד שעה אחת. "ברוב הזמן הזה, במקום לנווט דרך הפקקים אתם עסוקים בלקרוא עיתון, לגלוש באינטרנט הסלולרי או סתם לשחק ב-Angry birds. כל התענוג לוקח לכם מעט יותר משעה, בערך אותו הזמן כמו ברכב אם מתחשבים בזמן חיפוש חנייה", הסביר קומיסר.

התוכנית כוללת:
  • הקצאה ואכיפת נתיבי תחבורה ציבורית בינעירוניים בכבישים גדושים בשעות השיא. בנתיבים אלה יורשו לנסוע אוטובוסים, מוניות שירות ומיוחדות וכן מכוניות בעלות ארבעה נוסעים ומעלה. בכך יתקצר זמן הנסיעה באוטובוסים ותהיה השפעה עצומה על העלאת כמות הנוסעים בתחבורה הציבורית;
  • תכנון מערכתי נכון תוך שיתוף ציבור הנוסעים וחברות ההיסעים;
  • פעילות מתוך גישה של שחרור מקיבעון המתווים הישנים של מסלולי הנסיעה, בהתאמה לפיתוח שחל ברבות השנים - שכונות חדשות, אזורי תעשיה חדשים (כגון: פארק התעשיה אפק בראש העין ופארק התעשיה כנות ליד גדרה) והתחזקות מגמת הפרבור. היעדר תחבורה ציבורית נאותה לאזורים אלה גוררת בהכרח שימוש ברכב פרטי;
  • סנכרון מיטבי בין אמצעי התחבורה העירוניים והמקומיים - המטרה היא לקצר את זמן הנסיעה בתחבורה הציבורית ולהפוך אותו לדומה לזמן הנסיעה ברכב. קווים שכונתיים מזינים יגיעו לתחנה המרכזית או לתחנת הרכבת. כרטיס משותף יגלם בתוכו את מחיר האוטובוס הבינעירוני או הרכבת והקו המקומי;

קומיסר מדגיש כי יישום התוכנית אינו כרוך בהשקעה תקציבית גדולה אלא בעיקר בתכנון נכון ויעיל. "ההשקעה זניחה יחסית להשקעה בתשתית המסילתית ובתשתית הכבישים, כשהאחרונה מביאה לעידוד קניית רכבים חדשים תוך הגברת מפגעים סביבתיים ואי-שוויון" אמר.

"בכמה מהמקומות כבר עשו את זה והתוצאות מדברות במספרים", אמר קומיסר והביא לדוגמה את אשדוד, שעם המעבר של הקווים מאגד לחברת ואוליה ב-2003 שונה בה מערך תנועת האוטובוסים, תדירות הקו לתל אביב תוגברה והקו מאשדוד לאזורי התעסוקה בתל אביב הפך לקו סדיר שפועל במשך כל שעות היום. זאת בנוסף להורדה דרסטית במחיר. התוצאה על-פי עדליא (גוף תכנון חיצוני שעושה פרויקטים עבור משרד התחבורה): גידול של 100% בכמות הנוסעים בתוך 5 שנים.

ממצאים דומים התקבלו בערים אחרות שבהן עלה מספר הנוסעים בכ-80% ויותר: יבנה, טבריה, ערד ואפילו במועצה האזורית רמת הגולן כאשר שם כמות הנוסעים הוכפלה בתוך מספר חודשים.

חסרונות מהותיים בפיתוח הרכבתי

בארגון תחבורה בדרך שלנו מתייחסים גם לסוגיית הפיתוח הרכבתי, ואומרים כי יש בה חסרונות מהותיים: זמן בנייה ארוך ובעיקר עלויות גבוהות למשלם המיסים: "לעיתים, ההמתנה וההשקעה משתלמת, כגון הקו לראשון לציון מערב והקו לירושלים, אך בהרבה מקרים העסק אינו מצדיק את ההשקעה המסיבית. בהתחשב בנטייה למקם את תחנות הרכבת מחוץ לעיר, בהרבה מקרים זה אפילו לא חוסך בזמן הנסיעה בגלל שצריך לקחת עוד אוטובוס למרכז העיר. הגברת תדירות הקווים הקיימים בתוספת קווים ייעודיים למרכזי התעסוקה והבילוי תעשה אפקט משמעותי הרבה יותר, בעלות הרבה יותר נמוכה מאשר על-ידי פיתוח של קו רכבת".

למרות הביקורת המושמעת, מציין הארגון לטובה את פעילות משרד התחבורה בכמה עניינים נקודתיים: תוכנית "שילובים" לסנכרון בין רכבות לאוטובוסים מזינים; שירות לפי-קריאה ליישובים קטנים - בינתים רק בחבל משגב, והשיפורים בערים כמו אשדוד, טבריה וערד שתרמו לרווחת התושבים.

טרכטנברג: "אנחנו מתחברים לזה"

פרופסור מנואל טרכטנברג שמע את הרעיונות והגיב: "נתת את הדגשים הנכונים; תכנון מערכתי וסנכרון - אנחנו מאוד מתחברים לזה".

רון גרליץ מעמותת סיכוי, שדיבר אף הוא בפני הוועדה, אמר כי פתרונות התחבורה הציבורית, כמו שאר הפתרונות, צריכים לקחת בחשבון את החברה הערבית. לדבריו, בטרם נקיטה בצעדי מדיניות יש לבחון בכל הצעה האם תעמיק את הפער.

תאריך:  30/08/2011   |   עודכן:  31/08/2011
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אקספרס למרכז: תחבורה ציבורית מדלת לדלת
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
yosseff
31/08/11 08:25
2
איתן1
1/09/11 00:03
3
הפתרון באוטובוסים
2/09/11 00:12
4
אני_היא
4/09/11 05:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שופרסל מיישרת קו עם מחאת הצרכנים. בתום 48 שעות של דיונים, התחייבה הרשת להוזלה של 30 מוצרי בסיס הנמצאים בכל משק בית בישראל בהנחה ממוצעת של 20%. בין המוצרים שמחירם יוקפא ויישאר כך עד פסח: חומוס, סוכר, חלב וביצים.
30/08/2011  |  עידן יוסף  |   חדשות
אשת העסקים פנינה רוזנבלום תוקפת בחריפות את מארגנת קבוצות הרכישה ענבל אור. במסמך שהגישה (יום ב', 29.8.11) לבית משפט השלום בתל אביב, היא מאשימה בין היתר את אור ב"כישלון חרוץ" בשיווק פרויקט ברמת-גן, ובהעלאת טיעונים שהם "שלל כזבים ובדיות".
30/08/2011  |  אלעזר לוין  |   חדשות
חברת אלמוג כ.ד.א.י., בבעלות סגן נשיא התאחדות הקבלנים יצחק (יקי) אמסלם, תשקיע - יחד עם חברת "נוה עיר" - 30 מיליון שקל בבניית מרכז מסחרי בן 4,000 מ"ר במזכרת בתיה, מדרום לרחובות. היזמים רכשו את המגרש, בן 3.7 דונם, מפרטיים, ב-9 מיליון שקל.
30/08/2011  |  אלעזר לוין  |   חדשות
ביום חמישי הקרוב (1.9.11), ולאחר מספר דחיות עקב המצב הביטחוני, יפגינו סטודנטים ומתמחים במשפטים ובחשבונאות במחאה על התיקון בחוק ההסדרים, ששולל מהם את הזכות לפנות עם סיום התמחותם ללשכת התעסוקה ולקבל דמי אבטלה במידת הצורך.
30/08/2011  |  עופר וולפסון  |   חדשות
היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מציע לאפשר לחברות הסלולר החדשות להקים אנטנות בשנה הקרובה תוך פטור מעמידה בתנאי חוק התכנון והבנייה, אם כי תוך מגבלות משמעותיות. כך הודיע (יום ג', 30.8.11) לבג"ץ הממונה על הבג"צים בפרקליטות המדינה, עו"ד ענר הלמן.
30/08/2011  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   המחאה החברתית  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ועדת טרכטנברג  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   תחבורה ציבורית  /  מי ומי  
ברוש: ניתן להגדיל ההכנסה הפנויה ב-2,500 שקל  /  עופר וולפסון
ירושלים: עשרות פלשו לבניין נטוש  /  מחלקה ראשונה
ליף לטרכטנברג: אל תשתתף בהונאה, תתפטר  /  עופר וולפסון
המחאה מגרדת את קצה הקליפה  /  זאב גולדשטיין
קדימה אל צעדת המיליון  /  ראובן לייב
לחיי המהפכות שבדרך  /  אסף (שבי) גטניו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il