|   15:07:40
דלג
  אביעד הכהן  
נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

להעניק תואר 'רב' לראויים בלבד

משנידלדלו הדורות ונתמעטו חכמי תורה, החל כל אדם, בין ראוי בין שאינו ראוי, לעטר עצמו בתואר "רב", ואין פוצה פה ומצפצף. הגיעה העת להשיב עטרת הרבנות ליושנה, ולהימנע מהענקת התואר למי שאינו ראוי לו
06/02/2008  |   אביעד הכהן   |   מאמרים   |   תגובות
לתת תואר רב לראויים לכך, ולא לאלו המחברים הון ושלטון [צילום AP]

יש רבנים גדולים ומגבעותיהם קטנות; ויש רבנים קטנים ומגבעותיהם גדולות;

יש רב גדול בתורה ובמצוות, ענו עולם המקפיד להוסיף לחתימת שמו את התואר "הקטן"; ויש רב קטן, שלא תמיד שנה ובוודאי שלא שילש, אך מקפיד להקדים לשמו, מעשה גאווה ויהירות, את התואר "הגאון הגדול";

יש רב אוהב שלום, ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה; ויש רב תככים, רב חובל ורב מדנים, או בקיצור: רב ראשי.

יש רב המכהן כמנהיג רוחני, רב פעלים, המנווט את אורחות חייה של קהילתו ומדריכה בדרך הישר; ויש רב שפועל כרב-מכר, שתר אחרי כותרת בעיתון של יום המחר ומנווט את אורחותיו לפיהן;

יש רב מִטעם, ויש רב עִם טעם. הראשון, קשריו - ולא כישוריו - הם אומנותו, ואילו השני, פיו מפיק מרגליות וכל דבריו "תפוחי זהב במשכיות כסף, דבר דבור על אופניו".

יש רב ששמו הטוב הולך לפניו ומפיץ ניחוחו, ויוצא מוניטין שלו בעולם והכל משחרים לפתחו; ויש מן הרבנים שדלותם וריקנותם אומנותם, השוכרים להם דוברים, יחצ"נים ויועצי תקשורת, שיפארו את שמם בעולם.

יש רב שמדבר מעט ועושה הרבה, בעל יושר ויושרה, ישר ותם לב, ותוכו כברו; ויש רב שמדבר הרבה, עושה מעט, ואף הוא, תוכו חלול כברו.

יש רב שקורא "אחריי", מנהיג בחסד, הקובע יעדים, מציב אתגרים ויכול להם, ולמרות שלא תמיד שובים הם את לב ההמון צריך להם ולשכמותם; ויש רב שאומר "אחריי המבול". הראשון, מנהיג בעל עוצמה, ואילו השני, רכרוכי וחסר חוט שדרה, המביט לאחור כדי לנהוג מה רוצה עדתו ועל פיה הוא נוהג, או בעצם, מונהג.

יש רב המקדש שם שמים, בהליכותיו ובהלכותיו, ויש רב המחלל שם שמים, נושא אותו לשווא, ומבזה את התורה ואת לומדיה.

יש רב, שכותב ספר קטן, עם חידושים גדולים, ומותיר אחריו מורשת גדולה גם לשעה גם לדורות; ויש רב, העושה ספרים הרבה, מרובי כמות ומעוטי איכות.

יש רב, המכיר בו-זמנית הן את בית המדרש הן את "שוק החיים", מעורה היטב בחיי קהילתו, יוצא ובא בבתי בניה שמח בשמחתם, כואב את כאבם ומכיר בצערם; ויש רב, שראשו ורובו בספרים, מנותק מחיי העולם הזה, וקיים נתק גמור בינו לבין בני הקהילה שאותה אמור הוא להנהיג. שפתם אינה שפתו, שמחותיהם אינן שמחותיו, וכאבם אינו כאבו.

יש רב שדמעת העשוקים ניצבת לנגד עיניו, דורש משפט, עושה חסד, מאזין לקולם של העני והמך, היתום והאלמנה; ויש רב שמחבר הון ושלטון, ששררתו אומנותו. הראשון, עושה לו אלוהים ובועט באלילי הכסף, והשני מוכן למכור את אלוהיו עבור עגל הזהב.

"רק מקבלים תשלומים וגמולים"

פעם כינו את הרב "חכם", ויש שנמנעו כליל מלעטרו בתוארי כבוד ואמרו "גדול מרבן - שמו", ששמו הטוב הלך לפניו והפיץ ניחוחו ויצא מוניטין שלו בעולם, ואילו היום כמעט ונשתכח שם "חכם" מתוארי הרבנים. ויש מן הרבנים שסוברים כי הכול "בעזרת השם", ומעטרים עצמם בשמות מפוצצים אך חלולים וריקים מתוכן, דוגמת "רבן של כל בני הגולה", "הגאון העצום" וגומר.

כבר לפני כשש מאות שנה, קונן רבי ישראל איסרליין, מגדולי חכמי ההלכה באשכנז (גרמניה) במאה הט"ו, על מצבה של הרבנות בימיו, ואמר ש"הנסמכים [=מקבלי ה'סמיכה', כתב ההרשאה לרבנות] מרובים, והיודעים - מועטים". רבי שלמה לוריא-המהרש"ל, מגדולי חכמי פולין במאה הט"ז, החרה החזיק אחריו, בכותבו:
"הנראה בעיני, מאחר שלא נמצא עכשיו תלמיד חכם ממש, [...] ואפילו אם נמצא אחד מיני אלף, רב הפרוץ על העומד, שכולם רוצים להלוך בדרך זו, כי בעוונותינו הרבים, הנסמכים מרובים והיודעים מועטים, ונזנחי דעת נתרבו. שאין אחד מכיר מקומו, ומיד כשהוא נסמך מתחיל להשתרר ולקבץ בחורים בהון עתק, כדרך השרים ששוכרים עבדים לרוץ לפניהם...

"וכן זקנים בעוונותינו הרבים, שאפילו סוגיא דשמעתא [=צורת השועה, הסוגיה התלמודית] אינם מבינים לתכליתה, ואינם יורדים לעומקה של הלכה כלל, רק זקנים בשנים ובלא קניית חכמה, גם כן הם המשתררים על הציבור ועל הלומדים, ומחרימים ומתירים ומסמיכים לתלמידים שלא למדו לפניהם, רק מקבלים תשלומים וגמולים, ולהנאתן דורשים כל הימים.

"אוי לנו לאותה בושה שאנשי אמונה יודעי דעת נאבדו. ואפילו אם נמצא לפעמים חריף גדול ולמדן, מכל מקום מעשיו מקולקלים, ואינו דורש לשמה ולקיים המצווה, רק להאריך הפלפול ולגדל השם, ובדרך זה הולכים עכשיו כל התלמידים...

"ואני הגבר ראיתי כמה פעמים אך שנתמלא העיר הומיה בעוון זה ולעג הרבה היה מין ההמון שאומרים: בעבור זה לומדים הרבה כדי תשלומים וגמולים, שיקבלו ליטרא דדהבא? [=ליטרת זהב]... ויש שאינם ראויים [אפילו] לליטרא של נחושת".

"הדיינות נעשתה למין פקידות שחצייה חילונית"

ושמא תאמר, שכך היה "שם", בגלות, אבל בארץ ישראל חזרו הכל למוטב, צא ולמד דברים שנכתבו כאן, בארץ ישראל, לפני כשמונים שנה, תחת הכותרת "כבוד הרבנות" ונראים כאילו נלקחו ממציאות ימינו:

"הדיינות נעשתה בזמן האחרון למין פקידות שחצייה חילונית; ההוראה ירדה מכבודה ונעשתה לכלי שימוש ארעי לנצרכים ולנזקקים לה...

"הרבנים נסחבו על-פי רוב בזרם של איזו סיעה ומפלגה, ובמקום שהיה ראוי להרבנות להתרומם מעל לכל המפלגות ולהראות גלוי לכל כי הרבנים בתור נושאי דגל הקודש מורים דרך ה', הם כטל מאת ה' (מיכה ה, ו) - משתדלים להשפיע על הכל ולהחזיק במעוז האחדות הכללית של האומה - תחת זאת נעשו גם הם עצמם מוסגרים בתוך מסגרת צרה של סיעה פלונית או מפלגה אלמונית, ומכונסים בתוך הקטנות המפלגתית עם כל חסרונותיה ומגרעותיה... "

הדברים נכתבו בידי לא אחר מאשר הרב אברהם יצחק הכהן קוק, מכונן הרבנות הראשית לישראל והרב הראשי הראשון לישראל. בעיני רוחו, ראה הרב קוק את הרבנות שתשמש מגדלור, אך לעתים נדמית היא יותר לתחנת כוח, רווית יצרים פוליטיים, שררה, קנאה, תאווה וכבוד, המוציאים את האדם מן העולם.

מיהו "רב"? מהי "רבנות"? עיון באוצרות הלשון העברית מלמדים שלמן המאה הי"ב ואילך, היה זה שם נרדף למורה הוראה בישראל, חכם תורה, איש רוח. ומנהג יפה עשו להם אבותינו, "שלא כל הרוצה ליטול את השם - יבוא וייטול", והמבקש להתעטר בתואר "רב" יתכבד תחילה וישב בבית המדרש כך וכך שנים וימלא כרסו בש"ס ופוסקים, ספרי הלכה והגות, ואחר יעמוד למבחן עד שיהא ראוי ל"סמיכה" - זו סמיכת חכמים, חכמי תורה מוכרים שיסמכו ידיו עליו ויעטרוהו בכתר הרבנות.

כל בעל זקן, זוכה מיד לתואר "רב"

משנידלדלו הדורות, ונתמעטו חכמי תורה, החל כל אדם, בין ראוי בין שאינו ראוי, לעטר עצמו בתואר "רב", ואין פוצה פה ומצפצף. לצד ה"רב" המסורתי, קמו תארים חדשים המייצגים את רוח הזמן, התקופה והמקום. וכך נולדו ה"רבנית" וה"רבָּה", ה"רבי", הראביי וה"רעבע", ה"מורה" וה"מורי", ה"חכם" וה"גאון", "אדמו"ר", "מרן" ו"ראש הישיבה", ה"ראשון לציון" ו"ראש הרבנים", "רב ראשי אשכנזי" ו"רב ראשי ספרדי".

האינפלציה במחזיקי התואר בימינו, הביאה לזילותו של המונח ולזלזול בתוכן שהוא מייצג. עד כדי כך, שבחוגים מסוימים, כל איש ציבור ואפילו סתם בעל זקן, זוכה מיד לתואר "רב", בין אם צורבא מדרבנן הוא, ובין אם עַם הארץ מדאורייתא הוא.

סוף דבר הכול נשמע: הגיעה העת להשיב עטרת הרבנות ליושנה, ולהימנע מהענקת התואר למי שאינו ראוי לו. וכל הנושאו שלא לשווא, יכיר ויֵדַע כי לא שררה הוא נוטל לעצמו, אלא עבדות. ונאה לחתום בדבריו של אחד מגדולי חכמי ההלכה בדורות האחרונים, רבי חיים סולובייצ'יק מבריסק , כפי שהובאו מפי נכדו, הרב יוסף דב סולובייצ'יק, מורה ומנהיג לאלפי רבנים, 'איש ההלכה':
"סיפר לי דודי, הרב מאיר ברלין, כי פעם שאל את ר' חיים, איש בריסק, מה היא תעודת הרב. ענה ר' חיים ואמר: "לתבוע עלבונם של גלמודים ועזובים, להגן על כבוד עניים ולהציל עשוק מיד עושקו"".

לא ההוראה, לא ההנהגה הפוליטית, אלא התגשמות אידיאלי הצדק הינה עמוד האש של רב ומורה הוראה בישראל. התגשמות אידיאלי הצדק היא מילוי תעודת יצירה שהוטלה על האדם, תיקון העולם במלכות ההלכה וחידוש פני הבריאה. אין פולחן דתי מועיל כלום, אם דיני הצדק ועקרונותיו מחוללים ונדרסים ברגל גאה.

"מצווה הבאה בעבירה" - אינה כלום. "אני ה'... שונא גזל בעולה". עושק מעכב תפילותיו של אדם מלהתקבל במרומים. צער עניים וחלישות דעתם של אביונים, שפלי רוח, שקולים נגד כמה מצוות.

לתבוע עלבונם של גלמודים ועזובים, להציל עשוק מיד עושקו - זו תורת הרב כולה, ואידך - אך פירושא הוא.

תאריך:  06/02/2008   |   עודכן:  06/02/2008
דר' אביעד הכהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
להעניק תואר 'רב' לראויים בלבד
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירון מנתניה
6/02/08 23:48
2
ד"ר שקשוקה
7/02/08 08:46
3
קורא בעיון
7/02/08 10:50
4
אברהם שלום
7/02/08 12:43
5
דליה מ.
8/02/08 09:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הסטודיו האמנותי של טוני בנימין, שבמתחם נוגה ביפו, שונה במהותו מיתר בתי היוצר הרבים המאכלסים אותו. בין כתליו נוצרים, ביד אמן, רהיטים וכלי-בית שימושיים, העשויים כולם על טהרת הבטון, ובהם שולחנות, כיורים ומרצפות.
06/02/2008  |  ראובן לייב  |   מאמרים
פעם אחר פעם בשבועות האחרונים, בחר הנשיא (בדימ.) אהרן ברק, לתקוף את יוזמותיו של השר דניאל פרידמן. עוד טרם קרה בתולדות מדינת ישראל שנשיא העליון (בדימ.) יתקוף את שר המשפטים על יוזמות חקיקה הנוגעות למורשתו עצמו של אותו נשיא, אבל דומה כי כל המוסכמות והמקובלות בתחום מערכת המשפט נשברו בשנה האחרונה לרסיסים.
06/02/2008  |  יראון פסטינגר  |   מאמרים
סוף השבוע הוינוגרדי, עם שטף הפרשנויות, הראיונות והדעות, לא הקל עימנו, האזרחים. להיפך, יצאנו מבולבלים ותוהים מרוב מלל תקשורתי. מעטים בלבד שינו את עמדתם כלפי הממשלה מאז הפירסום הצונן והיובשני, חלקם מתוך אי-נחת מן החלופות הפוטנציאליות.
06/02/2008  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
השנה חגגנו ארבעים שנים לאיחודה מחדש של ירושלים. האיחוד התרגש עלינו בעיצומה של מלחמת ששת הימים, עת פרצו הצנחנים דרך שער האריות והגיעו אל הר הבית. מוטה גור דיווח בקשר" "הר הבית בידינו!", רבין, דיין ונרקיס צעדו אל הכותל והצנחן הבלונדיני נשא את עיניו מעלה אל עבר השכינה. מאז, ביום ירושלים, אנו חוגגים את האיחוד המחודש של בירת העם היהודי לנצח נצחים.
06/02/2008  |  ערן שפרמן  |   מאמרים
המאמר דן בעתירה שהגישה עמותת "פעולה ירוקה" נגד הצבת שלטי פרסומת בנתיבי איילון. העתירה העלתה לדיון נושאים שטרם נידונו בצורה מספקת במשפט הישראלי: מעמד נחלת הכלל, זכויות הציבור במרחב הציבורי, מעמד הממשלה והרשויות המקומיות כנאמנות המופקדות על הגנת זכויות אלה וזיהום הסביבה המנטלית על-ידי שלטי הפרסום. המאמר סוקר את הליך גיבוש העתירה ואת הניסיון לגבש הגדרה משפטית למושג המרחב הציבורי, שממנה יהיה ניתן ללמוד על המאפיינים של שטח המוגדר כ"נחלת הכלל" ועל ההגנות המשפטיות המוקנות לו.
06/02/2008  |  דר' דניאל מישורי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il