משרד הבריאות מזהיר את קופות החולים להבטיח כי אי הצגת הכרטיס המגנטי לא תמנע את קבלת השירותים הרפואיים, דבר שעשויה להיות לו חשיבות מיוחדת, כשמדובר בשירותים בסיסיים של פנייה לרפואה ראשונית, עזרה ראשונה והנפקת תרופות. כאשר לצורך מתן השירות, קופת החולים רשאית לדרוש אמצעי זיהוי מהימן אחר. גם לגבי שירותים שאינם בסיסיים, יש להימנע מהתניה העלולה לגרום לביטול תור או עיכוב בקבלת שירות שלעיתים כרוך בזמני המתנה ממושכים, ויש לאפשר קבלת השירות על-ידי זיהוי בדרך חלופית ומהימנה.
כל קופות החולים מנפיקות כיום כרטיסים מגנטיים למבוטחיהם. הכרטיסים המגנטיים משמשים למטרות מגוונות החל בזיהוי המטופל, עבור בכניסה לתיק הממוחשב וכלה בביצוע חיובים כספיים. הכרטיס מאפשר בדרך כלל הפקת מידע (למשל מעמדות מחשב במרפאה) ומהווה אמצעי זיהוי, חיוב ותקשורת גם בעת קבלת השירות אצל ספקים חיצוניים לקופה כדוגמת, בתי מרקחת פרטיים ורופאים עצמאיים.
הכרטיס המגנטי מייעל תהליכים שונים הקשורים לזיהוי המבוטח ומתן הטיפול למבוטח, והוא מהווה מכשיר ארגוני ושירותי בעל חשיבות רבה, יוצר האחדה של דפוסי הפעולה ביחידות השירות השונות של הקופה, ומזרז את מתן השירות. על כן, יש לעודד מבוטחים להצטייד בכרטיס, ולהגיע לסניפים ולספקי השירות כשהם מצויידים בכרטיס.