מוניות השירות ישולבו במערך כרטיסי הרב-קו ויתוספו להן תוואים חדשים. זה הסיכום המסתמן מדיונים שנערכו בוועדה משותפת ל
משרד התחבורה ולאיגוד מוניות השירות, שהוקמה לפני שנה וחצי.
תוואים חדשים שייכנסו לשכונות חדשות
הארגון-מחדש במוניות השירות, שעל-פי מה שנקבע בשנת 2006, ועתיד היה להסתיים בשנת 2013 יוארך עד לשנת 2016. הדבר מעוגן בהצעת חוק ממשלתית הצפויה לקבל אישור. הדבר איפשר יצירת חלון לביצוע שינויי תוואי המסלולים, בעיקר בערים הגדולות בהן נוספו במהלך השנים שכונות חדשות אליהן לא הורשו נהגי 1,800 מוניות השירות הפעילות להיכנס.
המהלך פותח פתח הנותן אפשרות להעביר בקשות לשינויי תוואים. הדבר יקודם גם באמצעות ועדת הכלכלה של הכנסת, שנחושה לקדם את הנושא ומשקיעה בו הרבה משאבים. לאחר החגים יצבור הנושא תאוצה וסנוניות ראשוניות צפויות בחודשים הקרובים. סמנכ"ל משרד התחבורה אלכס לנגר, מיוזמתו, אף מציע את פתיחתם של קווים חדשים לחלוטין של מוניות שירות. לפי שעה לא ידוע היכן.
רב-קו - לא רק בגוש-דן
הפעימה השנייה של הארגון-מחדש בתחבורה הציבורית בגוש-דן השפיעה על רבים מקווי מוניות השירות. הקווים הבינעירוניים נפגעו ברובם, העירוניים לא נפגעו, ובקווים המטרופוליניים היו כאלה שנפגעו וכאלה שלא.
אם לא יצוצו בעיות, ניתן יהיה להשתמש בכרטיס החכם (רב-קו) במוניות, ולא רק בגוש-דן אלא בכל רחבי הארץ. משמעות הדבר היא מתן סובסידיה למוניות, והחשבתן כרכב תחבורה ציבורית לכל דבר ועניין. כיום מופלות המוניות לרעה לעומת האוטובוסים.
בעיית הסליקה
המכשול העיקרי הוא יצירת מערכת סליקה אמינה. בעוד שבחברות התחבורה הציבורית, לרבות בחברות הפרטיות, נעשית סליקה משותפת לחברה עצמה, אצל המוניות הנושא מורכב יותר משום שכל נהג מונית הוא עוסק מורשה, והכסף אמור להיות מחולק ברמת הנהג ולא ברמת החברה.
באוטובוסים נעשית הסליקה באמצעות חברת דואר ישראל, וכדי ליצור מערכת סליקה ואמינה גם למוניות, אחד הרעיונות שהועלו הוא כי הסליקה תתבצע באמצעות חברת אשראי.
על הרפורמה הצפויה בענף המוניות נמסר בכינוס "עסקים בתחבורה", שהתקיים בערב חג סוכות באחוזת הברון, ובו השתתפו כ-1,500 מבקרים מקרב מפעילי מוניות ורכבי הסעה. הדוברים בכינוס ציינו את התנהלותו של הענף בתנאי תחרות קשים, ואת חובתם של ראשי הארגון כלפי הנהגים ביצירת אקלים כלכלי שניתן לפעול בו ללא סיכון גבוה וברווחיות סבירה על-מנת להתקיים.
בין יתר הנושאים שעלו בכינוס היה מכרז קרוב לרכישת דלק במרוכז בהיקף של כ-60 מיליון ליטר בשנה, הקמת מועדון לקוחות "דרכים" אשר יטפל ברווחת הנהגים במתן הטבות ברכישת מוצרים ושירותים.