יושב-ראש ועדת המשנה לתחבורה ציבורית של ועדת הכלכלה,
ישראל אייכלר, אמר (יום ה', 1.12.11) כי "אמנם בחו"ל שיטת המעברים נוחה מאוד והגיונית, אבל כבישי ישראל הם אחרים ולא מסודרים בצורת שתי וערב, ולכן השיטה מקשה בעיקר על ילדים, הורים וקשישים. אם פעם אמרו שהעולם שייך לצעירים, היום מסתבר שהמצב מורכב יותר", אמר אייכלר.
הוא דיבר בדיון של הוועדה שעסק בשינויים במערך התחבורה הציבורית בירושלים. הדיון מתקיים עוד לפני השינויים במערכת התחבורה הציבורית בירושלים, כדי למנוע בעיות מראש ביישום.
שינוי - אחרי העלאת רמת השירות
הממונה על התחבורה הציבורית במחוז ירושלים והדרום ב
משרד התחבורה, נעה אבירם, אמרה כי השינוי בדרום-מערב העיר לא יתבצע לפני שרמת השירות ברכבת הקלה תעלה. ראש תחום תכנון תחבורה ציבורית בתוכנית אב לתחבורה ירושלים, דוד קנטרוביץ, הסביר כי בסוף התהליך כל המערך כולו ישתלב למערכת אחת יחד עם הרכבת הקלה.
הסטודנט ערן אברמוביץ' טען כי יש בעיות בהפעלת הרב-קו והוסיף כי נהגי
אגד לא מאפשרים לרכוש רב-קו אנונימי. "כנראה שמקבלי ההחלטות לא משתמשים בתחבורה הציבורית, ולכן לא דחוף להם לתקן את המצב", אמר והוסיף כי בלתי אפשר להתמצא במפות הקווים בעיר. יצחק רודיך מאגד טען מנגד כי מערכת המידע שקיימת היום באגד היא הטובה בעולם.
3,000 סוגי מחירים
ח"כ אייכלר טען כי ישנן גם בעיות בתיקוף כרטיסי חופשי-חודשי, שלא מאפשרות לנוסעים לעלות בלי לעבור אצל הנהג. רודיך התייחס לכך והודה כי המערכת לא מושלמת. לדבריו, "באגד יש כמעט 3,000 סוגי מחירים, ונרכשו מכשירים שנועדו לזרז את עליית הנוסעים, לכן עוד מוקדם להסיק מסקנות בעניין הזה".
המשטרה אינה ממליצה על גדרות
יו"ר ארגון חיים בדרך מתונה, מרדכי פדר, התייחס לתאונה בתחילת השבוע בה נפצע קשה הולך רגל מפגיעת הרכבת הקלה, ואמר כי גדר במקום הייתה יכולה למנוע את התאונה. אייכלר הזכיר כי הוועדה כבר דרשה בעבר לבחון מחדש את ההחלטה להסיר את הגדרות. מהנדס התנועה של מחוז ירושלים במשטרה, רב-פקד שלמה לוז, הסביר כי המשטרה היא רק הגוף האוכף ואין בסמכותה לקבוע הסדרי תנועה. "מי שצריך לתת תשובה זו העירייה והמפקח על התעבורה במשרד התחבורה", אמר. עם זאת הוא הוסיף כי בשום מקום אחר בעולם לא קיימים גדרות כהסדר קבע.
חיים קרגד מוועד שכונת נווה יעקב אמר כי התושבים בשכונה ציפו שהרכבת הקלה תגיע גם אליהם, אולם הם לא רוצים שהתוואי שלה יעבור במרכז השכונה. הוא הסביר כי הצמתים בכביש הראשי הוחלפו בכיכרות ומנעו תאונות רבות, התושבים לא רוצים לפגוע בתשתיות וחוששים מפקקים ברחוב הראשי ומזיהום האוויר שייגרם כתוצאה מכך. לטענתו, יש אפשרות לתוואי חלופי שיביא את הרכבת לפאתי השכונה. קנטרוביץ השיב על כך ואמר כי התוואי החלופי נבדק והתגלה כי הוא לא מאפשר לספק שירות ברמה נאותה וכי יש בו בעיה של בעלויות על הקרקע ואישורים. "אם אי-אפשר להעביר את המסילה בתוואי החלופי תושבי נווה יעקב מוותרים על הרכבת הקלה", אמר קרגד.
סנכרון מלא לכל המערכות
בתום הדיון קרא היו"ר אייכלר למשרד התחבורה להשלים בהקדם את הטיפול בכל המערכות התומכות בכרטיס הרב-קו, ובכלל זה לבצע סנכרון מלא בין כל מערכות התחבורה הציבורית. כמו-כן קראה הוועדה למשרד לפעול להוספת עמדות טעינה ברחבי העיר ובסמוך לתחנות אוטובוס וכן להוסיף עמדות תיקוף בדלתות האחוריות של האוטובוסים. כמו-כן קראה הוועדה למשרד להסדיר מערכת כלל-ארצית שתאפשר שימוש בכרטיסים עם ערך צבור, ועד אז להחזיר את האפשרות לשימוש בכרטיסיות מנייר.
הוא הוסיף כי הוועדה קוראת למשרד התחבורה לבחון בחיוב שינויים שיאפשרו לבצע חיוב משפחתי באמצעות כרטיסיות הרב-קו ברכבת הקלה. לנוכח בקשת תושבי נווה יעקב, הוועדה אף ביקשה ממשרד התחבורה לשקול מחדש את הצורך בהארכת תוואי הרכבת הקלה עד לכביש הראשי בשכונה.