|   15:07:40
דלג
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

העדויות הבלתי אמינות של בצלם

ארגון בצלם מפרסם עדות פלשתינית שממנה משתמעת האשמה כלפי צה"ל ב"פשע מלחמה" בדיקתה מגלה אמינות מפוקפקת וסתירה ביחס לעדויות אחרות
14/03/2008  |   יהונתן דחוח הלוי   |   מאמרים   |   פרשת בצלם   |   תגובות

ח'אלד איוב על רקע האמבולנס שבו נהג ותמונת הפרמדיק מחמוד זקות, שנהרג באירוע. צילום: ח'אלד אל-עזאייזה, בצלם.

בצלם - שיא חדש של סילוף
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם מטיח האשמות חמורות בצה"ל כשהוא מסתמך על "עדות מפי השמועה" * ושוב מוכיח ארגון בצלם, כי אין לקבל את ההודעות שהוא שמפיץ בתקשורת ככתבן וכלשונן, בגלל בעיית המהימנות החוזרת ונישנת בהן
לרשימה המלאה

תחקיר: בצלם שוב מתרשל
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם מפרסם עדות של פלשתיני ממנה עולה, כי עיכוב חולה במחסום של צה"ל גרם למותו * בדיקה מדוקדקת של העדות מעוררת שאלות על הרמה המקצועית של גובה העדות, ומעלה ממצאים מפתיעים שלא צוינו בדוח
לרשימה המלאה

ארגון בצלם - רשלן או שקרן?
יהונתן דחוח-הלוי
הארגון מנסה לטהר את תנועת החמאס ולציירה כגורם ממשל לגיטימי * הדרך בה נוקט בצלם מציבה שאלות על אמינות התחקירים שמבצעים חוקרי בצלם
לרשימה המלאה

ושוב - בצלם לוקה בחד-צדדיות
יהונתן דחוח-הלוי
שלוש הערות על דוח "בצלם" האחרון מגלות סתירות ומעלות שאלות לגבי חד-צדדיותו של הארגון ומידת אמינותו
לרשימה המלאה

ארגון בצלם מפרסם באתר האינטרנט הרשמי שלו עדות נוספת במסכת עדויות של פלשתינים אודות פעולות צה"ל אשר גרמו למותם ו/או פציעתם של תושבים פלשתינים. כותרת ההודעה: "עדות: חיילים ירו טילים על צוות רפואי שעסק בפינוי פצועים בג'בליה, הרגו פרמדיק ופצעו את עמיתו, מרס 2008". ארגון בצלם מפרסם אפוא האשמה חמורה ביותר נגד חיילי צה"ל, ממנה משתמע שחיילי צה"ל ירו במתכוון טילים לעבר צוות רפואי פלשתיני.

עדות נהג האמבולנס הפלשתיני

להלן סיכום תמציתי של עדות נהג של ח'אלד איוב המצוטטת באתר ארגון בצלם:

העד: ח'אלד איוב

התפקיד: נהג אמבולנס

תאריך: 1 במרס 2008

השעה: 02:00

האירוע: " אלמוני התקשר והתחנן לעזרה וביקש שנבוא לפנות נפגעים בג'בל אל-כאשף, ממזרח לג'בליה".

השעה: 02:10

האירוע: "הגענו לאזור ג'בל אל-כאשף. הסירנה והאורות האדומים פעלו. כשהגענו למקום שבו דווח לנו בטלפון שיש נפגעים עצרתי את האמבולנס ושני הפרמדיקים מחמוד זקות ומוחמד דרדונה ירדו כדי לחפש אותם. הם התחילו לעלות על הגבעה (ג'בל אל-כאשף) וכשהיו במרחק של כמה מטרים מהאמבולנס מסוק שהיה בשמים ירה עליהם טיל ומיד אחר כך עוד טיל. הפרמדיק מוחמד דרדונה צעק שהוא נפגע וזחל לאמבולנס. הרמתי אותו והכנסתי אותו לתוך האמבולנס. צעקתי לפרמדיק השני מחמוד זקות, אבל הוא לא ענה. אחר כך, המסוק ירה טיל שלישי למקום שבו היו הפרמדיקים".

תאריך: 3 במרס 2008

השעה: 06:30

האירוע: "חזרתי למקום שבו נורו הטילים והתחלתי לחפש את הפרמדיק מחמוד זקות. מצאתי את הגופה שלו, היא הייתה מבותרת לכמה חלקים".

מדוע "שכח" העד פרטים מהותיים רלוונטיים?

ח'אלד איוב טוען בעדותו באופן חד-משמעי, כי שלושה טילים ששוגרו ממסוק של צה"ל הם אלה שפגעו בצוות האמבולנס שיצא לחלץ פצועים פלשתינים בשכונת ג'בל אל-כאשף. בדיקת הנתונים לעומק והשוואתם לעדויות אחרות, כולל של ח'אלד איוב עצמו, מלמדת על אמינותו המפוקפקת של העד הפלשתיני ועל הרמה המקצועית הנמוכה של גובי העדויות עבור ארגון בצלם, כפי שיפורט להן:

ח'אלד איוב היה כאמור נהג האמבולנס, ומעדותו השתמע כי בעת בה נפגעו שני אנשי צוות האמבולנס הוא ישב על כסא הנהג. לילה ה-1 במרס היה לילה חשוך. הירח היה בנסיגה ומולד הירח היה ב-7 למרס. ח'אלד אינו מסביר בעדותו כיצד זיהה שהטילים שפגעו לטענתו בחבריו שוגרו ממסוק. העד אינו מספר וגובה העדות של בצלם מתרשל ואינו מברר את הסוגיה.

יתר על כן, העד אינו אומר דבר וחצי דבר על ההתרחשויות בשטח בעטיין זומן להגיע למקום. מתמונת המצב המצטיירת מעדותו עולה כביכולש אש נורתה באותה עת רק ע"י מסוק חיל האוויר, ומעבר לכך במקום בו העד נמצא לא התרחשו כל אירועים מיוחדים אחרים הראויים לאזכור. שוב גובה העדות מטעם ארגון בצלם מתרשל ו"שוכח" לשאול על נסיבות האירוע.

מדוע לא נבחנה האפשרות שאש פלשתינית גרמה לנפגעים?

יש לציין, כי ע"פ מקורות פלשתינים שונים, באותה עת התנהלה במקום לחימה עזה בין ארגוני הטרור הפלשתינים, ובראשם חמאס, לכוחות צה"ל. הודעות ארגוני הטרור הפלשתינים (חמאס, ג'יהאד איסלאמי, החזית העממית, גדודי אל-אקצה) מלמדות על ירי מסיבי מהצד הפלשתיני לעבר כוחות צה"ל שתפסו עמדות בבתים של תושבים פלשתינים. הלחימה של ארגוני הטרור בשטח הבנוי הפלשתיני , באזור המזרחי של ג'בליה, כללו ע"פ ההודעות "הצבאיות" הרשמיות שלהם, בין היתר פיצוץ מטעני חבלה רבי עוצמה, שיגור עשרות פצצות מרגמה, ירי פצצות נגד טנקים (RPG), ירי מסיבי במקלע כבד מסוג "דושקה" לעבר מסוקי צה"ל, ירי מסיבי של אש בנשק קל.

הדי הלחימה העזה, מעידים המקורות הפלשתינים, נשמעו למרחוק, ואולם הם אינם נזכרים כלל בעדותו של נהג האמבולנס בהתייחסו לשלב של הגעתו לאזור הלחימה ופציעת חבריו. כמו כן, לא נעשה כל ניסיון ע"י גובה העדות מטעם ארגון בצלם לבדוק את האפשרות הסבירה לא פחות ולפיה פצצות המרגמה ששיגרו ארגוני הטרור הפלשתינים לעבר אזור הלחימה בשכונה הפלשתינית הן אלה שפגעו באנשי צוות האמבולנס הפלשתיני.

גרסת ארגון פלשתיני סותרת את עדות נהג האמבולנס

עדותו של נהג האמבלונס עומדת בסתירה לגרסה אחרת אודות האירוע, אשר התפרסמה באתר זכויות האדם הפלשתיני PCHR. וכך מתוארות נסיבות פציעת אנשי צוות האמבולנס:

"ביום שבת בשעה 01:30 לערך, מטוסי צבא הכיבוש הישראלי שיגרו שני טילים לעבר מספר פעילים של ההתנגדות הפלשתינית ברחוב קרם באזור המזרחי של ג'בליה. כאשר אמבולנסים פלשתינים הגיעו לאזור לפנות נפגעים אפשריים, חיל האוויר של צבא הכיבוש הישראלי שיגר טיל שלישי, אשר נפל ליד אמבולנס של ההגנה האזרחית. פרמדיק בן 25, מוחמד טלעת דרדונה, נפצע באורח קשה".

גרסה זו סותרת את עדותו של נהג האמבולנס בשתי נקודות מהותיות:

מספר הטילים - רק טיל אחד פגע באנשי צוות האמבולנס

יעד התקיפה - הטילים שוגרו לעבר פעילי טרור במסגרת הלחימה ולא לעבר הפרמדיקים הפלשתינים

נהג האמבולנס מסר עדות שונה לאתר פלשתיני

ואולם מעניינת עוד יותר עדות אחרת שמסר נהג האמבולנס בראיון לאתר אינטרנט פלשתיני, ואשר התפרסמה ב-6 במרס 2008. להלן ציטוט עדותו השנייה של ח'אלד איוב על אותו אירוע:

"לפתע נעלם מחמוד. באותו הרגע אני הייתי כמשוגע וכמעט שאיבדתי את דעתי. נשארתי במקום מספר דקות על-מנת לחפש אותו באמצע תופת הפצצות ושריקת הכדורים. נאלצתי לעזוב את המקום מחשש לחייו של הפרמדיק מוחמד דרדונה, אשר נפצע קשה באזור הקרוב ללב ומיהרתי להסיע אותו לבית החולים".

בעדות הזו לאתר חדשות פלשתיני נהג האמבולנס אינו מזכיר כלל את שלושת הטילים ששוגרו בגרסה שמסר לגובה העדות מטעם ארגון בצלם. לאוזניים פלשתיניות הוא מספר על תופת הלחימה שהתנהלה במקום, נתון אותו "שכח" כאמור לציין בעדות המיועדת להתפרסם באתר אינטרנט ישראלי, או יתכן שגובה העדות בחר להשמיטה במסגרת העריכה לפני ששלחה לפרסום ע"י ארגון בצלם.

הדיווח בעיתון הפלשתיני "אל-חיאה אל-ג'דידה" (4 במרס 2008) מציג גרסה שונה באשר לנסיבות מותו של מחמוד זקות. וכך נכתב למחרת זיהוי גופתו בבית החולים: "צוותי הסיוע הרפואי איתרו בשעות הבוקר את גופת חברם זקות, אשר נותר מדמם לאחר שנפצע מאש כוחות הכיבוש אשר פלשו למזרח העיירה ג'בליה, ומנעו להתקרב אליו עד אשר נפח את נשמתו". בדיווח לא הוזכר שיגור טילים ממסוק.

יש לציין, כי אחד מאתרי הפורומים של ארגון הפתח פתח עמוד לזכרו של מחמוד זקות, ובו נמסר, כי מחמוד זקות היה חבר בגדודי חללי אל-אקצה, היא זרוע הטרור של הפתח, לצד היותו פרמדיק במנגנון ההגנה האזרחית.

סיכום

הדברים מדברים בשם עצמם. לא ניתן לסמוך על עדותו של נהג האמבולנס ואף לא על גובה העדות מטעם בצלם. ארגון בצלם טוען, כי הוא "מקפיד על מהימנות המידע שנמסר מטעמו", וכי "המידע מתפרסם רק לאחר תחקירי שטח מעמיקים והצלבת נתונים וגרסאות". במקרה דנן, כמו גם במקרים אחרים אותם פרסמי בסדרת מאמרים באתר "מחלקה ראשונה", ניכרת הרשלנות של ארגון בצלם, המתבטאת בפרסום עדויות של פלשתינים מבלי שאמינותם נבדקה ביסודיות כנדרש על-מנת לאתר פגמים בגביית העדויות וסתירות פנימיות בהן. הפרסום הפזיז של עדויות אלה ובהן האשמות חמורות נגד צה"ל, פוגע בסופו של דבר דווקא באמינות של ארגון בצלם ובמהימנות הדיווחים שהוא מפרסם.

עידכון

ביום שישי בשעת בוקר מוקדמת הועברה השאילתא הבאה לשרית מיכאלי ראש אגף ההסברה בארגון בצלם:

"האם ארגון בצלם ערך בדיקה ולו הבסיסית ביותר על-מנת לאמת את גרסת ח'אלד איוב נהג האמבולנס טרם פרסום העדות באתר הרשמי של הארגון?"

"האם ארגון בצלם היה מודע טרם פרסום העדות לקיומו של מידע ממקורות פלשתינים גלויים הסותר מהותית את גרסת נהג האמבולנס?"

ארגון בצלם בחר שלא למסור תגובה לשאילתא וטעמיו עימו.


תאריך:  14/03/2008   |   עודכן:  14/03/2008
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העדויות הבלתי אמינות של בצלם
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אויב המדינה
14/03/08 10:12
2
האיחוד האירופי
14/03/08 13:21
3
בועז מושקוביץ
14/03/08 13:32
 
almonious
15/03/08 01:08
4
רחל ק
16/03/08 07:33
5
'לא לחינם' בצלם
9/10/08 23:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מדי כמה שבועות מחליט אחד מהמוסדות האקדמיים ו/או הארגונים באירופה לקרוא לחרם על ישראל, זאת בטענות הידועות על יחס כלפי האוכלוסיה הערבית והפעלת מדיניות של "אפרטהייד" כביכול. ניסיון החרם האחרון הגיע לאחרונה אף לאוניברסיטה היוקרתית "לונדון סקול אוף אקונומיקס".
14/03/2008  |  רחל קלאהורה ביטון  |   מאמרים
פרקליט המדינה החדש, משה לדור, הגיע השבוע לוועדת החוקה של הכנסת למה שהוגדר "פגישת היכרות" עם חברי הכנסת. בדרך כלל קבלות פנים מעין אלה, הנערכות לאנשי ציבור מסוימים בכנסת, מהוות הזדמנות למי שהוזמן לפרוש את ה"אני מאמין" המקצועי, את השקפת עולמו ואת סדרי העדיפויות שלו.
14/03/2008  |  חגי סרי לוי  |   מאמרים
חג פורים מתקרב ולכאורה, כל אחד יודע שאחת המצוות המרכזיות בו היא להשתכר. הנה מה שכתוב על זה בקיצור שולחן ערוך: כיון שכל הנס היה ע"י היין, ושתי נטרדה במשתה היין ובאה אסתר במקומה, וכן ענין המן ומפלתו היה ע"י יין, לכך חייבו חז"ל להשתכר ביין, ואמרו חייב אינש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי. ולפחות ישתה יותר מהרגלו כדי לזכור את הנס הגדול ויישן, ומתוך שישן אינו יודע בין ארור המן לברוך מרדכי. האם הכוונה היא שצריכים לשתות עד אבדן חושים או עד כדי נזק בריאותי? לא בהכרח; ואולם מי שהוא חלוש בטבעו, וכן מי שיודע בעצמו שע"י כן יזלזל ח"ו באיזו מצוה בברכה או בתפלה, או שיבא ח"ו לקלות ראש, מוטב שלא ישתכר, וכל מעשיו יהיו לשם שמים:
14/03/2008  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
איני מבין מה איתרע בישיבת "מרכז הרב". נדמה, שמרפי עבד שם שעות נוספות בראש חודש אדר, ואלמלא יצחק דנון וסרן דוד שפירא, קצין צנחנים בחופשה, שהתעשתו, וחיסלו את המחבל - ממדי האירוע היו קשים עוד יותר.
14/03/2008  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
הפלשתינים עוקבים בהשתאות ובתסכול רב, אחר מסעות החיזור של מועמדי המפלגה הדמוקרטית ומועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות בארצות הברית אחרי ה"קול היהודי" ומדינת ישראל. הסנטור ברק אובאמה התקשר אמש אל שרת החוץ ציפי ליבני המבקרת בוושינגטון והדגיש "כי לישראל יש זכות להגן על עצמה מפני הטרור, בעיקר מפני ירי הטילים מעזה שהוא בלתי נסבל". אובאמה, שהוא המעמד המועדף ביותר מבחינתם של הפלשתינים כנשיא, הפגין בשיחת הטלפון יוצאת הדופן לשרה לבני, ידידות רבה לישראל ואף הביע תנחומיו על הפיגוע האחרון בירושלים.
13/03/2008  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרשת בצלם  
בצלם: עלייה בהתנכלות לפלשתינים בחברון  /  איציק וולף
בצלם: "ההגבלות בגדה אינן חוקיות"   /  מחלקה ראשונה
בצלם: החזקת שליט כבן ערובה היא פשע מלחמה  /  ניר יהב
המאבק בטרור לפי בצלם  /  יהונתן דחוח-הלוי
מדוע התנדבתי לעזור ל'בצלם'  /  יהונתן דחוח-הלוי
בצלם מתעלם מהאחראים לטרור  /  יהונתן דחוח-הלוי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il