בעקבות הודעתה ביום שישי האחרון (27.1.12) של חברת התעופה הספרדית ספנאייר (Spanair) על הפסקת פעילותה, מצאו עצמם מאות ישראלים תקועים ללא דרך לשוב לישראל.
ספנאייר משתייכת לברית חברות התעופה הגדולה בעולם: Star Alliance ומפעילה שלוש טיסות שבועיות בין תל אביב לברצלונה. באתר האינטרנט של החברה נכתב כי השעתה את פעילותה וכי כל טיסותיה בוטלו.
דרושה התערבות דחופה של שר התחבורה
סוכני נסיעות רבים, אשר מצאו עצמם מתמודדים עם מאות פניות של לקוחותיהם במהלך סוף השבוע, הביעו תרעומת על המצב, אותו, לדעתם, ניתן היה לצפות. לטענתם, דרושה התערבות דחופה של
משרד התחבורה והגיע הזמן שהמדינה תבדוק איתנות פיננסות של חברות התעופה שמבקשות לטוס לישראל.
לדברי יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות סוכני נסיעות ותיירות בישראל, "זהו מצב לא פשוט, בו נוסעים רבים מוצאים עצמם בחוסר-אונים מוחלט. יועצי התיירות בישראל עושים כל מאמץ לסייע ללקוחותיהם ומנסים להטיסם בחברות אחרות. בשלב זה מדובר באלפי נוסעים, כולל אלו שרשומים לטיסות החברה בשבועיים הקרובים, מהם רבים מאוד אשר רכשו חבילות לחופשות סקי וטיולי חורף באירופה".
"ככל הנראה", אומר פתאל, "יצליחו הסוכנים להציל חלק מכספם של לקוחותיהם. אשר לנוסעים שרכשו כרטיסי טיסה ישירות בחברת התעופה ודרך אתרי האינטרנט, הם בבעיה אמיתית. רבים מהם פנו כעת לסוכנים, אך כאן איננו יכולים לעזור, לצערנו. אנו מנסים לצמצם גם נזקים לסוכני הנסיעות שהתחייבו על שירותי קרקע עבור לקוחותיהם ואינם יכולים לבטל כמו במקרה של חבילות סקי".
התאחדות סוכני הנסיעות פרסמה הנחיות מצב דחופות לצמצום הנזקים הכספיים ללקוחותיהם של יועצי התיירות ולהשבת כספים ככל שניתן. ההתאחדות תמשיך ותעדכן בנושא גם בעמוד הבית שלה בפייסבוק, myagent.
עקב דחיפות ומרכזיות העניין יעלה הנושא לדיון בכינוס השנתי של התאחדות סוכני נסיעות ותיירות בישראל המתקיים השבוע באילת.