|   15:07:40
דלג
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

בצלם והמצלמה שאינה משקרת

ארגון בצלם טוען: מתנחלים תקפו באבנים ילדים פלשתינים סרטון הוידיאו מוכיח: מבוגר פלשתיני יידה אבנים בקלע לעבר המתנחלים שאלות נוקבות על פרויקט "חמושים במצלמה" של בצלם
25/04/2008  |   יהונתן דחוח הלוי   |   מאמרים   |   פרשת בצלם   |   תגובות
נדרש בדק בית בארגון 'בצלם'

אמינות בצלם ואמנסטי במבחן העובדות
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם וארגון אמנסטי מאשימים את צה"ל בירי מכוון של פגז טנק לעבר העיתונאי הפלשתיני בסביבה צפופת אוכלוסין * סרטוני הוידיאו של הצלם עצמו ואחרים שתיעדו את הזירה מפריכים את עיקרי טענותיהם * שוב כשלו ארגונים אלה בפזיזות בהטחת האשמות חמורות נגד צה"ל
לרשימה המלאה

אמינות בצלם לשיפוט הציבור
יהונתן דחוח-הלוי
רשלנות, רשעות או צרוף של שניהם? * מדוע דוחות ארגון בצלם לוקים באופן שיטתי בשטחיות, חד-צדדיות ומהימנותם מפוקפקת? * תחקיר נוסף על ארגון בצלם מעלה שאלות נוקבות על האתיקה המקצועית של ארגון בצלם ואמינותו
לרשימה המלאה

העדויות הבלתי אמינות של בצלם
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם מפרסם עדות פלשתינית שממנה משתמעת האשמה כלפי צה"ל ב"פשע מלחמה" * בדיקתה מגלה אמינות מפוקפקת וסתירה ביחס לעדויות אחרות
לרשימה המלאה

בצלם - שיא חדש של סילוף
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם מטיח האשמות חמורות בצה"ל כשהוא מסתמך על "עדות מפי השמועה" * ושוב מוכיח ארגון בצלם, כי אין לקבל את ההודעות שהוא שמפיץ בתקשורת ככתבן וכלשונן, בגלל בעיית המהימנות החוזרת ונישנת בהן
לרשימה המלאה

ארגון 'בצלם' מציין השבוע בגאווה את "הישגי" הפרויקט שהשיק בינואר 2007 הנקרא 'חמושים במצלמות'. על-פי הודעת בצלם, במסגרת הפרויקט "הארגון מספק מצלמות וידאו לפלשתינים החיים באזורים מועדים לעימותים בשטחים" והפרויקט עצמו "נועד לסייע לפלשתינים הנתונים לכיבוש להביא את מציאות חייהם לתשומת לבו של הציבור הישראלי והבינלאומי, לחשוף את הפרת זכויותיהם ולדרוש את תיקון המצב".

ארגון בצלם מציין, כי "מקצת החומרים שצולמו במסגרת הפרויקט כבר שודרו ברשתות חדשות ישראליות ובינלאומיות בולטות, ובדרך זו הגיעו לקהלים נרחבים וחשפו את מה שהיה קודם לכן נסתר מן העין". לדברי הארגון סוג זה של "עיתונאות אזרחית... מאפשרת לחשוף את ההפרות ה"קטנות" המשפיעות באורח יומיומי על חייהם של פלשתינים - ולכוון זרקור להיבטים ה"בנאליים" כמעט של הכיבוש הצבאי ושל מפעל ההתנחלויות, שמהם מרבים כולם להתעלם".

בהקשר המשפטי מוסיף ארגון בצלם, כי "החומר המצולם אף משמש את בצלם להגשת תלונות לצבא ולמשטרה ומשמש כבסיס ראייתי לתיקים משפטיים".


בצלם: המתנחלים מיידים אבנים לעבר ילדים

אחד מסרטוני הוידיאו המוצגים לראווה כדוגמה להתעמרות המתנחלים בפלשתינים מתואר ע"י ארגון בצלם כדלקמן:

"משפחת ג'ונדייה גרה בכפר א-טובא, השוכן באחד האזורים המבודדים ביותר בדרום הר חברון. קטע וידאו זה הוא הראשון שצולם על-ידי המשפחה, עובדה שבאה לידי ביטוי בצילום הלא יציב. ילדי המשפחה צילמו מתנחלים בבגדי שבת לבנים מההתנחלות הסמוכה מעון, הפולשים לאדמות המשפחה ומשליכים על הילדים אבנים (11.8.07). כאשר הבחינו המתנחלים במצלמה, הם כיסו את פניהם בטליתות בהן היו עטופים ונסוגו. משך הסרטון: 1:19 דקות".

זו לשון ההודעה של ארגון בצלם, ולהלן ניתוחה:

הרעים: המתנחלים מהתנחלות מעון

מה עושים הרעים? פולשים לאדמות המשפחה הפלשתינית ומשליכים אבנים על הילדים

הטובים: ילדי המשפחה הפלשתינים

מה עושים הטובים?: מצלמים את המתנחלים הפולשים ועל-ידי כך מגרשים אותם

התמונות מוכיחות: מבוגר פלשתיני מיידה אבן באמצעות קלע

התבוננות בסרטון הוידיאו מעלה שאלות קשות על מהימנות ההודעות של ארגון בצלם. בניגוד להודעת הארגון, ממנה השתמע כי היו במקום ילדים בלבד, מוכיחות התמונות לפחות את הימצאותו של פלשתיני מבוגר. גם טענת ארגון בצלם, כי הצילום בוידיאו ע"י הילדים הפלשתינים הוא אשר הבריח את המתנחלים, עומדת בסתירה לחומר המצולם שבצלם עצמו סיפק. הפלשתיני המבוגר שנקלט בעדשת המצלמה להבזק של חמישית השנייה (27:29-27:08) נראה אוחז קלע בידו הימנית ובאמצעותה תוקף את המתנחלים.

הצלם הפלשתיני נמנע מלצלם את "הילדים" הפלשתינים ואת שאר הנוכחים, ולמעשה אין רואים כלל את הצד הפלשתיני (למעט "התקלה" שצוינה לעיל), אלא רק את המתנחלים. גם בסרטונים אחרים שפרסם בצלם שצולמו בידי הפלשתינים במקומות שונים באיו"ש, עדשת המצלמה מתמקדת בצד הישראלי בלבד ואין רואים את התמונה הכוללת של ההתרחשות. יתכן שמדובר באקראיות ויתכן שהצלמים הפלשתינים קיבלו תדרוך בנושא זה. מכל מקום, שיטה זו של צילום אינה "עיתונות אזרחית" ראויה, כפי שמציגה ארגון, שכן היא עלולה להיות כלי לתעמולה ולעיוות האמת.

הווה אומר: קיימת אפשרות שפלשתינים יבצעו פרובוקציה מכוונת כדי לגרור תגובה ישראלית ובסרטון הוידיאו תיראה הפעולה הישראלית כהתקפה חסרת הצדקה. החומרים המצולמים חשובים לאיתור העבריינים, ובכך אין מחלוקת עם ארגון בצלם, ואולם ראוי שארגון ינחה את הצלמים, להם נתן מצלמות, לצלם את הזירה כולה בשעת ההתרחשות על-מנת שניתן יהיה לקבל תמונת שלמה יותר.


האם מדובר בפרובוקציה מכוונת?

במקרה דנן, ארגון בצלם מציג תמונה חד-צדדית ולא מדויקת בעליל. לא ברור מדוע ארגון בצלם בחר להסתיר בהודעתו את עובדת נוכחות של המבוגר הפלשתיני ואת הפעילות האלימות בה היה מעורב נגד המתנחלים. ארגון בצלם גינה את המתנחלים על ידויי האבנים לעבר "הילדים" הפלשתינים, אך נמנע מלגנות את ידויי האבנים ברוגטקה ע"י המבוגר הפלשתיני, פעולה הנחשבת למסוכנת ביותר ועלולה, בשל מהירות האבן המושלכת מהרוגטקה, לגרום לפציעה חמורה ואף למוות.

ועוד סוגיה הראויה לברור ע"י ארגון בצלם - האם הייתה באירוע זה פרובוקציה פלשתינית כדי להשיג את התמונות הרצויות? לאחר שהמבוגר הפלשתיני מיידה אבן ברוגטקה לעבר המתנחלים נראה מתנחל מגיב בזריקת אבן ואז נשמעת קריאה בערבית "תצלם!, תצלם!".

שאלה מעניינת נוספת - האם ארגון בצלם, המתפאר כי "החומר המצולם אף משמש את בצלם להגשת תלונות לצבא ולמשטרה ומשמש כבסיס ראייתי לתיקים משפטיים", יעביר חומרים אלה למערכת הביטחון על-מנת להגיש תביעה נגד המבוגר הפלשתיני בגין ניסיון לגרום חבלה חמורה? לארגון בצלם ידועה זהות הצלם וניתן לברר באמצעותו את שמו של המבוגר.

האם מדובר בסילוף מכוון של המציאות? האם מדובר ברשלנות של חוקרי בצלם? בכל מקרה, על ארגון בצלם לערוך בדק בית, שכן כפי שהצגתי במאמריי באתר Nfc, ארגון בצלם מוכיח לא אחת, כי אין לקבל את הודעותיו כתורה מסיני לאור המהימנות המוטלת בספק של הודעותיו לתקשורת.


עידכון

בעקבות הממצאים והשאלות העולות מהן, נשלחה השאילתה הבאה לשרית מיכאלי, ראש אגף ההסברה של ארגון בצלם, ולהלן נוסחה:

מדוע ארגון בצלם נמנע בהודעתו מלהתייחס לפעילות האלימה שהיה מעורב בה המבוגר הפלשתיני נגד המתנחלים?

מדוע ארגון בצלם אינו מגנה את יידוי האבנים ברוגטקה לעבר המתנחלים שהיו באותה עת בגפם למבוגר הפלשתיני ולא סיכנו אותו?

האם ארגון בצלם מתכוון להעביר חומרים אלה למערכת הביטחון על-מנת להגיש כתב אישום על ניסיון לחבלה חמורה שביצע המבוגר הפלשתיני?

האם ארגון בצלם בדק את האפשרות שמדובר בניסיון מכוון ליצור פרובוקציה ע"י הפלשתינים?

האם ארגון בצלם הנחה את הצלמים הפלשתינים להימנע מצילום הצד הפלשתיני בעת עימותים עם צה"ל?

האם בכוונת ארגון בצלם לפרסם הודעת תיקון/ עידכון להודעתו זו?

ארגון בצלם בחר שלא להגיב לשאילתא זו וטעמיו עימו.

המבוגר הפלשתיני מיידה אבן באמצעות קלע לעבר גב המתנחלים
תאריך:  25/04/2008   |   עודכן:  26/04/2008
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בצלם והמצלמה שאינה משקרת
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורן2222
25/04/08 16:34
2
אזרח ותיק
25/04/08 16:55
3
עוד סתם אזרח
25/04/08 16:56
4
ואת המצלמות (זה
25/04/08 21:33
5
דרורי
25/04/08 23:37
6
עמיר ר
26/04/08 02:08
7
דמוקרט מתגונן
26/04/08 03:00
8
עבד
26/04/08 03:27
9
ביונק
26/04/08 07:58
10
רמיבצלם
26/04/08 09:02
11
נחום שחף
26/04/08 10:40
12
עמי נדב
26/04/08 11:26
13
שלי=לגרש אותם.
26/04/08 11:42
 
13 עובד ב
23/11/09 01:29
14
אתה לא העם שלי
5/06/09 19:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
א. אני מודה כי בעיניי, נשיא ארצות הברית בעבר, ג'ימי קרטר, הוא אדם מאד ייחודי. כאשר אני מבחין באמצעי תקשורת המדווח על פעילותו, אני מקשיב בסקרנות. הוא מהווה עבורי דוגמא לפעילות והשראה לדרך פעולה, בעיקר כשהסיכויים ליישום – קלושים לחלוטין.
24/04/2008  |  אריה דרוקמן   |   מאמרים
כן, אינני פונה לצמרת סוחרת הנדל"ן, הנושקת שפתיים, העושה בכספי ציבור כבשלה, והממנה בהמוניה את חברי המרכז לתפקידים עתירי ממון. אינני פונה גם לשולייתם של אחרים, הנדבקים לישבנים ומממונים על-ידי שועי עולם. לא, אינני מתייחס גם לאלה אשר לא בוחלים בטיסות חינם להלוך ושוב, כאשר הגורם המממן תלוי בחסדיהם כחברי הכנסת וועדותיה. אינני מתייחס אפילו לחנפנים וללקקנים שביניכם.
24/04/2008  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
חירות, משמעויות רבות לה. הציבור הרחב ודאי מודע היטב למרבית המשמעויות, לכן אין טעם לכלות מילים על כך. יש חירות אחת שהיא הבסיס בכל משטר דמוקרטי: חירות המחשבה והדעה. מן הדין לבחון את מידת קיומה של חירות זו בישראל 2008 מהיבטים שונים.
24/04/2008  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
באותו ערב, באותו ערוץ ובאותה תוכנית ראינו שני אייטמים שמסמלים יותר מכול את אובדן הערכים בחברה הישראלית. בחדשות הראו קטע קצר מהלוויה של החייל דוד פפיאן ז"ל, ובכתבות המגזין ראו צופי ערוץ 2 כתבה מפרגנת על הזמרת המשתמטת מרינה מקסימיליאן- בלומין ("אולפן שישי" יאיר לפיד, 18.4.08).
24/04/2008  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
היחידה לדיאליזה היא ביתם השני של חולי כליות, אשר בעל כורחם "מבלים" בטיפול ביחידה, מחוברים למכשיר דיאליזה שלוש פעמים בשבוע במשך שעות ממושכות.
24/04/2008  |  אילנה נוי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרשת בצלם  
בצלם: פגז פלאשט ברצועה - מנוגד לחוק  /  איציק וולף
עצומה: להוציא את בצלם מחוץ לחוק  /  מחלקה ראשונה
בצלם: חיסול המבוקשים מיותר  /  מחלקה ראשונה
בצלם נגד מנכ"ל בצלם  /  יהונתן דחוח-הלוי
האם בצלם מצדיק הפיגוע בכרם שלום?  /  יהונתן דחוח-הלוי
האם בצלם מצדיק הריגת חיילים?  /  יהונתן דחוח-הלוי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il