|   15:07:40
דלג
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

בצלם מחפה על הג'יהאד

כך משתמע מהודעות גינוי שפרסם ארגון בצלם לפיגועים באזרחים ישראלים, אשר בהן נמנע הארגון מלציין את שמות ארגוני הטרור (בהם הג'יהאד) האחראים לרצח ישראלים, על אף שניטלה אחריות רשמית בריש גלי ארגון בצלם מסרב בתוקף לספק הסברים לעמדתו בנושא זה
29/04/2008  |   יהונתן דחוח הלוי   |   מאמרים   |   פרשת בצלם   |   תגובות
פיגוע בכרם שלום [צילום: AP]

השתיקה הרועמת של בצלם
יהונתן דחוח-הלוי
לארגון בצלם יש הסבר מדוע הפלשתינים ממשיכים לשגר קסאמים לעבר ישראל - המשך ביטויי הכיבוש הישראלי של הרצועה * בצלם מסרב לגנות הריגת חיילים בידי ארגוני הטרור הפועלים ברצועה גם לאחר ההינתקות ואינו מעוניין להגיב על בקשת הבהרות בעניין זה
לרשימה המלאה

האם בצלם מצדיק הפיגוע בכרם שלום?
יהונתן דחוח-הלוי
תדע כל אם שבניה ובנותיה משרתים בצה"ל, כי מנוסח הודעות בצלם ומאי התגובה לשאילתות שהופנו אליו בנושא משתמע, כי ארגון זכויות האדם בצלם סבור כי גם לאחר ההינתקות לארגוני הטרור הפלשתינים ברצועת עזה זכות להרוג ללא אבחנה חיילים וחיילות, גם אם אין הם משתתפים בלחימה * עדיין מחכים להבהרות בצלם
לרשימה המלאה

האם בצלם מצדיק הריגת חיילים?
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם דורש מ"הארגונים הפלשתינים החמושים" ברצועת עזה לחדול מהתקפות המכוונות נגד אזרחים, אך אינו מתייחס לפיגועים המכוונים נגד חיילים * האם ארגון בצלם סבור, כי לארגוני הטרור הפלשתינים זכות על-פי החוק הבינלאומי להרוג ללא אבחנה חיילים וחיילות ישראלים הנמצאים בבסיסיהם בשטח ישראל ואינם מעורבים בלחימה?
לרשימה המלאה

ארגון בצלם פרסם באחרונה שתי הודעות גינוי לפיגועים שבוצעו נגד אזרחים ישראלים בקו הגבול עם רצועת עזה ועם טולכרם באיו"ש. עיון בהודעות אלה, הזהות כמעט לחלוטין, מעלה שאלות נוקבות על יחסו של ארגון בצלם לטרור הפלשתיני ועל ההבחנה שעושה הארגון בין רצח מאבטחים אזרחים (גינוי) לבין רצח מאבטחים חיילים (אין גינוי).

בהודעת ארגון בצלם מ-27 באפריל 2008 נכתב בין היתר כדלקמן: "בצלם מגנה בחריפות את הפיגוע שביצעו פלשתינים ב-25.4.08 באזור התעשיה ניצני שלום, בו נהרגו שני אזרחים ישראלים".

בהודעת ארגון בצלם מ-10 באפריל 2008 נכתב בין היתר כדלקמן: "בצלם מגנה בחריפות את הפיגוע שביצעו פלשתינים במסוף נחל עוז, בו נהרגו שני אזרחים ישראלים" (9.4.08).

בשתי ההודעות ציין ארגון בצלם, כי "התקפות מכוונות נגד אזרחים אינן מוסריות או אנושיות והינן בלתי חוקיות... (והן) מהוות פשע מלחמה". ארגון בצלם הדגיש, כי "אנשים המעורבים בביצוע פשעי מלחמה נושאים באחריות פלילית אישית למעשיהם". "מכיוון שהפיגוע בוצע על-ידי פלשתינים, חלה על הרשות הפלשתינית החובה להעמיד לדין את האחראים לתכנונו ולביצועו".

עוד מבהיר ארגון בצלם, כי "בשל חומרתן של התקפות אלה והיותן פשע בינלאומי, קיימת סמכות אוניברסאלית להעמיד לדין את האחראים לביצוען. אם לא יעמידו הרשות הפלשתינית או חמאס, השולט בפועל ברצועת עזה, את החשודים לדין על-פי סטנדרטים ראויים, מוטלת על מדינות אחרות החובה לעשות זאת".

בצלם מגנה פיגוע במאבטחים ואינו מגנה פיגוע בחיילים

אלה עיקרי הודעות ארגון בצלם, הסבור כי בכך יצא ידי חובתו בגינוי פיגועי הטרור נגד ישראל. טרם ניגש למלאכת ניתוח ההודעות ראוי לשים לב להודעה החסרה שארגון בצלם נמנע מלפרסם. בין שני הפיגועים הנזכרים לעיל אירע פיגוע נוסף (19.4.08) במסוף כרם שלום. יחידה של חמאס ביצעה פיגוע מורכב במסוף שכלל פיצוץ שני רכבי תופת בידי שני מחבלים מתאבדים ובמקביל נעשה ניסיון לחטוף חיילים באמצעות רכב משוריין. בפיגוע נפצעו 13 חיילים, ואלמלא ערנות אחד הקצינים במקום יכול היה הפיגוע הקשה לגרום להרוגים רבים בקרב החיילים המאבטחים את מעבר כרם שלום, דרכו עוברת אספקת מזון תרופות לתושבי רצועת עזה.

הנה כי כן, ארגון בצלם עורך הבחנה ברורה בין המאבטחים הישראלים שנרצחו בניצני עוז לבין החיילים המאבטחים בכרם שלום, מהם מתעלם לחלוטין ארגון בצלם וכאילו מכיר בזכות ארגוני הטרור הפלשתינים להמשיך להרוג בחיילי צה"ל ללא אבחנה גם לאחר הנסיגה מרצועת עזה ואף אם אינם ממלאים תפקיד לחימה. בנושא זה עסקתי בהרחבה במאמריי "השתיקה הרועמת של בצלם" ו- "האם בצלם מצדיק הפיגוע בכרם שלום?"

בצלם נמנע מלציין שמות ארגוני הטרור האחראים לפיגועים

מעבר לכך, ראוי לשים לב לניסוח של הודעות ארגון בצלם. בשתי ההודעות מתעקש ארגון בצלם לציין, כי "את הפיגוע ביצעו פלשתינים". מי הם אותם פלשתינים שביצעו את הפיגוע אין ארגון בצלם חושף.

מוזר הדבר, שכן הארגון מתהדר בכך שהדוחות שלו "קנו להם שם של אמינות" וכי הארגון "מקפיד על מהימנות המידע שנמסר מטעמו, והמידע מתפרסם רק לאחר תחקירי שטח מעמיקים והצלבת נתונים וגרסאות". יתר על כן, מנכ"ל הארגון, ג'סיקה מונטל (Jessica Montell), התפארה (ראיון למרכז קרטר, אוגוסט 2007) באיכות הדוחות של בצלם באומרה, כי "אנו חייבים להיות זהירים ביותר בנוגע לדיוק (בנתונים), שכן אחת הסיבות של איסוף המידע הינה לרדוף אחר אלה אשר אחראים להפרת זכויות (האזרח)".

אם כך פני הדברים, כפי שטוען בצלם, אחזור ואשאל מדוע אין ארגון בצלם חושף את שמות האחראים לשני הפיגועים ומסתפק בכינוי הכללי ביותר "פלשתינים", קרי - אנשים חסרי שם ונעדרים כל שיוך ארגוני. האם מדובר ברשלנות מחקרית או בהתעלמות מכוונת? על-מנת לבחון סוגייה זו נבדוק את המידע שהתפרסם בתקשורת הישראלית והפלשתינית מייד לאחר הפיגועים.

הפיגוע בנחל עוז - שעות ספורות לאחר הפיגוע התקשורת הישראלית צטטה בהרחבה את הודעת נטילת האחריות שפרסם ארגון הג'יהאד האיסלאמי ובמהדורת החדשות המרכזית של ערוצי הטלוויזיה הוצגו קטעים מסרטון הוידיאו שפרסם הג'יהאד האיסלאמי המתעד את הפיגוע וסרטון וידיאו אחר המתעד את הצהרת הכוונות למות מות קדושים למען אללה של המחבל שנהרג טרם יציאתו לפיגוע. באתר האינטרנט הרשמי של הג'יהאד האיסלאמי התפרסמה (9.4.08) הודעת נטילת האחריות לפיגוע עליה חתומים שלושה ארגונים: הג'יהאד האיסלאמי, חטיבות אל-נאסר סלאח א-דין (ועדות ההתנגדות העממית) וגדודי המוג'אהידון. ההודעה מדגישה, כי הפיגוע (ובלשונם "פעולת הגבורה") מבטאת את הנחישות של הארגונים "להמשיך בדרך ההתנגדות והג'יהאד עד שחרור כל אדמת פלשתין מהים (התיכון) לנהר (הירדן)". בהודעה אחרת (9.4.08) נמסר, כי בפיגוע נהרג חסן סמיר עווד, פעיל בארגון הטרור ועדות ההתנגדות העממית.

האם חוקרי ארגון בצלם וראשי בצלם, אשר קרוב לוודאי אישרו את הודעת הגינוי שנשלחה לתקשורת, לא האזינו לחדשות ברדיו, לא צפו בטלוויזיה, לא גלשו באינטרנט, לא חיפשו מידע באתרי החדשות או באתרי ארגוני הטרור? עיניים להם ולא יראו אוזניים להם ולא ישמעו? הודעת בצלם מתפרסת יום לאחר הפיגוע ולאחר פרסום שמות ארגוני הטרור האחראים לפיגוע, ואף על-פי כן ארגון בצלם אינו מוצא לנכון לציין זאת בהודעתו.

הפיגוע בניצני שלום - כל כלי התקשורת בישראל דיווחו כבר ביום הפיגוע, כי הג'יהאד האיסלאמי וחמאס נטלו אחריות משותפת על ביצוע הפיגוע. הודעות מפורטות רשמיות פורסמו מיידית גם באתרי האינטרנט של ארגוני הטרור.

הודעת בצלם פורסמה יומיים(!) לאחר הפיגוע וגם בה אין אזכור, ולא שמץ שמצו של אזכור, לזהות האחראים לרצח המאבטחים הישראלים. ארגון בצלם מסתפק כאמור בתיאור הכללי "פלשתינים".

ואם לא די בכך, ארגון בצלם מוסיף ומגחך את עצמו לדעת פעם נוספת בהודעותיו בעצם קריאתו לחמאס "השולט בפועל ברצועת עזה... להעמיד את החשודים לדין על-פי סטנדרטים ראויים". כדאי לקרוא פעם נוספת את המשפט הזה בהודעת בצלם. קשה להאמין. האם מנכ"ל בצלם, ג'סיקה מונטל וחוקריה, באמת מאמינים במה שהם כתבו?

חמאס מודיע מפורשות שהוא אחראי לפיגוע בניצני עוז, שהוא אשר שלח את אנשיו לרצוח ישראלים ושהוא מתכוון להמשיך לג'יהאד ולרצוח ישראלים ללא אבחנה עד לשחרור כל פלשתין, ולמרות זאת ארגון בצלם קורא לו - לחמאס!!! - להעמיד לדין את האחראים לפיגוע. הוא הדין גם בעניין הפיגוע בנחל עוז שזכה לתמיכה מלאה של חמאס, המשתף פעולה עם הג'יהאד האיסלאמי ושאר ארגוני הטרור הפלשתינים ברצועת עזה, בתקיפה יומיומית של יעדים אזרחיים וצבאיים בישראל.

בצלם מחמיר בגישתו רק עם הצד הישראלי

וראו זה פלא, כאשר מדובר בחשד ל"פשע מלחמה" בצד הישראלי (חיסול 4 מבכירי המבוקשים בבית לחם ב-12.3.08) תובע ארגון בצלם (בהודעה מ-27.3.08) במכתב לפרקליט הצבאי הראשי וליועץ המשפטי לפתוח ב"חקירה פלילית" אשר "תתייחס גם לאחריותם הפיקודית האישית של מפקד אוגדת איו"ש, אלוף פיקוד המרכז והרמטכ"ל". את דרישתו מבסס ארגון בצלם בציינו, כי "על-פי פרסומים בתקשורת היו גורמי פיקוד בכירים מעורבים בתכנון הפעולה ובאישורה".

הנה יצא המרצע מהשק. כאשר מדובר ב"חשד לפשע מלחמה" בצד הישראלי דורש ארגון בצלם לחקור חקירה פלילית את כל דרג מקבלי ההחלטות בצבא עד לרמטכ"ל. לעומת זאת, כאשר מדובר בפשע מלחמה ודאי, עליו ניטלה אחריות פומבית נמנע ארגון בצלם מלציין את שמות ארגוני הטרור האחראים לפיגועים (ומתגאים בהם) או מלדרוש את העמדתם לדין של ראשי ארגונים אלה. כאשר מנכ"ל בצלם, ג'סיקה מונטל, אמרה כי הארגון פועל "לרדוף אחר אלה אשר אחראים להפרת זכויות (האזרח)" היא התכוונה ככל הנראה לישראלים ולא לפלשתינים. לאור המסקנה הזו המשתמעת, ראוי שג'סיקה מונטל תבהיר את עמדתה.

יש לציין, כי ארגון בצלם גם לא גינה בהודעותיו את הפגיעה המכוונת חמאס וארגוני הטרור הפלשתינים האחרים במעברי הגבול, הגורמת להחמרת הסבל של האוכלוסיה הפלשתינית.

בצלם מתחמק מהסבר ליחס המקל לארגוני הטרור

מדוע ארגון בצלם, המכנה עצמו ארגון זכויות אדם, מחפה על ארגוני הטרור הפלשתינים? ב-28 באפריל 2008 הפניתי שאילתא בנושא למנכ"ל בצלם, ג'סיקה מונטל, לוראש אגף ההסברה של ארגון בצלם, שרית מיכאלי, ולהלן לשונה:

מדוע ארגון בצלם אינו מציין כי ארגון הג'יהאד האיסלאמי נטל אחריות רשמית על הפיגוע במסוף נחל עוז והארגונים חמאס והג'יהאד האיסלאמי נטלו אחריות רשמיות לפיגוע בניצני עוז?

מדוע ארגון בצלם אינו תובע להעמיד לדין את מנהיגי ארגוני טרור אלה על אחריותם לשילוח המחבלים לביצוע פיגועים אותם מגדיר ארגון בצלם "פשעי מלחמה"?

ארגון בצלם בחר שלא להשיב לשאילתה זו וטעמיו עמו. חשוב להדגיש, כי זכות התגובה שמורה ותישמר לארגון בצלם להבהיר את עמדותיו בנושא זה.

הכרזה שפרסמו ועדות ההתנגדות העממית לזכרו של המחבל המתאבד בפיגוע במסוף נחל עוז
תאריך:  29/04/2008   |   עודכן:  29/04/2008
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בצלם מחפה על הג'יהאד
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ולד
1/05/08 03:07
2
שרה
1/05/08 14:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימים אלו, המוקדשים לזיכרון השואה, מבקרים בפולין רבבות תלמידים ישראלים. עונת הביקורים נמשכת לסירוגין כחצי שנה, כאשר לתלמידים מצטרפים גם קציני צה"ל, ישראלים מבוגרים המחפשים את שורשיהם וכמובן אלפי בני נוער יהודים מכל רחבי העולם. עלות המסע התייקרה מאוד לאחרונה, ולמרות זאת נערי ישראל ממשיכים לנסוע בהמוניהם. הביקור בפולין נתפס כמרכיב כה משמעותי בעיצוב הזהות הציונית עד שרבים תובעים ממשרד החינוך להשתתף בעלות הנסיעה ולאפשר לכל ילד לטוס. ואכן, לכאורה, מה יותר מרגש מלשמוע נער ישראלי עטוף בדגל, העומד על חורבות המשרפות באושוויץ ומצהיר: "עכשיו אני מבין למה צריך מדינה". אך האם באמת אושוויץ מהווה את הצידוק האולטימטיבי למדינת ישראל? ואם לא הייתה שואה, והעם היהודי היה יושב בבטחה באירופה, האם לא ראוי היה להקים מדינה יהודית ודמוקרטית בארץ ישראל?
28/04/2008  |  נתנאל פישר  |   מאמרים
לעיר בת-ים יש פנינה ארכיטקטונית, מבנה שנחשב בעת בנייתו כ"משוגע", כיצירה אוונגרדית ואחד שלא מתאים למקום שבו הוא הוקם. רבים שאלו מה פתאום פירמידה הפוכה בבת-ים. במקום שסביבתו המידית לא הייתה מפותחת, מקום שלא היה בו קונטקסט. לרבים, המבנה הזה בעת הקמתו, נראה כשיגעון אומנותי.
28/04/2008  |  יוסי מטלון  |   מאמרים
לאלה המשלים עצמם כי במשאל עם או בבחירות יצביע רוב העם נגד נסיגה מן הגולן, ראוי שיפסיקו לרחף בעולם הדמיון, ראוי שיחדלו מלהאמין בתבונת הרוב, ירדו אל קרקע המציאות, ויתבוננו באומץ אל העולם הציני בו אנו חיים. עולם של קליפים וסרטוני פרסומת, שישטפו את מוחותינו באין ספור שידורי פרסומת גלויים וסמויים, במטרה אחת ויחידה: למכור לנו שלום של פתאים, כפי שמטיבים למכור לנו טמפונים, טיטולים וחופשות של "הכול כלול".
28/04/2008  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
כמדי שנה מתכנסים יהודים מכל רחבי הארץ לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה ומעלים את זכר ששת המיליונים. יש שתי פנים לזיכרון השואה. האחת, השואה הייתה אירוע חד פעמי, של הנאצים, הנאצים אינם, היא מאחורינו. השנייה, השואה היא סימפטום קשה של מחלת האנטישמיות, מחלה חשוכת מרפא, לכן היא תיתכן שנית. הפן הראשון גורס שהשואה מאחורינו, ולכן גם הגבורה מאחורינו, שכן הגבורה נובעת מן הכורח להילחם ולחרף נפשו למות. הפן השני גורס כי השואה היא אירוע מתגלגל, ולכן הגבורה נחוצה תמיד שכן בלעדיה אכן נמות.
28/04/2008  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
העיתון "אל-חיאת" פרסם ב-22.4.08 את נוסח התגובה הרשמית שהעביר חמאס למסמך הנשיא האמריקני לשעבר, ג'ימי קרטר, המסכם את שיחותיו עם הנהגת הארגון. התיקונים שביצע ח'אלד משעל במסמך מלמדים כי לא חלה כל תמורה בעמדות היסוד של חמאס בסוגיית ההכרה בישראל ומדיניות הטרור. להלן נוסח תגובת חמאס:
28/04/2008  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרשת בצלם  
בצלם: פגז פלאשט ברצועה - מנוגד לחוק  /  איציק וולף
עצומה: להוציא את בצלם מחוץ לחוק  /  מחלקה ראשונה
בצלם: חיסול המבוקשים מיותר  /  מחלקה ראשונה
עדות מפוקפקת של בצלם  /  יהונתן דחוח-הלוי
בצלם והמצלמה שאינה משקרת  /  יהונתן דחוח-הלוי
בצלם נגד מנכ"ל בצלם  /  יהונתן דחוח-הלוי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il