|   15:07:40
דלג
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

התחקיר השיקרי של בצלם

ארגון בצלם מציג שתי גרסאות סותרות באשר למקום פגיעת טיל צה"ל באירוע בו נהרגו בני משפחה פלשתינית בבית חאנון יתר על כן, התמונה המתעדת את מכתש הפגיעה עליה נסמך בצלם אינה מעידה כלל על פגיעה של טיל עוד תחקיר בלתי מהימן של ארגון בצלם
05/05/2008  |   יהונתן דחוח הלוי   |   מאמרים   |   פרשת בצלם   |   תגובות
מנכ"ל בצלם ג'סיקה מונטל. האם תסיק מסקנות אישיות?

האש שפרצה בעקבות פיצוצי המשנה שגרם הטיל הראשון

המכתש המעוגל שיצר הטיל הראשון

פיצוץ הטיל השני ופיצוץ המשנה שגרם להריגת בני משםחת אבו מעתק

גרסת בצלם אודות מקום פגיעת הטיל השני

תצלום מקורב של מפתן הבית ללא סימני פגיעת טיל

תצלום מקורב של מפתן הבית ללא סימני פגיעת טיל

האם תחקיר בצלם מהימן?
יהונתן דחוח-הלוי
פעם נוספת ממהר ארגון בצלם להפיץ תחקיר, אשר פרטיו ומסקנותיו מעלים שאלות נוקבות על מהימנותו * תחקיר על התחקיר של בצלם בפרשת הריגת בני משפחת אבו מעתק בבית חאנון
לרשימה המלאה

ארגון בצלם האשים את צה"ל בהאשמות חמורות בפרשת הריגתם של בני משפחת מעתק בבית חאנון (28.4.08). במכתב ששיגר בצלם לפרקליט הצבאי הראשי, תא"ל אביחי מנדלבליט, תובע הארגון (29.4.08) לפתוח ב"חקירה פלילית" של הפרשה תוך שהוא מדגיש, כי "חובה על חקירה זו שלא להסתפק בבדיקת תפקודם של דרגי השדה בלבד, אלא לחקור גם את שאלת אחריותם של דרגי הפיקוד".

את תביעתו החד-משמעית מבסס ארגון בצלם על "תחקיר שביצע", "עדויות שבידי בצלם", "עדי ראייה", "צילומים של זירת הפיגוע" ו"צילומי הגופות". את גביית העדויות, איסוף המידע, לימוד החומר והעדויות, ניתוח הממצאים וכתיבת התחקיר הספיק ארגון בצלם תוך יום אחד בלבד (!). המסקנות של ארגון בצלם היו חד-משמעיות לגבי האחריות של צה"ל וכך גם הדרישה לפתוח ב"חקירה פלילית".

במאמר קודם (האם תחקיר בצלם מהימן?) העליתי שאלות נוקבות על איכות התחקיר של ארגון בצלם ומהימנותו, ודרשתי מבצלם לנהוג על-פי הכלל של "נאה דורש נאה מקיים", וכפי שהוא דורש מצה"ל לפרסם את תמונות המזל"ט וכל חומר שברשותו, כך עליו לפרסם את התמונות המתעדות את זירת האירוע.

במהלך סוף השבוע היו שתי התפתחויות מעניינות בפרשה: פרסום סרט המזל"ט על-ידי צה"ל (2.5.08) ופרסום הודעה מעודכנת של ארגון בצלם בפרשה (היו שני עידכונים והאחרון ביום ראשון - 4.5.08) ולצידה תמונות מזירת האירוע.

  • טענות בצלם אינן עומדות במבחן העדויות המצולמות

ראשית, אציג את עיקרי טענות ארגון בצלם כפי שהובאו בדוח המקורי ובהודעה המעודכנת:

הטיל הראשון (פגיעה בקבוצת טרוריסטים)

תחקיר ארגון בצלם: "העדויות שבידי בצלם מטילות ספק בטענת דובר צה"ל, כפי שפורסמה באתר הדובר בליל האירוע, לפיה "אירע פיצוץ משנה חזק מהתפוצצות מטען או חומר נפץ שנשאו חברי החוליה... עדי ראייה שהיו בזירת האירוע בזמן ירי הטילים טוענים שלא היה במקום פיצוץ משני, והפגיעות היחידות נגרמו מהטילים. העדים מאשרים, עם זאת, שאחד משלושת החמושים שנפגעו מירי הטיל הראשון אכן נשא עימו תרמיל, כטענת הצבא. צילום של תכולת תרמיל זה שנעשה לאחר האירוע מראה שהיה בו מטול רקטות ושתי רקטות שנותרו שלמות, גם לאחר ירי הטיל הראשון.

סיכום גרסת ארגון בצלם: לא היה פיצוץ משני לאחר פגיעת הטיל הראשון.

סרט המזל"ט של צה"ל: נראה בבירור פיצוץ משני לאחר פגיעת הטיל, ולאחר מכן נראית בברור שריפה הממשיכה לבעור במקום.

ההודעה המעודכנת של ארגון בצלם: התעלמות מוחלטת מממצאים של צילומי המזל"ט. ארגון בצלם אינו חוזר בו מטענותיו הבלתי נכונות כלפי צה"ל ואינו מתקן את גרסתו לאירוע.

הערות: "עדי הראייה" שדיווחו ל'בצלם' על האירוע, ועליהם הסתמך הארגון בתחקיר, הסתברו כ"עדי שקר", שכן לא היה ניתן שלא להבחין בפיצוץ המשני במקום, ובוודאי לא בשריפה שפרצה בעקבותיו. עובדה זו מטילה ספק בכל התחקיר שערך ארגון בצלם בפרשה.

הטיל השני (פרשת משפחת אבו מעתוק)

תחקיר ארגון בצלם: "לפי העדויות, כעבור כדקה לערך, נורה מכלי הטיס טיל שני לעבר החמוש הרביעי, שעמד במרחק של כ-15 מטר מפגיעת הטיל הראשון, ובמרחק של כמטר משער בית משפחת אבו מעתוק. מפגיעת טיל זה נהרגו החמוש הרביעי וחמשת בני משפחת אבו מעתוק".

"כתוצאה מפגיעת הטיל השני נערף ראשו של החמוש הרביעי, ובמקום הפגיעה בו נפער מכתש קטן. מהדף פגיעת הטיל נקרע מצירו שער הברזל שעמד בפתח בית משפחת אבו מעתוק ועף לעבר בני המשפחה, שישבו באותה עת על רצפת חצר ביתם ואכלו את ארוחת הבוקר, מרחק שני מטר מפתח ביתם. ככל הנראה, פגיעת השער היא שגרמה להריגת חמשת בני המשפחה. בידי בצלם צילומים של שער הברזל הקרוע והמעוקם, עליו מצויים סימני דם".

סיכום גרסת ארגון בצלם: הטיל השני פגע במרחק של כמטר משער הבית והוא אשר גרם להעפת שער הברזל ולהריגת בני המשפחה.

סרט המזל"ט של צה"ל: מוכיח, כי היה פיצוץ נוסף שגרם להדף בכיוון פתח הכניסה של בית משפחת אבו מעתק.

ההודעה המעודכנת של ארגון בצלם: "כעבור כדקה, נורה מכלי הטיס טיל שני לעבר חמוש רביעי, שהיה במרחק של כ-15 מטר ממקום פגיעת הטיל הראשון, ובמרחק של כמטר בלבד משער הכניסה לבית משפחת אבו מעתוק. מפגיעת טיל זה נהרגו החמוש הרביעי וחמשת בני המשפחה".

הערות: גם לאחר פרסום צילומי המזל"ט ארגון בצלם דבק בגרסתו, לפיה הטיל השני פגע "במרחק כמטר בלבד משער הכניסה לבית".

  • ארגון בצלם נחשף במערומיו

כדי לחזק את טענותיו על אחריות צה"ל למותם של בני משפחת אבו מעתק פרסם ארגון בצלם תמונות של זירת האירוע, ועליו הוא סימן את מקום פגיעת הטיל השני. דא עקא, שהמכתש אותו מתאר ארגון בצלם כמקום פגיעת הטיל צמוד ממש למסגרת שער הברזל שנותרה על-כנה גם לאחר שהדלת הועפה בפיצוץ (לפי צה"ל - של מטען חבלה פלשתיני, לפי בצלם - של טיל צה"ל). עובדה זו, בה מתהדר ארגון בצלם כעדות ניצחת, עומדת אפוא בסתירה מוחלטת לטענתו של ארגון בצלם לפיה פגיעת הטיל השני הייתה במרחק של מטר משער הכניסה!

יש לציין, התמונה שפרסם בצלם מתעדת גם את שטח הרחבה שלפני שער הכניסה לבית של משפחת אבו מעתק במרחק מוערך של מטר עד מטר וחצי. בהתבוננות בתמונה לא ניתן לראות סימן של מכתש מעוגל בדומה למכתש שנוצר בפגיעה של הטיל הראשון.

ארגון בצלם אינו רואה כל בעיה בהבאת נתונים סותרים ובהסתמכות עליהם על-מנת לדרוש חקירה פלילית נגד מפעילי המזל"ט ודרגי הפיקוד הבכירים. עד כדי כך בטוח ארגון בצלם בממצאי התחקיר, שהוא הותיר אותו בכותרת הראשית של אתר האינטרנט שלו בכל סוף השבוע ואף ביום ראשון (4.5.08).

חמורה עוד יותר העובדה, כי ארגון בצלם לא רק שסותר את עצמו מיניה וביה בעדות החשובה ביותר בפרשת אבו מעתוק, אלא שהוא מתבסס (ביודעין, ברשלנות פושעת או בחוסר מקצועיות קיצונית) על ממצא שעל פניו אינו יכול לתמוך ככל ועיקר את טענת בצלם, כי המכתש על מפתן הבית הוא מכתש הפיצוץ של הטיל השני.

מתמונת תקריב של המכתש במפתן הבית והצמוד למסגרת שער הברזל ניתן להבחין, כי המסגרת לא נפגעה כלל ונותרה שלמה כפי שהייתה. גם צורת המכתש מוארכת ואינה אופיינית למכתש של פגיעת טיל דומה. בכתבה של אל-ג'זירה אודות האירוע נראה באמצע הרחוב מכתש עגול של הטיל הראשון שנורה מכלי טיס של צה"ל. כתב אל-ג'זירה הציג את המכתש לעיני המצלמה ולאחר מכן הלך לאזור הכניסה לבית אבו מעתק ומדבריו השתמע, כי פגיעת הטיל השני הייתה ברחבה לפני שער הכניסה. ואולם, גם הוא משום מה לא תיעד את מכתש הפגיעה של הטיל. עם זאת, ניתן לראות את המכתש הצמוד למפתן שער הבית ואת מסגרת הברזל שנותרה שלמה.

לארגון בצלם הממצאים הנ"ל אינם מפריעים. מבחינתו של בצלם הטיל יכול היה לפגוע בשער הכניסה ובמרחק של מטר ממנו בעת ובעונה אחת. בעיני חוקרי ארגון וראשיו הטיל יכול היה לפגוע במפתן שער הכניסה, לעוות לחלוטין את חלקו התחתון של השער ולפייח אותו אך להותיר את מסגרת הברזל, שבסמוך לה ממש פגע הטיל, שלמה לגמרי ונקייה מכל פיח.

סיכומו של דבר, התחקיר של ארגון בצלם בפרשת אבו מעתוק הינו רשלני ומופרך מיסודו. מדאיגה העובדה שארגון בצלם מתמיד בגרסה המופרכת בעליל בנקודות המהות (פיצוץ משני לאחר פגיעת הטיל הראשון, מקום פגיעת הטיל השני) גם לאחר פרסום צילומי המזל"ט.

  • מי אישר את התחקיר של בצלם?

מדובר בתחקיר מרכזי של ארגון בצלם, שיוקרתו של הארגון תלויה בו וסביר להניח, כי אישרו אותו הדרגים הבכירים בארגון, ובראשם ראש מחלקת המחקר של בצלם עו"ד אבי ברג, ומנכ"ל בצלם, ג'סיקה מונטל (Jessica Montell). האם איש מהם לא ראה את הליקויים הבסיסיים בתחקיר? כיצד לא רעדה היד של דוברת בצלם, שרית מיכאלי, כאשר היא הפיצה לתקשורת הודעה שבה סתירות פנימיות בנקודת המפתח בתחקיר? מדוע הם לא ראו לנכון לתקן את ממצאי התחקיר של בצלם בעקבות ממצאי צילומי המזל"ט ולהתנצל בפני צה"ל על האשמות השווא שהטיחו בו? האם לא הגיע הזמן שהם יסיקו מסקנות אישיות נוכח בעיות המהימנות הקשות החוזרות ונשנות בדוחות בצלם כפי שהצגתי בסדרת מאמרי ב-Nfc?

עידכון: שאילתה לבצלם

לפנות בוקר (5.5.08) הפניתי את השאילתה הבאה למנכ"ל בצלם:


אל: ג'סיקה מונטל, מנכ"ל בצלם
שרית מיכאלי, דוברת בצלם


ב-4 במאי 2008 פרסם ארגון בצלם עידכון להודעתו על האירוע בו נהרגה משפחת אבו מעתוק בבית חאנון.

השאילתה

מצילומי המזל"ט עולה בברור, כי בניגוד לטענת ארגון בצלם אכן התרחש פיצוץ משנה ושרפה לאחר פגיעת הטיל הראשון, וזאת בניגוד מוחלט לטענות שנכללו בתחקיר של ארגון בצלם.

האם בכוונת ארגון בצלם לפרסם תיקון לתחקיר?

האם ארגון בצלם בדק מחדש את מהימנות העדים הפלשתינים עליהם הסתמך לאור הדיווח השקרי בעליל אותו מסרו לארגון בצלם ועליו ארגון בצלם הסתמך כעדויות מהימנות?

ארגון בצלם גם בהודעתו המעודכנת חוזר וטוען, כי הטיל השני פגע "כמטר בלבד משער הכניסה". על אף זאת, ארגון בצלם מציג תמונה ובה הוא מסמן את מקום הפגיעה של הטיל ממש על מפתן הכניסה. מהי אפוא טענת בצלם באשר למרחק הפגיעה של הטיל השני? מטר? על מפתן הבית ממש?

מדוע ארגון בצלם לא פרסם תיקון לממצאי התחקיר שפרסם לאחר הצגת ממצאי צילומי המזל"ט?

למיטב הבנתנו, מנכ"ל בצלם ג'סיקה מונטל נוהגת לאשר כל פנייה של הארגון הנשלחת לפרקליט הצבאי הראשי והעוסקת במותם של פלשתינים, ובוודאי בפרשה מעין זו. האם ג'סיקה מונטל אישרה את התחקיר שפורסם באתר בצלם?

עותק: יו"ר ועדת החוץ והביטחון/ ח"כ צחי הנגבי
ח"כ יובל שטייניץ

ארגון בצלם בחר שלא להגיב על השאילתה וטעמיו עימו. זכות התגובה שמורה ותישמר לארגון בצלם.

ב-2.5.08 שלחתי דוברת בצלם, שרית מיכאלי, את השאילתה הבאה:

האם הממצאים שהציג ארגון בצלם נסמכים על חוות דעת של מומחה בתחום חומרי הנפץ?

מדוע ארגון בצלם אינו מציג תמונות של המכתש אשר נוצר (לגרסת בצלם) כמטר לפני חזית הבית?

האם בידי ארגון בצלם תמונות נוספות המתעדות את זירת האירוע? מדוע ארגון בצלם בחר שלא לפרסמן?

ארגון בצלם בחר שלא להגיב על השאילתה וטעמיו עימו. זכות התגובה שמורה ותישמר לארגון בצלם.

תאריך:  05/05/2008   |   עודכן:  05/05/2008
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התחקיר השיקרי של בצלם
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אדם, י-ם
5/05/08 04:12
2
אד
5/05/08 08:33
3
מרק טווין
5/05/08 10:50
4
נחום שחף
5/05/08 13:20
 
בועז מושקוביץ
5/05/08 13:56
5
חוזה
5/05/08 17:11
 
אדם, י-ם
5/05/08 18:31
6
אזרחית
8/05/08 19:21
7
עדית
17/05/08 15:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא נזקקתי אף פעם לשירותיו של בית המשפט המחוזי, שלום בתל אביב. השבוע הגעתי לשם בגלל עניין קטן שרציתי לסדר. לאחר שעברתי מסכת בדיקות קפדניות נכנסתי למה שנקרא היכל המשפט של תל אביב.
04/05/2008  |  אלכס לוין  |   מאמרים
    ציון יום הולדת, גם אם מדובר ביום הולדתה של המדינה, כולל לא רק אירוע חגיגי כמו משתה או מופע אלא גם מתנות למי שלכבודו עורכים את המסיבה - הפעם לאזרחי המדינה
  • מכאן מתבקש לחלק את הדורון לאו דווקא ליחידים אלא לקהילות, והעיר הערבית-ישראלית טירה היא דוגמה
04/05/2008  |  צבי גיל  |   מאמרים
האם ניתן כבר, מן הבחינה המחקרית ומן הבחינה הטכנולוגית, לספק לאנשים שמעוניינים בכך, שאותרו כחולי לב או בקבוצת סיכון להתפתחות מחלות לב - מכשיר ביתי שיאפשר איתור מוקדם של החמרה צפויה במצב הלב, כדי לאפשר פנייה מוקדמת לרופא וטיפול מונע מתאים? האם שימוש במכשיר כזה יכול גם להרגיע וגם להוות רפואה מונעת?
04/05/2008  |  דר' ניצן יניב  |   מאמרים
פלאיירים צבעוניים מצועצעים הונפקו לאלפיהם ויצאו דחופים אל קתדרות בתי הכנסת, מתוך מגמה בהולה לעצור את השחיקה (כנראה, המואצת) במעמדו של היום ההיסטורי הזה בתולדות ישראל החדשה.
04/05/2008  |  רפי פרידמן  |   מאמרים
ראש הממשלה מכהן בתפקידו מכוח החוק, חשוב שתושבי ישראל יכירו את קורות חייו.
04/05/2008  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרשת בצלם  
בצלם: פגז פלאשט ברצועה - מנוגד לחוק  /  איציק וולף
עצומה: להוציא את בצלם מחוץ לחוק  /  מחלקה ראשונה
בצלם: חיסול המבוקשים מיותר  /  מחלקה ראשונה
בצלם מחפה על הג'יהאד  /  יהונתן דחוח-הלוי
עדות מפוקפקת של בצלם  /  יהונתן דחוח-הלוי
השתיקה הרועמת של בצלם  /  יהונתן דחוח-הלוי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il