|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

הפסקת אש בעזה

עדיין קיימות שאלות פתוחות לא מועטות שיהיה צורך להגיע להבנה לגביהן, לפני שהפסקת אש בין ישראל לחמאס תהיה אפשרית היא יכולה להיות מנוף ליציבות והסדרים שהם יותר ארוכי טווח, רק אם השקט היחסי והדיאלוג העקיף שכבר החל עם החמאס, ינוצלו לבניית תהליכים ארוכי טווח יותר הן בזירה הפלשתינית בין החמאס והפתח, והן בין ישראל והחמאס
15/05/2008  |     |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
ייתכן מאד שבסופו של יום תיאלץ ישראל לשלם מחיר כבד עבור הפסקת אש [צילום: AP]

   רשימות קודמות
  סוריה ולבנון
  סוריה ולבנון
  מה מעבר למחלוקות ולפיצול
  האתגר הבא למעמד ארה"ב בעולם
  כרסום בהערכת המודיעין האמריקני בסוגיית הגרעין האירני

רקע

מאמציה של מצרים לשכנע את החמאס ושאר הקבוצות החמושות בעזה להסכים להפסקת אש, תוך ויתור על חלק מדרישותיהן, נשאו פרי. שר המודיעין המצרי, עומר סלימאן, אמור להגיע לישראל על-מנת לשכנע את הממשלה לקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש בת שישה חודשים. מטרת המאמר היא לנתח את המרכיבים של הפסקת האש המוצעת ומשמעויותיהם וכן את סיכוייה להתממש ולהחזיק מעמד.


מרכיבי הפסקת האש

המשא-ומתן על כינון הפסקת אש נמשך בתיווכה של מצרים ובצינורות אחרים מזה זמן אך לא הגיע לסיכום, וזאת בשל התחבטותה של ישראל באשר לשאלה האם הפסקת אש כזאת לא תפגע באינטרסים של ישראל בהיבט הרחב יותר, ובשל אי הסכמה על מרכיבי הפסקת האש אשר נועדו גם לתת מענה מסוים להיסוסיה של ישראל.

המרכיבים העיקרים של הפסקת האש, עליהם יש להגיע להסכמה הם:

הטריטוריה עליה היא חלה.
היקף המשתתפים בה.
הקישור שלה להקלת הלחץ על עזה.
הקישור שלה לשאלת הברחות הנשק לעזה.

לחמאס יש אינטרס שהפסקת האש תחול על כל השטחים הפלשתינים, דהיינו גם רצועת עזה וגם אזור יהודה ושומרון (איו"ש), משום שהארגון מעוניין בהפסקת הלחץ שישראל מקיימת על תאי הארגון נאיו"ש; לכן מבחינתו הפסקת האש צריכה לכלול גם הפסקת מעצרים ופעולות אחרות נגד פעיליו באיו"ש. מבחינת ישראל זהו קו אדום, משום שהפסקת פעילות ישראל נגד תשתית חמאס באיו"ש תאפשר בנייה מחדש של תשתית טרור שתופנה נגד ישראל כאשר הדבר יהיה נוח לחמאס. קרבתה של איו"ש לאזורי המפתח בישראל אינה מאפשרת כל גמישות ישראלית בנושאים האלה. כך, למשל, בניית תשתית של חמאס לייצור רקטות באיו"ש תיצור מציאות בלתי נסבלת לישראל. הפסקת הפעילות הישראלית גם תאפשר לחמאס בנייה של תשתית ארגונית וצבאית שתאפשר לו במועד המתאים להתגבר על כוחותיו של אבו מאזן ולהשתלט על איו"ש כפי שהשתלט על רצועת עזה.

כדי לפתור בעיה זו, המצרים שכנעו את החמאס והארגונים האחרים לקבל פשרה לפיה הפסקת האש תחול בשלב הראשון רק על רצועת עזה, אך מצרים מתחייבת לעשות מאמץ לשכנע את ישראל להרחיבה בשלב הבא לאיו"ש. פשרה זו היא בעייתית משום שישראל תתנגד לקבל כל ניסוח שממנו יובן שהיא מוכנה לשקול הרחבת הפסקת האש לאיו"ש. כמו כן, מנוסח הצהרות הדוברים של הארגונים הקטנים יותר, כמו הג'האד האיסלאמי, אפשר להבין שלמרות שלכאורה הם קבלו את ההצעה המצרית, הם יתקשו שלא להגיב אם אנשיהם ייפגעו באיו"ש.

לאורך כמעט כל התקופה, ממימוש תוכנית ההינתקות והבחירות הפלשתיניות ועד היום, החמאס הביע נכונות לקיים הפסקת אש הדדית עם ישראל, משום שהדבר שירת את האינטרס שלו לממש את הפירות של הצלחתו בזירה הפוליטית הפלשתינית ולבסס את שלטונו. אולם, הייתה לו נכונות פחותה להגיע לעימות עם הקבוצות החמושות האחרות ולכפות את הפסקת האש עליהם גם בכוח. מאידך, לישראל אין טעם להיכנס להפסקת אש רק עם החמאס בעוד הארגון מתכחש לאחריותו הכוללת כארגון השולט בעזה והארגונים האחרים ממשיכים לירות רקטות לעבר הישובים הישראלים. הפסקת אש כזאת גם תתמוטט במהרה בשל התגובות הישראליות על הירי הזה.

הפיתרון המצרי היה לקיים משא-ומתן גם עם הקבוצות הקטנות יותר (12 הארגונים) ולשכנעם לקבל את ההצעה. גם פיתרון זה בעייתי במידת מה. ראשית, הוא עדיין משקף אי נכונות של החמאס כממשלה השולטת בעזה לכפות ביצוע של הבנות שהיא מתחייבת עליהם. הם משאירים זאת לרצון הטוב של קבוצות אלו ולכושר השכנוע של מצרים. שנית, במציאות בעזה שבה גם לחמולות יש מיליציות חמושות ושבה כל קבוצה של נושאי נשק יכולה להתאגד תחת דגל כלשהו, סביר כי תמיד תמצאנה קבוצות, שאינן חלק מ-12 הארגונים, שתראינה עצמן חופשיות מההתחייבות להפסקת אש.

האינטרס של חמאס בהפסקת האש נובע מרצונו לבסס את שלטונו ברצועת עזה, לחזק את כוחו הפוליטי ויכולותיו הצבאיות. מבחינתו אין טעם רב בהפסקת אש, אם הלחץ הכולל על רצועת עזה יימשך ורק המרכיב הצבאי שלו ייפסק. לפיכך החמאס מתנה הפסקת אש בהפסקת "המצור" (בלשונם) על הרצועה, כלומר בפתיחת המעברים למצרים ולישראל. גם אם ישראל מקבלת את ההנחה שאי אפשר להמשיך לאורך זמן בסגירה מוחלטת של המעברים לעזה, והיא בעצמה מאפשרת העברה של מוצרים חיוניים דרך המעברים בינה לעזה, ישראל אינה מעוניינת בביטול גורף של הסנקציות המופנות נגד החמאס שיביא לחיזוק החמאס והחלשתו של אבו מאזן כתוצאה מכך. המשמעות היא שהסכמה על הפסקת אש תחייב הבנות לגבי מידת שחרור הלחץ על עזה. הסוגיה העיקרית היא ההסדרים לגבי המעברים ובייחוד מעבר רפיח. האם הוא ייפתח על בסיס הסכם המעברים בין ישראל והרשות הפלשתינית לפיו מעבר רפיח מופעל על-ידי הרשות הפלשתינית, דהיינו כוחות אבו מאזן, בפיקוח אירופי עם פיקוח טלוויזיוני ישראלי, או בהתאם לדרישת החמאס יופעל בשיתוף פעולה של החמאס והרשות, בפיקוח אירופי וללא פיקוח ישראלי מרחוק.

אחד הנימוקים הישראלים העיקריים נגד הפסקת אש הוא החשש שהתקופה הזאת תנוצל לבניית היכולת הצבאית של החמאס בעזה, והיא תופעל נגד ישראל כאשר הדבר יהיה נוח לארגון. שאלת המפתח בהקשר זה היא הברחות הנשק לעזה. קשה להניח שהחמאס יימנע מהברחות במסגרת ההבנות על הפסקת אש כל עוד ישראל חופשית לבנות את יכולותיה הצבאיות נגדו. לפיכך, הכדור הוא במגרשה של מצרים. השאלה היא עד כמה היא מוכנה לנקוט בפעולות שימחישו לישראל שהיא אכן פועלת באפקטיביות לצמצום ההברחות לרצועת עזה בהנחה שמניעתן לחלוטין אינה אפשרית.


סיכום

הרושם הוא שיש עדיין שאלות פתוחות לא מועטות שיהיה צורך להגיע להבנה לגביהן לפני שהפסקת אש תהיה אפשרית. אם תהיה הסכמה לגבי דרישותיה העיקריות של ישראל: הניתוק בין עזה ואיו"ש, החלת הפסקת האש על כל הקבוצות החמושות בעזה, הבנות לגבי המעברים וצעדים אפקטיביים של מצרים נגד הברחות, יש להניח שישראל תשקול בחיוב הסכמה להפסקת אש. הפסקת אש כזאת תענה מצד אחד על הצורך החיוני לאפשר ניהול אורח חיים תקין לתושבים הישראלים בנגב המערבי ולהימנע מגרירת ישראל חזרה לתוך עזה, ומצד שני תפגע רק באופן מוגבל בשותפים הפלשתינים של ישראל למו"מ על הסכם קבע ובאינטרסים הישראלים הרחבים יותר.

אולם כל הפסקת אש כזאת טומנת בחובה את זרעי חורבנה ותוחלת חייה קצרה, גם אם ההבנות אינן כוללות הגבלת זמן (של שישה חודשים בהצעה המצרית), בעיקר בשל המתח בין הפסקת אש ברצועת עזה ועימות באיו"ש, ולפיכך תועלתה מוגבלת כמו שנזקיה ארוכי הטווח מוגבלים. היא יכולה להיות מנוף ליציבות והסדרים שהם יותר ארוכי טווח, רק אם השקט היחסי והדיאלוג העקיף שכבר החל עם החמאס (בתיווך צדדים שלישיים) ינוצלו לבניית תהליכים ארוכי טווח יותר הן בזירה הפלשתינית בין החמאס והפתח, והן בין ישראל והחמאס.

קיימת גם השאלה של הקישור בין הבנות על הפסקת אש להסכם לשחרורו של גלעד שליט. אפשר לנצל את המשא-ומתן על הפסקת האש ללחץ על החמאס להגמיש את דרישותיו, אולם אי אפשר להניח שבשל האינטרס החזק של החמאס בהפסקת אש הוא ייכנע לכל דרישה ישראלית בנושא הזה. ייתכן מאוד שבסופו של יום ישראל תצטרך לשלם מחיר משמעותי, לרבות בשחרור מחבלים שלפי ההגדרות הנוכחיות יש להם "דם על הידיים".

תאריך:  15/05/2008   |   עודכן:  15/05/2008
שלמה ברום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפסקת אש בעזה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
י.ש
15/05/08 23:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האם אי פעם אמרת לעצמך "אני יודע בדיוק מה לא בסדר וכיצד לתקן זאת, אבל אני לא יכול?"
15/05/2008  |  רו"ח שי באטון  |   מאמרים
מספרים שאחת הסיבות העיקריות לכך שהעיתונאי מוטי גילת עזב את ידיעות אחרונות, נעוצה בכך שהעיתון הצר את צעדיו של גילת ולא איפשר לו לדווח לקוראיו ולמסור להם אינפורמציה מלאה ומהימנה על-פי מיטב הכרתו ומצפונו העיתונאי והמקצועי.
15/05/2008  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
הכרזת העצמאות של מדינת ישראל נתפשת בקרב ערביי ישראל וכלל מדינות האיסלאם כיום נכבה של הפלשתינים, ומאחדת את השיעים והסונים סביב טקסי הנכבה בכל שנה, טקסים של נהי ובכי על אובדן "פלשתין" והקמת מדינת ישראל.
15/05/2008  |  מנדי ספדי  |   מאמרים
המשטר הפוליטי של מדינת ישראל נמצא במשבר מתמשך מזה שנים רבות. הסיבות מגוונות ויש לבחון אותן לעומקן, אך לעת עתה, מן הראוי להזכיר שתיים מרכזיות: אי-יציבות פוליטית הגורמת לחילופי שלטון כמעט מידי שנתיים. המערכת הפוליטית אינה מסוגלת ליצור מנגנונים שיאפשרו לשלטון למשול למשך ארבע שנים, כמקובל במרבית הדמוקרטיות המערביות. הבעיה השנייה היא שמזה עשור לערך, יותר נכון מאז ראש הממשלה נתניהו ועד היום, ראשי הממשלה אינם מסוגלים למשול משום שעל ראשם מרחפות חקירות פליליות. ארבעה ראשי ממשלה - נתניהו, ברק, שרון ואולמרט נבחרו, כדת וכדין, לכהן כראשי ממשלה, אך יכולתם לבצע זאת התמעטה מאד כתוצאה של חקירות פליליות בלתי פוסקות. עד עתה, אף ראש ממשלה לא רק שלא הואשם, אלא כל החקירות והחשדות לא הבשילו אפילו לכתב אישום. מצב זה חמור ביותר.
15/05/2008  |  דר' צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
אריאלה גרוסמן, בת 62, היא אם לשלושה בנים וסבתא לנכדה. חלתה בסרטן שד לראשונה לפני 17 שנה. הסרטן, כשאובחן, היה מקומי. היא עברה כריתה חלקית של השד (למפקטומיה), טיפולים כימותרפים והקרנות לשד אולם, לפני כ-7 שנים חזר הגידול.
15/05/2008  |  פרופ' אילן רון  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
סוריה ולבנון  /  אמילי לנדאו
סוריה ולבנון   /  אפרים אסכולאי
מה מעבר למחלוקות ולפיצול  /  אמיר קוליק
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il