|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

המבקר: לגבות חובות במקום להכביד את הנטל

הממשלה אינה פועלת בצורה ממשית לגביית חובות של עשרות מיליארדי שקלים 56% מהעובדים בשירות הציבורי מקבלים כמעט אוטומטית פרמיות של 379 מיליון שקל בשנה הפרויקט להקטנת הפערים הדיגיטליים: 17 מרכזים לעומת 100 שהובטחו בשנת 2002
01/05/2012  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוח שנתי 62 (2012)   |   תגובות
ההוצאה לפועל. ליקויים רבים במערכי הרישום והגבייה של החובות למדינה

בדוחות הכספיים של ממשלת ישראל לשנת 2010 הוצגה יתרת חייבים ברוטו בסך 60.7 מיליארד שקל. משרד המבקר בדק את הטיפול ביתרות החייבים המסתכמות ב-17.3 מיליארד שקל בשורה של משרדים, חברות ממשלתיות וגופים מבוקרים.

הביקורת העלתה ליקויים רבים וחמורים במערכי הרישום והגבייה של החובות למדינה. התהליכים הלקויים של רישום חובות ושל ניהולם פוגעים פגיעה של ממש באמינות הנתונים המוצגים בדוחות הכספיים וביכולת המדינה לגבות את חובותיה, וגורמים להפסד של מיליארדי שקלים מקופת המדינה.

המבקר קובע: "חשוב כי ניהול החובות וגבייתם יתבצעו במקצועיות ובשליטת גוף מרכזי אחד. הגבייה המבוזרת של כל משרד ומשרד לא צלחה עד כה, ואף גרמה להצטברות של חובות למדינה בהיקפים עצומים ופגעה ביכולת ההרתעה של הממשלה כלפי החייבים לה. דרך זו יוצרת תגובת שרשרת של הרעה במוסר התשלומים.

"על הממשלה לפעול באופן מערכתי ונחרץ להעמדת כלים שיאפשרו גבייה יעילה ואפקטיבית של החובות. מן הראוי שפעולות אלה יבוצעו לפי הצורך בתחומי החקיקה והנהלים, הסמכות והאחריות, איגום המשאבים וריכוז המאמצים בגוף שלטוני אחד. על הממשלה לטפל גם בייזום של פעולות חקיקה והסדרה שיעזרו להסיר חסמים לגביית חובות, ולהגביר בתוך כך את שיתוף הפעולה בין הגופים השלטוניים הנוגעים בדבר.

"לא סביר שהממשלה תפעל ליצירת מקורות הכנסה שעלולים להגדיל את הנטל על הציבור, במקום לרכז מאמצים ומשאבים כדי לתבוע את כספיה ולגבותם מהגורמים החייבים לה. פעולות אלה לא זו בלבד שיאפשרו לממשלה לגבות מיליארדי שקלים הנחוצים לה לצורך מתן פתרונות לבעיות כלכליות וחברתיות העולות על סדר יומה, אלא שהן גם יתרמו למינהל התקין ולכיבוד החוק".

לבחון את המשך שיטת שכר העידוד

שכר העידוד הוא פרמיה בשירות הציבורי, אשר נועדה להעלאת פריון העבודה ולשיפור השירות לציבור. הוא מבוסס על שני מרכיבים עיקריים: העלאת תפוקת העבודה ואיכותה, הניתנות למדידה, ומתן תמורה כספית בעבורן. בשנת 2010 זכו לשכר כזה 56% מהעובדים בשירות המדינה, בעלות כוללת של 379 מיליון שקל.

הממצא העיקרי שהעלתה הביקורת הוא שמרכיביה העיקריים של שיטת שכר העידוד פעמים אינם מתקיימים, ופעמים ספק אם מתקיימים משום שכלי הבקרה וכלי המדידה אינם מתאימים או אינם עדכניים. אומנם כפועל יוצא מכך העובדים קיבלו תוספת שכר, אך לא נמצא שנציבות שירות המדינה או הממונה על השכר במשרד האוצר בדקו אם סדרי הפעלת שכר העידוד יעילים ותורמים להגדלת הפריון ולשיפור השירות, או שמא הפרמיה הפכה למעשה לחלק משכר העבודה.

שירות המדינה נעזר בחברות ייעוץ חיצוניות לגיבוש שיטות שכר העידוד ועדכונן. את החברות האלה בוחרים המשרדים השונים באמצעות מכרזים. לדעת נציגי נציבות שירות המדינה, לעתים החברות החיצוניות מבקשות לרצות את הלקוח, ועל כן הן נמנעות מעימותים עם נציגי העובדים, וממליצות על שיטות המתגמלות במידה רבה את העובדים ומביאות תמורה כלכלית מעטה יחסית למשרד עצמו.

שיטות שכר העידוד המופעלות בשירות המדינה מיושמות שלא על בסיס הנורמות שנקבעו והן חורגות בהרבה מהנורמה. שיטות שכר העידוד אף לא עודכנו כנדרש. לנוכח האמור לעיל משולמת לחלק מעובדי המדינה תוספת שכר גדולה; אף שמעולם לא נבדק אם הדבר הביא להגדלת יעילותם של עובדים אלה. מצב זה, אומר המבקר, לא רק שאינו מקדם את ההתייעלות, אלא אף מהווה תמריץ שלילי לעובדים לשמר את המצב הקיים. לכן, הוא קובע, יש גם לעדכן את כל השיטה ואף לשקול לבטל אותה ולקבוע במקומה תוספות שכר.

אי-סדרים של בכירים בפרויקט להב"ה

פרויקט להב"ה - להקטנת הפערים הדיגיטליים - מופעל על-ידי אגף החשב הכללי במשרד האוצר. קהל היעד של הפרויקט הוא אוכלוסיה בעלת מעמד סוציו-אקונומי נמוך שאין לה גישה לטכנולוגיות המידע המתקדמות, אין ברשותה מחשבים ואין לה נגישות לעולם האינטרנט או שהיא חסרת מודעות ואוריינות דיגיטלית (מיומנויות וכישורי למידה ועבודה בסביבה ממוחשבת).

את הפרויקט הקים בשנת 2001 שר האוצר דאז, סילבן שלום, כאשר ההבטחה הייתה שיוקמו 100 מרכזים. בשנים 2002 ו-2003 הוקמו 15 מרכזי להב"ה וכעבור זמן מה שניים מהם נסגרו. בינואר 2010 החליט שר האוצר הנוכחי, יובל שטייניץ, להקים 13 מרכזים חדשים, החלטה שעודכנה מאוחר יותר להקמת 17 מרכזים חדשים, ולפתוח מחדש אחד משני המרכזים שנסגרו. מאז 2002 לא נמדדה הצלחתו של הפרויקט, ורק כיום מצויה בדיקה כזו בעיצומה.

בספטמבר 2011, עקב מחסור חמור במדריכים ב-13 המרכזים הוותיקים, הפעילות בהם הייתה מצומצמת. למרות ש-70% מהמשתתפים בפרויקט הם ילדים, אין שיתוף פעולה בנושא בין משרד האוצר למשרד החינוך. מנהל הפרויקט מאז 2005 הוא עובד חברת כוח אדם, למרות שההנחיות אוסרות על מצב כזה. יתרה מזאת: האיש גם שותף עסקי עם מנהל אזור הצפון של התוכנית, ואותה חברה משותפת מכרה את שירותיה לחברה שאחד מבעליה הוא מנהל מרכז להב"ה ברהט.
שכר עידוד בשירות המדינה
דוח ביקורת שנתי 62 לשנת 2011 - הממונה על השכר במשרד הביטחון, בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ובנציבות מס הכנסה ומיסוי מקרקעין אשר ברשות המסים - בכל הנוגע לרכזים ומפקחים וב-30 משרדי ממשלה וגופי משנה, נעשתה בדיקה בנושא סדרי יישום שכר עידוד בשירות המדינה. בדיקות השלמה נעשו אצל הממונה על השכר במשרד האוצר. אגף החשב הכללי באגף החשב הכללי נבדקו היבטים הנוגעים לפרויקט להקטנת הפערים הדיגיטליים בחברה הישראלית (להב"ה). נבדקו בעיקר ייזום הפרויקט וקידומו עד שנת 2011, ניהול הפרויקט, קהל היעד שלו, ביצוע הליכי מדידה והערכה וגיוס כוח אדם לפרויקט. בדיקות השלמה נעשו במינהל למדע ולטכנולוגיה שבמשרד החינוך. במסגרת הדין וחשבון על מאזן זכויותיה והתחייבויותיה של המדינה ל-31.12.10. נבדקו יתרות סעיפי החייבים במשרדי הממשלה, בחברות ממשלתיות ובגופים נבחרים. בין היתר נבדקו נאותות הסיווג והרישום החשבונאי של יתרות החייבים בדוחות הכספיים ויעילות הגבייה של חובות אלו. הבדיקה נעשתה במינהל הגבייה באגף החשב הכללי; ביחידות החשבות במינהל מקרקעי ישראל; במשרד הבריאות; ברשות המים; במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה; במשרד המשפטים, בחטיבה להתיישבות, במוסד לביטוח לאומי ובמשרד הבינוי והשיכון. אגף התקציבים באגף התקציבים ובמשרד ראש הממשלה נבדקו כמה היבטים בתהליך הכנת תקציב המדינה לשנים 2009-2012, וכן בוצע מעקב אחר תיקון ליקויים שהועלו בדוח שנתי 55ב של מבקר המדינה. בין היתר נבדק הקשר שבין תכניות העבודה השנתיות של משרדי הממשלה ובין תקצובן וההיערכות לתקצוב רב-שנתי. בדיקות השלמה נעשו במשרד החינוך, במשרד התחבורה, במשרד לביטחון הפנים, במשרד להגנת הסביבה, במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה, במשרד הבריאות, ובלשכת היועץ המשפטי לממשלה. רשות המסים בישראל ברשות המסים בישראל נבדק תהליך הטיפול של הרשות בחקירות שיש בהן חשד לעבירות פליליות. כמו כן נבדק תהליך הטיפול במיסוי על עסקת מקרקעין, שביצע עובד הרשות וקרוב משפחתו. תקציר 1. שכר העידוד (להלן - שכע"ד) נועד להעלאת פריון העבודה ולשיפור השירות לציבור. הוא מבוסס על שני מרכיבים עיקריים: העלאת תפוקת העבודה ואיכותה, הניתנות למדידה, ומתן תמורה כספית בעבורן; באופן ששני הצדדים - המעביד והעובד - יוצאים נשכרים. שכר עידוד הונהג בשירות הציבורי עוד משנות השבעים של המאה העשרים במסגרת הסכם קיבוצי בין נציבות שירות המדינה (להלן - נש"מ) ובין המחלקה למועצות ייצור בוועד הפועל של הסתדרות העובדים (להלן - ההסתדרות). לשם ביסוסו נקבעו הנחיות בתקנות שירות המדינה (להלן - תקשי"ר) ובנהלים, ובהן הוגדרו הגופים והכללים המקצועיים המעגנים את עבודת המדידה של מהנדסי הייצור. במשך השנים גדל מספר העובדים בשירות המדינה המקבלים שכע"ד, ובהתאם לכך עלתה עלות שכע"ד שלהם - בשנת 1998 הועסקו בשירות המדינה כ-55,000 עובדים, ומהם 19,800 (36%) קיבלו שכע"ד; ואילו בשנת 2010 הועסקו בשירות המדינה כ-57,000 עובדים, ומהם 32,000 (56%) קיבלו שכר עידוד. בשנת 2007 הייתה עלות שכע"ד (נוסף על התשלומים לחברות ייעוץ חיצוניות) 312 מיליון ש"ח, ובשנת 2010 היא עלתה ל-379 מיליון ש"ח . 2. בחודשים מרץ-אוגוסט 2011 בדק משרד מבקר המדינה את נושא שכע"ד בשירות המדינה . הבדיקה כללה סקירת דוחות שכע"ד של 30 משרדי הממשלה וגופי משנה ובחינה מעמיקה יותר בשלושה מהם: במשרד הביטחון, בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (להלן - למ"ס) ובמס הכנסה ומיסוי מקרקעין אשר ברשות המסים - שכע"ד של רכזים ושל מפקחים. מטרת הביקורת הייתה לבחון את אופן יישום שכע"ד בשירות המדינה.
פרויקט להקטנת הפערים הדיגיטליים בחברה הישראלית (להב"ה)
‫דוח ביקורת שנתי 62 לשנת 2011 -‬ פרויקט להב"ה - להקטנת הפערים הדיגיטליים בחברה הישראלית (להלן - פרויקט להב"ה) מופעל על ידי אגף החשב הכללי (להלן - החשכ"ל) במשרד האוצר. קהל היעד של הפרויקט הוא אוכלוסייה בעלת מעמד סוציו-אקונומי נמוך שאין לה גישה לטכנולוגיות המידע המתקדמות, אין ברשותה מחשבים ואין לה נגישות לעולם האינטרנט או שהיא חסרת מודעות ואוריינות דיגיטלית (מיומנויות וכישורי למידה ועבודה בסביבה ממוחשבת). את הפרויקט הקים בשנת 2001 שר האוצר דאז מר סילבן שלום שהחליט, על דעת ראש הממשלה, כי הממשלה תפעיל תכנית לצמצום הפערים בתחום התקשוב באמצעות הקמת 100 מרכזי תקשוב קהילתיים. הפעילות העיקרית במרכזי להב"ה מיועדת לילדים מהגיל הרך ועד בית ספר תיכון, ושאר הפעילות מופנית לאוכלוסיית המבוגרים. בכל מרכז מתקיימים סדנאות וקורסים במגוון נושאים, וההשתתפות בהם אינה כרוכה בתשלום. פעילות ההדרכה במרכזים נקבעה להתקיים בימים ראשון עד חמישי בשעות 8:00-22:00 ובימי שישי בשעות 8:00-13:00. בשנים 2002 ו-2003 הוקמו 15 מרכזי להב"ה (להלן - המרכזים הוותיקים) ביישובים שבהם מתגוררים תושבים רבים המשתייכים לאוכלוסיית קהל היעד, וכעבור זמן מה שניים מהם נסגרו. בינואר 2010 החליט שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, להקים 13 מרכזים חדשים, החלטה שעודכנה מאוחר יותר להקמת 17 מרכזים חדשים (להלן - המרכזים החדשים). כמו כן החליט שר האוצר לפתוח מחדש את אחד משני המרכזים שנסגרו. באוקטובר 2010 החליט משרד האוצר לפרסם מכרז לאספקת שירותי ניהול והדרכה למרכזים החדשים (להלן - המכרז הייעודי), וביוני 2011 זכו בו שתי חברות (להלן - החברות הזוכות). במועד הביקורת היו המרכזים החדשים בשלבי הקמה והפעלה. פעולות הביקורת בחודשים אפריל-ספטמבר 2011 בדק משרד מבקר המדינה היבטים בפעילות פרויקט להב"ה. בביקורת נבדקו בעיקר הנושאים האלה: ייזום הפרויקט וקידומו עד שנת 2011, אפיון קהל היעד של הפרויקט, ניהול הפרויקט, ביצוע הליכי מדידה והערכה של הפרויקט וגיוס כוח האדם למרכזים. הביקורת נעשתה באגף החשכ"ל שבמשרד האוצר ובמרכזי להב"ה. בדיקות השלמה נעשו במינהל למדע ולטכנולוגיה שבמשרד החינוך. עיקרי הממצאים 1. הממשלה שמה לה ליעד לצמצם את הפערים הדיגיטליים בחברה הישראלית באמצעות 100 מרכזי תקשוב קהילתיים שתוכנן להקימם בשנים 2002 ו-2003, אך עד סוף שנת 2010 פעלו 13 מרכזים בלבד. מכאן שבמשך שמונה שנים, ממועד קבלת ההחלטה על הפרויקט ועד החלטת שר האוצר בינואר 2010 להקים 17 מרכזים חדשים, לא קודם הפרויקט כמתוכנן. 2. רק באוגוסט 2011, כשנה וחצי לאחר שהתקבלה החלטת שר האוצר, הסתיים איוש כוח האדם במרכזים החדשים. 3. בספטמבר 2011, עקב מחסור חמור במדריכים ב-13 המרכזים הוותיקים, של כ-38% מתקן כוח האדם בהם, הפעילות במרכזים אלו הייתה מצומצמת: מספר הקורסים הופחת, כמה מהם נסגרו בשעות אחר הצהריים המוקדמות ומקצתם לא נפתחו בימי שישי. 4. נקבעו יעדים לעניין אוכלוסיית היעד של הפרויקט, ולפיהם רוב משתתפי הפרויקט (70% מהם) יהיו ילדים מהגיל הרך ועד גיל בית הספר, ורק 30% מהמשתתפים יהיו מבוגרים. זאת על אף שבחוק חינוך ממלכתי, התשי"ג-1953 , נקבע כי מתפקידם של מוסדות החינוך להקנות לילדים מיומנויות וכישורי למידה בסביבה דיגיטלית, ואילו לאוכלוסייה הבוגרת חסר פתרון מערכתי בתחום זה שיהיה בו כדי לסייע לה להשתלב בשוק העבודה. 5. אף שבפועל רוב שירותי הפרויקט ניתנים לאוכלוסיית הילדים, לא התקיים שיתוף פעולה בין משרד האוצר למשרד החינוך בכל שנות הפעלתו של הפרויקט. עוד נמצא כי משרד החינוך אינו מפקח מהבחינה הפדגוגית על התכנים וההדרכה במרכזי להב"ה, אף שילדי הגנים ותלמידי בתי הספר הם האוכלוסייה העיקרית המשתתפת בפעילות מרכזי להב"ה ומגיעה אליהם באופן שוטף במסגרת תכנית הלימודים. 6. משרד האוצר העמיד בראש פרויקט להב"ה עובד חברת כוח אדם המשמש ממאי 2005 כמנהל הפרויקט. בדיקת פעולותיו במשך השנים מלמדת על כך שהוא משמש גורם מרכזי בקבלת החלטות ובהתוויית מדיניות בכל הנוגע לפרויקט, לרבות ייצוג המשרד כלפי חוץ. מכלול פעילותו נעשתה שלא בהתאם להנחיית נציבות שירות המדינה ולפיה קבלן או עובד חברת כוח אדם המועסק על ידי משרד ממשלתי לא יהיה מעורב בפעולות הביצוע הייעודיות של המשרד, לא ישתלב בהיררכיה של המשרד ולא ייצג את המשרד כלפי חוץ. 7. משרד האוצר לא החיל על עובדים בתפקידי ניהול בפרויקט הגבלות בנושא עבודה פרטית דוגמת ההגבלות החלות על עובדי מדינה. נמצא כי מנהל פרויקט להב"ה היה שותף עסקי בחברה פרטית עם אחד ממנהלי המרכזים הכפופים לו - מנהל מרכז להב"ה בצפת, המשמש גם מנהל אזור הצפון. עוד נמצא כי החברה הפרטית מכרה את שירותיה לחברה אחרת, שאחד מבעליה הוא עובד בכיר נוסף בפרויקט, המשמש מנהל מרכז להב"ה ברהט. קשרים עסקיים אלו בין עובדי הפרויקט מעוררים חשש לניגוד עניינים ולפגיעה בסדרי מינהל תקין. 8. פרויקט להב"ה פועל עוד משנת 2002 בלי שנעשו מדידה והערכה של השפעת פעילות המרכזים על צמצום הפער הדיגיטלי ושל מידת הטמעת השימוש בטכנולוגיות המידע בקרב אלו שהשתתפו בהכשרות במרכזים. פעולות המדידה והערכה לא בוצעו אף שגורמים שונים דרשו את ביצוען כבר בתחילת הפרויקט, וכן במהלך שנות פעילותו, ואף על פי שכבר בשנת 2003 פותחו כלי מדידה והערכה בעלות ניכרת. רק בשנת 2010 הוחלט לבצע מחקר מקיף לבחינת האפקטיביות של פעילות מרכזי להב"ה בכל הנוגע לצמצום הפער הדיגיטלי. במועד סיום הביקורת עדיין לא הושלם המחקר. 9. בשנים 2007-2011 התקשר משרד האוצר עם יועצת חיצונית למתן שירותי ייעוץ פדגוגי בנושא צמצום פערים דיגיטליים. בביקורת נמצא כי הסכמי ההתקשרות עם היועצת לא כללו דרישה לפירוט תוצרי העבודה שעל היועצת להפיק, לרבות דרישה למתן דיווח מפורט בעניין שעות הייעוץ. כמו כן נמצאו ליקויים בהחלטות ועדת המכרזים במשרד האוצר בכל הנוגע להרחבת היקף ההעסקה של היועצת והארכת ההתקשרות עמה בשנים 2010 ו-2011. 10. נמצאו ליקויים בגיוס כוח האדם למרכזים: גיוס עובדי להב"ה התבצע במשך כשמונה שנים באמצעות חברה אחת, שלא לפי הוראות התכ"ם ; עוד לפני סיום ביצועו של המכרז הייעודי ופרסום החברות הזוכות בו גויסו עובדים להפעלת המרכזים החדשים, ומשרד האוצר לא וידא כי הם קיבלו הודעה בכתב שבה נאמר כי מדובר בגיוס לתקופה קצובה, כי המשך העסקתם על ידי החברות הזוכות במכרז נתון להחלטתן וכי ההתקשרות עמן תהיה בתנאי העסקה שלא יהיו שווים בהכרח לתנאי העסקתם עד כה; לא נמצאו מסמכים המתעדים את תהליך קבלת ההחלטה במשרד האוצר להעניק במרכזים החדשים שירות מורחב באמצעות הוספת מדריך חמישי, לרבות הנתונים והשיקולים שבהתבסס עליהם התקבלה ההחלטה; עוד נמצא כי למרכזים החדשים גויסו כמה מדריכים שאינם עומדים בתנאים שנקבעו במכרז, וכי הליך המיון של מדריכים אלו לא כלל כבעבר מבחנים שבאמצעותם אפשר לעמוד על כישוריהם בכלל ועל ניסיונם בהדרכה בפרט.
מאזן המדינה ל-31.12.10 - חייבים ויתרות חובה
‫דוח ביקורת שנתי 62 לשנת 2011 -‬ בחוק מבקר המדינה [נוסח משולב], התשי"ח-1958, נקבע כי מדי שנה בשנה ימציא שר האוצר למבקר המדינה את מאזן זכויותיה והתחייבויותיה של המדינה (להלן - מאזן המדינה) לתום שנת הכספים שחלפה. במאי 2011 הגיש שר האוצר למבקר המדינה את "הדוחות הכספיים של ממשלת ישראל ליום 31 בדצמבר 2010" (להלן - הדוחות הכספיים). מאזן המדינה הכלול בדוחות הכספיים נקרא "דוחות על המצב הכספי". הדוחות הכספיים כוללים הסתייגויות רבות בדבר המידע המוצג בהם ובדבר המידע החסר בהם. בדוחות הכספיים המאוחדים הוצגה יתרת חייבים ברוטו בסך של כ-60.7 מיליארד ש"ח. היתרה בסעיף זה היא נכס האמור לייצג, על פי כללי החשבונאות המקובלים, את שווי כלל החובות של חייבים שונים לממשלת ישראל. היתרה כוללת את מרכיבי החייבים מסוגים שונים לרבות חובות לרשות המסים . דוח זה עוסק בבדיקה של יתרות סעיפי החייבים במשרדי הממשלה, בחברות ממשלתיות ובגופים נבחרים בסכום של כ-17.3 מיליארד ש"ח ברוטו .. בביאור לדוחות הכספיים מצוין סכום נוסף של כ-7 מיליארד ש"ח, המייצג חייבים נוספים למשרדי הממשלה ולגופים שנבדקו ועדיין לא הוכר בדוחות הכספיים. פעולות הביקורת בחודשים אפריל-ספטמבר 2011 בדק משרד מבקר המדינה את פעולותיהם של מינהל הגבייה באגף החשב הכללי במשרד האוצר (להלן - מינהל הגבייה או החשכ"ל) ושל יחידות החשבות במינהל מקרקעי ישראל (להלן - ממ"י), במשרד הבריאות, ברשות המים, במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה (להלן - משרד התמ"ת), במשרד המשפטים, בחטיבה להתיישבות שבמשרד ראש הממשלה (להלן - החטיבה), במוסד לביטוח לאומי (להלן - בטל"א) ובמשרד הבינוי והשיכון (להלן - משהב"ש), בכל הנוגע לנאותות הסיווג והרישום החשבונאי של יתרות החייבים בדוחות הכספיים וליעילות הגבייה של חובות אלו. עיקרי הממצאים 1. למרכז ההשקעות במשרד התמ"ת יש יתרת חייבים בסך של 2,516 מיליוני ש"ח. נמצא כי המרכז לא פעל כנדרש כדי להבטיח את הגבייה וקבלת התשלום מחברות שקיבלו ממנו סיוע בעבר. 2. לרשות המים יש יתרת חייבים בסך של 1,082 מיליוני ש"ח (ברוטו). עוד נמצא כי יש איחור ניכר בקריאות המונה של מפיקי המים; משרת מנהל ההכנסות והגבייה אינה מאוישת; טרם הוחל בקליטת מודול הגבייה במרכב"ה . 3. נתוני ההלוואות שהעניקה החטיבה, שיתרתן במאזן עומדת על 558 מיליון ש"ח, נוהלו במערכת שאינה עומדת בכללי החשבונאות הממשלתית. התברר כי הנתונים אינם מטויבים , וחלקם נמצא בידי צד שלישי המסרב להעבירם לידי החטיבה. 4. במבנהו הקיים מינהל הגבייה אינו מסוגל להתמודד עם היקף הפעילות הנדרשת. הדיווח של החשבים והבקרה של מינהל הגבייה לגבי התפתחות החובות והגבייה לוקים בחסר בשל היעדר נוהלי דיווח ואי-חיבורו של מינהל הגבייה למערכת דיווח ממוכנת ואמינה. 5. מינהל הגבייה טרם פרסם מכרז לעורכי דין לתחום הגבייה, למרות חשיבותו ועל אף שתוכנן לצאת אל הפועל בתכנית העבודה שלו לשנת 2009. 6. אגף החשכ"ל טרם פרסם הוראת תקנות כספים ומשק (להלן - תכ"ם) ובה הנחיה ברורה ומחייבת בדבר העברת יתרת החובות עבור משרדי הממשלה לטיפולה של רשות האכיפה והגבייה שבמשרד המשפטים. כמו כן, חסרות הנחיות ברורות בעניין הרישומים החשבונאיים הנדרשים בנסיבות אלה. 7. לבטל"א יתרות חייבים מהותיות. נמצא כי המוסד אינו מצליח להתגבר על תופעות כמו "גלגול חברות" ואינו מוציא לפועל את ייעול הגבייה מחייבי מזונות באמצעות עורכי הדין כפי שנדרש בהחלטת הממשלה. עוד נמצא כי בטל"א לא שותף במידע של רשות המיסים ושל מינהל הגימלאות שבמשרד האוצר המנועים מלהעביר את הנתונים ללא שינויי חקיקה. 8. בממ"י הועלו ליקויים הנוגעים לחוסר טיוב נתונים לגבי יתרות החייבים ואמינותן. 9. נתוני יתרות החייבים של חברות ממשלתיות בסך כ-6 מיליארד ש"ח אוחדו במאזן הממשלה על סמך דוחות כספיים לא סופיים, דבר הפוגע באמינותם של נתוני יתרות החייבים במאזן המדינה. עוד נמצא כי רשות החברות הממשלתיות שבמשרד האוצר לא פרסמה חוזר או הנחיה לחברות הממשלתיות בעניין הבקרה, הדיווח ודרך הטיפול שלהן בגביית חובות.

תאריך:  01/05/2012   |   עודכן:  01/05/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המבקר: לגבות חובות במקום להכביד את הנטל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות

הבעלים של מכבי חיפה יעקב שחר והמנכ"ל איתמר צ'יזיק נפגשו היום (שלישי) עם ראובן עטר במה שמוגדרת כפגישת עבודה ראשונה עם המאמן שידריך את הירוקים החל מהעונה הבאה. השניים שוחחו בהכנת הקבוצה לעונה הקרובה, ודנו על תנאי החוזה והצוות המקצועי שיעבוד תחת המאמן החדש. יש לציין כי שום דבר עדיין לא נסגר סופית.

אחרי ההפסד לבני יהודה, שהקטין את סיכויי מכבי חיפה להעפיל השנה לאירופה דרך הליגה, ינסו הירוקים לעשות את זה במפעל הגביע. חיפה תפגוש מחר (רביעי) את מ.ס אשדוד במסגרת חצי גמר הגביע, מעמד אותו היא מכירה טוב מאוד ובו שיחקה כבר 29 פעמים בהיסטוריה. אגב, בפעם האחרונה שמכבי חיפה ניצחה את מ.ס אשדוד במפעל המשני, זה קרה בחצי הגמר של 1998 (0:5), בדרך לזכייה האחרונה של הירוקים. השתיים נפגשו גם בשמינית גמר ב-1991, אז ניצחה חיפה בסיכום שני המשחקים (2:4).


01/05/2012  |  תומר לוי  |   חדשות

אחרי הזכיה בליגה האדריאטית וכשנשאר לה רק המאבק על תואר האליפות בליגה, במכבי תל אביב כבר חושבים על העונה הבאה. מי שהופך למועמד בכיר לחיזוק הקבוצה הוא קרטיס ג'רלס בן ה-25 שמצטרף לטייריס רייס, שעל מועמדותו כבר פורסם באתר ערוץ הספורט.

אנשי המועדון וצוות הסקאוטינג עוקבים אחרי השחקן כבר תקופה ארוכה והוא נמצא בבנק השמות זמן רב. ג'רלס שמתנשא לגובה של 1.85 סנטימטרים שיחק בליגת המכללות במדי ביילור ומשם ניסה את כוחו במחנות האימונים של סן אנטוניו וניו אורלינס.


01/05/2012  |  רועי גלדסטון  |   חדשות
בניגוד לנעשה במדינות רבות בארגון OECD, בישראל טרם החלה בחינה שיטתית ומקיפה שמטרתה לצמצם את הנטל הביורוקרטי המיותר. נוסף על כך, להקלת הנטל בהליכים ביורוקרטיים מרכזיים אשר להם השפעה ניכרת על הציבור ועל בעלי העסקים נעשה מעט ולפעמים אף לא נעשה דבר.
01/05/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
אולם האירועים white בפרדס חנה יפצה לקוחה ב-25,000 שקל, לאחר שגרם לפרסום תמונתה בעיתון מעריב בו הוצגה בטעות כבת-זוגו של יו"ר מכבי תל אביב כדורסל, עו"ד שמעון מזרחי.
01/05/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
ערב קריסתה חתמה חברת השמנים טית-בית על הסכם בסך 3.2 מיליון שקל, כפשרה בבקשה לתביעה ייצוגית בסך 617 מיליון שקל. שופטת בית המשפט המחוזי בבאר שבע, צילה צפת, אישרה את ההסכם ביום בו מונתה לחברה כונסת נכסים זמנית (24.4.12) בשל חובות של 160 מיליון שקל לבנקים.
01/05/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il