|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

גלגל הצלה אחרון:

המכרז להפרטת נמל אילת נדחה בפעם השנייה

המדינה תמשוך 20 מיליון שקל מהפנסיה של העובדים לטובת קופת החברה ותגמיש את תנאי המכרז - כדי שזו תהיה הדחייה האחרונה שלוש המתמודדות שנותרו האריכו את תוקף הערבויות בשלושה חודשים
16/08/2012  |   TheMarker TheMarker   |   חדשות   |   תגובות
מאת: אבי בר-אלי  |    |  TheMarker  |  TheMarker.com  |  תגובות
נמל אילת [צילום: יח"צ]

מועד ההתמחרות במכרז להפרטת חברת נמל אילת נדחה שלשום שוב - חודש לאחר דחייתו הראשונה בידי משרד האוצר, בעקבות התסבוכת שנוצרה סביב מיעוט החברות שמשתתפות בו. במהלך החודש שחלף ריככה המדינה את תנאי המכרז, כדי להפיס את דעתן של שלוש המתמודדות שנותרו בהליך, והעניקה להן "סוכרייה" בשווי 20 מיליון שקל לפחות.

המתמודדות הסכימו בימים האחרונים להאריך בשלושה חודשים את תוקף הערבות הבנקאית שהפקידו כל אחת לטובת המכרז (בסך 3 מיליון שקל). ואולם במקביל, ממשיכים עובדי הנמל והמתמודדת הפורשת, כיל, לקזז מסיכוייו של המכרז להתממש.

הטענה העיקרית שהפנו קבוצות גולדבונד של שלמה שמלצר ושלומי פוגל, פפו ספנות של האחים נקש וגדות מיכליות של יוסי מימן כלפי המכרז, נעוצה בהחלטה המאוחרת של ועדת המכרזים לקבוע רף מינימום לזכייה בו, ולהודיע כי המחיר ההתחלתי בהתמחרות יהיה 100 מיליון שקל.

שלוש המתמודדות טענו בקול אחד כי שווי הנמל לא מגיע לדעתן ל-100 מיליון שקל. זאת, אף שמכפיל הרווח הנקי הנהוג בעולם במכירת נמלים נע בין שבע לשמונה, ומשקף לנמל שווי של כ-120-140 מיליון שקל.

עבור המתמודדת הרביעית, כיל מקבוצת החברה לישראל , סכום המינימום לא היווה סיבה להתרגשות יתרה - והיא אכן הייתה היחידה שהפקידה בחודש שעבר את הערבות הנדרשת להתמודדות במכרז (15 מיליון שקל). אלא שהתייצבותה של כיל לבדה למכרז גררה ביקורת ציבורית והביאה את רשות החברות הממשלתיות לפנות אל הממונה על ההגבלים העסקיים. לאחר שזה שיגר אל כיל בקשה להמצאת מסמכים שונים אודות היקפי פעילותה - כיל הודיעה על פרישה מהמכרז.

בפרישה זו לא היה כדי לפתור את בעיית השווי המינימלי שעליה הצביעו יתר המתמודדות. אלה טענו לחשיפות אחרות שגרעו משווי הנמל, כמו הסכם התפעול החדש שעליו חתמה המדינה מול כיל, שמתמחר את השירותים שעבורם תשלם כיל לנמל; נזק שהתגלה ברציף הנמל, וידרוש את השבתתו לצורך תיקונים; ודרישות חדשות שהעלה ועד העובדים של נמל אילת לגבי מבנה השכר, בגיבוי ההסתדרות.

שלוש המתמודדות דרשו מהמדינה לבטל את מחיר המינימום שקבעה למכרז. לחלופין, מקורבים לקבוצות הציעו לחפות בעקיפין על קביעת הרף באמצעות השבת הכספים שאותם משכה המדינה מקופת הנמל כדיבידנד, ערב היציאה למכרז. מדובר ב-93 מיליון שקל שנצברו בגין רווחי החברה ב-2009-2010 ויתרות מזומנים שנשארו בקופת החברה לצורך מימון פיתוח והשקעות שוטפות. אלה נשאבו בידי האוצר בשתי פעימות - והותירו את קופת החברה המופרטת ריקה.

השאיפה - התמחרות לפני החגים

לפי הערכות, היועצים המשפטיים של המדינה פסלו את האפשרות לבטל את דרישת מחיר המינימום במכרז באמצע ההליך המכרזי. בנוסף, דחה האוצר את "ההתחכמות" בדמות השבת כספי הדיבידנד מקופת המדינה חזרה לחברה - שאין בה אלא סבסוד עקיף של רכישת הזיכיון להפעלת הנמל.

ל-TheMarker נודע כי הפשרה שמתגבשת בימים אלה תהיה משיכה של כספים עודפים מהחשבון האקטוארי של עובדי חברת נמל אילת. לפי הערכות, ההפקדות שביצעה חברת נמל אילת לקופת הפנסיה של העובדים יצרו עודף של 35-40 מיליון שקל בכספי היעודה של החברה, מעבר למחויבות הפנסיונית. מסכום זה יימשכו כנראה 20 מיליון שקל, שיופקדו בקופת המזומנים של החברה - לצורך מימון פעילותה השוטפת. כך, למעשה, יופחת מחיר המינימום הריאלי שנקבע במכרז ל-80 מיליון שקל בלבד - מבלי שהמדינה תידרש לתקצב מקופתה את התוספת לזכיין.

אלא שבכך לא יסתכמו הסוכריות שיובטחו למתמודדים הנותרים. עוד נודע, כי המדינה מתכוונת להגמיש את התנאים שבהם יחויב הזכיין לעמוד בתחום שינוע המכולות בחברה המופרטת. במסגרת מסמכי המכרז, נקבע כי הזכיין הנבחר יזכה להפעיל את הנמל למשך 15 שנה עם אופציה לעשר שנים נוספות. ואולם מימוש האופציה יותנה בעמידה ברף מינימלי של תנועת מכולות בשלוש השנים האחרונות לבעלות. זאת, מתוך כוונה לעודד את המפעיל החדש לקדם את פעילות המכולות האפסית בנמל, הנשענת כיום בעיקר (65%) על יבוא מכוניות.

כדי לוודא את עמידת הזכיין בנפח תנועת המכולות הרצוי, נקבעו במסמכי המכרז שתי נקודות בוחן לעמידה ביעדי שינוע המכולות: בחלוף חמש ועשר שנים מיום מסירת הזיכיון. כעת הסכימה המדינה לאחד את שני המועדים לתחנת בדיקה אחת - בחלוף שבע שנים ממסירת הזיכיון, מה שיאפשר לזכיין מרווח נשימה של שנתיים נוספות בדרך לעמידה ביעד המכולות.

בנוסף הסכימה המדינה להוריד את התנאי שקבעה לנפח המכולות הנדרש בסוף תקופת הזיכיון. במקום דרישה לסך שינוע מכולות בנפח 75 אלף TEU - הסכימה המדינה לשינוע מכולות בנפח מופחת של 65 אלף TEU.

לפי שעה, לא ברור אם הקלות אלה ירצו את המתמודדות במכרז. ואולם אלה נענו בימים האחרונים לבקשת ועדת המכרזים - והאריכו בשלושה חודשים את תוקף ערבויות המכרז שהפקידו לפני שנה ואמורות היו לפקוע השבוע.

במדינה מקווים כי ישלימו את המשא-ומתן מול עובדי החברה כבר בשלושת השבועות הקרובים, כך ששלב ההתמחרות יבוצע עוד לפני תקופת החגים. גורמים בענף הביעו ספק בהיתכנות שאיפה זו, כל עוד הדבר תלוי בעובדי הנמל ובהסתדרות - שאינם להוטים במיוחד לקדם את מהלך ההפרטה.

כיל דורשת להגדיל את הבלעדיות שתקבל לעגינה בנמל

כיל מקבוצת החברה לישראל דורשת להגדיל את מספר הימים שבהם יזכו אניותיה לעדיפות בעגינה בנמל אילת המופרט. זאת, כחלק מהמשא-ומתן המחודש שמנהלת כיל מול חברת הנמל על הסדרת פעילות מסוף הכימיקלים שהיא מפעילה בקצה הנמל.

לפי ההסכם המקורי שחתמה רשות החברות מול כיל, במשך כ-190 יום בשנה (16 יום בחודש) יזכו אניות כיל שיגיעו למפרץ לעדיפות על פני אניות מכולה שיגיעו לנמל המופרט. בעקבות ביטול ההסכם בהוראת משרד המשפטים, דורשת כעת כיל להגדיל את מספר הימים ל-264 יום בשנה (24 יום בחודש), באופן שעשוי לשתק כמעט את פעילות הנמל המופרט.

כיל התנגדה להפרטת הנמל, מחשש שהפעלת נמל מכולות פרטי תפגע בפעילות מסוף הכימיקלים. בין היתר דרשה כיל כי לאניות הצובר שיפקדו את המסוף שלה תובטח קדימות על פני אניות מכולה שיפקדו את הנמל הפרטי החדש, כך שלא יידרשו להמתין בתור התפעולי לנמל. כמו-כן דרשה כיל מעין רשת ביטחון מהמדינה, למקרה שתיפגע כתוצאה מהמכרז.

המדינה סירבה לדרישות מחשש שיפגעו בכדאיות ההשתתפות במכרז, אך חששה במקביל כי הסירוב יביא להתמודדות כיל במכרז (שהיקפיו מזעריים לעומת מחזור עסקיה). כיל אומנם ניגשה למכרז, ובספטמבר אשתקד נחשף כי רשות החברות הגיעה עמה להסכם. הצדדים סיכמו כי התשלום שבו תישא כיל עבור השירותים שתספק לה חברת נמל אילת יהיה מודולרי, ויעלה בהתאם לנפחי היצוא של כיל מהנמל: בגין שינוע של עד 2.5 מיליון טונה בשנה - תשלם כיל 3.92 שקלים לטונה; בגין שינוע של חצי מיליון טונה נוספים - תשלם כיל 7.5 שקלים; עבור כל טונה נוספת תשלם כיל 8 שקלים. זאת, בנוסף לתשלום קבוע של 8.5 מיליון שקל בשנה.

למרות היותו שנוי במחלוקת, הובא ההסכם לאישור מזורז של דירקטוריון חברת נמל אילת. אלא שאז התערבה לשכת היועץ המשפטי לממשלה, ודרשה כי זכויות היתר יוענקו רק במסגרת של הליך מכרזי. בתגובה, שונה מנגנון התשלום שבו תחויב כיל, באופן שגילם הפחתה של 4-5 מיליון שקל מהתשלומים בשנה - ונמל אילת יצא במכרז פומבי להחכרת "ימי הרציף" שיעניק, שאליו ניגשה רק כיל כמציעה יחידה.

תאריך:  16/08/2012   |   עודכן:  16/08/2012
אבי בר-אלי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המכרז להפרטת נמל אילת נדחה בפעם השנייה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יש מיש
16/08/12 13:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בית המשפט צריך למעט מאוד בקביעת חוסר תום ליבו של חייב כבר בשלב בו הוא מבקש צו לכינוס נכסיו, ויש להותיר את הדיון בסוגייה זו להמשך הליכי פשיטת הרגל. כך קובע (14.8.12) שופט בית המשפט העליון, יורם דנציגר.
16/08/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
חברת Inspiro Medical, מפתחת מכשיר אינהלציה אקטיבי, המבוסס על אבקה יבשה לשימוש ביתי ובמוסדות רפואיים. לאחרונה דיווחה החברה כי קיבלה אישור לתחילת ניסויים קליניים ובספטמבר תחל בביצוע הניסוי, בבית החולים שניידר בפתח תקוה. הניסויי יכלול כ-30 חולי אסתמה וצפוי להימשך כשלושה חודשים.
16/08/2012  |  יפעת גדות  |   חדשות
בעוד 12 ימים יתחיל הגראנד סלאם האחרון של 2012, אליפות ארצות הברית הפתוחה. רגע לפני שהוא יוצא לדרך, רפאל נדאל הודיע על פרישתו מהטורניר בשל הפציעה אותה הוא סוחב ועולם הטניס כולו קצת נכנס להלם. מצד אחד, הפציעה שלו מותירה סוג של וואקום אליו ינסו כל טניסאי הדרג השני (אלו שלא קוראים להם נובאק דיוקוביץ' או רוג'ר פדרר) להיכנס. מן הצד השני, שחקני העילית - כמו שחקני עילית - מצרים כמעט כולם על חסרונו של הספרדי, שזכה ב-11 מייג'ורים בקריירה שלו.

"אני לא יודע ממה הוא סובל בדיוק, אבל ודאי שזה חמור אם זה מונע ממנו להשתתף ב-US OPEN", אמר אלוף השנה שעברה נובאק דיוקוביץ', "כולם יודעים שהוא מתחרה נהדר והוא אדם שאני מכיר טוב מאוד גם מחוץ לתחומי המגרש. אני בטוח שאם הוא היה יכול אז הוא היה משתתף. מכאן, אני שולח לו איחולי החלמה מהירה".


מערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית הולכת ומתחממת והמועמדים ותומכיהם משחררים את חרצובות לשונם. ראש עיריית ניו-יורק לשעבר, הרפובליקני רודי ג'וליאני, טען כי לסגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, אין כישורים מנטליים מספקים עבור תפקידו.
16/08/2012  |  איציק וולף  |   חדשות
13,000 תלמידים ותלמידות יחלו את שנת הלימודים הקרובה, תשע"ג, בבתי הספר המקצועיים לנוער, בעוד כשבועיים. התלמידים והתלמידות, אשר ילמדו בכ-80 מגמות מקצועיות, יוכשרו במקצועות להם ביקוש גבוה בכל ענפי המשק: תעשייה, מסחר, עסקים ובתי מלאכה, מלונאות וענפי השירותים, בתוכנית לימודים אשר תכלול שיעורים מקצועיים ולימודי כלליים - לימודי הליבה, לימודים מקצועיים, התנסות מודרכת ועבודה מעשית אצל מעסיקים.
16/08/2012  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הגולים בתוך עמם ראויים להרבה יותר ממילים יפות, מחיבוק אמיץ, מהשתתפות בצער המציאות, הם ראויים להיחקק באותיות של זהב על דפי ספר הגבורה הישראלי
ורד לוי
ורד לוי
בכל שנה, עלולים החגים להוות בסיס למחלוקת בין הורים גרושים או כאלה המצויים בהליכי גירושין על חלוקת זמני השהות עם הילדים    השנה - מדובר בבעיה מורכבת אפילו יותר    אז איך תפתרו את המחל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il