מאז החלה לפעול הרכבת הקלה, בחודש אוגוסט 2011, חלה עלייה של כ-10% בממוצע במספר הולכי הרגל במרכז העיר. כך עולה מסקר שנערך לבקשת
משרד התחבורה ועיריית ירושלים על-ידי יחידת מערכות מידע וגיאוגרפיה בתוכנית אב לתחבורה ירושלים. במהלך השנה האחרונה - לפני תחילת פעילות הרכבת הקלה ולאחריה- בוצעו 4 סקרי ספירות הולכי רגל בכ-18 נקודות המפוזרות באזור מרכז העיר: מרחוב שלומציון במזרח, דרך "המשולש" ועד שוק מחנה יהודה במערב. הסקרים התבצעו בשיטה חדשנית, באמצעות מצלמות וידאו, אשר פעלו ברציפות מהשעה 07:00 בבוקר ועד חצות. בכל אחד מהצילומים פוענחו ונספרו מספר הולכי הרגל העוברים בכל נקודה.
הסקר הראשון בוצע בחודש יולי 2011, בטרם הופעלה הרכבת הקלה, הסקרים הבאים נערכו במהלך חודש נובמבר 2011, חודש מאי 2012 וחודש יולי האחרון.
אזור מרכז העיר חולק לשלושה אשכולות: אזור מחנה יהודה, אזור "המשולש" ואזור בן-שטח ונחלת שבעה.
בכל אזור נדגמו כמה נקודות וצמתי רחובות. בהשוואת הקיץ הנוכחי לקיץ הקודם - יולי 2011, בו כאמור הרכבת הקלה עדיין לא פעלה - נרשמה עלייה יפה של כ-10% בממוצע במספר הולכי הרגל בשלושת האזורים. העלייה המשמעותית ביותר נרשמה ב"משולש" - 25%, וברחוב יפו, בכניסה לשוק מחנה יהודה נמצאה עלייה של 29%. באזור מדרחוב בן שטח - הילל ונחלת שבעה חלה עלייה של 16%. בניגוד לחששות מפגיעת הרכבת הקלה במספר המבקרים בשוק מחנה יהודה, הסקר מצא כי מספר המבקרים דווקא שמר על יציבות ואף חלה אף עלייה קלה של כ-3%.
הנוסעים צולמו בווידאו
"המגמה חיובית מאוד", אמר נדב מרוז, מנכ"ל תוכנית אב לתחבורה. "10 אחוזים הם עלייה יפה וחשוב לזכור שהרכבת הקלה ומערך התנועה החדש בעיר עדיין בראשית דרכם וטרם הגיעו לרמת תפעול מקסימלית. היו גם מי שהביעו חשש שהרכבת תפגע במספר המבקרים במרכז העיר, אך כבר היום אנחנו עדים לתופעה הפוכה וההשקעה העצומה מתחילה לתת את פירותיה. מערך התנועה החדש תרם גם לחידוש תשתיות ולפיתוח הסביבתי במרכז העיר, שהחזירו את הירושלמים ואת התיירים למרכז העיר ההיסטורי והיפה שלה. האזור שופע אירועים ופסטיבלים וגם ניכרת התעוררות ברמת המסחר בעיר. תרומתה של רכבת קלה להחייאת מרכז העיר ידועה ומוכרת לנו מפרויקטים דומים באירופה, בעיקר בצרפת ובגרמניה ואנו צופים שגם בירושלים המספרים יוסיפו לעלות", סיכם מרוז.
"הולכי הרגל הם חלק חשוב ובלתי נפרד ממערך התנועה בירושלים", אמר עורך הסקר, נתן גוטמן, ראש תחום מערכות מידע וגיאוגרפיה בתוכנית אב לתחבורה. "ניתוח נכון של הנתונים קריטי להמשך התאמת מערך התנועה לצרכי התושבים והמבקרים. לכן בחרנו בשיטת המחקר המדויקת והאמינה ביותר - צילום בווידאו וספירת אנשים. הממצאים מרשימים וחשובים ובחודשים הקרובים נמשיך לבחון את מספר המבקרים והנוסעים במרכז העיר, באמצעים דומים", סיכם גוטמן.