|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

בשארה, למה התפטרת?

היועצת המשפטית של הכנסת: "בשארה הוא עדיין בגדר חשוד, לא הורשע ואפילו לא הוגש נגדו כתב אישום, ומכיוון שכך שלילת זכויותיו הכספיות היא בגדר ענישה כאשר הוא עדיין בגדר חשוד בלבד"
25/07/2008  |     |   מאמרים   |   פרשת בשארה   |   תגובות
פרס למרגל הנמלט. בשארה

   רשימות קודמות
  שביתת הכבשים
  סרקוזי מעודד חקיקה פרלמנטרית ישראלית
  "הפערים החברתיים מדאיגים אותי"
  לא מלאך ולא שרף, ואולי גם לא מיסז'ניקוב
  יחזקאל נגד יחזקאל

העובדה שלפיה ממשיך ח"כ לשעבר עזמי בשארה לקבל תשלומים מהכנסת מסעירה את הכנסת בשבועות האחרונים ואף גרמה לשלוש הצעות חוק שמטרתן לשלול את הגמלה המשולמת לו. לקראת הדיון בוועדת הכנסת בהצעות החוק, כתבה היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד נורית אלשטיין, חוות דעת משפטית הקובעת כי הצעות החוק הללו הן בעייתיות מבחינה חוקתית שכן הן פוגעות בזכויות יסוד חוקתיות כמו זכות הקנין וזכות השוויון. לדבריה, בשארה הוא עדיין בגדר חשוד, לא הורשע ואפילו לא הוגש נגדו כתב אישום, ומכיוון שכך שלילת זכויותיו הכספיות היא בגדר ענישה כאשר הוא עדיין בגדר חשוד בלבד.

תפקידה של היועמ"ש של הכנסת הוא להביא חוות דעת מעין אלו, וטוב שכך עשתה. אלא מאי? שני דברים תמוהים עולים מחוות הדעת הזו. כותבת היועמ"ש בצדק כי לא יתכן שיענישו מישהו שטרם הורשע. רק שהעו"ד הנכבדת מתעלמת באופן תמוה ומוזר מעובדה פשוטה שהסיבה שבגללה עזמי בשארה לא הובא לפני שופט ואפילו לא התגבש נגדו כתב אישום, היא פשוט כי הוא ברח מהארץ. ח"כ לשעבר בשארה איננו עוד סתם "חשוד מן המנין", למעשה הוא נמצא במעמד משפטי של מי ששיבש הליכי משפט (סעיף 244 לחוק העונשין). האם סבורה היועמ"ש הנכבדה שאדם שברח מהארץ באמצע חקירה כדי להמלט מחקירות נוספות שיגררו אחריהן מן הסתם גם כתב אישום לאור ההאשמות החמורות, דינו כדין אדם מן השורה שנחקר ואפילו בעבירות חמורות? האם לא הבחנת עו"ד אלשטיין שהעובדה שבשארה עדיין בגדר זכאי נובעת מכך שבריחתו, שהיא עבירה בפני עצמה, היא שהעניקה לו את מצב הזכאות שבו הוא שרוי כעת? השאלה האמיתית כאן אינה האם אפשר להעניש מישהו שטרם נשפט אלא האם זה הגיוני לתת פרס לאדם ששיבש הליכי משפט, ועוד בהאשמות כה חמורות.

הדבר התמוה השני הוא התנהגותה של עו"ד אלשטיין, שהגנה על חוות הדעת המשפטית שלה בעוז, ואף תקפה ומתחה ביקורת על ההצעות האמורות, משל לא הייתה זו חוות דעת האמורה לציין קשיים ובעיות אלא פסיקה של בית משפט. אף אחד לא ביקש ממך עו"ד אלשטיין להחליט אם ההצעות ראויות או לא. חברי הכנסת יחליטו מה לעשות עם חוות הדעת שלך ואם צריך או לא לשנות את הצעת החוק. אם יעבור החוק ומן הסתם תוגש עתירה לבג"צ נגדו, יקבע ביהמ"ש העליון האם החוק עומד במבחן חוקתי על-פי הכללים המשפטיים של תכלית ראויה ומידתיות. זה בוודאי אינו תפקידך.

אגב, אומרים על בשארה שהוא אדם מבריק ומכיר היטב את נבכי הפוליטיקה הישראלית. אני לא ממש בטוח. עובדה, הוא התפטר מהכנסת, מעשה תמוה וטפשי להחריד. בשביל מה להתפטר? מה השטות הזו שנכנסה בו? הוא הרי יכול היה לדרוש שיממנו את נסיעותיו בין ארצות ערב, ושיחות הטלפון שלו שנעשות כמובן "במסגרת מילוי תפקידו" כח"כ, ובאותה הזדמנות לבקש שישלחו לו את רכבו והעוזרים הפרלמנטריים שלו מהכנסת לסוריה. במצב הנוכחי הוא בטוח גם היה מקבל, כי הוא "הרי לא הורשע ואפילו לא הוגש נגדו כתב אישום". לא ככה עו"ד אלשטיין?

הוא רק ילד

זה לא נעים להגיד אבל מדינת ישראל לא ממש מומחית גדולה בשמירה על זכויות אדם של ילדים ונערים בכלל. נכון, יש "קטינים" בני 17.5 עם מחשבות פליליות כמו של בלעם וכושר ביצוע של עמלק, אבל יש גם יותר מדי נערים בני 13- 14 בחדרי מעצר מצחינים עם טיפוסים מפוקפקים, במעצר עד תום ההליכים, וכבר היו חקירות ליליות ארוכות ומניעת שינה לילדי חטיבת בינים ומעצר לילדות שכבודן וצניעותן מחוללים רק משום שחטאו בהתנגדות לממשלה.

העניין הזה ככל הנראה נגמר, שכן מליאת הכנסת אישרה את הרפורמה בחוק הנוער. במסגרת הרפורמה כל זה לא יהיה יותר. בעקבות החוק החדש, לא ניתן יהיה להורות על מעצר עד תום ההליכים של קטין מתחת לגיל 14, מה שקיים היום, למרות שלא ניתן לגזור עליהם עונשי מאסר. עם כניסת החוק לתוקף, תיאסר חקירת קטינים בשעות הלילה. בנוסף, תעמוד לקטין החשוד בעבירה זכות שהורהו או קרוב אחר יהיה נוכח בחקירתו, חוקרי המשטרה יחויבו להביא לידיעת הקטין את זכותו לנוכחות הורהו בחקירה ותחול חובה להודיע להורה החשוד על עצם קיומה של החקירה.

כיום חובה זו חלה רק לגבי הוריו של עד קטין. החוק החדש גם אוסר על מעצר הגנתי, לשם שמירה על שלומו של הקטין. החוק גם יגביל לתשעה חודשים את משך הזמן שבו ניתן יהיה להורות על מעצר בית של קטין. כיום ניתן להורות על מעצר בית של קטין ללא מגבלת זמן! אבל אל דאגה, אי אפשר כל כך הרבה זכויות אדם והומניות בבת אחת, עדיין ניתן יהיה להאריך בכל פעם את המעצר ב-90 יום. ישר כוח לח"כ יצחק לוי וליו"ר ועדת החוקה ח"כ מנחם בן-ששון. רק חבל שהחוק ייכנס לתוקף רק בעוד שנה, מי יודע כמה ילדים יסבלו עד אז.

מורשת רבין (וגם פרס)
מרכז ירושלים

כדבר הזה יכול לקרות רק בישראל. יושבת לה ועדה בכנסת כדי לדון בהצעת חוק מסוימת שעברה בקריאה טרומית בכנסת, ומטרת הדיון המרכזית היא "מה יחשבו הגויים על ההצעה". כוונתי להצעת חוק יסוד ירושלים בירת ישראל של ח"כ גדעון סער, שקובעת כי לכל החלטה על שינוי בגבולותיה המוניציפאליים של ירושלים יידרש רוב מיוחס של שמונים חברי כנסת.

"האם זה יעורר התנגדות בינלאומית גורפת?" שאל שוב ושוב במהלך הדיון יו"ר הוועדה ח"כ מנחם בן-ששון. "וכמה דם ישפך בגלל החוק הזה", זעם ח"כ זחאלקה באיום שמשמעו אינו אלא "אתם תחקקו את החוק ואז אנחנו נהרוג בכם". אבל האמת היא שהדיון היה מעניין ואפילו מחכים. "ע"פ החוק והמשפט הבינלאומי, לישראל יש ריבונות על כל ירושלים", אמר פרופ' שלמה סלונים, מומחה למשפט בינלאומי מהאוניברסיטה העברית. לא זו בלבד אלא שהתברר כי אותה החלטה 242 המפורסמת, שעליה יש הסכמה בינלאומית כולל בסיס להסכמים שנעשו עם מדינות ערב ואש"ף, איננה כוללת את ירושלים על-פי החלטה מכוונת של הממשל האמריקני ונשיא ארה"ב דאז לינדון ג'ונסון. אח"כ הוסיף פרופ' סלונים כי הסכמי אוסלו, שבהם לכאורה דובר כי ירושלים תישאר לשלב האחרון במו"מ וכביכול הוסכם לחלק את ירושלים, רבין ופרס דברו וגם כתבו וחתמו כי לא מדובר על חלוקת ירושלים אלא על מתן מענה לדרישות הדתיות של כל העדות הדתיות בירושלים.

את דבריו השלים מי שהיה שגריר ישראל באו"מ, ד"ר דורי גולד, שהזכיר כי ב-1995, כאשר הציג רבין את הסכמי קמפ - דייויד, הוא התחייב בכנסת כי "ירושלים תישאר בריבונות ישראל", מילא זה, אלא שפרס אמר גם הוא כי "לא נסבול את ירושלים עם חומה גבוהה בתוכה". ד"ר גולד ציין כיוון חשיבה מעניין מתוך מחקר של נדב שרגאי מהמרכז הירושלמי לענייני ציבור בנושא הדמוגרפיה בירושלים. וזה הולך ככה: בשנת 1949 היו 100,000 יהודים בירושלים. לאחר שכבש הלגיון הירדני את ירושלים והעיר חולקה, נטשו 25,000 יהודים את העיר בגלל חוסר היציבות הביטחונית שהמצב יצר. "אם נחלק את העיר", הסביר ד"ר גולד, "יתכן שניצור שוב תנאים לנטישה המונית של יהודים, בדיוק הפוך ממה שמצדדי החלוקה רוצים. בנוסף, במקרה שישראל תיסוג יש לה אלפי אזרחים ישראלים ערבים שיוכלו אם ירצו לעבור לעיר המערבית או לכל מקום בישראל. המדינה לא תוכל לנטוש אותם, יש לה מחויבות. יהודים עוזבים וערבים נכנסים אז מה עשינו?" ד"ר גולד הזכיר שלרש"פ יש תביעות בעלות על 70%!! משטח ירושלים המערבית, "זאת לא תהיה חלוקה נקיה כי מיד יפתח מאבק על התביעות הנוספות ויהיו כאן מעין "חוות שבעא". ואם זה מעניין מישהו התברר בוועדה שעל-פי מסמכים בריטיים היה רוב יהודי בכל ירושלים ב-1863.

אבל מה שבאמת מעניין היו דבריו בנוגע לחשיבות החוק ש"יתנו כלים לדיפלומט ישראלי להתמודד", לדבריו "השינויים בעמדת ישראל כל כך מהירים, אז אין קונצנזוס ואין קווים אדומים ואי אפשר לבנות גרעין של הסברה אם אין יציבות וכל שנתיים אומרים הפוך, זו אולי דמוקרטיה אבל המשמעות הדיפלומטית קשה ביותר". "מניסיוני", מוסיף גולד, "אם יש עמדה מדינית ברורה, לא תמיד יתמכו ומן הסתם יהיו גינויים, אבל המדינות החשובות לנו יתמכו, הכול תלוי מה ישראל משדרת".

פורסם במקור: שבועון "יום ליום"
תאריך:  25/07/2008   |   עודכן:  25/07/2008
חגי סרי לוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בשארה, למה התפטרת?
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חבלה עצמית מתמשכת
25/07/08 18:07
2
בייניש. מטורפת
25/07/08 20:47
3
מרק טווין
26/07/08 10:00
4
חברה שלדליה איציק
26/07/08 10:10
פורום: פרשת בשארה כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום שישי ה-26.07, כוכב מרקורי נכנס למזל אריה והמארס בהיבט נחמד לכוכב יופיטר, מצב שיכול להעיד על מפגשים מהנים עם חברים ואנשים חדשים. יש כאן דחפים להרפתקאות בשילוב אומץ חיובי אשר מניע לפעולה, אך בבקשה אל תסחפו.
25/07/2008  |  טובה ספרא  |   מאמרים
המשתה של קדימה, הטרקטור של שטרית ואותיות פורחות בפרקליטות וגם: סוף הסיפור עם התלונה על החיילת (ועוד...)
25/07/2008  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
אפתח בהבעת פליאה: בתקופת שיא השפל של ראש הממשלה אהוד אולמרט, הוא הצליח לקושש - כך על-פי הסקרים - שלושה אחוזי תמיכה. הכי נמוך בעולם, מאז עשו את הסקר הראשון בהיסטוריה. שלושה אחוז? מה אני אגיד לכם, זה נראה לי המון, ואני לא צוחק! קראתי ותהיתי: מי הם אלה שהביעו תמיכה במנהיג כל כך כושל. תחשבו על זה: שלושה אחוז מהציבור החרדי, מעריצים מגדל חזירים בגין עיסוקו. נראה לכם הגיוני?
25/07/2008  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בפתח הדברים מובא כאן ציטוט מלא ומדויק של דברי ראש הממשלה, אהוד אולמרט, לרבות התחייבותו, כפי שנשא אותם בפני המצלמות והמיקרופונים במוצאי יום העצמאות האחרון. הדברים מעניינים גם על-רקע ההתפתחויות המאוחרות יותר בפרשות אולמרט, שחלו בחדשים האחרונים מאז שנשא אולמרט את דבריו ועד היום. הנה הדברים:
25/07/2008  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
במאמר מעניין של שלמה גזית ב-NRG קובע הכותב שקביעת אמות מידה של החזרת חטופים או שבויים היא מבחינת ניסיון שסיכוייו מועטים. צודק הכותב בדבריו, אלא שלאו דווקא רק מן הטעמים שהוא מעלה. יש למהלך מסוג זה בעיות קשות הן בתחום הביטחוני והן בתחום המדיני-פוליטי.
25/07/2008  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרשת בשארה  /  מי ומי  
היועמ"ש של הכנסת: לא לשלול פנסיה מבשארה  /  איציק וולף
"חוק בשארה" עבר בקריאה טרומית  /  איציק וולף
בשארה: ישראל ויתרה על הגולן במלחמת לבנון  /  מאיה שני
יצאת מלך, יא בשארה  /  יוסי עבדי
בשארה - החלום ושוברו  /  ד"ר יובל ברנדשטטר
בצדק חושש בשארה  /  שרגא עילם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il