|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

ישראל מתקדמת מבחינה טכנולוגית הרבה מעבר לגודלה

דוקטורנטים שיסיימו את לימודיהם בישראל יבקשו להשתלב באוניברסיטאות בעולם בעיה של מקומות עבודה לכולם בישראל היא בלתי נמנעת ישראל מתקדמת מבחינה טכנולוגית ואינטלקטואלית יותר מגודלה
03/09/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות
פרופ' קנת ארו [צילום: סמדר ברגמן]

   רשימות קודמות
  נסיונות להקים דיסני וורלד ישראלי
  טובעים בערימות של נייר

"ישראל עדיין חזקה מאוד בטכנולוגיה", אומר פרופ' קנת ארו "אך יש בעיה עם מספר המשרות החדשות המוצעות כאן מדי שנה, ולכן אקדמאים רבים שוהים בארצות הברית. מספר לא מבוטל של דוקטורנטים מעולים שיסיימו את לימודיהם בישראל יבקשו להשתלב באוניברסיטאות הגדולות והטובות בעולם. לדעתי, הבעייה נובעת מכך שישראל מתקדמת מבחינה טכנולוגית ואינטלקטואלית הרבה מעבר לגודלה. הסטנדרטים שישראל הגיעה אליהם גבוהים מאוד בהשוואה לסטנדרטים העולמיים. לא היית מעלה על דעתך שמדינה בגודלה של מדינת ישראל תכשיר אנשים כה רבים העוסקים בתחומים אינטלקטואליים. לכן הבעיה של מקומות עבודה לכולם, כאן בישראל, היא בלתי נמנעת".

ארו, בן 87, נולד בניו-יורק להורים יהודים. בתום מלחמת העולם השנייה היה אחד ממייסדיה של הכלכלה הנאו-קלסית. את מרבית הקריירה האקדמית שלו עשה באוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה. ב-1968 עזב אותה כדי ללמד בהרווארד וכעבור שלוש שנים שב לסטנפורד, ושם הוא נמצא עד היום. במשך שנה שימש יועץ כלכלי בכיר בממשל הנשיא ג'ון קנדי. בשנת 1972, בהיותו בן 51, זכה ארו בפרס נובל בכלכלה, הזוכה הצעיר ביותר בתולדות הפרס בכלכלה עד עצם היום הזה. הפרס הוענק לו (עם פרופ' ג'ון היקס) על עבודתו החלוצית בפיתוח תאוריית שיווי המשקל הכלכלי ותאוריית הרווחה החברתית. פרופ' ארו מוכר גם בתחום מדע המדינה והפילוסופיה.

התאוריות שניסחת במשך השנים היו לפריצות דרך עולמיות. באיזה חלק של עבודתך אתה גאה במיוחד?

קרוב לוודאי שבעבודת הדוקטורט שלי על תאוריית הבחירה החברתית. לכך אני מוסיף גם את העבודה הקצרה, אבל החשובה מאוד, על הוכחת קיום שיווי משקל כלכלי; לעבודה שלי על כלכלת הבריאות היו השפעות רבות גם בתחום המדיניות הכלכלית.

כיצד השפיעה עבודתך על העולם שמחוץ לאקדמיה?

אני חושב שיש קשר ישיר בין התאוריה לדרך שבה היא מיושמת. התאוריה מלמדת את האדם לחפש אחר היבטים מסוימים של העולם האמיתי. העבודה שלי מכילה דברים מסוימים שחייבים להביא בחשבון, כמו סיכון מוסרי (moral hazard) וסלקציה שלילית (adverse selection) וכיצד הם מעורבים במערכת ובשיקוליה. במשך שנה הייתי חבר בוועדת היועצים הכלכליים בממשל קנדי, והתעסקתי – במידה מסוימת – עם מדיניות אמיתית. אני חייב לומר שהכלכלה שבה עשיתי שימוש באותם מקרים הייתה הכלכלה הבסיסית כפי שמלמדים באוניברסיטה.

בשנים האחרונות אתה עוסק רבות בכלכלת סביבה. איך זה בא לידי ביטוי בעבודה שלך?

בכלכלה קיים מושג הנקרא "השפעות חיצוניות" (extranalities), והכוונה למצב שבו פעילות כלכלית של גורם אחד גורמת נזק או תועלת לגורם אחר שאין לו השפעה או מעורבות בעסקה. זאת דוקטרינה ישנה מאוד שלמדתי בלימודי המוסמך שלי. באותם ימים השתמשו בבריטניה בפחם לחמם את הבתים והעשן שנפלט מהבתים גרם לבעיות בריאות ואף למוות של אנשים בסביבה. המושג של השפעות חיצונית אינו חדש בכלכלה והיום משתמשים בו לנושאי זיהום מים וזיהום אוויר.

היום אנחנו עוסקים במקור הגדול ביותר ל"השפעות חיצונית" בכל הזמנים - גזי החממה. העיסוק בנושא התחיל כבר בשנות ה-90 של המאה ה-19 והודגש אז על-ידי כימאי שוודי מפורסם. מאז, אנחנו פולטים הרבה יותר דו-תחמוצת הפחמן לאוויר ולאטמוספרה בעקבות עלייה עצומה בצריכת דלק לתעשיה ולתחבורה.

כלכלנים העוסקים היום בכלכלת סביבה מבקשים לדעת כיצד לכלול את ההשפעות החיצוניות במודל כלכלי. במקרה של גזי החממה השאלה הנשאלת היא איך ניתן לתמחר את התוצאות השלישיות הנובעות משימוש מוגבר בדלק.

כיצד אפקט החממה משתלב בעבודה שלך?

הערכת פוטנציאל ההשפעה של התחממות כדור הארץ תלויה במידה רבה בכלכלה. בעוד המחיר שישלמו העשירים יהיה הוצאות נוספות על דלק או על מיזוג אוויר, חייהם של העניים שגרים באזורים המועדים להצפה בעקבות התחממות כדור הארץ יהיו בסכנה.

השפעות התחממות כדור הארץ הן אטיות וארוכות טווח. אתה משפיע היום על חיי אנשים בעוד 100-50 שנה. אם נרצה למנוע את הנזקים בעתיד עלינו לפעול היום, כשהבעיה עדיין לא חריפה כל כך. הנכונות שלנו תלויה, כמובן, ביחסינו לצאצאינו העתידיים. עם זאת אנחנו לא יודעים בצורה מדויקת מה הן ההשפעות האמיתיות. השאלה היא כיצד אנחנו מתמודדים עם זה מבחינה כלכלית – אם נקצץ בשימוש באנרגיה נקצץ בתפוקה, ואז כמובן תתעורר השאלה כמה לקצץ ומה יהיה המחיר? במקרה של ארצות הברית, הדבר המעניין הוא שכיום האנרגיה ליחידה של תפוקה היא כ-50% פחות מאשר בשנות ה-70. באופן כללי, אנחנו משתמשים בפחות מכל דבר. במחקר בכלכלת הסביבה אנו מנסים לשערך את רמת הוויתור בתפוקה הנדרשת למניעת אסון סביבתי בעתיד והערכת הנזק שאסון כזה עלול לגרום לדורות הבאים.

האם אזרחי העולם מוכנים לוויתורים הנחוצים?

נראה שהאירופאים בהחלט מחויבים לנושא. אני לא בטוח שמדינות אחרות הולכות בעקבותיהם. יש כמה מדינות בארצות הברית שמתחילות לגלות עניין בעקבות יוזמות אישיות. בקליפורניה לדוגמה, המושל הרפובליקני שוורצנגר, תומך תמיכה נמרצת בהגבלת פליטות גזי חממה.

המשבר הפיננסי הנוכחי בארצות הברית הוא מהקשים ביותר מאז המשבר הכלכלי הגדול של שנות ה-30. מחירי הדלק מאמירים לשחקים. האם יש מקום לאופטימיות?

מנקודת מבטו של מי שמביע עניין ומודאג מגזי החממה, ייתכן שזהו אחד הדברים הטובים ביותר שיכולים לקרות לעולם. העלייה במחירי הנפט מפחיתה את השימוש בו. יש דרכים לא יקרות יחסית להפחית את השימוש – מכוניות יעילות יותר; מכשירים ביתיים יעילים יותר; והתייעלות מוגברת בתעשיה. לכל אלה יש תג מחיר כמובן, אבל הוא גבוה. מחיר הנפט, גבוה או נמוך, משקף את היקף השימוש שאנו עושים בו. ההשערה שלי באשר לסיבה שאופ"ק איננה מגדילה את הייצור היא שפשוט כבר אין להם הרבה כל כך. הסעודים מאוד סודיים בדבר הרזרבות שלהם ולא מפרסמים נתונים. הנפט, בכל מקרה, ייגמר באיזשהו זמן. מומחה הנפט המוביל שלנו בסטנפורד חישב שייצור הנפט העולמי יגיע לשיאו בתוך עשור ולאחר מכן ירד. הסיבה לכך היא, הוא אומר, שנותרו רק שדות קידוח ענקיים ספורים, וגם אלה ימוצו בתוך 20 שנה. הבעיה שעשויה להיווצר אז היא שאנשים יעברו לשימוש כבד יותר בפחם.

אין היום מדינה בעולם שיש לה מערכת בריאות העונה על כל הצרכים. מדוע כה קשה למצוא מודל טוב?

ארצות הברית משקיעה 16% מן התל"ג שלה בבריאות, ואפילו ישראל – הנמצאת יחסית מאחור במונחים בינלאומיים – מוציאה כ-8% על בריאות. כמובן שאנשים עשירים מקבלים טיפול טוב יותר מאנשים עניים, ובמדינות עשירות יש מערכת בריאות טובה יותר מבמדינות עניות. אגב, הפער בין עשירים לעניים מצטמצם כשמוסיפים למשוואה את תוחלת החיים. העלייה בתוחלת החיים בארצות עניות מהירה יותר מבארצות עשירות. כדי לתת מענה הגיוני לבעיית עלות שירותי הבריאות על החברה לקבוע תג מחיר לחיי אדם. בשעה שאין מחיר שהוא גבוה מדי לחיי אדם, אנו נוטלים כל העת סיכונים מחושבים – בצורה מודעת או לא מודעת – רבים מהם כרוכים בסכנת חיים.

אנחנו אומרים שאנחנו לא מוכנים לאפשר לאנשים למות רק בגלל שהם לא מסוגלים לממן טיפולים רפואיים. היום קיימים טיפולים יקרים מאוד שבאמת יכולים לעזור ואף להציל חיים. מציאות שבה אדם שמרוויח 20,000 דולר בשנה נזקק לניתוח שעולה 50,000 דולר מתרחשת כל הזמן. כדי לתת כיסוי רפואי מלא היה צריך כל פרט להקצות 50% ממשכורתו לביטוח בריאות!

יש כאלה שמגדירים את כלכלת ישראל נס, איך זה קרה?

כפי שרבים וטובים אומרים, זה ההון האנושי! בהיעדר משאבים טבעיים, הדבר שיש לישראל הוא המשאב האנושי, ובזה היא טובה מאוד. לישראל שכבה גדולה יחסית של אוכלוסיה משכילה שבתוכה אנשים שהגיעו לצמרת תעשיית ההיי-טק העולמית. תעשיית ההיי-טק היא האחראית לצמיחה הכלכלית.

לאחר 18 שנה בתפקיד ראש בית הספר לכלכלה תאורטית האם תרגיש בחסרונו?

כמובן. האוניברסיטה והתוכנית קרובות ללבי. אבל פרופ' אריק מסקין הוא יורש ראוי. אני בטוח שהוא יעשה עבודה מעולה.

תאריך:  03/09/2008   |   עודכן:  03/09/2008
גור סלומון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ישראל מתקדמת מבחינה טכנולוגית הרבה מעבר לגודלה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כגאצת 455
4/09/08 08:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ניצב אורי בר-לב הוא איש רב זכויות וכישורים שנעשה לו עוול מחפיר. אבל אורי הוא לא הסיפור. הסיפור זה אנחנו. הסיפור הוא על משפחה שרוצה לבלות בחוף הים ומוצאת את עצמה בלוויה משפחתית. הסיפור הוא על אזרחים שומרי חוק שחוששים לשלוח את ילדיהם לבית הספר, שמא לא ישובו הביתה בשלום. הסיפור הוא על עברייני תנועה שמצפצפים על החוק ומשפחות פשע שמצאו גן עדן בארץ הקודש.
03/09/2008  |  אופיר פלק  |   מאמרים
חוק הגנת הדייר, שהוחק לראשונה בתקופת המנדט, נחקק מתוך רצון להוות חוק סוציאלי, על-רקע מצוקת הדיור שהחלה בתקופת מלחמת העולם השנייה. החוק על סעיפיו הרבים, בא להעניק הגנה מפינוי לשוכר דירה חסר קורת גג אחרת וחסר אמצעים להשיג כזו, נגד בעל הנכס שהשכירו לו.
במזל טוב הפכתם להורים לאחר שנים רבות של טיפולי פוריות מתישים. המתח הרב שליווה את הטיפולים ואת חודשי ההיריון מתחלף בדאגה לתינוק החדש.
03/09/2008  |  עפרה ליאור  |   מאמרים
שיבוש מערכות הזמן של השעון הביולוגי הוא תופעה מוכרת לכל מי שטס לחו"ל בטיסה ארוכה. בעידן, שבו כמעט שאין בעיה גופנית שלא ניתן להיפטר ממנה, נותרה משום מה היעפת ("ג'ט-לג") כ"מחלה", שעדיין לא נמצאה לה תרופה.
03/09/2008  |  ראובן לייב  |   מאמרים
פעמים רבות מבקש בעלים של קרקע לרכוש שירותים מבעלי מקצוע, שלא תמורת סכום קבוע, אלא כנגד תשלום חלק מהתמורה או מהרווח ממכירת המקרקעין. בדרך זו, אין הבעלים נושא מכיסו בהוצאות בטרם הגיעו לידיו תקבולים, ועל כן הוא מקטין את הסיכון לו הוא חשוף ואף פותר בעיה של תזרים מזומנים.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il