|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

מדינאי הזן החדש - אידיאולוגיה של קץ האידיאולוגיות

השר שטרית: "התנתקנו מכל האידיאולוגיות למיניהן. זה הייחוד של קדימה... כבר אין לנו קיטבגים עם מורשת של זאב ז'בוטינסקי או ברל כצנלסון על הגב. אנחנו מסתכלים רק לעתיד"
07/09/2008  |   אלון דהן   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
השר שטרית: "אנחנו מסתכלים רק לעתיד" [צילום: פלאש 90]

מאז קום המדינה נטו כל המפלגות להציג עצמן כהתארגנויות וולונטריות, הפועלות להגשמת אידיאולוגיה מסוימת. האנשים היו בעלי זהות אידיאולוגית ברורה וכך גם המפלגות ונציגי הציבור

כשמדברים היום על פוליטיקאי פרגמטי, מתכוונים על-פי רוב לפוליטיקאי בעל תושייה וכושר אלתור, פוליטיקאי שמסוגל לכופף את הקווים הנוקשים של האידיאולוגיה ולהתגמש, ביצועיסט שמסוגל להגשים באופן אופטימלי את כל הנחוץ להגשמה במציאות חיינו המסובכת.

לפוליטיקאי הפרגמטי, האידיאולוגיה תהיה 'מחסום פסיכולוגי'. הנאמנות והמחויבות לרעיון, לדרך ולאנשים יהיו 'בעיות יישומיות'. הפוליטיקאי הפרגמטי מסוגל לכונן בריתות, להתנייד ממצע למצע וממפלגה למפלגה יריבה, ולדבר בשבחן ובגנותן של כל האידיאולוגיות הקיימות. הוא מסוגל לשווק את עצמו כימני לציבור הציוני, כחובב 'שלום' לציבור השמאלני, כנאמן למסורת לציבור הדתי וכגמיש לקהילה הבינלאומיות.

מאז קום המדינה נטו כל המפלגות להציג עצמן כהתארגנויות וולונטריות, הפועלות להגשמת אידיאולוגיה מסוימת. הלכידות הפנימית של חברי המפלגה שיקפה אמונה משותפת ודרך משותפת. הלכידות הקואליציונית שיקפה גוש רעיוני כללי בעל הבדלי גוון, והפרגמטיות שנדרשה כדי לכונן הסכמים קואליציוניים הייתה מינורית יחסית. האנשים היו בעלי זהות אידיאולוגית ברורה וכך גם המפלגות ונציגי הציבור. הוויכוח התנהל על רעיונות ולא על סיסמאות שיווקיות של משרדי פרסום.

נדמה כי במשך השנים חלה שחיקה במעמדן של האידיאולוגיות השונות. המפלגות הגדולות מימין ומשמאל קיבלו על עצמן את עקרון אי שלמות הארץ. רוב המפלגות קיבלו על עצמן את עקרון הכלכלה הליברלית הקפיטליסטית. המועמדים לכנסת נושאים ונותנים עם כל המפלגות במקביל ובגלוי, ללא כל קשר למצען ולאידיאולוגיה המוצהרת שלהן. משמעות הדבר היא שכל מועמד יכול להגשים את חזונו בכל מפלגה ללא כל קשר לאידיאולוגיה כזו או אחרת. חוויית הפליטוּת הפוליטית הייתה לאתוס המכונן של האופורטוניזם הפרגמטי, ונדמה כי הגמישות הרעיונית והמוביליות האישית הן תנאי בל יעבור להצלחה בזירה הפוליטית.

המענה: "פונדמנטליזם דמוקרטי"

ראשי הרשות 'הפרגמטיים', ובראשם אבו-מאזן, טוענים בגלוי שהתלמוד הינו זיוף ספרותי של העת החדשה, מכחישים את התרחשות השואה וקובעים כי ההוויה הישראלית היא הוויה זמנית וחולפת

כשמדינאים פרגמטיים וגמישים מן הזן החדש מנהלים משא-ומתן עם גורם פונדמנטליסטי נטול פרגמטיות, מתחולל תהליך הרה אסון. הפוליטיקאי הפרגמטי משתדל בכל כוחו "להגיע להבנה", להתגמש, "לפגוש את האחר", "להבין את הצד השני", לוותר עוד קצת כדי להגיע להסכם וכדומה. תהליך זה יוצר תנועה מתמדת של כרסום ביסודות הקיומיים, הערכיים והאידיאולוגיים של החברה בישראל. אמירות שהיו בלתי חוקיות ומהלכים שהיו עד אתמול בגדר טאבו, הפכו לגיטימיים ואף הגדירו מחדש את ערכי הציונות. עמוס שוקן כינה את עמדתו האנטי-ציונית של עיתונו - הארץ: "ציונות פרגמטית". משמעות הדבר היא שהמושג "ציונות" עשוי לכלול כל עמדה רעיונית, ערכית ואידיאולוגית והציונות היא הוויה המסוגלת ללבוש ולפשוט כל צורה ולהכיל כל עמדה.

הגדרה נטולת גדרים זו עלולה להפוך את הציונות לקולטן אידיאולוגי חסר עכבות אידיאולוגיות או מוסריות. הניידות הרעיונית והגמישות, במקביל לרצונם של המדינאים לפגוש את הצד השני במגרש שלו, חיזקו את הקואליציות הטראנס-לאומיות והפכו את יישות הטרור על ערכיה לקוד הגנטי שעל פיו משובט חלק גדול של החברה הישראלית. וכך, בינינו מסתובבים תומכים גלויים של אחמדינג'אד; שרים וחברי כנסת התומכים בגלוי בהידברות עם חמאס ובניהול משא-ומתן נפרד עם כל ארגוני הטרור בגדה וברצועה; שרים וחברי כנסת התומכים בגלוי בשחרור מרואן ברגותי, רב-המרצחים שנדון לכמה מאסרי עולם מצטברים, אשר כונה על-ידי פרקליטו היהודי "משה רבנו".

ומעל הכל, ההוויה הישראלית הפוסט-אידיאולוגית, הפרגמטית והגמישה, נדחקת תדיר אל עבר עולמם הרעיוני של נשיא אירן ושל שונאי ישראל שבכל העולם, עד כי הרעיון של קץ המדינה היהודית קנה לו אחיזה בקרב רבים בציבור. יתר על כן, יש מבין נציגי הציבור שלנו המודים, במיוחד לאחר שישראל העבירה מיליוני דולרים לרשות הטרור בעזה ובגדה, ולאחר שבג"צ פסק כי על ישראל להמשיך לממן את הטרוריסט בשארה, כי ישראל מממנת את הטרור המופנה נגדה.

הסכנה שיצרה הפרגמטיות הרעיונית ניכרת על כל צעד ושעל. הרשות הפלשתינית מקצינה את עמדותיה ואת דרישותיה, ואנחנו נענים ונגררים אחריה. ראשי הרשות 'הפרגמטיים', ובראשם אבו-מאזן, טוענים בגלוי שהתלמוד הינו זיוף ספרותי של העת החדשה, מכחישים את התרחשות השואה וקובעים כי ההוויה הישראלית היא הוויה זמנית וחולפת. לקיצוניים שבהם יש עולם ערכים המבטא פרוורסיה חברתית יותר מאשר השקפת יסוד כללית, ואלה הם האנשים שאיתם מבקשים חלק מאיתנו לדבר כדי "להגיע להבנה", משמע - כדי להתקרב אליהם עוד ולהזדהות איתם. לא פלא שעמיר פרץ ובנימין בן-אליעזר מבקשים לשחרר את ברגותי, ובמתנחלים הם רואים "סכנה לדמוקרטיה" או "סרטן בגוף האומה" כפי שכינה אותם רבין. אין זה אלא טבעי שמי שרואה ברב-המרצחים ערפאת "פרטנר", ובממשיכי דרכו - אבו-מאזן וראשי חמאס - "מנהיגים מתונים", יזהה בכל מתנגדי הטרור הרצחני שמחוללים ה'פרטנרים' הללו את הסכנה.

נראה כי כעת יותר מתמיד אנו זקוקים למנהיגות שתגבש מדיניות שניתן לכנותה 'פונדמנטליזם דמוקרטי', כלומר חומה אידיאולוגית - דמוקרטית, ציונית ויהודית - בצורה אל מול הפונדמנטליזם האיסלאמו-פשיסטי העלול לסחוף אותנו אל פי-תהום; מנהיגות שתעצור את הסחף הפרגמטי המוליך את כולנו ב"מתינות", ב"נאורות", ב"מליצה" וברטוריקה של "אחוות עמים" ג'ון לנונית אל עבר הפונדמנטליזם האיסלאמי החשוך ואולי אף מעבר לו.

קואליציות טראנס-לאומיות

קדימה הוקמה בנקודת השיא של השפל הדקדנטי הפוקד את המערכת הפוליטית שלנו, והיא משקפת את האידיאליזציה של תהליך ההשחתה המוסרית ואובדן הערכים

קדימה הוקמה בנקודת השיא של השפל הדקדנטי הפוקד את המערכת הפוליטית שלנו, והיא משקפת את האידיאליזציה של תהליך ההשחתה המוסרית ואובדן הערכים. אם בעבר התגאינו במורשתנו והיא שימשה לנו מגדלור מנחה בסערות הפוליטיות והמדיניות הפוקדות את חופי ישראל תדיר, מבית ומחוץ, הרי שכיום - בגלוי וביודעין - הפכו האידיאולוגיות לנטל. קדימה כמפלגת שלטון משקפת ישות מפלגתית פוסט-אידיאולוגית ופרגמטית, ודווקא משום כך יש בכוחה לאגד אנשים שהיו בעבר, לפחות באופן הצהרתי, עמודי התווך של הימין ושל השמאל כאחד. מיד עם הקמתה הצהיר השר מאיר שטרית הצהרה ברוח זו: "התנתקנו מכל האידיאולוגיות למיניהן. זה הייחוד של קדימה. יושבים כאן חברי מפלגת העבודה לשעבר, חברי הליכוד לשעבר וחברים שלא היו במפלגות אחרות קודם לכן. כבר אין לנו קיטבגים עם מורשת של זאב ז'בוטינסקי או ברל כצנלסון על הגב. אנחנו מסתכלים רק לעתיד".

דבריו של שטרית משקפים את הסכנה החמורה שנוצרה עם התגבשות קדימה כגוש א-אידיאולוגי. אין מדובר כאן בפוסט-ציונות או בשמאלנות רגילה. לחלקים ממה שנשאר מן השמאל ובמיוחד לזרמים הפוסט-ציוניים, הפרו-איסלמו-פשיסטיים, יש אידיאולוגיה מסוימת, הרסנית ומסוכנת, אבל גם 'אני מאמין' כללי. שטרית משקף הוויה נטולת חזון כלשהו, שעל כן היא גמישה ודינמית, המסוגלת להושיב יחדיו את פליטי הימין והשמאל ולהביאם להסכמה על דרך. כל דרך. אפילו דרכם של אויבינו שתמכו בגירוש היהודים מצפון השומרון ומגוש קטיף מסיבות גזעניות.

הסכמה זו, על יישום המטרות של אויבינו בידי ממשלת ישראל מבטאת את חוסר הנאמנות שאיפיין מלכתחילה את כל פליטי המפלגות שהתנקזו למחנה הפליטים של קדימה. שטרית מדגיש: “התנתקנו מכל האידיאולוגיות למיניהן”, ולכן פליטי קדימה מסוגלים לפגוש כל גורם ללא כל קשר לערכיו או לאידיאולוגיה שלו, ומסוגלים לבצע כמעט כל מעשה פוליטי, משום שאין חלים עליהם סייגים ערכיים ואידיאולוגיים כלשהם. זאת תוכנית ההינתקות האמיתית, אשר בטווח הארוך תוביל חלילה לעוד עשרות גירושים ולמעשים של שמד כנגד יהודים.

עם לידתו של הסכם אוסלו, החלו מחולליו לדבר על "קואליציות חדשות". פרס כתב על "קואליציות של שלום" של ערבים ויהודים השותפים לרעיון האינטגרציה הכלל מזרח-תיכונית. את מתנגדי הרעיון כינו 'קואליציות האתמול'. כיסי ההתנגדות לנחשול אוסלו שהקיפו את נאמני היהדות והציונות כולם - הוקעו בתקשורת הוקעה נמרצת. בשמאל הדגישו בבירור כי "מתנגדי השלום" או כפי שכינה זאת רבין "פחדני השלום", הם האופוזיציה הבלתי רלוונטית של "קואליציית המחר" ושל "מחנה השלום". "מחנה השלום" כלל את כל מפלגות השמאל ואת המפלגות הערביות, ומן העבר השני הוא כלל את בעלי הברית החדשים של ישראל, שכונו "פרטנרים", אשר כולם ללא יוצא מן הכלל השתייכו לקואליציית הטרור הערבית.

חציית הגבולות התודעתיים והאידיאולוגיים יצרה התאגדויות טראנס-לאומיות, המשקפות בזירה המקומית את כל מה שמטיפים לו מחוללי הגלובליזציה הבינלאומיים: קץ הלאומיות, שחיקה במעמדה של הדת, שינויים חברתיים חוצי גבולות ומדינות, התרחבות הספירה הציבורית וחריגתה אל מעבר לגבולות החברה האורגנית הלאומית או הדתית. אט אט התחוללה מהפכה שלא כל אותותיה עדיין ברורים. מדובר אולי במהפכה הקיצונית ביותר בתולדות העם היהודי.

ד"ר אלון דהן הוא מרצה בחוג למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית בירושלים
תאריך:  07/09/2008   |   עודכן:  07/09/2008
אלון דהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדינאי הזן החדש - אידיאולוגיה של קץ האידיאולוגיות
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישראל בן אליעזר
7/09/08 16:35
2
אורית א
7/09/08 18:01
 
ופעם אורית א.
7/09/08 19:26
3
אורית א
7/09/08 18:09
4
ישראלי גאה
7/09/08 18:40
5
יוסי שפניר
7/09/08 19:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"דיונות הזהב והכסף" שם של קובץ סיפורים, והשם כמו מוליך אותנו שולל. אנו מצפים לספר שמוליך אותנו למחוזות אגדה, לממלכת האור, ואנו נחבטים שוב ושוב אל תיאטרון של דמויות בעולם רווי קדרות: גם הקסם, גם האור, הופכים למחול צללים ותהפוכות של חיים.
07/09/2008  |  הרצל חקק  |   מאמרים
מזה כעשור נדמה כי פופוליזם חסר מעצורים של התקשורת קובע פעם אחר פעם מי שולט במדינה. קבוצה קטנה של עיתונאים מצליחה להביא לשינויים פוליטיים רדיקלים, כאילו הפכנו למדינת עולם שלישי או לרוסיה האוטוקרטית של ילצין או פוטין.
07/09/2008  |  עו"ד יראון פסטינגר  |   מאמרים
רבים שואלים את עצמם מה הקשר בין סוג הדם לאוכל. סוג הדם הוא נתון מולד שנקבע על-ידי הגנים. היות והגן שקובע את סוג הדם נמצא בסמוך ובצמוד לגנים אחרים, יש הגיון בטענה שמקבץ תכונות מסוים מופיע ביחד, בגלל השפעות של גנים על גנים אחרים בסביבתם.
07/09/2008  |  דבורי גתי-יוסף  |   מאמרים
1) שער בדקה ה-92 מאלץ לעשות לא מעט התאמות. פסקאות נמחקות, משפטים נערכים, ציונים עולים או יורדים. סכינים ודאי נכנסות חזרה לנדנן. המסקנות? במקרה של ישראל-שווייץ הראשית נותרת בעינה: נבחרת ישראל היא נבחרת בינונית, עם שחקנים בינוניים ומאמן שהיום המילה בינוני אפילו לא בינונית עליו. מזלה: היא הוגרלה למשחק פתיחה מול נבחרת בינונית ממנה.
07/09/2008  |  רון גורדון  |   מאמרים
אם יש משהו שמאפיין יותר מכל את המטבח האלזסי של שטרסבורג, הרי זהו, ללא ספק, ה"פאטה דה פואה גרא" - מעדן כבד האווז המהולל. שאין לו, מן הסתם, שום מתחרה, לא בטיבו ולא בטעמו. מאז ומתמיד היה המעדן הזה מאכלה הייחודי של שטרסבורג, מוגש על לחמניות טריות, מתובלות בכמון, עם שפע של טוגני-בצל.
07/09/2008  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il