|   15:07:40
דלג
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

הרשות למניעת-מניעת תאונות בדרכים

ההסברה במערכה למניעת תאונות דרכים נכשלה לפי כול פרמטר. עליה להגביל עצמה ללימוד בבתי הספר החל בגן. את רוב התקציבים יש להעביר לאכיפה מקיפה ומחמירה. עמותת "אור ירוק" אם יש לה ממון פרטי מן הראוי "לעשות חושבים" בכול הקשור לשיטות תעמולה אשר כשלו ברובן
21/09/2008  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   הקטל בדרכים   |   תגובות
היאחזות קבע של מוניות בתחנת אוטובוס מול התחנה המרכזית בירושלים

ממשלת ישראל הקיימת, ובעיקר זאת שתבוא אחריה, חייבת לאכוף את חוקיה ביתר נחרצות בדרכים שבתחומי הקו הירוק כמו גם בשבילים במזרח הפרוע, שמעבר לו.

דומני, שבעל הברית הגדול ביותר של אלה שצועקים על הקיצוצים בתקציב הרשות הלאומית למניעת תאונות, הם העבריינים בפוטנציה, הרוצחים בכוח ובפועל בדרכים ובכבישים. מדוע? כי אצלנו הנורמות הן ישרות כמו מגדל פיזה. מה שמפחיד את העבריין הפוטנציאלי בדרכים זאת אכיפה. וככול שיותר תקציבים מוזרמים להסברה, ככה פחות מופנים לאכיפה. לכן הצעקות של הרשות, בעבר המועצה ושל עמותת "אור ירוק" מתקבלות אצלו בהבנה, אם לא בתמיכה נלהבת.

לעומת זאת אדם פחות או יותר מיושב, פחות או יותר נוהג "דרך ארץ" בכבישים, ישאל את עצמו: אם אכן מאז קום המדינה נהרגו בכבישים 29,997 אנשים (ועם פרסום המאמר הזה המספר עבר את ה-30 אלף) אז מה הועילו כל המועצות או הרשויות למניעת תאונות.

לי יש טענות כלפי תקשורת ההמונים, אבל בסוגיית התאונות בדרכים, אם נתרגם את החשיפה המתמדת של הנושא במדיה כולה - לפרסומת, הרי החלק ההסברתי של סוגיית התאונות בדרכים שווה מדי שנה מיליארדים. האם זה עזר? התשובה היא חד-משמעית - לא. כדי שהנהג העבריין ישמע הוא חייב לעבור את מדורי האכיפה: קנס, הורדת הרכב מן הכביש ומאסר. ואני שוב חוזר על הסיפור הנפלא (ונקצר אותו) שבו משיב הפסיכולוג לטענות העגלון: מה פרוש שיטה חדשה כאשר אתה משתמש במוט במקום בשוט שבו אני מצליף: עכשיו הוא ישמע.

אותו גורם אנושי שאחראי לרוב התאונות בארץ הוא הגורם האנושי שאטום לתעמולה. אני לא מכיר, ועמדתי על היבט זה באי אלה ממאמרי, שום מדינה במערב שקיים בה מונח הסברה. יש מידע ויש גם תעמולה. ואין כל רע בתעמולה. במלחמת העולם השנייה היא מלאה תפקיד חשוב מאוד הן בהעלאת המורל של הצד הלוחם והן בהורדת המורל של היריב. במלחמת לבנון השנייה אנו פספסנו בתעמולה, ואילו החיזבאללה השתמש בה מצוין. אבל בתחום תאונות הדרכים תקראו לזה איך שתרצו - הסברה או תעמולה - הציון בבית ספרנו הציבורי שואף לאפס. זה כאילו שתאמר לחבר בכנופיית פשע שחובש כיפה (ורובם חובשים אותה) כי "לא תרצח" הוא אחד מעשרת הדברות. הוא לא יודע מה זה. הוא לא מבין את השפה הזאת. חוקים. יש לנו חוקים בשפע. הם פשוט לא מיושמים, הם לא נאכפים. לא בדרכים ובכבישים שבתחומי הקו הירוק ולא בשבילים של המזרח הפרוע, מעבר לו.

עבריינים למטה ולמעלה

דוגמה טריוויאלית, לכאורה. על דופן הפלקסיגלז בתחנות האוטובוסים בירושלים רשומה אזהרה נגד מדביקי המודעות שיבואו על עונשם. מתחת לאזהרה ממש מודבקת מודעה של שמרטפית עם הלוקשים של הטלפון שלה. האם עולה בדעתכם שהפיקוח העירוני יצלצל לאותה שמרטפית ויודיע לה שהיא נקנסת בשל עבירה. מה פתאום. כאן יש שני שותפים לדבר העבירה: המדביקה והעירייה, שמפרה תקנה שהיא עצמה תיקנה. עיריית ירושלים, כגוף מוניציפאלי, נמנית עם העבריינים הגדולים של חוקים ותקנות, לרבות בנייה בלתי חוקית וכיו"ב, שלא לדבר בכול הקשור לתעבורה בכלל וחניות בפרט (כולל מטרד הרכבת הקלה שלו נקדיש מאמר מיוחד).

אם יש מקום למאבק ונמסר כי המורים, שהם פרופסורים במאבקים, יירתמו למאבק להחזיר את שעורי חינוך התעבורה לתלמידים. זה מאבק צודק וגם גישה נכונה. אבל באותה מידה, אם לא במידה יתרה, עליהם להיאבק למען אכיפת החוק: בדרכים, בבתי הספר,בשכונות, במועדונים. אם קיימת "הבָנת הנקרא" במערכת החינוך, היא ברוב המקרים נמוכה מאוד, בעיקר בכול הנוגע לאזרחות טובה.

אכיפת החוק מתחילה בתחנת אוטובוסים, מול התחנה המרכזית בירושלים, שבה חונות דרך קבע מוניות. אוטובוס שבא נאלץ לעצור במקביל באמצע הכביש. ואם הוא דו מפרקי ואוסף הרבה אנשים, כל הרכבים מאחוריו נאלצים לעמוד מספר דקות, הכביש נחסם ונוסעי האוטובוס רצים לכביש כדי לעלות עליו. אין כאן פקחים, וחברת אגד, שיש לה מסוף נוסעים מפואר, ושרות מוזנח בעיר, לא נוקפת אצבע. אם היא עושה זאת, הדבר לא מורגש. מה זה משנה היכן חונה האוטובוס, אם לא בתחנה אז על הכביש.

אכיפת החוק מתחילה בפינת רחוב שבה חונה רכב שמסתיר את הראייה לרכב שיוצא מרחוב סמוך. היא מתחילה במקומות שבהם חונות מכוניות באופן שכמעט לא מאפשר לאוטובוס לעבור. היא מתחילה בקטע שבו חונה לה משאית בעוקם וכדי שמכונית שלך תוכל איכשהו לעבור את המיצר הזה, אין מנוס משריטה ברכב שלך. אז אם אתה מנסה לחזור לאחור, אינך יכול כי רכבים כבר מאחוריך. בנקודות תורפה אלה לא תמצא את הפקחים עם הפעלולים לרישום דוחות. הם נמצאים במקומות נוחים, בעיקר להם, אך גם לרכב שחונה, שאינו מסכן כלום. היא מתחילה ברכב חונה על מדרכה בצורה שאינה מאפשרת מעבר להולכי רגל, והם נאלצים לצאת לכביש, ולעתים מסכנים את חייהם.

אשר לכבישים, יש לפוצץ אותם בגורמים גלויים וסמויים. להרבות בסיורי אופנועים. יש לגייס המוני מתנדבים לשרות בדרכים. יש למרר את החיים לרוצחים הפוטנציאליים. לכאן יש להזרים תקציבים. יש להפעיל מערכת משפטית מהירה, יש להקים מבנים נוספים בבתי הסוהר לאכלוס ענף פשיעה זה. אם מי שפוצע קשה קשישה תוך כדי שוד נידון לעשר שנות מאסר, מה העונש של מי שדורס קשישה למוות או ילד או כל אדם. במסגרת המאסר העבריין יזכה בתוספת שיעורים בין כותלי הכלא. שם הם יאזינו. אחרי מכות ההלם ניתן יהיה לדבר על טיפול, על ריפוי בעיסוק הסברתי. אבל אז בשיטה אחרת. את החינוך למניעת תאונות יש לתגבר, כאמור, בבתי ספר.

אשר למֶדיה, הזכרתי כבר כי ההולנדים משתמשים בסרטוני תעודה, או תעודה מומחזת. אבל הם הולנדים. סרטי תעודה קצרים בטלוויזיה, השפעתם גדולה יותר מאשר קטעי פרסומת קצרים. אם יש גופים וולונטריים, הייתי מציע שאחד מהן ייקרא "אור אדום". אדום זאת אזהרה, בניגוד לירוק שהוא הרשאה. אדום זה דם. דם על הכבישים. זירת הקטל הגדולה ביותר בישראל.

המאמר מתפרסם באתר המחבר "זרקור"
תאריך:  21/09/2008   |   עודכן:  21/09/2008
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פגע וברח   צליפת שוט 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרשות למניעת-מניעת תאונות בדרכים
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מויה
21/09/08 16:03
2
מוטי~
21/09/08 19:07
 
י אור
22/09/08 12:46
3
שרון ר.
21/09/08 20:40
 
י.אור
22/09/08 09:52
 
detr43r34
22/09/08 16:10
4
אפרסק רקוב
22/09/08 00:18
5
ירון זכאי
22/09/08 01:40
6
נסים גבאי
22/09/08 06:38
7
fgew4534
22/09/08 08:40
8
שפיגל
17/12/08 06:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אמש, נפגש שר הביטחון ברק, עם יו"ר האופוזיציה נתניהו. הרבה עיתונאים היו רוצים להיות "הזבוב שעל הקיר" בפגישה זו. על-פי הדיווחים הבקר, בתקשורת, בפגישה זו נדונו הדרכים לחסום את ציפי לבני.
21/09/2008  |  שי ברק  |   מאמרים
התקשורת רצתה הינתקות, וקיבלה. התקשורת רצתה את אולמרט, וקיבלה. המחיר הכבד של ההינתקות, והמלכת אולמרט, לא גרם למנהיגי העדר לחשבון נפש אידיאולוגי, והרהור על אתיקה עיתונאית. עכשיו לבני. כולם ראו את הפיגוע הקשה בכללי המשחק הדמוקרטי. היו אפילו שהגדירו את ניצחונה בפריימריז כגניבה. ומה יש למעצבי דעת הקהל לומר בעניין הזה: "כל הכבוד למופז שוויתר"...
21/09/2008  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
החדשה האחרונה בדבר הצעתו של ברק לנתניהו, במידה והיא אכן אמינה, היא אחת הלבנות האחרונות בהתמוטטות המוחלטת של מפלגת העבודה - האבודה.
21/09/2008  |  רות פורסטר  |   מאמרים
הציוויליזציה הגיעה, סוף סוף, לפינה הנידחת של ליקיה הטורקית. על צלע-הר תלול ומיוער, הגולש בתוך מפרץ רוגע, מערבה לאנטליה, ניצב כפר הנופש המקומי, העשוי להיות תחליף ואבן-שואבת לאותם תיירים ישראלים המבקשים להתרחק מן ההמון של המלונות הסואנים.
21/09/2008  |  ראובן לייב  |   מאמרים
לפני מספר חודשים קראתי באחד העיתונים שבאזור מסויים בארץ (לא זכור לי היכן) מלמדים בבית הספר משחקי ילדות של הורי התלמידים.
21/09/2008  |  רותי ברקן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il