בעלי מוגבלויות נכים, עוורים ודומיהם, המבקשים לעלות לרכבת לא יצטרכו להודיע על בואם 12 שעות מראש.
רכבת ישראל, בשיתוף משרדי התחבורה, המשפטים והאוצר וכן הנציבות לשוויון זכויות לבעלי מוגבלויות, החלה השבוע בניסוי לבחינת אפשרות צמצום טווח ההודעה הרשמי לפני הנסיעה המתוכננת, אשר יעמוד מעתה ולמשך שלושת החודשים הקרובים על פרק זמן של 6 שעות, מחצית משך הזמן שהיה נהוג עד כה.
הדברים עולים ממענה שנתנה סגנית שר התחבורה,
ציפי חוטובלי, לשאילתה שהגיש ח"כ
אילן גילאון (מרצ), ובה תהה מדוע למרות הודעת שר התחבורה כי הורה לבטל את התקנה הדורשת מבעלי מוגבלויות התרעה של 12 שעות מראש, עדיין נהוגה ולא בוטלה תקנה 24 לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות המצריכה הודעה.
בתשובתה, אמרה ח"כ חוטובלי כי התקנה נועדה לעזור ולאזן בין שמירת הזכויות והבטיחות של מוגבלים לבין שמירת הזכויות והבטיחות של שאר הנוסעים. התקנה נוצרה כדי להבטיח עמידה בלוח זמנים מדויק ותוך סנכרון בין גורמי הרכבת השונים ללא עיכובים.
היא הסבירה כי ההנחיה שניתנה למנהלי תחנות הרכבת, היא כי עם הופעת נוסע נכה בתחנה יקבל אותו מנהל התחנה, סגנו או מי מעובדי התחנה, אך בשל הצפיפות הגעתו ללא התראה תהיה
ללא כל התחייבות לשמירת מקום מושב מתאים. עם סיום הניסוי וניתוח משמעויותיו מתחייב
משרד התחבורה לקדם הצעה מתאימה לתיקון תקנה 24. יצוין, כי כיום אין חובה על רכבת ישראל להקצות מקומות שמורים עבור נכים.
ח"כ גילאון טען כי אדם מוגבל אינו מעוניין בצרמוניה סביבו ורוצה להיכנס לרכבת מונגשת ללא הסתייעות באחרים. סגנית השר ענתה כי הגיעה עם תשובה מוכנה רק לשאלה המופיעה בשאילתה, והעריכה שהנגשת כלל המערך הרכבתי דורשת היערכות מחודשת - כזו שכרוכה כנראה במימון תקציבי (ע.י.). היא הציעה לגילאון לשבת יחד ולדון בנושא, ולהעביר את הנושא לגורמי המקצוע, כדי לראות אם יש בכלל תוכניות במשרד שעוסקות ב שינוי תפישת הנגישות בנוגע לתחבורה ציבורית ולרכבות בפרט.
בחברת רכבת ישראל אומרים כי החל מחודש מרס 2013, כלל רכבות הנוסעים הן נגישות לשימוש נוסעים הנעזרים בכסאות גלגלים. למרות הודעה זו, עדיים לא כל התחנות נגישות. כזו היא למשל תחנת חיפה (בת גלים). תחנות נוספות, שלפי המופיע באתר רכבת ישראל אינן נגישות: באר יעקב, כפר חב"ד ובני ברק.