|   15:07:40
דלג
  טל רבינוביץ  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

היצר, הזונה והרמב"ם

סחר האישה בחלקים האינטימיים של גופה הנעשה למטרת סיפוק היצר המיני של "המזמין" הקונה לו "זכות" להשתמש בגופה של הזונה תמורת אתנן כלשהו – מגעיל ומלכלך את נפשה של הזונה באופן שלא יורד במים ובסבון במקלחת – לעולם ומה כותב הרמב"ם על "מיסוד הזנות"
17/11/2008  |   טל רבינוביץ   |   מאמרים   |   סחר בבני אדם   |   תגובות

הדיון בסוגיית מיסוד הזנות נתפש בעיני רבים כדיון פמיניסטי העוסק בהגנה על זכויותיהן ועל מעמדן של נשים, במיוחד לאור התפישה כי נשים העוסקות בזנות הן הצד החלש ביחסים לא שוויוניים הכרוכים באלימות, בניצול, באונס ובהשפלה.

יש לדעת כי סוגיה זו קשורה בהכרח גם לדיון בזכויותיהם של הגברים, במיוחד עתה, לאחר ההצעה מבית מדרשה של חברת הכנסת זהבה גלאון להוקיע את הלקוחות (הגברים) ולהעמידם לדין פלילי על שימוש בשירותי הזונות.

בהקשר זה, מעניינת במיוחד דרכו של הרמב"ם ("הנשר הגדול"), אשר לא נעלה על הדעת "להאשימו" בפמיניזם כלשהו. אף על-פי כן, יש במשנתו תרומה לנושא, הן לאינטרסים של הנשים והן לאינטרסים של הגברים.

"איגוד הזונות הישראלי"
[צילום: פלאש 90]

יתרה מכך, באם תתקבל ההצעה ה"נאורה" כביכול למסד את הזנות, היינו: להפכה לחוקית, הרי שיחד עם תנאים סניטריים, היגיינה ופיקוח רפואי צמוד בבית הזונות, אנו נמצא את עצמנו עומדים בתחילתו של תהליך בלתי הפיך אשר בשם ערכים ליברליים כגון "חופש העיסוק”, "זכות הבחירה החופשית”, "כוחות השוק", "רצון הפרט" ו"חופש החוזים" - יביא להקמת גוף שייקרא "איגוד הזונות הישראלי”, או "הסתדרות הזונות הציונית" אשר ידאג לזכויות הזונות ולמעמדן המקצועי.

בקצב זה, לא מן הנמנע כי יוחלט ליתן לזונות השתלמויות רענון כנגד שחיקה אשר יוכרו כגמול לצורך השתלמות, ואילו המאמצים להעלאת תדמית המקצוע והכרתו כמקצוע לכל דבר יביאו לפתיחת מכללות להכשרת זונות אשר יספקו תואר אקדמי בתחום + רישיון עבודה שיעוגן בדרישות של עמידה במבחני לשכה - לאחר שנת התמחות, כמובן...

בהמשך, כתוצאה מביקוש הולך וגדל למקצוע, תקום בארץ "לשכת הזונות הישראלית שליד אגודת הסופרים העבריים" אשר ודאי תזכה ללובי רחב בכנסת ואף תציע להאריך את תקופת ההתמחות של הזונות בעוד שמונה חודשים לפחות, שהרי ככל שיהיו יותר זונות בשוק כך תפחת רמת המקצועיות וכך תידרדר רמת השירות - דבר שלא עלינו, יביא לנזק תדמיתי למקצוע ולפגיעה בלקוחות.

לכן, קצת על דרך ההומור וקצת על דרך ההקצנה, נראה כיצד הגישה הנותנת סימנים בזונות וממצבת אותן אגב כך בסולם ערכים של 0 עד 100 (למשל: זונת רחוב = 0%, זונת צמרת = 100%) – היא למעשה גישה מסוכנת לחברה.

ההבחנות בין הזונות
[צילום: AP]

בטרם ניגע במשנת היהודי החכם הזה, נבחן הבחנה מיותרת למדי - הנעשית בין שתי קבוצות של זונות: אלו הבוחרות לעסוק ב"מקצוע" מרצונן החופשי והן פועלות כנשות עסקים עצמאיות, מקיימות משא-ומתן עם לקוחותיהן, בוחרות לקוחות בקפידה ושולטות בתנאי עבודתן, ואלו הנסחרות בשוק בתנאי עבדות של ממש, מנוצלות על-ידי סרסורים, חשופות לאלימות, לאונס, להשפלה ולסיכון חיים.

לכאורה, תרומתה של הבחנה זו היא בעיקר בהבהרה ובהמחשה, כי לא כל עבודה בזנות היא סחר בנשים, ולא כל סחר ביחסי מין - מחייב השפלה וניצול. ואולם, כפי שנראה בהמשך - הבחנה זו אינה מקדמת נשים (זונות), אלא רק נותנת בהן סימנים במקרה הטוב, ובמקרה הפחות טוב – מעודדת את הזנות.

נוסיף ונציין כי גם ההבחנה בין: "נשים שבחרו בזנות", לבין: "נשים אשר הזנות נבחרה עבורן" – היא הבחנה מיותרת, כמו גם ההבחנה בין: "נשים העוסקות בזנות לשם חיים על לחם ומים", לבין אלו: "המבקשות להוסיף את היין והקוויאר לתפריט חייהן”.

כאמור, למרבה הצער, הבחנות אלו ואחרות תורמות דווקא לעליית תדמיתה של הזנות כמקצוע, ונותנות לתעשיה לגיטימיות מוסרית והכשר, כל עוד הזנות המתקיימת אגב מימוש זכויות יסוד, כגון: הזכות לחופש העיסוק, הזכות לחופש הבחירה, הזכות לריבונות על הגוף והזכות להתקשר בחוזים.

ואולם, שכרן של הבחנות אלו יוצא בהפסדן: למעשה, אין כל תרומה להבחנה בין "זונת צמרת" לבין "זונת רחוב מסוממת”, בין "נערת ליווי" לבין "זונה לייט”;

האינטרס החברתי צריך לגנות את תופעת הזנות הן משיקולים אישיים והן משיקולים חברתיים קהילתיים חינוכיים וערכיים.

לאמור, זכות האישה להחליט מה היא עושה בגופה אינה יכולה לבוא כהצדקה לעיסוק בזנות – גם לא להצדעה לה. העיסוק בזנות הוא אומנם עתיק, אך מעולם לא נתפש כמכובד.

סחר האישה בחלקים האינטימיים של גופה הנעשה למטרת סיפוק היצר המיני של "המזמין" הקונה לו "זכות" להשתמש בגופה של הזונה תמורת אתנן כלשהו – מגעיל ומלכלך את נפשה של הזונה (הספקית) באופן שלא יורד במים ובסבון במקלחת – לעולם.

בניגוד לאורזת הקרמבו במפעל החנוק, לתופרת במרתף החשוך, למלצרית בבית הקפה, למורה בבית הספר, לעורכת הדין הצעירה ולמנהלת הבנק השאפתנית – כל אלו הן נשים העוסקות במקצוען לשם פרנסה שכבוד בצידה – הרי שהזונה עוסקת במקצוע בזוי, מלוכלך ומסוכן, המטמא את נפשה ומכתים את דמותה.

לא במקרה לא יימצא גבר אשר יתגאה בעיסוקה של אשתו כזונה, לא יקום ההורה אשר ישוויץ בבתו הזונה, ולא יישמע הילד שיגלה לבני כיתתו כי אמו – זונה.

הרמב"ם ודרך הביניים
[צילום: בי"ח רמב"ם]

טוען הרמב"ם כי האדם צריך להיאבק כל חייו ביצרו, ביצרו הגדול לקניין, ביצרו הגדול לאוכל, וגם ביצרו הגדול למין. מתוך עמדתו כי תרגול מעשים רעים יוצר תכונות נפש שליליות וכי תרגול מעשים טובים יוצר תכונות נפש טובות, מכוון הרמב”ם את האדם לכבוש את יצרו ולנהוג ב"דרך הביניים" - דרך התנהגות הממתנת והמעצבת את אישיותו של האדם. לענייננו, לא להתנזר ממין מצד אחד, ולא להשתעבד לו או להפריז בו מן הצד השני.

הרמב"ם רואה בהתנהגות ובמעשה כמעצבי הסטרוקטורה הנפשית. גישה אופטימית ומעשית זו המכוונת אל "טריינינג" של הנפש, מקבלת את חידודו של פרופ' ישעיהו ליבוביץ המצטט את מאמר חז"ל על "אדם שעשה עבירה וחזר ושנה בה, וכיוון ששנה בה – נעשית לו היתר"; היינו, בהתנהגותו השלילית איבד האדם את התחושה שהדבר אסור, והדבר נעשה לו מותר. זו הסכנה שבעיסוק בזנות.

להבהיר, הרמב"ם מודע לנטייתו הטבעית של האדם ליהנות עד כמה שאפשר, ולכן הוא מבקש לעצב התנהגות ולא לשנות כוונה! הרמב"ם מבין כי חיי המין של האדם מושפעים מנטייתו הגדולה לשקוע בזימה ובניאוף, ולכן הוא אומר כי כדי למנוע את השקיעה וההיסחפות אחר נטייה זו, באה התורה עם איסורים שונים – אשר לעצמם – אין להם טעם, אלא רק תכלית והיא: לעצב התנהגות אישית, להבדיל מלעצב אמונות ודעות.

דיני הטבילה, דיני הנידה, דיני הכשרות וכו' – אינם בעלי תכלית אמונית דתית, אלא שתכליתם היא התנהגותית: העמידה באיסורים היא סוג של "טריינינג" המשפר את האדם ודואג לו כי יישאר תחום בגבולות ובאיזון, בניגוד לבעלי החיים.

לגבי בעילת הזונה (“הקדשה") – אין איסור לשכב עם קדשה אך: לא תהיה קדשה מבנות ישראל, והכהן לא ייקח לאישה קדשה. איסור זה נובע מהסכנה שבשקיעה בזימה ובזנות. להבהיר, התורה מרשה לאדם את המין אך היא דואגת להציב לו גבולות מחשש להיטנפות ולהסתאבות.

מתן הכשר מוסדי לזנות הוא כניעה ליצר המין ולוויתור על "דרך הביניים" המציעה שליטה ביצרים. מיסוד הזנות יביא לפריחת המקצוע, שכן למין תמיד היה ותמיד יהיה ביקוש.

סיכום

מיסוד הזנות הוא דבר שאינו עולה בקנה אחד עם "דרך הביניים" החכמה של הרמב"ם. נהפוך הוא, על-ידי מיסוד הזנות תצעד הזנות בדרך תוכניות הריאליטי ותצעיד איתה חלק רחב ונכבד מהחברה.

האמירה בדבר חיי הנצח של הזנות או היותה מוצא יחיד לגברים הסובלים ממחסור ממין אינה יכולה להצדיק את הזנות. לכל היותר היא יכולה להסבירה, לתאר את מקורותיה, להניח תשתית לסיבות קיומה... אך מכאן ועד ראיית הזנות כעיסוק או כמקצוע לגיטימי שיש לעודד – המרחק עוד רב ותיטיב החברה לו תעשה כל שלאל ידה כדי שהמרחק הזה יילך ויגדל.

ריאליטי כמשל
[צילום: אתר סרט]

להמחשת הדבר נבדוק מה קרה לנו בשנים האחרונות מאז הכנסנו לחיינו את תוכניות הריאליטי. בבסיס קיומן נמצא את יצר המציצנות, את יצר הרכילות ואת יצר הגאווה והיהירות... נצבע אותם בצהוב.

קצת לידם נמצא את יצר המין ויצר הנהנתנות... נצבע אותם בכחול.

על בסיס צהוב-כחול זה טופחו וטפחו תוכניות הריאליטי אשר משנה לשנה הלכו וגדלו הן בשעות המסך, הן ברייטינג והן בצבען הצהוב והכחול (לפני כשבוע, בטרם התחלתי בהרצאה בפני קהל מוזמנים, לקחה אותי הצידה מארגנת הערב וביקשה בעדינות כי מראש אקצר בהרצאתי בשל שעת ההקרנה של "האח הגדול" וכוונת חלק נכבד מקהל השומעים לעזוב את האולם כדי להספיק להגיע הביתה לשעת השידור).

הדבר חמור במיוחד, כי טיפוח יצר המציצנות בא על חשבון טיפוח החשיבה, טיפוח היצירה, טיפוח העידון ועוד.

טל רבינוביץ' כתבה את הרומן האוטוביוגרפי "כלה ונחרצה" בהוצאת ספריית פועלים, ואת הספר "עורך הדין לשירותך" בהוצאת ש"י ספרות משפט, וכן ספרים נוספים.
תאריך:  17/11/2008   |   עודכן:  17/11/2008
טל רבינוביץ'
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
היצר, הזונה והרמב"ם
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהודי שפוי
17/11/08 23:52
2
שר זונה במיטה,
18/11/08 12:09
פורום: סחר בבני אדם כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שר הביטחון מעדיף כי "הרגיעה" תמשיך, שרת החוץ, אומרת לעולם, כי "לא נצפה מהצד באזרחינו המותקפים", ובינתיים, חיי אזרחינו משובשים ונשקפת להם סכנה.
17/11/2008  |  שי ברק  |   מאמרים
קורה לפעמים שבגלל כשל בתכנון קונסטרוקציות, בניין מגורים הופך להיות בהדרגה למבנה מסוכן. לא תמיד מובן לדיירי הבית כי הם מתגוררים במבנה מסוכן, וגם כאשר ישנם סימנים לכך - כגון: סדקים ושברים - מנסים הדיירים לתקן ואף להסתיר את הסדקים כי הסיכון לא נראה להם ממשי. למרבה המזל, הסדקים עלולים לגרום לתופעות משניות שהן מעוררות את הדיירים שלא להקל ראש בליקויים ולא לעבור לסדר היום, כגון: חדירת רטיבות דרך הסדקים.
16/11/2008  |  ד"ר אברהם בן עזרא  |   מאמרים
בבוקר יום א' התעוררתי, פתחתי את אתר האינטרנט של עיתון הארץ, ולתדהמתי גיליתי כי קמפיין הבחירות של ציפי לבני הוסר משכונות מסוימות בירושלים, וזאת בשל היותה אישה!
16/11/2008  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
אחד האיומים המתפשטים היום במהירות הגבוהה ביותר באינטרנט, הוא משפחה של תוכנות זדוניות שעל הכוונת שלה הם גיימרים - המשתתפים במשחקים און-ליין.
16/11/2008  |  רני אברמס  |   מאמרים
גם אם הדימוי של ישראל בארה"ב הוא טוב יחסית למדינות באירופה, זה חל בעיקר על ציבורים אוהדי ישראל; בראש וראשונה הקהילה היהודית, ודומני שאחריה דווקא חלקים בקהילה הנוצרית כמו התנועות האוונגליות, או תושבים באזורים שנקראים bible belts אשר בשבילם הברית הישנה והברית החדשה הם ציווי. פה ושם מצויים "כיסים" של אוהדי ישראל אשר למדו להכיר את הארץ מקרוב, ומספרם הוא לא רב. זה אמור גם לגבי התיירות מאמריקה שהיא יחסית קטנה מאוד ביחס לתיירות מאירופה לישראל, כולל תיירים יהודיים. או חוגים מסוימים, גם נוצריים, שרואים בעם היהודי "עם נבחר" ובארץ ישראל ארץ בחירה. סקירה מאלפת בנושא שמעתי מפי פרופסור אבי בקר, מרצה אורח באוניברסיטת ג'ורג'טאון ומי שהיה המזכ"ל של הקונגרס היהודי העולמי, בהופעה במרכז הירושלמי לענייני ציבור. גם אמונה זאת רווחת באמריקה הגדולה. ובל נשכח כי באמריקה, בקרב הנוצרים כמו בקרב היהודים, הזיקה לאמונה היא עדיין איתנה, בייחוד בהשוואה לאירופה.
16/11/2008  |  צבי גיל  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   סחר בבני אדם  /  מי ומי  
ערב בנושא נשים בזנות באוניברסיטת תל אביב  /  לאה אינגבר
ארגוני פשיעה בישראל מנהלים בתי בושת  /  איציק וולף
רוסיה: ישראלים חטפו ואנסו קטינות  /  עומר כרמון
המדינה בידי ספקולנטים  /  ד"ר צ'לו רוזנברג
החשפנית כמוצר צריכה  /  שרון ליבנה
סחר בנשים וסחר במשפט  /  טל רבינוביץ'
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il