|
כ"ץ. התעלם מהביקורת [צילום: ששון תירם]
|
|
|
|
|
|
"הרכבת הקלה בתל אביב יצאה לדרך. התקציב סגור והעבודה הזאת מתבצעת. יכול להיות שיהיה עיכוב, אנחנו בודקים את זה לעומק. אבל כך זה בכל העולם - בקנדה, בבולגריה, בהולנד". כך אמר שר התחבורה במענה לשאלה שהציגה לו בעניין חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ).
זנדברג התייחסה במהלך ישיבת ועדת הכספים שהתקיימה בתחילת השבוע (1.7.13) לדוח של משרד האוצר, שממנו עולה כי המיזם, שבנייתו הייתה אמורה להסתיים בשנת 2017 לא יושלם במועד המתוכנן, ואף לא בעשור הקרוב. בעיתונות הואשם השר כ"ץ בכך שהוא זה שגרם לעיכוב, וזאת לנוכח התעקשותו למסור את המיזם לידי החברה הממשלתית נ.ת.ע, התעלמותו מחריגות תקציביות ומאי-סדרים בניהול החברה, שהתגלו לפני שנה, בשל איוש איש הליכוד מיכי רצון לתפקיד היו"ר וכן בשל כך שלא שעה לאזהרות בעניין מצד משרד ראש הממשלה ומצד משרד האוצר.
שר התחבורה, כאמור, עדיין אינו מודה בפה מלא שיהיה עיכוב ורק טוען שהעניין נמצא בבדיקה. אולם כבר כעת הוא מסביר את הסיבות שלדעתו עשויות לגרום לעיכוב: "תמיד יש את נושא של גילויי מים ורמת הזיהום וכו'. הפרויקט הזה מתבצע. היה עיכוב בחידוש מינויו של יושב-ראש החברה בנסיבות של כל מיני בדיקות וכו' - זה גם פגע. אנחנו גם נארגן את החברה טוב עוד יותר ולא תהיה שום פשרה בעניין הזה וניקח את האנשים הכי מקצועיים לעשות את הפרויקט הזה".
הוא הודיע כי הוא עצמו לא יחנוך את הרכבת כשר תחבורה: "התחייבתי לשתי קדנציות. אבל הרכבת הזאת תהיה. היא נחוצה בצורה קריטית. כל עוד אין תשתיות, לא אאפשר לתת מס גודש, שהוא יותר קנס מאשר מפנה את הדברים. הרכבת הקלה, שחציה מתחת לפני הקרקע, היא דבר שאין לו תחליף מבחינת ההיקפים. בירושלים זה עוד מעט בין מאה למאה עשרים אלף נוסעים ביום. משפרים שם את הכרטוס. עכשיו גם היה אישור תכנוני לקו עד עין כרם ונווה יעקב. הדברים האלה יהיו וגם אם הם לוקחים (זמן) וגם אם היו תקלות - לומדים את הלקחים ומנסים לשפר ולרכך את המגע עם הסביבה ולהסביר ולעשות".
כ"ץ גם עמד על נחיצותו של הפרויקט, ועל הצורך לגייס עבורו כספים: "חייבים את הרכבת הקלה בתל אביב, צריכים רשת רכבות. גם צריך לגייס את המימון ולשתף גורמים שונים - אם זה הקרנות, שכספי הפנסיה יושקעו בפרויקטים שהם בטוחים לחלוטין וגם לגייס מקורות זרים ולבדוק עם המוסדיים ומשקיעים מחו"ל. צריך לגייס כאן הון רב, כי זה קומפלקס גדול, זה פיגור אדיר. צריך הון עתק לשלוש או לחמש מסילות בגוש-דן שכמה שאפשר שיהיו תת-קרקעיות, ואם אי-אפשר שיהיו מעל, עם עדיפויות".