|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

מוניטין מפוקפק במאגר נתוני בצלם

דוברת בצלם, שרית מיכאלי, הטיחה בי האשמות קשות שיש בהן משום לעז בחינת טענותיה מלמדת שהן חסרות בסיס ויתרה מכך, מעידות על המוניטין המפוקפק של מאגר הנתונים שמפרסם בצלם
20/12/2008  |     |   מאמרים   |   יומני יוני   |   תגובות
שרית מיכאלי [צילום: בצלם]

צילום מסך מתוך אתר בצלם: ילדי בהא בעלושה ומלווהו, שנרצחו ב- 11 בדצמבר 2006, אינם נכללים ברשימה

הדיווחים המטעים של מנכ"ל בצלם
יהונתן דחוח-הלוי
בעקבות מחקר שפרסמתי על נתוני ההרוגים הפלשתינים הטיחה בי מנכ"ל בצלם ג'סיקה מונטל האשמות חמורות וייחסה לי במשתמע גישה גזענית נגד "פלשתינים וערבים בכלל" * מעבר לסוגית לשון הרע, מספקות תגובותיה של מונטל הזדמנות לבחון את דפוסי האתיקה המקצועית המנחים אותה ואת מהימנות דבריה * ישפוט הציבור
לרשימה המלאה

מחקר: בצלם משכתב את ההיסטוריה
יהונתן דחוח-הלוי
ישראל הרשמית ויתרה על המאבק על צדקת דרכה והיא מותירה את הזירה פתוחה ליריביה ולמבקריה לרשום את תולדות ימי הסכסוך * ארגון בצלם מנצל את הוואקום ומפרסם נתונים מגמתיים ולא מדויקים על מספר ההרוגים הפלשתינים אשר הופכים ל"עובדות" בהיעדר מענה ישראלי * האחראים למחדל ההסברה הלאומי אינם מתפקדים
לרשימה המלאה

פלשתינים נרצחים ובצלם שותק
יהונתן דחוח-הלוי
מאות פלשתינים נרצחו בשנה האחרונה ואלפים נפצעו בפעולות של סיכול ממוקד וירי ללא אבחנה בערים פלשתיניות - מדוע ארגוני זכויות האדם שותקים על פשעי מלחמה אלה? האם הסיבה לכך נובעת שפלשתינים אלה נרצחו בידי אחיהם? ומה הדבר אומר על מניעיהם ומהימנות דיווחיהם?
לרשימה המלאה

   יהונתן דחוח-הלוי
"הפרדסנים" הפלשתינים של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
בצלם טוען: לישראל יש "ספינה-מטוס"

   יהונתן דחוח-הלוי
"מקוששי העצים" של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
"המצרי התמים" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
ה"דייג" הפלשתיני של בצלם

   רשימות קודמות
  גלעד שליט ו"האח הגדול"
  "הפרדסנים" הפלשתינים של בצלם
  דרישות בצלם מחמאס "הזויות"
  הדיווחים המטעים של מנכ"ל בצלם
  בצלם טוען: לישראל יש "ספינה-מטוס"

בשנתיים האחרונות פרסמתי סידרת מאמרים הבוחנים את מהימנות דיווחי ארגון בצלם ואת דרך התייחסותו לארגוני הטרור הפלשתינים ולמאבק שמנהלת ישראל בטרור הפלשתיני. עתה הגיעה העת להשיב לדוברת בצלם, שרית מיכאלי, על האשמות שהטיחה בי במאמר שפרסמה באתר מחלקה ראשונה (28.12.06) תחת הכותרת "ניצול ציני של אסונה של משפחה". ממאמר זה ניתן יהיה ללמוד תובנות נוספות על ארגון בצלם ועל דוברות הארגון.


"ניצול ציני" – היכן?

מיכאלי, המתייחסת למאמר פרי עטי "פלשתינים נרצחים ובצלם שותק" (26.12.06), מאשימה אותי שניצלתי ניצול ציני של רצח בני משפחת בעלושה בעזה במאמר המדובר, שעסק במעשי הרצח הפנימיים ברצועת עזה. וכך כותבת מיכאלי: "התגובה הראויה היחידה של כל אדם מוסרי לפשע שכזה [רצח בני משפחת בעלושה] היא גינוי מוחלט, ללא תנאי. קשה להאמין שמישהו ינצל בציניות את אבלה של המשפחה לעשיית הון פוליטי. למרבה הבושה, זהו בדיוק מה שעושה יהונתן דחוח-הלוי במאמרו על האלימות הפנים-פלשתינית". ועוד מוסיפה שרית מיכאלי: "ההגינות האנושית הבסיסית מחייבת להישמר מלרקוד על הדם ולנצל סבל אנושי לקידום מטרותינו. חבל שדחוח-הלוי סבור שהוא פטור מכך".

טענה תמוהה ביותר טוענת דוברת בצלם, שרית מיכאלי. במאמרי על האלימות הפנים פלשתינית לא ציינתי כלל את פרשת רצח משפחת בעלושה, אלא הבאתי נתונים כלליים על מעשי הרצח וציינתי, כי "בפעולות אלה נהרגו ונרצחו בידי פלשתינים (נכון ל-11 בדצמבר 2006 על-פי נתוני PCHR) לפחות 244 אזרחים פלשתינים מהם 31 ילדים ונפצעו 1,274 פלשתינים ובכללם 158 ילדים". השם בעלושה אינו מופיע במאמר גם לא באקרוסטיכון, בסיכול אותיות או בגימטריה. היכן מצאה דוברת בצלם במאמר "ניצול ציני של משפחת בעלושה"? האם מדובר בקריאה רשלנית של המאמר? או אולי בחוסר יסודיות של דוברת בצלם בכתיבת המאמר? ויתכן יד קלה על העט המשחררת השמצות בלתי מבוססות בעליל.


האם דוברת בצלם מלאך?

עוד כותבת שרית מיכאלי: "הצביעות הנוטפת ממאמרו של דחוח-הלוי גלויה כל כך, שאיש לא יטעה לרגע לחשוב כי הדאגה הפתאומית לחייהם של פלשתינים נובעת ממחויבות אמיתית לזכויות האדם, ולא מתשוקתו האובססיבית לנגח את בצלם".

דבריה של דוברת בצלם מעידים שהיא מייחסת לעצמה תכונות על-אנושיות שהתברכו בהן רק מלאכים ואלים היודעים לקרוא מחשבות. היא "יודעת" שאין לי "מחויבות אמיתית לזכויות אדם". על סמך מה היא מעיזה להעלות טענה כה חמורה שיש בה משום לעז ולשון הרע? מהם התימוכין שהיו בידיה בעת שידה שרבטה האשמות חסרות בסיס? המחויבות שלי לזכויות אדם נוגעת לכל בני האדם ללא הבדל והיא איתנה ומוצקה ובוודאי שאינה פחותה מזו של דוברת בצלם.


כדאי להכין שיעורי בית

שרית מיכאלי האשימה אותי ב"תשוקה אובססיבית לנגח את בצלם". העובדות במקרה זה שונות. לו הייתה דוברת בצלם עושה שיעורי בית כיאות, היא הייתה מגלה עד לאותו מאמר פרסמתי 8 מאמרים/ כתבות שעסקו בארגון בצלם. 5 נתנו ביטוי לטענות בצלם נגד צה"ל ("בצלם: חשד שחיל האוויר בצע פשע מלחמה", "בצלם: ישראל ביזתה האסירים הפלשתינים", "בצלם: ישראל אחראית להרג הילדה בעזה", "בצלם: לחדול מתקיפת יעדים אזרחיים", "בצלם: "חשד כבד לפשע מלחמה"). 3 מאמרים מתחו ביקורת על ארגון בצלם ("הצביעות של בצלם", "האם דיווחי בצלם מהימנים?", "פלשתינים נרצחים ובצלם שותק").

המאזן של "בעד" ו"נגד" בצלם נוטה אפוא באופן ברור לצד של ה"בעד". על אף זאת, מצאה דוברת בצלם להאשימני ב"תשוקה אובססיבית לנגח את בצלם" על סמך אותם שלושה מאמרים. שוב עולה השאלה - למה? יד קלה? סגנון? חוסר יסודיות? רשלנות? הפתרונים לשרית מיכאלי.


ה"מוניטין" של ארגון בצלם

שרית מיכאלי מתהדרת באומרה, כי "לעבודת המחקר של בצלם יצאו מוניטין כמדויקת, אמינה, ואמיצה". לדבריה, "במאגר המידע של בצלם, הנגיש באינטרנט, שמורות רשימות שמיות של כל הישראלים שנהרגו בפיגועים בישראל ובשטחים, כמו גם של פלשתינים שנהרגו בידי ישראלים ופלשתינים. תחקירני השטח של בצלם בעזה עשו ימים כלילות כדי לתעד את כל מקרי ההרג האחרונים של פלשתינים בידי פלשתינים ברצועה, ולברר אם הם קשורים לעימות בשטחים. נסיבות המוות מופיעות באתר בצלם".

המאמר של שרית מיכאלי, השיחות והתכתובת איתה עד ש"נדם קולה", היה בבחינת אתגר לבחון את אמיתות טענותיה. עשרות המאמרים שפרסמתי מאז באתר News1 לימדו על מהימנות דיווחי ארגון בצלם, איכות המחקר שהוא מבצע ודפוסי האתיקה המקצועית המנחה אותו. מאגר המידע של ארגון בצלם על ההרוגים הפלשתינים לוקה במידע חלקי, שגוי ומגמתי כפי שהראיתי במחקר על נתוני ההרוגים משנת 2007 ובסדרת מאמרים על מה שדוברת בצלם מכנה "נסיבות המוות".


בצלם השמיט את ילדי בעלושה מרשימת ההרוגים

אין המקום במאמר זה לחזור על הדברים, אך ראוי בהחלט להתייחס לעבודת "תחקירני השטח של בצלם, אשר "עושים ימים כלילות כדי לתעד את כל מקרי ההרג האחרונים של פלשתינים בידי פלשתינים ברצועה". האומנם עבודתם המסורה מהימנה ומדויקת כדבריה של דוברת בצלם? בדקתי את מאגר נתונים זה ומצאתי, כי פלשתינים לא מעטים שנהרגו בידי פלשתינים אינם נכללים בו. השמטת הנתונים רלוונטית גם בשנים הראשונות של האינתיפאדה. לא אפרט כעת את הליקויים במאגר הנתונים של בצלם, אלא שלושה בלבד החשובים למאמר זה - ילדי משפחת בעלושה.

ב-11 בדצמבר 2006 ירו חמושים, ככל הנראה פעילים בכוח הביצועי של חמאס, למעלה ממאתיים כדורים ברכב השייך לקצין המודיעין הכללי בהא בעלושה, סמוך למקום מגוריו בשכונת אל-רימאל בעזה. בתקיפה נרצחו בירי מטווח קצר שלושת ילדיו של בעלושה (סלאם בת ה-4, אחמד בן ה-7 ואוסאמה בן ה-9) וכן נרצח מלווהו של בעלושה, מחמוד מוחמד אל-הביל בן 22. כמו-כן נפצעו לידיה אבו עובייד בת ה- 6 (בת אחותו של בעלושה), האחיות נסמה (7) והודא אל-עוודי (12) שהיו בדרכן לבית הספר ואיימן מדחת אל-רול, בן 25, מלווה נוסף של בעלושה.

שנתיים ימים עברו מאז כתבה שרית מיכאלי את מאמרה בו האשימה אותי ב"ניצול ציני" של אסון משפחת בעלושה והתגאתה בכך ש"לעבודת המחקר של בצלם יצאו מוניטין כמדויקת, אמינה, ואמיצה". שנתיים ימים עברו, וחוקרי ארגון בצלם המהוללים לא מצאו לנכון להכליל ברשימת "ההרוגים הפלשתינים שנהרגו בידי פלשתינים" את ילדי משפחת בעלושה הנרצחים וגם לא את מלווהו של בהא בעלושה שנרצח עימם.

בחודש דצמבר 2006 נכללים ברשימת בצלם שמותיהם של 8 פלשתינים שנהרגו בידי פלשתינים, והם: מחמוד דר'מש, אשרף דר'מש, עומר אל-וחידי, שאדי דאהר, אחמד זיאדה, איסמאעיל מחמוד והיבה מוסבח. בתקופה שבין 1 בדצמבר עד 16 בדצמבר לא מופיע שם כלשהו של פלשתיני שנרצח בידי פלשתינים.

אירוע הרצח האכזרי של בני משפחת בעלושה גרם לזעזוע קשה ותפס מקום מרכזי בחדשות בישראל וברשות הפלשתינית, ועל כך דיווחתי באתר News1 בידיעה אינפורמטיבית ובמאמר המנתח את עמדת ארגוני זכויות האדם הפלשתיניות באשר לרצח זה. עמית כהן, כתב NRG, התייחס לנושא בהרחבה בכתבתו (23.3.07) "איוב הפלשתיני" והביא ראיון עם האב השכול. כתב הארץ, אבי ישככרוף, דיווח אף הוא על האירוע (13.12.08) וציין שהרשות הפלשתינית חושדת שחמאס אחראי לרצח. בכתבתו של עלי ואקד מ-Ynet הוצג סרטון המתעד את הלווית ילדי משפחת בעלושה ותגובות ברשות הפלשתינית ובחמאס. אלה רק מקצת מהכתבות שפורסמו בפרשה זו. אלה גם אלה לא הגיעו כנראה לידיעתם של חוקרי בצלם.


אחרית דבר על הביקורת

מאמרה של דוברת בצלם, שרית מיכאלי, כמו גם תגובתה של מנכ"ל בצלם, ג'סיקה מונטל, למחקר שפרסמתי על רשימת ההרוגים הפלשתינית משנת 2007, מלמדים על האתיקה המקצועית שלהן ועל מידת המהימנות של ארגון בצלם. מנכ"ל בצלם ציינה לא מכבר, כי "בצלם חשוף לביקורת קפדנית והוא מברך עליה". אני תקווה, כי סדרת המאמרים שפרסמתי יסייעו לארגון בצלם לטייב את מאגר הנתונים שהוא מפרסם, ויביאו את הארגון לבקרה טובה יותר של מהימנות הדוחות שהוא מפיץ בתקשורת. אחדים מהליקויים עליהם הצבעתי במאמרי תוקנו (חלקית) לאחרונה על-ידי ארגון בצלם ויש לקוות, כי הדבר ייעשה גם לגבי הממצאים האחרים ובנוגע לילדיו הנרצחים של בהא בעלושה.

תאריך:  20/12/2008   |   עודכן:  24/12/2008
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בראשית 2006 - שבועות רבים לפני הבחירות לכנסת ה-17, חשפנו כאן סדרה של פרשות שחיתות בהן נגוע ראש הממשלה, אהוד אולמרט. מרבית אמצעי התקשורת - ובראשם ידיעות אחרונות, ערוץ 2, ערוץ 1, ומעריב - התגייסו כדי לגונן על האיש. פרשני וכתבי החצר, שקודם לבחירות הסתירו מידע מהציבור, פעלו לאחר מכן כדי ליצור דעת קהל נגד חקירת ראש ממשלה מכהן.
19/12/2008  |  יואב יצחק  |   מאמרים
מאז ומתמיד לא נוח לי עם הכינוי: צה"ל כצבא ההגנה לישראל, וזאת מהטעם הפשוט שהצבא נועד בעיקר להתקפה – לא להגנה. הצבא נועד להתקפה כדי לחסל בעודו באבו כל ניסיון לפגוע במדינה ובאזרחיה, ולסכל כל הכנה מוקדמת של פעולות טרור נגד ישראל. לשם כך – חובה לתקוף, כפי שתקפו בני יעקב, שמעון ולוי את אנשי שכם על שחטפו את דינה, (להזכיר – בעקבות פעולתם המוצלחת הם יצרו באזור הרתעה ופחד שמנע כל מחשבה על תקיפתם – ואכן לא היו פעולות גמול נגדם על אף חששו של יעקב), כפי שתקף צה"ל בתקופת מנחם בגין כראש ממשלה את הכור העירקי בטרם תפעולו, וגם במקרה זה לא הייתה כל תגובה, בזכות כוח ההרתעה שלא היה רק וירטואלי אלא ממשי ומוחשי עד להשפיל ולהכאיב, כפי שצריך להיות בשפה המובנת והמקובלת במלחמה.
19/12/2008  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
בעוד כמה שבועות, אולי קצת יותר, החלום הרע הזה יתפוגג. ממשלת רמון-הירשזון-אולמרט-לבני- בר־און-הנגבי, מורשעים, נאשמים, חשודים או נחקרים, תישאר בזיכרון הלאומי כעוד אפיזודה כואבת וטראומטית. ממש כמו ממשלת גולדה-דיין, שהאוטיזם שלה הביא עלינו את אסון מלחמת יום הכיפורים על אלפי נפגעיה, או ממשלת ביילין-פרס-רבין, שהרודנות השלטונית שלה, שנשענה על חברי כנסת שנקנו בשלמונים, המיטה עלינו את אשליית אוסלו, או ממשלת ברק-שריד-תמיר שהטיפשות והיהירות שלה גרמו למאות הרוגים באינתיפאדה שפרצה מיד לאחר הנסיגה/בריחה מדרום לבנון.
19/12/2008  |  ד"ר חיים משגב  |   מאמרים
הבטחות
19/12/2008  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
איתני הטבע תמיד היו מעל כוחו של האדם וכדור הארץ "מברך" אותנו באסונות טבע לרוב. לכל אזור בגלובוס יש את המאפיינים המיוחדים לו ואנו שומעים ורגילים לקרוא ולחוות אסונות אלה אשר מכונים בשמות רבים ומגוונים - "צונאמי", "הוריקן", "טייפון" וכד'. במשבר הפיננסי האחרון נחשפנו לאסון טבע חדש, פרי פיתוח ישראלי ייחודי - "טייקון" שמו. לרוב האסונות הללו יש מכנה משותף המכונה על-ידי רבים, "פורס מז'ור" (=כוח עליון). לפני כחודש פורסמה כתבה מעניינת שצדה את עיניי: "המשבר הכלכלי כבר כונה "צונאמי" ו"החמור בהיסטוריה" - האם בית המשפט יקבל את הטענה שהוא "כוח עליון"?" ["דה מרקר", 18.11.08].
19/12/2008  |  רונן לוי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   יומני יוני    / 
רשימות נוספות   /   פרשת בצלם  
חשד: בצלם הסתיר ראיות ושיבש חקירה  /  יהונתן דחוח-הלוי
אמנסטי נגד הדמוקרטיה במזה"ת   /  יהונתן דחוח-הלוי
דרישות בצלם מחמאס "הזויות"  /  יהונתן דחוח-הלוי
בצלם: חמאס צריך לשפוט את המחבל בירושלים  /  יהונתן דחוח-הלוי
בצלם, הסטודנטים והעובדות  /  יהונתן דחוח-הלוי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il