|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

אחרי דיונים אל תוך הלילה

נחתם הסכם בין המעצמות לאירן

אירן תקפיא את ההעשרה מעל 5% ותשמיד את האורניום שכבר העשירה ל-5%; תעמיד את מתקניה לפיקוח הדוק יותר; תקפיא את הפעילות בכור באראק יוסרו סנקציות שיאפשרו לאירן הכנסות ב-6 מיליארד דולר
23/11/2013  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   הגרעין האירני   |   תגובות
נציגי אירן והמעצמות בז'נבה [צילום: AP]

"אין מחלוקת באסטרטגיה"
"העובדה שאולי יש מחלוקת בין ארה"ב לישראל בנוגע לטקטיקה, אין משמעותה שיש חילוקי דעות בנוגע לאסטרטגיה. אין בינינו כל הבדל לגבי היעד הסופי: אסור שאירן תוכל לאיים על שכנותיה ושיהיה לה נשק גרעיני. אובמה הבהיר את זה מהיום בו נכנס לתפקידו. אירן אומרת שאינה רוצה נשק גרעיני, ולכן צריך להיות לה מאוד קל להוכיח שתוכניתה מיועדת לצורכי שלום. נעמוד לצידן של ישראל ויתר בעלות בריתנו באזור המודאגות לגבי מעשיה של אירן"

יואב יצחק
אירן מסכימה להגביל העשרת אורניום

נציגי שש המעצמות ואירן הגיעו להסכם בנוגע לתוכנית הגרעין האירנית. ההסכם הושג (יום א', 24.11.13) לאחר שיחות אל תוך הלילה בז'נבה ופרטיו צפויים להתפרסם בשעות הקרובות. מדובר בהסכם לשישה חודשים, שבעיקרו מקפיא את תוכנית הגרעין של אירן - אך מאפשר לה להמשיך בנקודה אליה הגיע, אם תחפוץ בכך ואם לא יושג בהמשך הסכם שיחזיר אותה מספר שנים לאחור. בשל כך מתנגדת ישראל בתוקף להסכם זה, אך התנגדותה נדחתה.

בכיר אמריקני אמר, שאירן התחייבה לאפשר לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לפקח בצורה הדוקה על תוכנית הגרעין שלה, והיא תקפיא את ההתקדמות בתוכניתה הגרעינית בין השאר בכור באראק. בתמורה יוסרו חלק מן הסנקציות שהוטלו עליה.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר כי ההסכם הוא צעד ראשון חשוב לעבר פתרון כולל. לדבריו, אירן לא תוכל להשתמש בצנטריפוגות המתקדמות שלה, וההסכם קוטע את דרכה של אירן לעבר פיתוח פצצה. אובמה חזר והזהיר, כי אם אירן לא תעמוד בהתחייבויותיה לחצי השנה הקרובה, יוחזרו הסנקציות שהוסרו.

שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, צייץ עם סיום השיחות: "הסכם בז'נבה: צעד ראשון שהופך את העולם לבטוח יותר. יש עוד עבודה". שר החוץ הבריטי, ויליאם הייג, צייץ: "ההסכם הוא צעד ראשון חשוב ומעודד עם אירן. תוכנית הגרעין לא תתקדם במשך שישה חודשים, וחלקים ממנה יחזרו אחורנית. ההסכם מראה שאפשר לעבוד עם אירן".

שר החוץ האירני, מוחמד ג'וואד זריף, הניף את ידיו כשיצא מהמלון ואמר "יש לנו עסקה". הוא כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "יש הכרה בזכותנו להעשרה". נשיא אירן, חסן רוחאני, צייץ בטוויטר: "העם האירני הצביע עבור מתינות. המחויבות והמאמצים הרבים של צוותי הדיונים יפתחו אופקים חדשים".


"הסנקציות נועדו להביא למו"מ"


קרי אמר במסיבת עיתונאים, שמטרת ההסכם היא להבטיח שלאירן לא יהיה נשק גרעיני. הוא דחה את הקריאות להחמיר את הסנקציות על אירן, והבהיר שהמעצמות יעשו הכל כדי להצליח.

קרי אמר: "הסנקציות הן שהביאו את אירן לניהול המו"מ הזה. הן לא היו מטרה בפני עצמן, אלא נועדו להגיע להסכם שיבטיח פיקוח הדוק. היינו ברורים לחלוטין באומרנו שנעשה כל הנחוץ כדי למנוע מאירן נשק גרעיני, וגם אמרנו שאנחנו מעדיפים הסכם. כתוצאה ממסלול זה, ביצענו את הצעד הראשון. זהו רק צעד ראשון, אך כאשר אנו מתקדמים לעבר הסכם כולל – אירן לא תוכל להתקדם בתוכניתה הגרעינית. המטרה שלנו היא שאירן תוכיח שתוכנית הגרעין שלה מיועדת לצוכי שלום.

"ההסכם מקפיא את ההתקדמות במרכיבים החיוניים ביותר של תוכנית הגרעין ומרחיב את הזמן שיידרש לאירן להתקדם בה. זה גורם לאנשים להיות בטוחים יותר. תהיה גישה יום-יומית למתקנים וזה יאפשר לנו לוודא שאירן עומדת בהתחייבויותיה.

"אירן הסכימה להקפיא את ההעשרה מעל 5%. היא הסכימה להמיר את כל המלאי שהועשר ל-20%. יש לה 200 ק"ג של אורניום מועשר ב-20% שאפשר להעשיר לפצצה; בתוך שישה חודשים יהיה לה אפס. היא לא תגדיל את המאגר של אורניום מועשר ב-3.5%. היא לא תייצר צנטריגופות מעבר לאלו שיתקלקלו. היא לא תשלים את מפעל אראק לפלוטוניום. היא הסכימה להעמיד את מתקניה לפיקוח חסר תקדים.


"מחויבים ליתר הסנקציות"


"הצעד הראשון הזה אינו אומר שלאירן יש זכות להעשרה, ולא משנה מה יהיו הפרשנויות; זה לא נאמר במסמך. הוא מקפיא את ההעשרה. תוכנית הגרעין של אירן לצורכי שלום היא נושא למו"מ ולהסכמה, ורק מתוך הסכמה ניתן יהיה להמשיך בהעשרה.

"בתמורה לצעדים המשמעותיים שאירן תנקוט, הקהילה הבינלאומית תעניק הקלות מוגבלות והפיכות בסנקציות. מכירות הנפט של אירן יישארו כמות שהן, ונאפשר לה להשתמש ב-4.2 מיליארד דולר מתוך תמורתן. נסיר חלק מהסנקציות על מכירת זהב וחלק מהסנקציות על תעשיית הרכב והפטרוכימיים של אירן, ובכך ייתכנו הכנסות נוספות מייצוא של 1.5 מיליארד דולר.

"בנוסף לכך, נעניק כמה הקלות לצרכים הומניטריים על-פי החוקים הקיימים בארה"ב; תתאפשר גישה לטובין שמעולם לא הייתה כוונה למנוע אותם מהעם האירני. ליבת הסנקציות נותרת במקומה, כולל בנוגע לנפט ולשירותים פיננסיים. זה אומר, שאירן תמשיך להפסיד 4 מיליארד דולר לחודש בשל ההגבלות על ייצוא הנפט. אנחנו מחויבים לאכוף בצורה מקיפה את יתר הסנקציות.


מתחייב בפני ישראל


"אני יודע שיש מי שסבורים שהתוכנית אינה מושלמת, והם צריכים להגיד מה החלופה. יש אומרים שצריך להחמיר את הסנקציות, עד שאירן תסכים או תתמוטט. כל המידע שבידינו וכל המומחים אינם מאמינים שזה מה שיקרה, אלא שתוכנית הגרעין של אירן דווקא תתקדם וישראל ומדינות אחרות יהיו תחת סיכון גדול יותר.

"בשנת 2003 היו לאירן 164 צנטריפוגות, הממשל דאז דחה את הצעותיה של אירן, הוטלו סנקציות וכיום יש לה 19,000 ומספרן עולה. הנשיא אובמה ואני בטוחים שקיבלנו את ההחלטה הנכונה. יתרה מזאת: החמרת הסנקציות תחליש את הקואליציה שבנינו כדי להביא את אירן לשולחן המו"מ ולמעשה תביא לקריסתן.

"יש הטוענים שמלחמה היא הפתרון. אובמה ואני איננו סבורים שמלחמה היא פתרון, איננו סבורים שהיא צריכה להיות המוצא הראשון. יש בה סיכונים רבים, ולמרות שהיא תמיד אפשרית ומעולם לא נוריד אותה מהשולחן – יש לנקוט בה רק לאחר שננקוט את כל הצעדים הדיפלומטיים האפשריים".

קרי אמר, שהוא מתחייב בפני ישראל ובפני כל מי שמרגיש מאוים מפני אירן, כי השלב הבא של המו"מ יעסוק בהחזרתה של אירן לאחור בתוכניתה הגרעינית. לדבריו, העובדה שאולי יש מחלוקת בין ארה"ב לישראל בנוגע לטקטיקה, אין משמעותה שיש חילוקי דעות בנוגע לאסטרטגיה.

"אין בינינו כל הבדל לגבי היעד הסופי: אסור שאירן תוכל לאיים על שכנותיה ושיהיה לה נשק גרעיני. אובמה הבהיר את זה מהיום בו נכנס לתפקידו. אירן אומרת שאינה רוצה נשק גרעיני, ולכן צריך להיות לה מאוד קל להוכיח שתוכניתה מיועדת לצורכי שלום", הדגיש. הוא ציין את הערכתו לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואמר שארה"ב וישראל ממשיכות לשתף פעולה. "נעמוד לצידן של ישראל ויתר בעלות בריתנו באזור המודאגות לגבי מעשיה של אירן".


תאריך:  23/11/2013   |   עודכן:  24/11/2013
איתמר לוין
הצעדים ההדדיים: עיקרי ההסכם

[צילום: איסנא]

הצעדים האירניים


  • הפסקת העשרת אורניום מעל 5% ופירוק האמצעים הטכניים הנדרשים להעשרה לרמה שמעל 5%.

  • נטרול מאגר האורניום המועשר לקרוב ל-20% (רמה שממנה קל יחסית להגיע במהירות לרמת העשרה שמתאימה לפצצה).

  • דילול לרמה שמתחת ל-5% והמרה לצורה שאינה ניתנת להעשרה נוספת של כל מאגר האורניום המועשר ל-20% אחוז.

  • הימנעות מהפעלת המתקן הגרעיני באראק המיועד לייצור פלוטוניום, הימנעות מהתקנת רכיבים נוספים במתקן זה, אי-העברת דלק ומים כבדים לאתר, הימנעות מהקמת מתקן אחר לפלוטוניום.

  • הימנעות מהתקנת צנטריפוגות נוספות, למעט החלפת צנטריפוגות קיימות שיתקלקלו.

  • הימנעות משימוש בצנטריפוגות החדישות יותר להעשרת אורניום.

  • השארת 50% מהצנטריפוגות במתקן בנתנז ו-75% מהצנטריפוגות במתקן בפורדו ללא שימוש.

  • הימנעות מבניית מתקנים נוספים להעשרה.

  • הימנעות מהגדלת מאגר האורניום המועשר ל-3.5%. כל אורניום שיועשר ל-3.5% יומר לתחמוצת.

  • התחייבות לספק גישה יומית לפקחי סבא"א לכורים בנתנז ובפורדו. הפקחים יוכלו להציב מצלמות מעקב.

  • הענקת גישה לפקחי סבא"א למתקנים שבהם מופעלות צנטריפוגות ולאחרים שבהם מיוצרות ומאוחסנות צנטריפוגות.

  • הענקת גישה לפקחי סבא"א למכרות ואתרים הקשורים לאורניום.

  • גישה ראשונה לפקחי סבא"א למתקן באראק, לפיקוח תכוף.

  • הקמת ועדה של שש המעצמות שתפעל לצד סבא"א לטיפול באתר פרצ'ין (שבו לפי החשד נעשו ניסיונות לפיתוח מתקן נפץ שמיועד לפצצה גרעינית).


הצעדים של המעצמות


  • מתן היתר לאירן לייצא נפט ברמה הנוכחית, הנמוכה ב-60% מאשר לפני שנתיים.

  • 4.2 מיליארד דולר מתמורת מכירת הנפט יוכלו לעבור לאירן. היתרה תמשיך להיחסם בחשבונות בנק בחו"ל.

  • אפשרות למכור מוצרים פטרוכימיים וזהב בהיקף של 1.5 מיליארד דולר.

  • רישיון לרכישת חלפים הקשורים לבטיחות של מטוסים אירניים מסוימים.

  • הקלות בייצוא מוצרים לצרכים הומניטריים לאירן.

  • היתר לממשלת אירן להעביר 400 מיליון דולר לתשלום לימודים של אזרחיה במוסדות חינוך מוכרים ברחבי העולם.

  • הימנעות מהטלת עיצומים נוספים אם אירן תציית להסכם הביניים.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נחתם הסכם בין המעצמות לאירן
תגובות  [ 19 ] מוצגות   [ 19 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א.ל. רמת-גן
24/11/13 00:06
2
צנחן
24/11/13 05:26
3
נוויל
24/11/13 07:18
4
פלא יועץ
24/11/13 07:41
5
YOSS
24/11/13 08:31
 
אליהו חיים
24/11/13 13:16
 
איריס כהן
24/11/13 13:54
6
בן שלמה
24/11/13 08:47
7
אורי ציון
24/11/13 09:15
8
בוקיסריקי
24/11/13 09:53
9
להיות גרוע יותר
24/11/13 09:55
 
משפטנית
24/11/13 10:38
 
כי את משפטנית
24/11/13 10:56
 
קיצי
24/11/13 10:43
 
"קיצי"
24/11/13 13:08
10
אליפז+גימאי צה"ל
24/11/13 09:57
 
יש צ'נס
24/11/13 13:13
11
שמעון בלילתי
24/11/13 10:24
12
ראיס-פוטין-טיל400
24/11/13 21:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
ארצות הברית ואירן נותרו אופטימיות (יום ו', 22.11.13) כי השיחות בין הרפובליקה האיסלאמית והמעצמות בז'נבה יסתיימו בהסכם למרות הקשיים במו"מ לגבי התנאים בהם טהרן תבלום את תוכנית הגרעין השנויה במחלוקת שלה בתמורה להקלה מוגבלת בסנקציות הבינלאומיות שפגעו אנושות בכלכלתה.
22/11/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
הפלירט שלנו עם סעודיה לא צריך להטעות לגבי מידת הידידות האמיתית שמאחוריו מדוע רבנים מתיידדים עם אוליגרכים וטייקונים? אסור לח"כים להפגין נגד החלטות שיפוטיות בתחום הפלילי פוליטיקאים מחליפים נאמנויות כמו כדורגלנים וגם שניים שבאמת מפגינים ידידות ואהבה: אברהם פריד ויחיאל קדישאי
22/11/2013  |  איתמר לוין  |   מאמרים
גורם בכיר בבית הלבן אומר (יום ה', 21.11.13) בשיחת תדרוך עם נציגים של מכוני מחקר אמריקניים כי דרישת ישראל שאירן תתפרק לחלוטין מיכולות הגרעין שלה תוביל, קרוב לוודאי, למלחמה.
21/11/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
חתן פרס נובל לכלכלה, פרופ' ישראל אומן, מותח ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אני חושב שנתניהו עושה טעות בנוגע לאירן, אני לא חושב שהעניין כל כך חמור. אני חושב שנתניהו טועה הרבה במה שהוא עושה", אמר אומן (יום ד', 20.11.13) בהרצאה בכינוס של פרויקט 'יובלים' של המועצה הציונית בישראל בשיתוף 'הגילדה', אגודת הסטודנטים בבר-אילן.
21/11/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
רציתי להיות זבוב על קיר באולם המפואר בקרמלין בו שוחחו בארבע עיניים נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. מה נתניהו אמר לפוטין בעניין הגרעין האירני?
21/11/2013  |  יורי מור  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il