ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה (יום ד', 4.12.13) דיון מעקב אחר נושא ההצטיידות אגד ומפעילי התחבורה הציבורית באוטובוסים. היו"ר
אבישי ברוורמן הזכיר כי הדיון מתקיים בעקבות ישיבה מיוחדת שקיימה הוועדה רק לפני 3 שבועות, בו הועלו הטענות כי ייבוא אוטובוסים מחו"ל יפגע בתעשיה המקומית. ברוורמן הוסיף כי שמע שיו"ר חברת הארגז, חגי שלום, מתכוון לעתור היום לבג"ץ נגד המכרזים. הוא אף הזכיר כי הוועדה פנתה בתום הדיון הקודם ל
משרד התחבורה, בבקשה לשקול עדיפות לתוצרת הישראלית האיכותית.
יו"ר הארגז שלום אישר כי הבוקר תגיש החברה עתירה לבג"ץ. הוא הוסיף כי על סמך
הבטחה שלטונית שרכש המרכב ימשיך להתבצע בארץ הוא השקיע 200 מיליון שקל במפעל בקריית מלאכי. לדבריו, ייבוא של אוטובוסים מסין מנוגד ב-180 מעלות למדיניות המוצהרת של משרד התחבורה בשנים האחרונות. הוא אף טען כי על-מנת לאפשר את הייבוא הוריד המשרד את תקני הבטיחות. כמו-כן טען שלום כי הכוונה לאשר את הייבוא היא ככל הנראה מאחר שאחד מקבלני הקולות של הליכוד בירושלים הוא יבואן אוטובוסים מסין. מנכ"ל מקס משאיות ואוטובוסים, המייבא אוטובוסים של סקניה, אמר כי ניסה להביא אוטובוסים מורכבים מסין אבל נתקל בבעיות רבות מבחינת האיכות. לדבריו, הוא מעדיף גם לוותר על היבוא מפולין מאחר שאיכות ההרכבה בארץ טובה בהרבה.
מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, התייחס לטענות שהעלה שלום ואמר כי הן חסרות כל שחר. הוא הוסיף כי את התגובה לעתירה בכוונת המשרד להגיש באמצעות הפרקליטות לבית המשפט. יצחקי הוסיף כי מדיניות הממשלה היא לפתוח את השוק לתחרות ולהוריד מחירים בכל התחומים. לדבריו, המכרזים כוללים העדפה לתוצרת ישראלית והמהלך רק יגדיל את מספר האוטובוסים וכולם יוכלו ליהנות ממנו. הוא ציין כי דוח המבקר מתח ביקורת על הרכש שבוצע שלא בהליכים תחרותיים, והמשרד פועל בהתאם. עם זאת, מנכ"ל חברת מרכבים, מיכאל מייקסנר, טען כי דוח המבקר התייחס לרכישת השלדות ולא על רכישת המרכב. מנהל מינהל תעשיות במשרד הכלכלה, יאיר שירן, אמר כי יש פערים בין עמדת משרד הכלכלה לעמדת משרד התחבורה. לדבריו, במשרד הכלכלה סבורים שצריך לפתוח את השוק לייבוא בהדרגה, ולא בצורה בה זה נעשה כעת.
ח"כ
יריב לוין, יו"ר השדולה לקידום התחבורה הציבורית, מחה על הרמיזות בענייני קבלני קולות בליכוד. הוא ציין כי בשבועות האחרונים פנו אליו נציגים מכל הצדדים, כאשר אף אחד לא בחל בניסיונות להשפיע. הוא הזכיר כי מצב התחבורה הציבורית גרוע, ומצב של דואופול ששולט בשוק ההרכבה הוא לא מצב טוב. לוין הוסיף כי צריך להגן על התעשיה הישראלית, כך שפתיחת השוק לא למוטט אותה, ואמר כי הוא חושב שההגנות הללו ניתנו.
ברוורמן הזכיר כי בדיון הקודם הודיעה הוועדה שלא תאפשר שאת מחיר כשלי העבר של משרד התחבורה בפיקוח על רכש האוטובוסים של אגד ודן, כפי שמציין
מבקר המדינה בדוח שלו, ישלמו המפעלים בישראל, ו-2,000 עובדים שפרנסתם תלויה בהרכבת האוטובוסים ילכו הביתה. לדבריו, מאז שהוועדה דרשה שפתיחת השוק לתחרות תהייה מדתית הוא לא שמע שום דבר ממשרד התחבורה. עוד אמר היו"ר כי הוא מצפה שהמשרד יפעל במידתיות הראויה אולם הרושם הוא שלא כך הדבר. כמו-כן אמר ח"כ ברוורמן כי הוועדה דורשת משר הכלכלה,
נפתלי בנט, לשוחח עם שר התחבורה, ישראל כ"ץ, כדי להבטיח את ההגנה על התעשיה הישראלית, ולעצור את המכרזים עד שיוסכם על פתיחה הדרגתית לייבוא.
כמו-כן אמר ברוורמן כי "הוועדה מקווה שמשרד התחבורה פועל ממניעים עניינים". ח"כ לוין התנגד לסיכום מכל וכל, ואמר כי משרד התחבורה פועל באופן ענייני. מנכ"ל המשרד יצחקי מחה גם הוא ואמר כי דבר כזה מטיל דופי שלא בצדק בפקידי המשרד. ח"כ
ישראל חסון אמר כי אי-אפשר להתעלם מהטענות שהועלו בדיון, הוא קרא למשרד התחבורה לפעול להסרת העננה הזו. היו"ר ברוורמן הוסיף כי הוועדה מבקשת ממשרד התחבורה להסביר כיצד בוצע תהליך פתיחת השוק לייבוא, וכן דורשת מהמשרד להגן על התוצרת הישראלית ולוודא שהמהלך לא יגרום לפיטורים. ח"כ לוין שב והזכיר כי הוא מתנגד לסיכום.