|
עמדה לטעינת רב-קו [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
שר התחבורה ישראל כ"ץ פנה (יום א', 22.12.13) לשר האוצר
יאיר לפיד בבקשה למנוע את התייקרות תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית המתוכננת ב-1 בינואר בשיעור של 4.7%.
במכתבו כתב השר כ"ץ: "בהמשך לפנייתי אליך לדחות את עליית תעריפי התחבורה הציבורית בינואר, אני שב ופונה אליך טרם יישום ההחלטה - לשקול שנית את דחיית ההעלאה המתוכננת".
דחייה מתבצעת בכל פעם שאחוז ההתייקרות נמוך מ-3%. ועדת המחירים, בהסכמת משרד האוצר, מחליטה לדחות את ההתייקרות לפעם הבאה בתקווה שהמדד הבא יהיה נמוך יותר. אולם מאז ההתייקרות האחרונה בינואר אשתקד, שבה עודכנו תעריפי הנסיעה בשיעור של 3%, עלה מדד המחירים לצרכן בשיעור של 3.68% (מדד אוקטובר 2013 מול מדד אוקטובר 2011). ההתייקרות כללה גם תוספת, בעקבות עליית שיעור המע"מ בתקופה זאת מ-16% ל-18%.
שר התחבורה נימק את בקשתו בטענה כי מרבית משתמשי התחבורה הציבורית הם בעלי הכנסות נמוכות - צעירים, קשישים ועולים חדשים, שעבורם גם העלאת מחירים של אחוזים בודדים היא משמעותית מאוד.
"
משרד התחבורה עושה מאמצים גדולים להגביר את השימוש בתחבורה ציבורית ולהגדיל את האטרקטיביות שלה לעומת הרכב הפרטי", כתב כ"ץ. "יש לזכור, כי הרווח למשק כתוצאה מביטול העלייה עולה פי כמה על התוספת ההכנסה הצפויה מהעלאת המחירים".
על-פי החלטת הממשלה משנת 1997, מתעדכנים תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית באוטובוסים וברכבת פעמיים בשנה, ב-1 בינואר וב-1 ביולי, בהתאם לעליית מדד המחירים לצרכן.