בבחירות לכנסת ה-19 שהתקיימו אשתקד, בוצעו אלפי זיופים באמצעות שימוש בזהויותיהם של נפטרים ושל מי ששהו בחו"ל ביום הבחירות. כך מגלה (יום ד', 26.2.14)
מבקר המדינה,
יוסף שפירא. זוהי הפעם הראשונה בה קובע מבקר המדינה עובדה זו בצורה נחרצת, וזאת במקביל לקביעות בתי המשפט בדבר זיופים שבוצעו בסוף 2013 בבחירות בבית שמש ובנצרת.
הממצאים החמורים ביותר מלמדים, כי בוצעה הצבעה בשמם של 5,007 בוחרים שעל-פי נתוני ביקורת הגבולות שהו מחוץ לגבולות ישראל ביום הבחירות. זהו מספר משמעותי, היכול לשנות חלוקת מנדטים. בעקבות ממצאי הביקורת בדקה ועדת הבחירות את האלפונים של הקלפיות הרלוונטיות ומצאה, כי שמותיהם של 1,877 בוחרים שהצביעו לא נמחקו מרשימות הבוחרים. מכאן שלא רק שלכאורה בוצעה הצבעה בשמם של אלפי בוחרים ששהו בחו"ל או נפטרו, אלא שמתעורר ספק בנוגע לאמינות הרשימות שבקלפיות למניעת הצבעות כפולות, מדגיש שפירא.
משרד מבקר המדינה בדק את עידכון פנקס הבוחרים ביחס לבוחרים שנפטרו והשווה את רשימת הנפטרים לרשימת הבוחרים שהצביעו. נמצא שבפנקס הבוחרים נכללו 1,162 בוחרים שנפטרו לפני המועד הקובע - 47 יום לפני הבחירות. הבדיקה העלתה כי בשמם של 12 מביניהם בוצעה הצבעה על-ידי אחרים, וכך גם בשמם של 60 מבין 6,287 בוחרים שנפטרו בין המועד הקובע לבין מועד הבחירות.
למנוע מראש
"משרד מבקר המדינה מעיר, כי יש לראות בחומרה רבה כל מקרה של פגיעה בטוהר הבחירות, משום שהוא חותר תחת עקרונות היסוד של המשטר הדמוקרטי. במקרים שבהם אין מנוס מפסילת קלפי, נפגע מימוש זכות ההצבעה של הבוחרים שהצביעו בה כדין, על לא עוול בכפם. על כן, על המטה המינהלי לעשות כל שיש לאל ידו על-מנת להילחם בתופעה זו, ונוכח הקושי בבירור חשדות לזיופים בדיעבד, הערך של סופיות הבחירות והחשיבות שבפרסום מיידי של תוצאותיהן - מן הראוי שיבחן דרכים למנוע מראש תופעה זו. בכלל זה, יאתר מבעוד מועד מקומות שבהם קיים חשש לפגיעה בטוהר הבחירות, כגון מקומות שאירעו בהם תופעות מסוג זה בעבר, ויבחן דרכים לצמצום התופעות, לדוגמה על-ידי תגבור כוח האדם המאייש את ועדות הקלפי באותם מקומות", אומר שפירא.
בנובמבר 2013 דיווח מנכ"ל משרד הפנים, כי השר
גדעון סער הורה להקים צוות שיבחן את סוגיית ההצבעה הממוחשבת ויגבש בתוך חצי שנה דוח בנושא מחשוב הבחירות. "לדעת מבקר המדינה, יש לתת את הדעת לכך שבעשור האחרון הולך וגובר בעולם השימוש באמצעים אלקטרוניים למימוש זכות הבחירה. אמצעים אלה יושמו בשנים האחרונות אף בישראל במערכות בחירות מצומצמות. ניתן להניח כי בעתיד ילך ויגבר השימוש בהם ויהפוך לנפוץ. מבקר המדינה רואה חשיבות בקיום הליכי חשיבה בתחום זה כבר בעת הזאת, כדי ששילובם של אמצעים אלו בעתיד ייעשה לאחר שנשקלו היבטים שונים הכרוכים ביישום מהלך זה והמורכבות הרבה הגלומה ביישומו", נאמר בדוח.
בצד המינהלי של הבחירות מצביע שפירא על כך, שתקציב ועדת הבחירות המרכזית היה גבוה ב-36% מזה של הבחירות לכנסת ה-18, והוא אושר בלא שהוצגו למקבלי ההחלטות הנתונים על ההוצאות בבחירות הקודמות. שכר עובדי ועדות הבחירות עלה ב-41% וההוצאות על ארגון הבחירות זינקו ב-54%. מחשוב הבחירות התייקר ב-39% - מה שלא מנע תקלות משמעותיות, כפי שנראה בהמשך.
חלוקה מיושנת של הקלפיות
שפירא גם עומד של שורה של ליקויים בגיוס עובדי ועדת הבחירות המרכזית, מזכירי ועדות הקלפי ועובדים אחרים, ובכלל זה התעלמות של ועדת הבחירות מנוהליה-שלה בנוגע לגיוס העובדים. בעיה נוספת, החוזרת על עצמה, היא נפוטיזם בכל הדרגים: ל-137 מבין 880 עובדי המטות המינהליים היה לפחות קרוב משפחה אחד שהועסק במטות אלו או ביום הבחירות, למרות האיסור על כך ולמרות שהעובדים חתמו על הצהרות בדבר העדר קירבה משפחתית. נציגי סיעות בוועדות הקלפי יכלו לקבל תשלום על יום עבודה מלא - 1,575 שקל - גם לא נכחו בפועל בקלפי דקות בודדות.
בנוגע לקלפיות עומד שפירא על כך, שחלוקת הארץ לאיזורי קלפי מבוצעת על-ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בהתאם להנחיות פנימיות שקבעה לפני עשרות שנים, בלא שהתאמתן למציאות המשתנה נבחנה על-ידי ועדת הבחירות המרכזית. אחת התוצאות היא, שקיימים פערים משמעותיים בין מספרי הבוחרים הרשומים להצבעה בקלפיות המוצבות באותו המתחם (למשל, במבנה בית ספר הוצבו כמה קלפיות. בחלקן היו רשומים להצבעה בוחרים מעטים יחסית לאחרות שהוצבו באותו המבנה).
ב-702 יישובים לא הוצבה קלפי נגישה, בדרך כלל משום שלא אותר מבנה העומד בקריטריונים הנדרשים לכך. ב-158 יישובים אחרים הייתה קלפי נגישה, אך היא לא הוגדרה כ"קלפי נגישה מיוחדת". לכן, בניגוד לקבוע בחוק, בעלי מוגבלות בניידות ששהו ביישובים אלה ביום הבחירות ולא היו רשומים להצבעה בקלפי הנגישה, לא היו רשאים להצביע בה.
הבעיות נמשכו גם לאחר תום ההצבעה. בשל בעיות בכניסה למערכת הממוחשבת "דמוקרטיה", יכלו 13 מתוך 18 הוועדות האיזוריות להתחיל לקלוט את הפרוטוקולים של ועדת הקלפי שעה ואפילו שעתיים אחרי המועד שנקבע. עוד מציין שפירא, כי בארבע השנים שחלפו בין הבחירות האחרונות, לא נדונו כלל הליקויים שנתגלו בבחירות לכנסת ה-18, ולפיכך אין פלא שחלק מהליקויים התגלו שוב אשתקד.