בתום דיון מיוחד שזימן יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) עקב מה שנראה כ"כסף גדול, מיליארדים, שירדו לטמיון, בהתנהלות של חברת
נת"ע" (נתיבי תחבורה עירוניים בע"מ), יצאה (יום ב', 7.4.14) ההנהלה החדשה של החברה בראשות היו"ר אלכס ויז'ניצר ובניהול המנכ"ל יהודה בר-און, שייכנס לתפקיד אחרי פסח, מחוזקת ואף קיבלה הודעת תמיכה מיו"ר הוועדה סלומינסקי, כי יתמוך בחברה "על-מנת להבטיח שפרויקט הרכבת הקלה בגוש-דן יקרום עור וגידים לא יאוחר מ-2021".
חברי הכנסת, גם מהאופוזיציה, החמיאו לנת"ע על תפקודה, ציינו שההנהלה החדשה תפתח דף חדש אולם נמנעו מלעסוק באופן בו אמורה ההנהלה החדשה לתקן את ליקויי העבר כפי שאלה הופיעו בדוחות
מבקר המדינה ובדוחות ביקורת קודמים.
היו"ר ויז'ניצר אמר בדיון: "הפרויקט כולו במטרופולין ת"א עומד על כ-100 מיליארד שקלים. מדובר בפרויקט חסר תקדים, הגדול והמורכב שנעשה אי-פעם בישראל. לביצועו אנו עושים שימוש בידע קיים מחו"ל ולא מבזבזים זמן על לימוד מאפס. הביצוע מחייב שינוים אדירים בתשתית וזה גרם לעיכובים, כעת הנהלה חדשה. החברה עושה רה-ארגון, מנגנון אופרטיבי, לא גדול, הרוב במיקור-חוץ, אנחנו נעסוק יותר בהבטחת איכות. מלווה את הפרויקט אדם שבא מחברה בינלאומית עם ניסיון שב-35 שנה אחרונות עסק ב-Under-Ground או ברכבת קלה. אנחנו לא צריכים לבנות ידע אלא להשתמש בידע קיים ולבנות בעתיד".
נוכח הביקורת על ההתנהלות המופקרת של נת"ע עד כה, הודיע ויז'ניצר כי "אנחנו לא נשארים במגדלי עזריאלי. סולם המשכורות בבקרה של הממונה על השכר וגם רשות החברות. הלוואי והמשכורות היו יותר גבוהות".
באשר לסיום הצפוי של הקו האדום, אמר ויז'ניצר: "נסיים אותו ב-2021, בעזרת השם, ובלבד שיהיה שקט תעשייתי". מנהל הקו האדום בחברת נת"ע, טוני בורצ'ל, אמר כי "מעולם לא נכנס לפרויקט שעשו בו הכנה כה טובה ויסודית, כפי שעושה חברת נת"ע בפינוי תשתיות בקו האדום". בורצ'ל התחייב כי הקו מפתח תקוה לבת ים, חציו תת-קרקעי, יתחיל לפעול באוקטובר 2021.
סלומינסקי הפליג בשבחי נת"ע: "עניין הרכבת הקלה בת"א החל עוד לפני הרכבת הקלה בירושלים והמדינה השקיעה כבר 2.5 מיליארד ש"ח ודבר לא התקדם. היו תוכניות, התחלפו הנהלות והכל עומד במקום. פשוט בזבוז של כספי ציבור. וזה כשמדובר בקו הראשון שאף לא יביא יותר מדי תועלת. רק לחשוב שאם בדיוני התקציב היו לנו בצד עוד 2.5 מיליארד ש"ח, כמה גזירות על הציבור היינו מונעים? עכשיו סוף כל סוף, נבחר צוות שאולי יצליח להתניע את המהלך הזה, רק שאני מניח שהעלויות תהיינה הרבה יותר גבוהות וכמובן שגם הזמנים יהיו אחרים לחלוטין. בכל-אופן רוב הכסף עד היום ירד לטמיון". בתום הסקירה של ויז'ניצר, הודיע סלומינסקי כאמור, כי יתמוך בחברה.
היחידה להשמיע דעה אחרת הייתה טובה אבן-חן, נציגת ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל. "אין שום צורך לשכנע אותנו שנחוצה תחבורה ציבורית", אמרה, "אבל לא רוצים את זה בצורה לא ראויה. אני תמהה: זומן כאן דוח מטעם יחידת המחקר של הכנסת, איש מחברי הכנסת לא מעלעל בו ולא שואל שאלה מתוכו? ארגון כל כך משומן שמעולם לא עשה תוכניות כאלה? זה מרגיש כמו פרויקט הלביא שבו הכל סודי. זה לא צריך להיות סוס דוהר, אפשר לעשות עצירה מתודית ולא להקצות כספים עד שהדוחות הכספיים יוגשו ושתהיה שקיפות מלאה ובדיקה מקיפה של מבקר המדינה". דבריה שוסעו בידי הנוכחים, וויז'ניצר אמר כי הדוחות הכספיים לשנים 2012-2011 עברו את כל הבקרות ויאושרו ב...ישיבת הדירקטוריון הקרובה. לדבריו, הכל פתוח וכל ארגון מוזמן להגיע ולקבל הסבר.
אבן-חן גם קראה לשר האוצר
יאיר לפיד שלא לחתום על מינויו של יהודה בר-און לתפקיד מנכ"ל נת"ע, משום שלדבריה כמה דוחות מבקר המדינה קבעו שכשל. קרן טרנר, סמנכ"ל ב
משרד התחבורה, התפרצה לדבריה ואמרה כי בר-און הוא מעולה וכי הוא וויז'ניצר הם אנשים ראויים ומנוסים. לדבריה, ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל צריך לעסוק במה שהוא מבין בו, תחבורה ציבורית, ולא בטוהר מידות. היא הוסיפה כי יש חברת בקרה בינלאומית וחברת בקרת תקציבים על נת"ע, ו"אני לא מקנאה באלכס וביהודה על כמות הבקרות". ח"כ
יצחק כהן (שס) הציע בציניות לאבן-חן להתלונן בבית משפט.
אושר מינוי בר-און למנכ"ל
כמה שעות אחרי הדיון, אישר דירקטוריון נת"ע את מינויו של יהודה בר-און למנכ"ל. בר-און (54), שימש שבעבר כמנכ"ל חברת דן, מנכ"ל נתיבי איילון, ומשנה למנכ"ל מע"צ. החמיא לו ויז'ניתר שאמר: "אני שמח שאיש עתיר ניסיון בתחום התשתיות התחבורתיות והתחבורה הציבורית כמו יהודה בר-און נבחר להוביל את הפרויקט הלאומי המורכב והמסובך של הקמת הרכבת הקלה בגוש-דן. אני בטוח שבהובלתו של בר-און ובדחיפתו של שר התחבורה, ישראל כ"ץ נוכל לשנות את המטרופולין מקצה לקצה ולהציב אותו בשורה אחת עם מטרופולינים גדולים אחרים בעולם. הפרויקט הענק הזה, שבעצמו מורכב מהרבה פרויקטים גדולים, ישפיע, לכשיסתיים, על כל תחומי חיינו. כאשר יתחילו העבודות, בסוף השנה, צפויה תקופה לא קלה לתושבים, אך בסופה מהפכה של ממש: בתחבורה, בכלכלה, בנדל"ן, בתעסוקה, באיכות הסביבה ובתחומים רבים נוספים".
במכתב משותף לארגוני הנוסעים בתחבורה הציבורית, שנשלח לשרי התחבורה והאוצר, ליועץ המשפטי לממשלה
יהודה וינשטיין וליו"ר הוועדה לבדיקת מינויים בחברות הממשלתיות, השופט (בדימוס)
שלום ברנר, נכתב כי על-רקע התמיהות הרבות העולות לנוכח ההחלטה למנות את בר-און חרף הנסיבות המתוארות בדוחות מבקר המדינה, יש לפרסם לציבור לאלתר את מלוא הנימוקים להחלטה לרבות הסיבות שבגינן הוחלט להתעלם מהרקורד הבעייתי של בר-און וכן להציג בשקיפות מלאה את שאר המועמדים שנבחנו במסגרת ההליך.