תושבי הערים הסמוכות לנמל התעופה בן-גוריון מתלוננים כבר זמן רב על הרעש הרב שנגרם בשל המראות ונחיתות המטוסים. כעת ניתן אישור רשמי לכך לאחר שהוועדה הציבורית גילתה חריגה מאשראי הרעש שהמדינה נתנה להמראות ונחיתות מטוסים.
את ההודעה על כך מסר ד"ר סטיליאן גלברג, ראש אגף קרינה ורעש במשרד לאיכות הסביבה, בדיון ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ
מירי רגב בעניין שינוי מסלולי המראות ונחיתות והפגיעה בתושבים.
"ב-1997 הממשלה אישרה תוכנית מתאר שקבעה סף מצטבר של רעש מותר. לא לוקחים בחשבון טיסה בודדת. טיסה בלילה נחשבת פי 10 מטיסה ביום. אחד מהדברים הראשונים שרש"ת עשתה זה להוריד את ספי הרעש כי המטוסים היום הרבה יותר שקטים מבעבר. אין ספק שפגיעה בשינה זה נזק. לכן יש ספים. בגלל שגילו חריגה מהאשראי, הוועדה הציבורית דרשה להפחית מספר נחיתות בלילה והוציאה תוכנית שדרוג מסלול 30. ברגע שמסלול 30 יהיה פעיל, אפשר יהיה להסיט ממספר הנחיתות בלילה", אמר.
מסלול נחיתה בנתב״ג שופץ ונפתח מחדש מביא עשרות מטוסים ביממה לנחות ממש מעל הראש. לדברי ח"כ
תמר זנדברג, אומנם אותו מסלול כבר היה בשימוש בעבר, אבל מאז ועד פתיחתו מחדש בתחילת החודש שעבר התרחשה רפורמת ״
שמיים פתוחים״ שהגדילה את מספר הנחיתות. "לכך תוסיפו מציאות שבה התקנה האוסרת נחיתות בשעות הלילה לא נאכפת, ותקבלו סיוט מתמשך", ציינה היום.
מנכ"ל
משרד התחבורה, עוזי יצחקי, ציין בדיון כי השנה נעשה גידול של 10% בטיסות אך עם זאת טען כי אין לגידול זה השפעה על הרעש. "יש שינויי מסלולים. ההחלטה על כך התקבלה לאחר ששמענו את כל הגורמים בכתב ובעל פה. זה הדבר הטוב ביותר עם מינימום פגיעה", טען.
מנגד טען ראש עיריית מודיעין ויו"ר השלטון המקומי,
חיים ביבס, כי עירו הסמוכה לשדה התעופה סובלת. "הבעיה שהתמ"א היא מתקופה שמודיעין בכלל עוד לא הייתה קיימת, אז שמשרד הפנים יעשה סדר. גם המשרד לאיכות הסביבה שיעשה ניטור כמו שצריך. יש רעש מעל המותר או לא? תפסיקו להתפתל כל הזמן. מעולם לא שמענו אמריה מקצועית ברורה. אתם צריכים להגן עלי, לא על הפקידים. אם יש חריגה אני תובע, אל תסתתרו, רוצים לשמוע", אמר.
ח"כ ניצן הורביץ ציין בדיון כי היום מרגישים מאות אלפים מתושבי דרום תל אביב את מה שהרגישו שנים רבות בחולון ובת ים. "במסגרת האיזונים צריך לדחוף מערכת נחיתה שתאפשר נחיתה לא בקו ישר. אני מבין שזה עוד כסף אבל חייבים מעל אזורים צפופים להפחית רעש. ברור שאי-אפשר להפסיק נחיתות לילה אבל חייבים להפחית", אמר.
בסיכום הדיון ציינה ח"כ רגב כי ועדת הפנים דורשת מהמשרד להגנת הסביבה החלטה מקצועית והחלטית. "אזרחים לא יישנו פה עם אטמי אוזניים. אם צריך הם יקבלו מיגון. יש היבטים שמשרד הפנים אחראי להם ומחויב לבדוק מחדש, כמו סף הרעש, מתווה הטיסות ותבנית התפעול. הוועדה קוראת לשר התחבורה לשנות את החלטתו בעניין נחיתות בלילה ולהחליט על הגבלה", אמרה.