בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
קול האישה מול "המאצ'ו קלאב" בישראל
|
עד לפני זמן לא רב, שני מוסדות היו חסומים בפני נשים: הדת המאורגנת והצבא ● בעוד שהצבא החל בהדרגה לקדם נשים בשורותיו הדת הסתגרה בקיצוניותה
קולה של האישה בחברה הישראלית הוא בעייתי במישורים אחדים ובמסגרות רבות, חרף ההצהרה האזרחית הקיימת בהצהרת העצמאות, כי בישראל תיכון מדינה דמוקרטית שיתקיים בה שוויון זכויות וחובות לכל האזרחים ללא הבדל דת, גזע ומין. ההרצאה המרכזית במושב תעלה מספר נקודות לדיון ולמחשבה תוך בחינת מעמד האישה בשני "קלאבים" שהיו סגורים לנשים באופן היסטורי - הצבא והעולם הדתי. החלק הראשון יתבסס על העובדות ההיסטוריות של מעמד האישה בצה"ל ויבדוק את השינויים שחלו בשני העשורים האחרונים, במעמד האישה, תוך הדגמה של הדברים בקטעים מתוך הסרט "פלוגת יסמין" (קורס קצינות שדה). הסרט מהווה תיעוד ייחודי בזמן אמת ומראה את הצוערות בתקופה שבה הצבא, "המאצ'ו קלאב", נמצא בתהליך של קבלה או של מוכנות לשינוי. מדובר במסמך רב חשיבות ברגע משמעותי. השאלות המרכזיות העולות הן: (א) האם נשים מסוגלות לבצע פעולות שוות לאלה של הגברים? (ב) האם השינוי צריך לבוא בחקיקה מלמעלה או בשינוי מלמטה? (ג) האם נשים רוצות להיות לוחמות? (ד) האם יש לחייב נשים המסוגלות להיות לוחמות? בחלק השני של ההרצאה יידון מעמדן של הנשים בעולם הדתי, והקטעים שנבחרו מתוך הסרט "קול באישה תפילה" יראו כיצד בישראל קיימת השתלטות של הממסד החרדי על אתרים לאומיים וכפייה דתית בוטה על קהילות יהודיות אורתודוכסיות ואחרות שאינן חרדיות. בעצם ההשוואה בין שני הממסדים נראה כי דווקא הממסד הדתי נמצא במצוקה גדולה, ובשל כך נדחף לחיק הפונדמנטליזם הדתי, המביא גם את הנשים בצד שלו לנקוט התנהגות אלימה כלפי מי שאינו מקבל את דין רב הכותל. המסקנה היא שהקיצוניות בעולם הדתי נוקשה עשרת מונים מזו של הצבא וגורמת לפילוג ולקיטוב בעולם היהודי הן בישראל והן ביחס שבין ישראל לגולה הנאורה והמתקדמת. השאלות לדיון בפאנל תהיינה: (א) מדוע בישראל "הקלאב" הדתי כה קיצוני? (ב) מדוע בצבא הצליחו נשים להתקדם? (ג) מהו השוני או הדמיון שבין ישראל לארצות אחרות (הסובבות אותנו והדמוקרטיות המערביות)? (ד) מהו האיום העכשווי על קולה של האישה?
|
- אלון, מנחם (תשס"ה). מעמד האישה. תל אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד.
- קציר, יעל (2000). פלוגת יסמין: יומן הפקה. קשר 28, עמ' 126-114.
- Chesler, Phyllis & Rivka Haut (eds.) (2004). Women of the Wall. Woodstck, Vermont: Jewish Light Publishing
- Izraeli, Dafna (1997). Gendering military service in the Israeli Defense Forces. 12 SOC. SCI. RES.
- Rimalt, Noya (2007). Women in the sphere of masculinity: The double-edged sword of women's integration in the military. Duke Journal of Gender Law & Policy.
- Sperber, Daniel (2003). Congregational dignity and human dignity: Women and public Torah reading. The Edah Journal 2(3).
|
|
|
אוניברסיטת בר-אילן והאגודה הישראלית לחקר שפה וחברה; תקציר - הוכן עבור הכנס הבין-תחומי השני בנושא שיח ומגדר בישראל (03.02.09)
|
|
תאריך:
|
04/02/2009
|
|
|
עודכן:
|
04/02/2009
|
|
פרופ' יעל קציר
|
קול האישה מול "המאצ'ו קלאב" בישראל
|
|
מחקר זה מתמקד בנשות שושלת בית דוד היולדות משיח מתוך מעשים של גילוי עריות, זנות ופתיינות נשית. הקשר שבין חריגות מיניות לבין אוטופיה משיחית הוא אניגמטי ועל-פי מקורות חז"ל וקבלת ימה"ב הוא מסמן את קצוות הראשית והאחרית במיתוס היהודי.
|
|
|
יצירת הביכורים של שרה שילה "שום גמדים לא יבואו" (2005) זכתה לתשומת לב רבה ולפרסים ספרותיים אחדים. הרומן הפוליפוני, הכתוב בעברית "אחרת", לא תקנית, הוא סיפור משפחתי בעיירה צפונית נטולת שם, החיה בצל סכנת הקטיושות וחדירות המחבלים. המסע האישי של כל אחד מחברי המשפחה מאיר את משא המציאות במקום, אבל גם קושר את הסיפור האישי לסיפור רחב יותר ומסרטט מרחב גיאוגרפי-תרבותי, המוגדר תדיר כפריפריה או כשוליים.
|
|
|
הדת הדרוזית מעודדת נישואין ללא כפיה, כלומר שני בני הזוג חייבים להסכים הסכמה מלאה. עם זאת, אם הבחורה רוצה בחור וההורים מתנגדים לכך, היא יכולה לפנות לקאדי ולבקשו להשיאה (ס' פלאח). כמו-כן, הדת הדרוזית אסרה על נזירות בקרב גברים ונשים (אל אמיר אל סייד).
|
|
|
הדיון ההלכתי ביחס לתוקפם ההלכתי של נישואין אזרחיים מבטא את יחסם של החכמים לשאלות מפתח בתחום האישות והנישואין: כיצד מוגדרים נישואין? מי קובע את תקפותם? מהו המעשה הקובע? מהי משמעותו של הטקס? כאשר התרבות הדתית מתבוננת באופציות האזרחיות לנישואין היא נדרשת לבירור מעמיק של תפיסתה את הנישואין. בהרצאה זו אבקש לנתח את תשובותיהם של פוסקי הלכה העוסקים בשאלה זו עד ימינו אנו.
|
|
|
מאז ומתמיד נחשב העולם הטכנולוגי למעוזו של המין הגברי, ואף על-פי כן הייתה תקווה שהאינטרנט יתגלה כזירה שבה יהיו יחסי הכוחות שוויוניים יותר משהם באמצעי המדיה הקיימים. מטרת הרצאה זו היא להשוות את הצגת ה"עצמי" ואפיוני השיח של נשים לאלה של גברים ברשת החברתית המקֻוונת, פייסבוק, על-מנת לבדוק אם קיים שעתוק של יחסי הכוחות בין גברים לנשים מן העולם האמִתי אל העולם הווירטואלי, ואם מאפייני השיח הגברי והנשי באינטראקציה פנים אל פנים מאפיינים גם את השיח המקֻוון.
|
|
|
|
|
|
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
|
|
|
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
|
|
|
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|