הרשות הארצית לתחבורה ציבורית תתקן את ההנחיות באופן שיפתור את המציאות הבעייתית מולה מתמודדות חברות התחבורה הציבורית בישראל – שלא להשאיר נוסעים בתחנה מול האיסור להעלות יותר מ-10 נוסעים בעמידה בנסיעות בין-עירוניות. כך נודע ל-News1.
בעבר ניתן היה להעלות מספר נוסעים גדול לאוטובוסים, אולם בעקבות עתירה לבג"ץ מצד נוסעים חרדיים החליט
משרד התחבורה לשנות את הנוהל מיוזמתו כפתרון ביניים ולהעמיד את מספר הנוסעים שמותר להסיע בעמידה על עשרה. בשלב כלשהו אף נשקל להכפיל את מספרם ל-20 – יוזמה שנתקלה בהתנגדות מצד נוסעים ולא יצאה אל הפועל.
כדי לזרז את העניינים, מגבלת מספר הנוסעים נכנסה בזמנו ישירות לתוך רשיון הרכב הציבורי המסיע. הסעת נוסעים מעבר למגבלה נשאה בחובתה סנקציה פלילית, שאותה גם המשטרה יכולה הייתה לאכוף. כעת צפויה הרשות הארצית לאמץ שיטה חדשה, כאמור, כדי לפתור את הבעיה:
המגבלה שלא להסיע יותר מ-10 נוסעים בעמידה לא תופיע יותר ברשיון הרכב, אך האיסור עדיין יהיה בעינו. אכיפתו תימסר בידי הבקרה על התחבורה הציבורית (זו אמורה להתחיל אחרי החגים. כבר היום מתקיימת בקרה מצומצמת בידי משרד התחבורה). במקרים חריגים לא תקנוס הרשות את החברות על הסעת הנוסע ה-11 או ה-12 בעמידה. במקרה של הטלת קנס בידי חברת הבקרה יוכלו החברות לערער עליו ולציין את הנסיבות המיוחדות שבגללן חרגו והסיעו מעל עשרה נוסעים בעמידה.
לצד המתקת הדין למפעילים, ייאסר עליהם להסיע נוסעים בעמידה מתחנת המוצא. כלומר, בתחנה הראשונה של הקו יהיה אסור להעלות נוסע שאין לו מקום ישיבה. הדבר יאפשר לסדרנים (ככל שישנם) ולנהגים להתריע מראש על העומס כדי שניתן יהיה לתגבר את השירות. כאמור, מדובר רק בנסיעות בין-עירוניות.
בתוך כך, תפיץ הרשות הארצית לתחבורה ציבורית רשימת חריגים של כ-20 קווים מאספים ואחרים בעלי מאפיינים מיוחדים (תחלופת נוסעים גבוהה וכדומה), שבהם ניתן יהיה להסיע מספר גדול יותר של נוסעים בעמידה, כפי הקיבולת המופיעה ברשיון הרכב. רוב הקווים ברשימה הם של אגד (947, 921 ועוד) ומיעוטם של המפעילים הפרטיים ( כגון, קו 369 של מטרופולין).
עוד תקבע הרשות כי בנסיעה היומית האחרונה של הקווים הבין-עירוניים כולם לא תהיה מגבלה על מספר הנוסעים, בדומה לקווים המוחרגים, וניתן יהיה להסיע מספר נוסעים גדול בעמידה, כפי המופיע ברשיון הרכב (נוסע לכל 4-3 מ"ר). הנחיה זו נועדה למנוע מנוסעים להיתקע בשעות הלילה בתחנות רק משום שלא היה להם מקום על האוטובוס.
באשר לאוטובוסים העירוניים תישאר מגבלת הנוסעים בעמידה כמות שהיא היום – עד 30 בשעות השיא ועד 20 בשעות השפל. כמו באוטובוסים הבין-עירוניים, גם כאן הפיקוח יהיה של הבקרה.
נוהל בעניין צפוי לצאת לחברות בימים הקרובים, ולהיות מיושם במלואו במהלך השנה הקרובה.