שר הביטחון משה יעלון ביטל את הנחייתו של שר התחבורה ישראל כ"ץ למנכ"ל
משרד התחבורה ממרס 2013 לאפשר לפלשתינים הנכנסים לישראל לנסוע ללא הגבלה גם בשאר קווי התחבורה הציבורית בישראל.
כזכור, נכנע כ"ץ ללחצים מצד חברי כנסת וארגוני שמאל שטענו כי מדובר באפרטהייד. זאת למרות תלונות מצד נוסעים ישראלים שהלינו על כך שמלבד הסיכון הביטחוני הנשקף להם בנסיעה המשותפת, אירעו לא אחת להטרדות מיניות רבות של נוסעות יהודיות בידי פלשתינים.
השר יעלון יוזם מהלך לפיו יחויבו הפלשתינים המבקשים לעלות על קווי התחבורה הציבורית להגיע עד למעבר אייל, המרוחק מיישובי ה
מתנחלים, שם הם עוברים בידוק. הקווים שמסיעים מתנחלים לא יעצרו במעבר אייל, אלא קווים אחרים.
בלשכת שר הביטחון מדגישים כי הנושא עדיין נמצא בעבודת מטה, אך מסרו בשם גורם ביטחוני בכיר שהדגיש כי "אין שום איסור לנסוע באוטובוסים עם ישראלים. הדבר היחידי הוא שהפועלים יצטרכו לחזור דרך אותו מעבר ממנו הם יצאו כדי שיהיה פיקוח על-כניסה ויציאה כמו בכל מדינה ריבונית ששומרת על עצמה, ויקטן הסיכוי לפיגועים. אבל אין שום איסור לנסוע באוטובוס עם ישראלים ולא מונעים מפלשתינים לעבוד בישראל".
סבסוד הקווים לפלשתינים יימשך
הפלשתינים יסעו בקווים מסובסדים ב-50% הנחה כמו הישראלים. זאת למרות שההנחה ניתנה בשל המצב הבטטחוני, כדי שמתנחלים לא יסעו בטרמפים. בלשכת השר כ"ץ סירב להסביר מדוע משרד התחבורה מסבסד גם פלשתינים.
על הכוונה של שר הביטחון להפוך את החלטת שר התחבורה ביקשו שלא להגיב, ורק ציינו כי זו החלטה שלחלוטין נמצאת בסמכותו של שר הביטחון.
בן חור אחוות, מנכ"ל חברת חברת אפיקים, המפעילה את אשכול קווי השומרון, אמר ל-News1 כי טרם התקבלה הנחיה כלשהי לביצוע שינוי בקווי התחבורה בשומרון למעט התראה כללית לצורך היערכות.
לדברי אחוות, אם תידרש לכך, תדע אפיקים לבצע את ההתאמות הנדרשות על-מנת ליישם הלכה למעשה את שינויי מדיניות משרד הביטחון ומשרד התחבורה בקווי השירות מישראל ליישובי השומרון במסגרת קווי השירות המופעלים כיום והחולפים במעבר אייל למספר יעדים במרכז הארץ ובחזרה. הוא הבהיר כי החברה, כמו כל מפעילי התחבורה הציבורית, מחויבת לתקנות התעבורה הקובעות כי חלה חובה להסיע כל נוסע הממתין בתחנה ומוכן לשלם עבור הנסיעה ואין באפשרות החברה או בסמכותה לסרב להסיע נוסע פלשתיני או אחר בקווי השרות.
יו"ר ועדת המשנה לענייני יהודה והשומרון בוועדת חוץ וביטחון בכנסת, ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי), כינס בשנה האחרונה שלושה דיונים בנושא התחבורה הציבורית בשומרון ואף עלה בעצמו לנסיעה על אחד הקווים על-מנת לבחון את הבעיה. יוגב בירך את שר הביטחון ואת מערכת הביטחון שלדבריו הבינו את מצוקת תושבי השומרון - "שלמעשה נלקחה מהם תחבורה ציבורית", ו"הם פועלים כעת למתן מענה נוסף שיסדיר הן את תחבורת הפועלים הפלשתינים וישיב את התחבורה הציבורית ליישובי השומרון היהודיים".
מארגון השמאל בצלם נמסר כי "שר הביטחון לא מסתפק בדרישה שהפלשתינים יעברו לסוף האוטובוס, אלא רוצה להוריד אותם ממנו לגמרי. הגיע הזמן להפסיק להסתתר מאחורי הסדרים טכניים ולקרוא לילד בשמו: נוהל צבאי שנועד לענות על הדרישה להפרדה גזענית באוטובוסים".
מוועד מתיישבי השומרון שארגון את המחאה הציבורית בנושא הודו למועצה האזורית שומרון ולפורום צעירי אריאל, אך הזהירו כי עד ליישום ההחלטה בשטח, טרם הוסר החשש הביטחוני והוא אף עשוי לגדול.