הורים עם תחושה מלאת גאווה על ערך הילדים בחייהם הם בדיוק אלו שיעניקו לילדים שמות יוצאי דופן וישקרו לגבי ההישגים של הצאצאים כדי להרשים אחרים. אלו ממצאי מחקר חדש.
חוקרים גילו כי הורים רבים מעריכים יתר על המידה את ילדיהם ומאמינים כי הם יותר מיוחדים וראויים מאחרים. הורים אלו, סבורים החוקרים מהולנד, נוטים יותר מאחרים להפריז בערך עצמם.
אחת הדרכים העיקריות להבטיח שהילד שלכם בולט יותר מאחרים היא להעניק לו שם מיוחד, מסתבר.
במגמה שמשתקפת אולי בעיקר בקרב הידוענים, נמצא כי הורים שדירגו את ילדיהם "דירוג יתר" נטו יותר להעניק לילדים שמות ייחודיים ולא נפוצים.
להרשים אחרים
בין הידוענים שהעניקו שמות ייחודיים לילדיהם אפשר למנות את קים קרדשיאן וקניה ווסט, שקראו לבנותן נורת' ווסט (צפון מערב), וגווינית פלטרו וכריס מרתין שקראו לילד הראשון שלהם אפל (תפוח).
המחקר גילה גם כי הורים עם דעות "מנופחות" לגבי היכולות של ילדיהם נטו יותר להתרברב על כך שילדיהם היו בקיאים בנושאים שהמציאו, כל זאת כדי להרשים אחרים.
כמו-כן הם נטו יותר להרעיף שבחים ללא הרף על הילדים, למרות שעודף שבחים עלול דווקא לגרום לתוצאה לא רצויה משום הוא מעמיד את הילדים תחת לחץ ביצועי ומסתכם דווקא בהימנעות מאתגרים.
המחקר, שפורסם בכתב העת Personality and Social Psycholog, כלל ששה מחקרים שכללו 1,700 הורים הולנדים ואמריקנים. מטרתו הייתה לחקור את השיעור בו הורים מדרגים בצורה מוגזמת את יכולות הילדים שלהם.
פחות חכמים
במסגרת המחקר, ההורים התבקשו להסכים, או שלא להסכים, עם הצהרות כמו "הילד שלי ראוי ליחס מיוחד", ו"הילד שלי הוא מודל מצויין שראוי שילדים ילכו בעקבותיו".
התשובות שנתנו ההורים שימשו ליצירת סקלת דירוג - מ"לא מפריזים בכלל", ועד ל"מפריזים בצורה קיצונית".
באחד המחקרים, הורים נתבקשו לדרג את מנת המשכל של הילד, וזו הושוותה למנת המשכל שנבדקה בפועל. אותם הורים שהעריכו יתר על המידה את רמת האינטליגנציה של הילדים תפסו אותם כחכמים יותר ממה שהעידו המבחנים.
בניסיון נפרד, חוקרים הציגו להורים מידע שהילדים יצטרכו לדעת בסוף השנה הראשונה בבית הספר התיכון, כמו הישגיו של ניל אמסטרוג והספר חוות החיות.
שמות ייחודייים
ללא ידיעת ההורים, הם הציגו להם שאלות שהמציאו, כמו לדוגמה על מונרכיה מזויפת בשם "המלכה אלברטה" וספר לא אמיתי בשם "הזנב של הארנב באני".
הורים עם הערכה מוגזמת של יכולות הילדים נטו לטעון כי הילד מבין בנושאים רבים - כולל הנושאים שהוצגו שלא היו קיימים כלל.
המחקר הראה גם כי הורים עם דעות מוגזמות על הילד שיבחו אותו פי 62% יותר מהורים אחרים.
בעזרת שימוש במאגר הנתונים הלאומי של שמות הילדים גילו החוקרים כי הורים עם "הערכת יתר" נטו להשתמש בשמות ייחודיים יותר.
החוקרים ציינו כי הורים נרקיסיסטיים, שהאמינו כי הם מעל אחרים, היו אלו שהעריכו את ילדיהם בצורה המוגזמת ביותר.