תופעת "גלישת" קווי התחבורה הציבורית לתוך השבת לא פסקה, והיא אף הולכת ומתגברת. זאת חרף הודעת
משרד התחבורה בנושא. במהלך דיון שהתקיים השבוע (יום ג', 2.12.14) בוועדת הכלכלה של הכנסת, מסר בכיר במשרד התחבורה דרור גנון לוועדה כי מדובר בתקלה שתוקנה.
בדיקת News1 מעלה את ההפך: משבת לשבת הולך ועולה מספר קווי התחבורה הציבורית שחורגים מהנחיות המפקח התעבורה הקובעות כי עליהם לסיים את נסיעתם האחרונה עד חצי שעה לפני השבת. כך למשל הפעיל אגד קווים פנימיים בכמה שכונות בירושלים, ואפילו קו 1 מהכותל המערבי הגיע ליעדו אחרי הזמן המותר. הרכבת הקלה לעומת זאת סיימה את פעילותה כפי הנדרש בחוק. מכיוון שהתחנה המרכזית סגורה בשבת, לא יכלו להיכנס אליה קווים בין-עירוניים שהגיעו אחרי הזמן המותר. חלק מן החריגות היו חמורות במיוחד, והיו קווים שהגיעו לבירה בשעות החשיכה, כמה שעות אחרי כניסת השבת, ובסביבות השעה 19:00 עדיין היה ניתן לראות תחבורה ציבורית בירושלים.
עוד מגלה הבדיקה כי אין מדובר בעשרות נסיעות הגולשות לתוך שבת, כפי שהסתבר להיות אלא במאות נסיעות, כמעט בכל הערים בישראל, וזאת בנוסף לעשרות נסיעות אחרות שלהן אישר משרד התחבורה לנוע בשבת בניגוד להוראות החוק. כך למשל בוצעו נסיעות כאלה ביישובים: לוד, הוד השרון, עכו, שדרות, פרדס חנה, אשדוד, קיסריה, נהריה, חולון, שלומי, בת ים, בנימינה, קריית טבעון, עפולה, צפת, קריית אונו, תל אביב, חצור הגלילית, אשקלון, מודיעין, ראשון לציון, רמת גן ועוד ועוד. הכל כאמור תוך רמיסת החוק מצד משרד התחבורה ומפעילי התחבורה הציבורית בישראל, בהם: אגד, מטרופולין, דן, אפיקים,
נתיב אקספרס,
אגד תעבורה, קווים וחברות נוספות.
השבוע נשאל דובר משרד התחבורה האם וידא המשרד כי אכן לא 'יגלשו' קווים לשבת, ומסר כי "משרד התחבורה מייחס חשיבות רבה לשמירת הסטטוס קוו בכל הנוגע להפעלת
תחבורה ציבורית בשבת". מתשובה מתחמקת זו ניתן להסיק כי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית לא זו בלבד שלא מילאה את המוטל עליה לפקח שלא תהיה חריגה כאמור, אלא אף אישרה מראש נסיעות הגולשות לתוך השבת.
לשאלת News1 בעניין הנחיה למפעילים בעניין, הודו במשרד התחבורה כי ניתנה להם הנחיה על-פי תקנה 386א'. ניסיונות לברר מול דובר המשרד מדוע ניתנה הנחיה לפי תקנה זו שכלל אינה נוגעת לקווים שאינם מורשים לנוע בשבת אלא לקווים אחרים נתקלה בשתיקה רועמת.