|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

המערכה נגד חמאס וגורם ההרתעה

עדיין מוקדם לקבוע את ההשפעות ארוכות הטווח של המערכה נגד חמאס אולם כבר עתה אפשר להציע כמה השלכות מעבר לכך, כדאי להשוות בין מערכה זו ובין השפעות המערכה שנוהלה נגד חיזבאללה בקיץ 2006 בהקשר ההרתעתי
20/02/2009  |     |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
[צילום: AP]

הנתון
הצלחתה של ההרתעה נגד ארגונים כגון חמאס וחיזבאללה תלויה במידה שבה הם מתקרבים למעמד של ממשלות או כמעט ממשלות. ככל שמעמדם קרוב יותר לכך תגבר פגיעותם לאיומי הרתעה, וכפי שנוהגות מדינות מן המניין, כך יקרה גם עם שיקולי העלות-תועלת של ארגונים אלה באשר לצעדיהם.

הדילמה
כדי שהרתעה כנגד חמאס תהיה יציבה אין לפגוע בשליטתו של חמאס ברצועה. עם זאת, צעד כזה נוגד את עמדתה הבסיסית של ישראל החותרת לערעור שלטונו. מצד השני ישראל מצידה נרתעת מכיבוש הרצועה דבר שהיא מסוגלת לעשות מבחינה צבאית, מאחר שהיא מבינה כי כיבוש מחדש מעין זה עלול יהיה להוביל לנוכחות ארוכת טווח שתהיה כרוכה במחירים גבוהים ובלתי כדאיים.

הרתעה נגד ארגונים תת-מדינתיים או דמויי מדינה

למרות היות ההרתעה מצב מורכב הרי כאשר היא מיושמת נגד מדינות היא יחסית פשוטה יותר מאשר במצבים בהם היא מופעלת נגד ארגונים תת-מדינתיים. לפיכך ההרתעה נגד ארגוני טרור קשה למדי (אם גם לא בלתי אפשרית לגמרי). שיקולי העלות-תועלת של ארגונים אלה שונים בתכלית מאלה של מדינות.

עם זאת, בשתי המערכות שיזמה מדינת ישראל במהלך כשלושים החודשים האחרונים, האויבים לא היו ארגונים תת-מדינתיים טהורים. הן חיזבאללה הן חמאס הם בראש ובראשונה ארגונים פוליטיים החולשים על תשתיות מורכבות של שירותים אזרחיים וחברתיים, ובעלי שורשים עמוקים בקרב האוכלוסיות התומכות בהם ושמתוכן הם פועלים. יתרה מכך, חמאס מתנהל כיום כממשלתה בפועל של רצועת עזה, והדבר מקנה לרצועה מעמד של כמעט מדינה. עובדה זו משפיעה ללא ספק על שיקולי העלות-תועלת שלו.

הצלחתה של ההרתעה נגד ארגונים כגון חמאס וחיזבאללה תלויה במידה שבה הם מתקרבים למעמד של ממשלות או כמעט ממשלות. ככל שמעמדם קרוב יותר לכך תגבר פגיעותם לאיומי הרתעה, וכפי שנוהגות מדינות מן המניין, כך יקרה גם עם שיקולי העלות-תועלת של ארגונים אלה באשר לצעדיהם. הדבר החשוב הוא כי יכולתה הצבאית של ישראל גבוהה בהרבה מזו שלהם, ועובדה זו משפיעה על שיקולי העלות-תועלת שלהם. מנגד, יש ביכולתם גם להרתיע את ישראל עד גבול מסוים. הדבר נעשה חלקית על-ידי נקיטה של אמצעים אלימים, כגון שיגור טילים לעבר יישוביה. עם זאת, יש לכך מגבלות, שכן אם צעדים אלה מצטברים, ישראל יכולה להשתמש ביכולותיה הצבאיות העדיפות כדי לנקוט הרתעה ענישתית, כמו שאכן אירע במלחמת לבנון השנייה נגד חיזבאללה ובמבצע "עופרת יצוקה".

"הדיאלוג האסטרטגי" בין מדינת ישראל לחמאס

בעוד חמאס שולט ב-"כמעט-מדינה", כמו שצוין לעיל, עמדתו האידאולוגית האנטי-ישראלית הקיצונית ממשיכה להשפיע על התנהגותו, וככל הנראה היא זו שתרמה לנכונותו לגייס את השימוש בכוח ככלי של מדיניותו. יחד עם זאת בחודש מארס 2005 קיבלו עליהם פת"ח וחמאס חד-צדדית את ההודנה אולם זו לא עצרה לחלוטין את ביטויי האלימות המתמשכת של חמאס כלפי ישראל.

לפני הנסיגה החד-צדדית מרצועת עזה נדרש חמאס לפעילות אלימה כדי להפגין את תרומתו לנסיגתה של ישראל. בהמשך לניצחונו של חמאס בבחירות ינואר 2006 הוא פירש את ההודנה ככזו שחלה גם על שטחי יהודה ושומרון. ישראל לא קיבלה מעולם פרשנות זו. נסיבות אלה הובילו לפרצי אלימות כשחמאס והג'האד האיסלאמי הגיבו לפעילות צה"ל ביהודה ושומרון.
אי-הסכמות אלה אשר לפרשנות נמשכו גם לאחר שעלה חמאס לשלטון ב-2007. רק בהודנה האחרונה שנכנסה לתוקף בקיץ 2008 ויתר חמאס על דרישתו זו. מלבד זה, היו אי-הסכמות בעניין השליטה והיקף התנועה במעברי הגבול שהובילו לגילויי אלימות ולהפרות ההודנה. התוצאה הייתה מאזן הרתעה לא מושלם בו השתלבו צעדים כוחניים "אוכפים" של שני הצדדים. חמאס השתמש בירי טילים לעבר יישובים ישראלים, בעוד ישראל הגיבה באופן מוגבל על-ידי שימוש בכוח ואף בסגירתם של המעברים. החמאס טעה בהבנת סף הסובלנות הישראלי - כפי שאכן טעה חיזבאללה ב-2006 - והנחית מטח רקטות מסיבי ב-24 בדצמבר 2008 דבר שהביא לתגובה הישראלית המסיבית.

מבצע "עופרת יצוקה" ומלחמת לבנון השנייה

כאשר החלה ישראל במבצע הצבאי נגד חיזבאללה בקיץ 2006 הוגדרו עבורו יעדים מרחיקי לכת: שינוי מוחלט של המצב בדרום לבנון והריסתו של חיזבאללה. יעדים אלה היו לא מציאותיים לחלוטין, ולא היה ניתן להשיגם באמצעים צבאיים. השבתו של מאזן ההרתעה בין ישראל לחיזבאללה לא הוגדרה כמטרה של המבצע, אך למעשה, אף שלא הושגו היעדים מרחיקי הלכת (שכאמור ממילא לא היה ניתן להשיגם), הצליחה מדינת ישראל לייצר הרתעה יציבה נגד תנועת חיזבאללה, כפי שאכן הוכח מעל לכל ספק במבצע "עופרת יצוקה"1 כאשר הארגון כמעט שלא נקט בפעילות צבאית כלשהי (לבד מניסיון פיגוע אחד ושתי נפילות של פצצות מרגמה) לאות הזדהות עם בני בריתו המותקפים בעזה.

במבצע "עופרת יצוקה" הציבה ישראל יעדים מוגבלים הרבה יותר: "יצירתם של תנאי ביטחון משופרים בעבור דרומה של ישראל", מה שהיה לשון נקייה ליצירת עמדת הרתעה חזקה נגד התקפותיו המתמשכות של חמאס נגד ישראל. כעבור שלושה שבועות של לחימה הסכימה ישראל לקבל את הצעתה של מצרים, ובכללה הפסקת אש בשילוב צעדים נוספים, והכריזה על הפסקת אש. בעקבות כך הכריז גם חמאס על הפסקת אש שמחזיקה מעמד. בעקבות הנזק העצום שנגרם ברצועת עזה קיימת סבירות גבוהה כי חמאס ידבק בהפסקת האש. לפיכך, ובלי להתעלם מהפרות מזעריות בשלבים הראשונים, הושגה המטרה של הרתעה יציבה. מבחינה אנליטית המכה הישראלית הייתה מימוש של האיום ההרתעתי הישראלי המתמשך וכן איתות הרתעתי לגבי העתיד.

כלים צבאיים ליצירת הרתעה

הכלי היעיל ביותר בהרתעה הענישתית הוא חיל האוויר. על כן אפשרי בהחלט כי כבר לאחר הימים הראשונים של הפגזות אוויריות היה אפשר להבטיח את אפקט ההרתעה. זאת אכן הערכה תקפה, בדרגת ודאות גבוהה, בנוגע למה שאירע מול חיזבאללה. יצוין כי בתנאים מעין אלה יכול רק השימוש בכוח לא פרופורציונלי להשיג את החזרתה של ההרתעה היציבה. השימוש בכוחות הקרקע במבצע "עופרת יצוקה" שימש קרוב לוודאי כמאיץ את היזמה המצרית. תרומתם האפשרית של כוחות הקרקע להרתעה היא סוגיה מורכבת הדורשת דיון מפורט יותר.

תנאים להרתעה יציבה

ראשית, חמאס נהיה ממשלה דה-פקטו של רצועת עזה. לפיכך, וכן משום שהוא אינו רק ארגון חמוש אלא גם תנועה פוליטית קיבל עליו אחריות לאוכלוסיה הנתונה לשליטתו. דווקא בגלל זה הוא רגיש לצעדי הענישה של ישראל נגד התשתית ברצועת עזה. בעקבות כך הרתעתה של ישראל, המבוססת על צעדי ענישה עתידיים צפויים מצדה - אם ישוב חמאס להפר את הפסקת האש - חזקה הרבה יותר. שנית, חמאס חייב להפעיל שליטה יעילה על הארגונים החמושים האחרים ברצועת עזה. מנגד, סיבות לאי-יציבות עלולות להיגזר מהסכסוך בין פתח לחמאס וכן מהשליטה בארגונים חמושים אחרים.

שלישית, מאחר שהרתעה מבוססת לא רק על ידיעתו של המורתע את המחיר שיגבה ממנו המרתיע אלא גם על מידת תסכולו מהמשך הסטטוס קוו, תהיה כנראה פתיחה מחדש של המעברים תנאי אשר חמאס לא יהיה מוכן לוותר עליו; סירוב להיענות לו עלול להוביל להפרות אפשריות של הפסקת האש. בעוד ישראל מבקשת להשיג הפסקת אש מוחלטת הבעיות שהוזכרו בתנאים השני והשלישי כאן עלולות להביא למצב שחמאס אכן יירתע משיגור טילים לעבר יישובים בישראל, אבל הוא או ארגונים אחרים ייזמו מפעם לפעם פעולות מקומיות.

היחס הפרדוקסלי בין מדינת ישראל לחמאס

כדי שהרתעה כנגד חמאס תהיה יציבה אין לפגוע בשליטתו של חמאס ברצועה. עם זאת, צעד כזה נוגד את עמדתה הבסיסית של ישראל החותרת לערעור שלטונו. מצד השני ישראל מצידה נרתעת מכיבוש הרצועה דבר שהיא מסוגלת לעשות מבחינה צבאית, מאחר שהיא מבינה כי כיבוש מחדש מעין זה עלול יהיה להוביל לנוכחות ארוכת טווח שתהיה כרוכה במחירים גבוהים ובלתי כדאיים.

מצב פרדוקסלי זה יוכל להשתנות אם ישתנו הנסיבות הפוליטיות, למשל אם יקבל עליו כוח אחר את השליטה בפועל על רצועת עזה. את זאת היה אפשר להבטיח למשל אם הרשות השלטונית המרכזית ברצועת עזה הייתה קואליציה בין פת"ח ובין חמאס.

מקורות

1. לניתוח וצפי שמלחמת 2006 יצרה הרתעה יציבה מול חיזבאללה ראו: יאיר עברון, "ההרתעה ומגבלותיה" עדכן אסטרטגי", אוגוסט 2006; יאיר עברון "ההרתעה ומגבלותיה" בתוך: מאיר אלרן ושלמה ברום, (עורכים) מלחמת לבנון השניה, ידיעות אחרונות, 2007.

פורסם במקור במסגרת גיליון מיוחד של עדכן אסטרטגי "עופרת יצוקה - המבצע והשלכותיו".
עדכן אסטרטגי, כרך 11, מס' 4, פברואר 2009.
תאריך:  20/02/2009   |   עודכן:  20/02/2009
יאיר עברון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פשעי מלחמה 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המערכה נגד חמאס וגורם ההרתעה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן ובמן, 58, הוא כיום הקבלן הפרטי הגדול ביותר בחיפה. הוא בונה, יחד עם שותף אמריקני, את שכונת "נווה גנים", בת 300 דירות, בנווה שאנן, בהיקף מכירה משוער של כ-150 מיליון שקל. בימים אלו הוא מתחיל לבנות שם בניין מיוחד במינו, וזו העילה המיידית להכרזתו כ"איש השבוע". חוץ מזה, הוא גם קבלן בפרויקטים אחרים, שבהם היזם הוא יאיר ובמן מטבריה. דמיון השם אינו מקרי: יאיר, 84, הוא אביו של דן, מוותיקי הקבלנים והיזמים, שם ידוע ומוכר לכל מי שעוסק בנדל"ן.
20/02/2009  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
נשיא מדינת ישראל מר שמעון פרס, אשר תמך בגירוש היהודים מגוש קטיף ועקירתם מבתיהם - אותם רכשו בחסות ובעידוד מדינת ישראל - גברים, נשים וטף, תוך הריסת בתי מגורים על כל הכרוך בהם, בתי ספר, בתי כנסת, בברוטאליות וברשעות, וכל זאת ללא שום סיבה, ללא צורך ולא כורח, אלא סתם כך מתוך טעות - קם בעצם היום הזה קבל עולם ואומר:
20/02/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
בשבועות האחרונים ניתן להבחין בהתפתחויות מעניינות בכל הנוגע למעמדה האזורי של מצרים. בשנים האחרונות הלכה מצרים ואבדה מכוחה; מגמה זו הודגשה גם על-ידי התרסות בוטות נגדה, אשר נשמעו מפי דוברי חמאס וחיזבאללה, ובאו לידי ביטוי גם בהתנהלותם של ארגונים אלה. אולם בעת המלחמה בעזה רבו הסימנים לכך, שמצרים חותרת לבסס מחדש את מעמדה. עשויות להיות למגמה זו השלכות אזוריות חשובות, גם בהקשר למאמצים המתמשכים לבלימת שאיפתה של אירן להגמוניה במזרח התיכון.
20/02/2009  |  אמילי לנדאו  |   מאמרים
"העולם הערבי מצוי בתוהו ובוהו גדול מאד" (עמרו מוסא, מזכ"ל הליגה הערבית, 16 בינואר 2009).
20/02/2009  |  אפריים קם  |   מאמרים
מולד ירח בתאריך 24.2, במעלה 6 במזל דגים. המולד יהיה במולות לאסטרואיד סרס במזל בתולה. סרס מסמל את גרעינים בעיקר במזל אדמה, כך שיש לצפות שמחיר התבואה והמזון יהיה בכותרות. אפשר שהאספקה של המזון תהיה יותר בפיקוח.
20/02/2009  |  טובה ספרא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il