בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
פורים: צירוף-מקרים או ניסים?
|
בימי מרדכי ואסתר לא קרה שום אירוע על-טבעי, אבל היה צירוף-מקרים מיוחד במינו. נס ההצלה של פורים נחשב לגדול אפילו מנס גאולת מצרים
על אף שהכל מדברים על "נס פורים" - לא קרה בימי מרדכי ואסתר שום אירוע על-טבעי: רוח-סערה לא נשאה את המן למצולות ים סוף ומרדכי גם לא זכה בסיור מרכבות האש בשמי שושן. ובכל זאת, קשה להתכחש לעובדה שהיה שם צירוף-מקרים מיוחד במינו: במקרה נבחרה אסתר היהודייה למלכה; במקרה הצליח מרדכי להאזין למזימת ההתנקשות שתיכננו בגתן ותרש; במקרה, בלילה הגורלי, כאשר נדדה שנת המלך וביקש לקרוא לפניו מספר הזיכרונות, נפתח הספר בדיוק במקום שבו נרשם מעשהו של מרדכי. במקרה, ברגע שאחשוורוש חשב איך לגמול למרדכי על שהציל את חייו, נכנס המן, והמלך ציווה עליו להרכיב את מרדכי על סוס-מלכות ברחוב העיר; במקרה לא כעס המלך על שאסתר באה אליו בלי רשות; במקרה נפל המן על המיטה אשר אסתר ישבה עליה, בדיוק כאשר המלך שב מגינת הביתן, והוא נזעק: "הגם לכבוש את המלכה עמי בבית". יד ההשגחה אין ספק שהיה כאן צירוף-מקרים מוצלח ביותר. אבל איפה הנס? השאלה נובעת מאי-הבנה בעצם מושג הנס. ניסים אינם, בהכרח, אירועים על-טבעיים, כמו, למשל, קריעת ים סוף ותחיית המתים. אלוהים אינו חייב לשדד את מערכות הטבע כדי לגלות את ידו המכוונת. אלא שגם כאשר הכל מתנהל, כביכול, במסגרות הטבע, אבל מתוך צירוף-נסיבות בלתי-צפוי ובלתי מסתבר - יש כאן נס של גילוי ההשגחה העליונה. ניסים המלובשים באירועים כאילו-טבעיים, גדולים מהניסים ששוברים את חוקי הטבע, משום שהם מוכיחים כי הטבע עצמו אינו אלא כלי-שרת בידי הבורא. הניסים הללו מגלים שתהליכים כלל-עולמיים, החלטות של ראשי מדינות ומעצמות, התרחשויות צבאיות ומדיניות - כל אלה אינם אלא מסווה לידה של ההשגחה. על-פי מסורת ישראל אירע נס פורים לפני 2365 שנים. מדובר בתקופת הביניים שבין בית המקדש הראשון לשני. הסמכות היהודית העליונה הייתה "הכנסת הגדולה" - הסנהדרין. מרדכי היהודי היה בין הבולטים שבחבריה. הוא היה מעורה גם בחיים המדיניים והציבוריים ונמנה עם שרי החצר של מלכות פרס ומדי ("ומרדכי ישב בשער המלך"). נס פורים השתלבותו של מרדכי היהודי בצמרת השלטון הפרסי ממחישה את מעמדם של היהודים בתקופה זו. מגילת אסתר נפתחת בתיאור המשתה שערך אחשוורוש. היהודים הוזמנו לנשף כמו בני דתות אחרות והשתתפו בו כשווים בין שווים. אפילו המלכה אסתר הייתה יהודייה. אך מעמדם הרם של היהודים לא מנע את המן מלשכנע את המלך להכריז על גזירת ההשמדה הנוראה ביותר בדברי ימיו של העם היהודי - להשמיד, להרוג ולאבד את כל היהודים, מנער ועד זקן, טף ונשים, ביום אחד". מרדכי ואסתר קבעו צום ועוררו את לב העם היהודי לתשובה ולזעקה לאביהם שבשמים. או אז החלו המהלכים לנוע בדרך ניסית מופלאה לכיוון השני: מרדכי עלה לגדולה והמן נתלה על עץ; היהודים קיבלו רשות להילחם, ואכן, ביום י"ג באדר, היום שנקבע להשמדת היהודים, נקהלו היהודים בכל מקום ופגעו באויביהם. בכך הם הסירו את הסכנה שריחפה מעל ראשיהם וניצלו מהגזירה. ביום המחרת נחו מהקרבות וקבעו יום זה ליום-טוב לדורות. וכך נעשה פורים לחלק בלתי-נפרד מחגי ישראל, עד שהתלמוד משווה בין גאולת פורים לגאולת מצרים ומגיע למסקנה שנס ההצלה של פורים גדול, בעצם, מגאולת מצרים.
|
תאריך:
|
10/03/2009
|
|
|
עודכן:
|
10/03/2009
|
|
ראובן לייב
|
פורים: צירוף-מקרים או ניסים?
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
קורן נאוה,טבריה
|
10/03/09 16:27
|
|
|
|
ישראל 889
|
11/03/09 10:43
|
|
2
|
|
בושת
|
11/03/09 08:22
|
|
3
|
|
לבל משה
|
11/03/09 19:01
|
|
אנו מוצאים עדויות בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה על מנהגים של עובדי עבודה זרה. סגידה לפסלים, הגשת מנחות, הקרבת ילדים למולך ועוד. אנו, הרגילים לתרבות המודרנית, מסתכלים על אותם עובדי אלילים בתור פרימיטיביים שלא השכילו להתעלות מעל הרגש הילדותי, ואנו מתייחסים אליהם על-פי רוב, בבוז. האם אותם עובדי אלילים, אכן ראויים לאותו יחס מזלזל שאנו מגלים כלפיהם?
|
|
|
|
|
|
השם "הרכבת החיג'אזית" לא אומר לנו הרבה, אך כשמזכירים את השם "רכבת העמק" הזיכרונות הציוניים מתחילים לצבור תאוצה, וזה מזכיר לנו גם היסטוריה, גם שירה, גם ספרות, וגם קצת צ'יזבאטים מן התקופה. שכחנו דבר אחד: רכבת העמק הייתה רק ה"פרומו" לדבר האמיתי, לרכבת החיג'אזית שהייתה קרויה בפי הטורקים, רכבת האמונה.
|
|
|
כבר שנים רבות שעם ישראל מתעורר בבוקר ונאלץ לשמוע בקול ישראל (האם זה קולה של ישראל?) את המראיין אריה גולן, שאינו טורח לחסוך מהמאזינים את נטיותיו הפוליטיות. סגנון הדיבור שלו והתייחסותו למרואיין משתנים בהתאם למרחק בין דעותיו של המרואיין לבין דעותיו של המראיין והפוסק והשופט העליון, אריה גולן. למען הסר ספק, המאזין שזה עתה התעורר אינו יכול למצוא מפלט בתחנת השידור "הממלכתית" האחרת, שבה מזינים את חיילי צה"ל ואת יתר אזרחי המדינה במסרים שאינם ממלכתיים, במסווה של "כלב השמירה...".
|
|
|
המשבר הכלכלי העולמי חושף את פגיעותה של הסולידריות הרופפת בלאו הכי בין מדינות האיחוד האירופי. מלכתחילה התגבש האיחוד האירופי בשנות החמישים של המאה שעברה מתוך כורח התמוטטות הסדר האירופי, שהחלה עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה ושהגיעה לגמר במכת המוות שניחתה במלחמת העולם השנייה. מתוך כורח זה קמה ועלתה מראית עין מבורכת של יצירת דגם אירופי על-ממשלתי, מעין פדרטיבי, בייחוד בתחום הכלכלי. הייתה זו רק מראית עין, באשר כל החלטה פדרטיבית יכלה להתקבל רק ברצון החברות כולן. המדינות החברות לא וויתרו על ריבונותן. אך מראית עין זו הייתה מבורכת כי בעידן של צמיחה ושיגשוג כלכלי ,יכלה כל אחת מהמדינות החברות להעצים את הפרופיל הכלכלי שלה במידה רבה יותר מאשר אילו לא הייתה חברה במועדון האירופי.
|
|
|
|
|
|
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה האדם חושב, והאלוקים צוחק
|
|
|
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
|
|
|
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|