|   15:07:40
דלג
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

חתן פרס ישראל בקולנוע - דוד גורפינקל

כילד שגדל במשפחה דתית מסורתית ולמד בבתי ספר תחכמוני ובילו בתל אביב הצילום הקולנועי לא היה דבר מובן מאליו, עם זאת אביו שהיה חובב תאטרון יידיש מושבע, עודד את דרכו החדשה
30/03/2015  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   פרס ישראל   |   תגובות
דוד גורפינקל [צילום: פלאש 90]

משרד החינוך, הודיע (יום א', 29.3.15) על זכייתו של חתן פרס ישראל בתחום אמנות הקולנוע, דוד גורפינקל. ועדת הפרס התקיימה בראשותו של יהורם גאון.

בנימוקי הוועדה, ציינו חבריו, כי הפרס מוענק לו על כברת הדרך המפוארת וחותמו הבלתי מעורער בתעשיית הקולנוע הישראלי. דמות שמלווה כצלם יוצר את הסרט הישראלי מיום היווסדו. דוד הוא צלם צייר המשתמש באור הקשה, הארץ ישראלי, כתשתית צילומית אמנותית. פס קול מצולם של רוב התחנות המשמעותיות בהיסטוריה הישראלית. גורפינקל הוא אמן שעסק ועוסק במשך חייו המקצועיים בשטח הקולנוע המסחרי לצד הנסיוני והחתרני.

יהורם גאון שימש כיו"ר ועדת הפרס ולצדו חברי הוועדה - פרופ' רם לוי, מרדכי שקלאר ודרור סבו.

דויד גורפינקל - קורות חיים

רגע המפגש בין דויד גורפינקל הצעיר מדרום תל אביב ויצחק אגדתי ממנהלי "אולפני גבע" היה לאחד המכריעים בחייו. בקולו הצרוד אגדתי מורה לו להיכנס למכוניתו הגדולה שהובילה אותו למקום אשר יהווה את הבסיס לעיסוקו המרכזי מאותו מפגש ועד עצם הימים אלה, הצילום בקולנוע.

"אולפני גבע" היוו לגבי דויד גורפינקל לא רק מקום עבודה. אלא-בית, כור היתוך להיותו צלם קולנוע, ויתרה מזו למה שיתברר בדיעבד כנוטל חלק מרכזי וחשוב בתיעוד ההיסטוריה החברתית תרבותית ופוליטית של החברה הישראלית הצעירה.
אלה היו הימים שמבעד לעדשת המצלמה שנשא דויד גורפינקל לכל מקום בארץ ותיעדה את המאורעות הגדולים של בנית המדינה, התגבשה זהותו וקשריו למקום שמאוחר יותר יבחר מתוך בחירה אומנותית וערכית מודעת לצלם בו את פניה השונים של הארץ, תרבותה ואנשיה.

כילד שגדל במשפחה דתית מסורתית ולמד בבתי ספר תחכמוני ובילו בתל אביב הצילום הקולנועי לא היה דבר מובן מאליו, עם זאת אביו שהיה חובב תאטרון יידיש מושבע, עודד את דרכו החדשה, וכך גורפינקל ניסחף למקצוע מסקרן מושך ויצרתי שהוא עצמו בתחילת דרכו לא היה מודע לעוצמתו והשפעתו הגדולה בתהליך היצירה המופלאה הזו שקוראים לה קולנוע.

לאחר שירותו הצבאי בו שרת כצלם צבאי, ובהמשך עבודתו באולפני גבע הפך עד מהרה למפעיל המצלמה (אופריטור) בסרטים עלילתיים דוגמת "חבורה שכזו" בבימוי זאב חבצלת ו"אלדרודו" ו"דליה והמלחים" של הבמאי מנחם גולן שהחל את דרכו אז בתעשיית הקולנוע בארץ. אך נקודת המפנה הראשונה והמהותית בחייו של גורפינקל היה המפגש עם אורי זוהר מפגש אשר יביא לשותפות עמוקה ומורכבת בין במאי קולנוע צעיר נועז ומרתק בדרכו, לבין צלם סרטי עלילה שעושה את ראשית צעדיו בהתמודדות עם תרגום הנראטיב החדשני של זוהר לשפה ויזואלית מקורית ודינמית. שפה שתשקף את נקודת המבט של שני יוצרים המבקשים להציב מראה קולנועית למקומם וזהותם בחברה הישראלית.

"הקרב על היעד" הסרט הראשון של זוהר וגורפינקל שהוזמן על-ידי דובר צה"ל היה לא רק פריצת דרך בז'אנר סרטי ההסברה, אלא תחילתה של דרך יצירתית שתמשך חמש עשרה שנה רציפות. הסרט שזכה בפרס יוקרתי "שמש הכסף" לסרטי צבא בפסטיבל ורסאי פרץ בפני השניים את הדרך להפקת הסרט העלילה הראשון שאורי זוהר ביים ודויד גורפינקל מצלם, "חור בלבנה". סרט זה שזכה לאין ספור פרשנויות ומאמרים, היווה את הבסיס לעובדת חשיבות שיתוף הפעולה המקצועי בין צלם הקולנוע לבין הבמאי, סוג של יחסים אומנותיים סימביוזים בהם המצלמה משמשת כעטו של הסופר - במאי מצד אחד, והיכולת להעניק ערך מוסף ליצירה וחווית הצופה בקולנוע מצד שני, דרך חיים מקצועית שגורפינקל ידבק זה לאורך שבילי הקרירה המקצועית שלו.

שיתוף פעולה יצירתי זה מהווה בסיס לדרכו הקולנועית במטרה להביא בפני הקהל יצירה קולנועית מורכבת מפרטים, דימויים, ועשירת מבע ככל האפשר. הסרט "שלושה ימים וילד" על-פי ספרו של א.ב. יהושע בבימויו של זוהר, בשנה בו פרצה מלחמת ששת הימים, היה לניסיון הראשון שלו כצלם בהתמודדות בפענוח תרגום יצירה ספרותית מקורית- לשפה הקולנועית. לראשונה מתוודע גורפינקל בהכרה אומנותית לאור הישראלי לאהבה הרבה שהוא רוחש אליו, לשימוש בו כדימוי, כרקע להעצמת תחושות הגיבורים של הסרט. אור זה שמדובר בו רבות כאור קשה להתמודדות מנקודת מבטו של הצלם והבמאי, הופך עבור גורפינקל במהלך השנים לנושא וגיבור מרכזי של הסרטים אותם הוא מצלם, במלחמת ששת-הימים כצלם במילואים גורפינקל מוצא עצמו בנגמ'ש הפורץ את חומות ירושלים מתעד את הרגעים הראשונים במפגש בין הלוחמים והכותל, את הנפת הדגל מעל החומות, וביקורם של יצחק רבין ומשה דיין בעיר העתיקה ובכותל, צילומים שמהווים חלק מתעודה קולקטיבית של כולנו לאותם ימים. "כל ממזר מלך" סרט נוסף בשיתוף הפעולה עם אורי זוהר מהווה באותם ימים שלאחר המלחמה, ניסיון קולנועי לשקף את אווירת הימים ההם והפעם לראשונה בצבע. הצלחתו האומנותית והקופתית של הסרט הביאה את גורפינקל לקבלת פרס בינלאומי בפסטיבל שיקגו בקטגורית הצילום הטוב יותר
.
דויד גורפינקל שב לצלם בשחור לבן בסרט "מצור" של הבמאי ז'ילברטו טופנו. "מצור" משקף עבורו את ההתמודדות עם הצד האחר של המלחמה, השכול הכאב והבדידות בצילום מאופק-לירי בגוני השחור האפור והלבן כניגוד לסרטו הצבעוני והתזזיתי של אורי זוהר "כל ממזר מלך". סוף שנות השישים מהווה תקופה בה אורי זוהר וגורפינקל מנסים לשכלל את השפה הקולנועית, צילום נועז לאותם ימים, חף מכללים וממגבלות, בניסיון לפרוץ את השפה הצורנית הקונבנציונלית. "תרנגול", "פרח במנוע" שלא הושלם מעולם יהיו לסיכום הקולנועי של אותה תקופה רבת שאלות וניסיונות. לצד סרטי הקולנוע העלילתיים ממשיך גורפינקל לצלם סרטי תעודה לבמאים שונים דוגמת היי קלוס, בלה ברעם, אורי זוהר, דוד גרינברג, ברוך דינר, נתן גרוס, אילן אלדד ואחרים.

בתחילת שנות הקמתה של הטלוויזיה הישראלית שותף גורפינקל לפרויקט "לול" בשלושת פרקיו שהיווה דרך ביטוי חדשה לתוכניות הומור במרקע הישראלי.

בשנות השבעים שיתוף הפעולה של גורפינקל מתהדק עם הבמאי מנחם גולן המנסה גם הוא בדרכו לפרוץ תכנים חדשים בקולנוע הישראלי, תוך שימוש בז'אנרים השואבים השראתם מהקולנוע האמריקני, ומתורגמים למציאות ישראלית דוגמת המחזמר "קזבלן" אחת מההפקות המורכבות לאותם שנים שהעמידו אתגרים חדשים במטרה

לפרוץ אל שווקים מחוץ למדינה. לצד מנחם גולן עובד גורפינקל עם במאים שונים דוגמת אברהם הפנר, יואל זילברג, עמוס קולק, שמואל אימברמן, בועז דוידסון, זאב רווח, פרדי שטינהרט ואפרים קישון אשר זכה בפרס גלובוס הזהב עבור הסרט שצילם גורפינקל "השוטר אזולאי" ובמועמדות לאוסקר בקטגורית פרס סרט הזר הטוב ביותר. שנות השבעים מסיימות את פרק השותפות שלו עם אורי זוהר בשני סרטים "עיניים גדולות" על-פי תסריט של יעקב שבתאי ו"הצילו את המציל" יצירתו הקולנועית האחרונה של אורי זוהר המסיימת את הטרילוגיה התל אביבית שלו. בסוף שנות ה-70 החלה הקרירה של גורפינקל לפרוץ מעבר לגבולות מדינת ישראל עם הסרט "הקוסם מלובלין" קרירה אשר תמשך עשור שלם, בה הוא מצלם לחלופין סרטים בארה"ב, אירופה ובישראל, סרטים דוגמת "חמסין" של דני וקסמן, "אהבתה האחרונה של לורה אדלר" של אברהם הפנר "המאהב", של מיכל בת אדם" "אלף נשיקות קטלנות" של מירה רקנאטי "זעם ותהילה" של אבי נשר שעבורו הוא זוכה בפרס האוסקר הישראלי עבור הצילום הטוב יותר, אחד משישה פרסים שקיבל בקטגוריה זו במהלך השנים. סוף שנות השמונים והתשעים מאופיינות בהחלטה המודעת של גורפינקל לעסוק בעיקר בקולנוע ישראלי, ולהעמיק את המפגש בין הדור הצעיר ובינו' וכמו -כן ליטול חלק מהותי במוסדות הנוגעים לקידומו של הסרט הישראלי, דוגמת הקרן לעידוד קולנוע ישראלי איכותי, האקדמיה הישראלית לקולנוע והמועצה לתרבות ואומנות מדור קולנוע. הסרטים הבולטים אותם מצלם גורפינקל בסוף שנות השמונים ובמהלך שנות התשעים: "הקיץ של אביה", "עץ הדומים תפוס" של הבמאי אלי כהן, "שחור" של שמואל הספרי "מעבר לים" של ינקול גולדווסר, "מינוטאור" של יונתן תמוז "מסוכנת" של שמי זרחין "איש החשמל" של אלי כהן, "האסונות של נינה" של שבי גביזון, "סוף העולם שמאלה" של אבי נשר, "מלח הארץ" של אורי ברבש, "הבודדים" של רנן שור.

לצד סרטים אלו הוא מצלם דרמות טלוויזיה, "שבעה" ו"דשאים סגולים" של דינה צבי ריקליס אשר זוכה לתגובות חמות מצד הביקורת וקהל הצופים. המונודרמה "בגין" של אורי ענבר "לויתן בחוף שרתון" של משה צימרמן "שרמן בחורף" של אורי ענבר.
דויד גורפינקל נשוי לשרה צלמת אומנותית במקצועה ואב לשלושה ילדים אשר שניים מהם ממשיכים את דרכם בנתיבי הקולנוע הישראלי, ממשיכים מסורת שהחלה לפני למעלה מ-50 שנה כגשר ליצירת הקולנוע הישראלי העתידי.

תאריך:  30/03/2015   |   עודכן:  30/03/2015
יפעת גדות
+חתן פרס ישראל - ארז ביטון
13:25 30/03/15  |  יפעת גדות   |   לרשימה המלאה
השתתף במפגשי ובפסטיבלי שירה רבים בארץ ובחו"ל  ▪  כתב בקביעות מדי יום שישי טור פובליציסטי חברתי שבועי במעריב בשנים 1983-1992 בו פרסם מאות מאמרים בנושאים חברתיים ותרבותיים
(ארז ביטון [צילום: YouTube])
+פרס מפעל חיים - לחיים טופול
12:42 30/03/15  |     |   לרשימה המלאה
כלת הפרס לשנת 2015 היא הגברת אסתר הרליץ  ▪  על טופול נכתב כי הוא אחד מעמודי התווך בתעשיה התרבותית בישראל ועל הגב' הרליץ נכתב כי היא בלטה בפעילותה הציבורית, ההתנדבותית והדיפלומטית
(חיים טופול עם ילדי כפר נהר הירדן [צילום: מנחם סיני])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חתן פרס ישראל בקולנוע - דוד גורפינקל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרס ישראל
לאורך תקופת הבחירות לא כתבתי מאמרים, לא פרסמתי מנשרים, לא פציתי פה.
27/03/2015  |  קובי קמין  |   מאמרים
פרס ישראל בחקר הספרות לא יוענק השנה. כך הודיע (יום ב', 9.3.15) לבג"ץ נציג המדינה, עו"ד יונתן מוזס, בעקבות המלצתה של השופטת אסתר חיות.
09/03/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
פרס ישראל בתחום חקר העבודה הסוציאלית וחקר הקרימינולוגיה לשנת תשע"ה יינתן לפרופסור דיויד וייסבורד. כך הודיע (שבת, 7.3.15) משרד החינוך.
07/03/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
פרס ישראל בתחום חקר המתמטיקה וחקר מדעי המחשב לשנת תשע"ה יינתן לפרופסור שמעון אולמן. כך הודיע (שבת, 28.2.15) משרד החינוך.
28/02/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
פרופסור שמואל אחיטוב הוא חתן פרס ישראל בתחום חקר המקרא לשנת תשע"ה. כך הודיע (יום ה', 26.2.15) משרד החינוך.
26/02/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   פרס ישראל  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרסים  /  מי ומי  
חתן פרס ישראל – פרופ' צבי שיפרין  /  יפעת גדות
עתירה לבג"ץ נגד חלוקת פרסי ישראל  /  איתמר לוין
וינשטיין לנתניהו: "בגלל הבחירות, אל תתערב"  /  עידן יוסף
גף פרסי ישראל  /  אפרים הלפרין
חורבן פרס-ישראל  /  דורון בקל-איילון
כמה מילים על שערוריית פרס ישראל לספרות  /  אורנה רב-הון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il