|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

אובדן שליט(ה)

בבחירה הקשה בין אובדנו של גלעד שליט לבין אובדן שליטה על חיי החיילים והאזרחים, ממשלה אחראית ושפויה חייבת להכריע בעד האופציה השנייה
15/03/2009  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   חטיפת גלעד שליט   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

כעת רק נשאר לחמאס לקבוע את המחיר - שאותו נשלם כולנו, חיילים ואזרחים כאחד. במקום לשמור על האינטרסים הלאומיים, מעדיפה הממשלה הכושלת ביותר בתולדות המדינה את הרייטינג ואת הפופולריות הרגעית. היא בוחרת בשליט ותאבד את השליטה. מה שעשוי להיות ההחלטה האחרונה של ממשלת אולמרט, ייזכר לדראון עולם

סיפור מפורסם מאוד הוא על ג'ורג' ברנרד שאו, ששאל ליידי מכובדת האם הייתה מוכנה לשכב איתו תמורת 100 ליש"ט, ונענה בחיוב. "ותמורת 5 ליש"ט?" המשיך שאו. התשובה הנזעמת היתה: "מה אתה חושב שאני?!" ושאו השנון השיב: "מה את אנחנו יודעים, נשאר רק לקבוע את המחיר".

בטיפולה בפרשת גלעד שליט, הוכיחה ממשלת אולמרט שברור לכל מה היא: רופסת, עלובה וחסרת אחריות. כעת רק נשאר לחמאס לקבוע את המחיר - שאותו נשלם כולנו, חיילים ואזרחים כאחד. במקום לשמור על האינטרסים הלאומיים, מעדיפה הממשלה הכושלת ביותר בתולדות המדינה את הרייטינג ואת הפופולריות הרגעית. היא בוחרת בשליט ותאבד את השליטה. מה שעשוי להיות ההחלטה האחרונה של ממשלת אולמרט, ייזכר לדראון עולם.

המוסר היהודי

"פדיון שבויים קודם לפרנסת עניים ולכסותם, ואין לך מצווה רבה כמו פדיון שבויים, שהשבוי הרי הוא בכלל הרעבים והצמאים ובכלל הערומים ועומד בסכנת נפשות". כך כותב הרמב"ם (הלכות מתנות עניים, פרק ח'), הממשיך ומצטט פסוקים המוכיחים את דבריו, ולמען יתר הדגשה הוא כופל - דבר נדיר מאוד בכתביו - ומסיים: "ואין לך מצווה רבה כפדיון שבויים".

אלא ששתי הלכות לאחר מכן, מוסיף הרמב"ם סייג חשוב מאוד: "אין פודין את השבויים ביתר על דמיהם מפני תיקון העולם, שלא יהיו האויבים רודפים אחריהם לשבותם". ההיגיון ברור ופשוט ביותר: אם דמי הפדיון יהיו מופרזים, הדבר יהווה תמריץ לנטילת שבויים נוספים וחוזר חלילה.

מפרשי הרמב"ם אינם מסבירים מהו הגדר של "יתר על דמיהם", שכן הדבר משתנה ממקום למקום, מזמן לזמן ואפילו משבוי לשבוי. מקור דבריו הוא במשנה במסכת גיטין (דף מ"ה), ומסקנת הגמרא והמפרשים שם היא, שאפילו אם בני משפחתו של השבוי מבקשים לשלם את המחיר המופקע - אין מניחים להם, מאותה סיבה.

ההיסטוריה היהודית מלאה בדוגמאות לקיומה של הלכה זו. הידועה שבהן היא מקרהו של ר' מאיר, מהר"ם מרוטנבורג, מגדולי התורה באשכנז של המאה ה-13, אשר נאסר בשנת 1286 וישב בכלא עד פטירתו שבע שנים מאוחר יותר. המהר"ם אסר מפורשות על בני קהילתו לפדותו, כדי שלא ליצור תקדים מסוכן.

אלו הן קביעות חשובות מאוד, במיוחד לנוכח הקדושה העצומה שמייחסת היהדות לחיי אדם. כידוע, פיקוח נפש דוחה את התורה כולה (למעט שפיכות דמים, גילוי עריות ועבודה זרה). על ספק-ספקו של פיקוח נפש מחללים שבת ויום כיפור.

אך דווקא חשיבות זו של חיי האדם, היא המובילה את ההלכה לקבוע שאסור לתת תמריץ לחוטפים למיניהם. קל וחומר, כאשר מה שמבקשים החוטפים - כמו במקרה של גלעד שליט - הוא לשחרר רוצחים, אשר קיימת סכנה ברורה ומיידית שיחזרו לדרך הרצח.

הלקח ההיסטורי

ארגוני הטרור מנסים כל העת לחטוף חיילים נוספים. נכונות ישראלית לנהל עימם מו"מ וההתקפלות המתמשכת במהלכו, רק מעודדים אותם להמשיך בדרך זו - ובצדק רב מבחינתם

אין מדובר בחששות שווא. 1,151 מחבלים שיחררה ישראל בעסקת ג'יבריל בשנות ה-80, ורבים מהם הפכו לפעילים ואף למנהיגים באינתיפאדה הראשונה, שעלתה בחייהם של מאות אזרחים וחיילים. בתי הכלא, כפי שמודים גם מפקדיהם, הם אקדמיה לטרור. המשתחררים מהם אינם נוטים להפוך לאזרחים שלווים ושומרי חוק, אלא להפך. הם מתקבלים כגיבורים וזוכים למעמד בכיר בארגוני הטרור השונים.

ארגוני הטרור מנסים כל העת לחטוף חיילים נוספים. נכונות ישראלית לנהל עימם מו"מ וההתקפלות המתמשכת במהלכו, רק מעודדים אותם להמשיך בדרך זו - ובצדק רב מבחינתם.

נשיא המדינה בזמן עסקת ג'יבריל, יצחק נבון, התנגד לשחרור המחבלים ואמר אז משפט מלא חוכמה. אם המדינה יכולה לבוא ולומר להורים: אנו מצטערים להודיעכם שבנכם לא יחזור משום שנפל בקרב - אמר נבון - חייב להיות לה האומץ לבוא ולומר: אנו מצטערים להודיעכם שבנכם לא יחזור משום שנפל בשבי והמחיר שנדרש על-מנת להחזירו גבוה מדי.

אין מחיר לחיי אדם. אך דווקא משום כך, חייבים לקבוע מהו המחיר המירבי. אבסורד? ממש לא. כדאי לזכור עוד אמירה של הרמב"ם: "כל המרחם על האכזרים, סופו מתאכזר לרחמנים".

התקדים הפלילי

חשוב מאוד לזכור שאין מדובר רק בחילופי שבויים, אלא גם (ואולי בעיקר) בשחרור אסירים שהורשעו כדין בבית המשפט בעבירות חמורות ביותר, תמורת שבוי. מרואן ברגותי איננו שבוי; הוא הורשע בסדרה של מעשי רצח ונשלח למאסר עולם, רק משום שישראל ההומניסטית (בניגוד למשל לארה"ב ה"ברברית") אינה מוציאה להורג יצורים כמותו. כך גם מאות אסירים ביטחוניים אחרים, עם או בלי דם על הידיים. אלו הם פושעים פליליים לכל דבר.

ברגע שבו אסירים אלו ישוחררו תמורת חיילים חיים או מתים, לא תהיה שום ברירה אלא להיכנע בעתיד לסחטנות דומה גם מצד גורמים פליליים. אין שום הבדל בין חייל שנחטף בידי חיזבאללה כדי לקבל את מרואן ברגותי, לבין שוטר שייחטף בידי ארגון פשע כדי לקבל רוצחים שעבדו בשירותו. אין שום הבדל בין חייל שנחטף בידי חמאס, לבין חייל שייחטף בידי אנשי ימין קיצוני כדי לקבל את יגאל עמיר.

תסריט הזוי? בכלל לא. היזכרו למשל בטבח שביצע נתן זאדה בשפרעם. היזכרו בברוך גולדשטיין. היזכרו במחתרת היהודית של שנות ה-80 ובכל מיני התארגנויות, הזויות יותר או הזויות פחות. היזכרו בעורכי דין שחוסלו ברחובה של עיר. חישבו כמה קל לעצור בטרמפיאדה, להעלות במאור פנים שוטר או חייל ולהיעלם עימו. עוד יותר קל יהיה לחטוף אזרח, שאינו חמוש ואינו מאומן להגן על עצמו. וכבר היו דברים מעולם, גם בישראל.

המשפחה, התקשורת והפוליטיקאים
נועם שליט נאבק [צילום: פלאש 90]

בני החייל שאל אותי כיצד הייתי מגיב אילו חלילה היה הוא יושב בשבי החמאס. תשובתי היתה: מובן מאליו שהייתי מתנהג בדיוק כמו משפחת שליט ומפעיל את כל הקשרים שצברתי לאורך כל השנים. אבל זו בדיוק הסיבה שאת ההחלטה צריכה לקבל הממשלה ולא המשפחה. למשפחת שליט יש אחריות אחת ויחידה: לגורלו של גלעד. לממשלת ישראל יש אחריות ל-7 מיליון אזרחיה ולמאות אלפי חייליה, בהווה ובעתיד.

התקשורת, כדרכה, בחרה בעמדה הקלה והפופוליסטית. כדאי מאוד לקרוא את מאמרו המצוין של ירון דקל בסוף השבוע ב-Ynet. לאורך שלוש השנים האחרונות, הדעה האחידה הייתה שיש לעשות הכל ולשלם כל מחיר על-מנת להחזיר את גלעד. לא היה שום דיון רציני, כמעט ולא ניתן ביטוי לעמדות הפוכות, בעמודי החדשות נעשה שימוש מניפולטיבי בגרפיקה ובתמונות כדי לכוון לתוצאה אחת ויחידה.

הפוליטיקאים, כדרכם, הולכים בעיניים עצומות אחרי הכותרות, המאמרים והסקרים. בשביל זה לא צריך אותם; אפשר לתת למחשב לעשות את העבודה, לשקלל את הדעות, לנקד אותן ולקבל החלטה.

הצד השני

אהוד אולמרט צודק באומרו, שכאשר החמאס רואה 20 אלף מפגינים בעד העיסקה לשחרור שליט, הוא מקשיח את עמדתו. חבל רק שאולמרט וחבריו אינם הופכים את התובנה הזו למעשים.

חשוב מאוד להבין עם מי יש לנו עסק. חמאס אינו ארגון טרור פוליטי אלא ארגון טרור דתי. הוא לא ישלים לעולם עם קיומה של ישראל, משום שהדבר נתפס בעיניו כפגיעה בקודשי האיסלאם. הדרך היחידה לטפל בו היא לרסק אותו עד היסוד, ולהתחיל מהראש. משום שהגיבורים הללו, הן בעזה והן בדמשק, מוכנים לשלוח נערים להתאבד - אבל רועדים מפחד ברגע בו הם מוצאים את עצמם על הכוונת. לכן הם מתחננים לרגיעה כאשר צה"ל עובר למדיניות חיסולים.

את זה בדיוק היה צריך לנצל. נועם שליט צדק לחלוטין כאשר אמר בשנה שעברה, שהיה צריך להתנות את הרגיעה בשחרורו של בנו. והייתה עוד הזדמנות: במבצע "עופרת יצוקה". והייתה עוד הזדמנות: ברגיעה (המדומה) שהובילה לסיום המבצע. את כל ההזדמנויות הללו, ממשלת אולמרט פיספסה בשל התכונה הבולטת ביותר שלה: חוסר עמוד שדרה.

למנהיגי החמאס, השולחים את אנשיהם להתאבד, לא אכפת כהוא זה מגורלם של האסירים שבידי ישראל. הם רוצים בשחרורם לא מסיבות הומניטריות, אלא כדי לחזק את מעמדם ברחוב הפלשתיני מול אבו מאזן - וישראל עומדת לתת להם את זה על מגש של כסף. להם אין הפגנות, סטיקרים וקמפיין טלוויזיוני של משפחות האסירים. הם הרבה יותר חזקים מאיתנו ולכן הם עומדים לנצח גם בקרב הזה.

תאריך:  15/03/2009   |   עודכן:  15/03/2009
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אובדן שליט(ה)
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
טהורת המידות
15/03/09 10:00
2
שמואל ר.
15/03/09 11:59
3
משה אברהם
15/03/09 12:16
פורום: חטיפת גלעד שליט כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נשיא המדינה לשעבר משה קצב שוב עלה על כוונת כלי התקשורת. הפעם בשל זאת שזימן מסיבת עיתונאים במגרשו הביתי במתנ"ס של קריית מלאכי (יום חמישי, 12.03.09), ולא עמד, כביכול, בציפיות/דרישות נציגי כלי התקשורת. חטאו הגדול, לדידם, הוא לא עצם האישומים נגדו, אלא העובדה שהצליח לשטות בהם - סירובו להשיב לשאלות עיתונאים, למרות שזימונם נעשה תוך הבטחה שישיב לשאלות.
14/03/2009  |  יואב יצחק  |   מאמרים
"אלה העקרונות שלי, אם אינם מוצאים חן בעיניך יש לי אחרים", הפטיר גראוצ'ו מרקס באחד מימיו הטובים. דומה שהפוליטיקה הישראלית אינה חדלה להמציא לנו שוב ושוב גרסאות עדכניות ולא מעט קומיות ל"הכרזה" זו. כמובן שלא כל תהפוכת עקרונות פוליטית נובעת מן השאיפה לשאת חן בעיני הבריות הפוליטיות, אך במנטרה "שתי מדינות לשני עמים", שאימצו ציפי לבני ושאר יוצאי חלציו של המחנה הלאומי בקדימה, בהחלט ניתן לראות יישום עדכני לפסוקו של גראוצ'ו מרקס באשר לעקרונות המתחלפים בהתאם לצורך ולאינטרס.
14/03/2009  |  שאול רוזנפלד  |   מאמרים
הענקת 5.2 מיליארד דולר לרשות הפלשתינית תועיל רק מעט ליצירת שינוי בתנאי חייהם של הפליטים הפלשתינים או לביטחון במזרח התיכון. במקום לבנות "מקלטים" במחנות הפליטים, כפי שעושה זה עשרות בשנים סוכנות אונר"א, יש להפנות סכום עצום זה לבניית קהילות חדשות, תעשיה ותשתית אזרחית למדינה פלשתינית בת-קיימא.
14/03/2009  |  רחל אהרנפלד  |   מאמרים
ביום חמישי האחרון היה לי חוסר הכבוד להימנות על המוני אזרחי המדינה שצפו, האזינו וקראו את דבריו הנוקבים, הארוכים והמשעממים של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, בניסיון נואש להציג את עצמו כחף מפשע.
14/03/2009  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
מזלו של אליעזר בן-יהודה, מחייה הלשון העברית, ושל בנו, איתמר, מראשוני העיתונאים בשפת עבר, שהם יכולים לנוח בשלום על משכבם ולא להאזין לשיבושי הלשון הצורמים ששגורים בפיו של הישראלי המצוי.
14/03/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il