|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

נגישות או בורות?

עשור לאחר חקיקתו של חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות קופות חולים וסניפי בנקים מקיימים את החוק באופן חלקי בלבד לבעלי המוגבלויות אין כוח לצעוק
29/03/2009  |     |   מאמרים   |   אוניברסיטת בר-אילן   |   תגובות
החוק מיושם באופן חלקי

בחודשים האחרונים נעשתה בעיר פ"ת פעילות מאומצת באמצעות ימי עיון, פעילות הסברתית בבתי ספר ופרסום בכלי התקשורת, אך האחריות לא יכולה להיות רק של שירותי הרווחה: הגופים הציבוריים נותני השירות חייבים לתרום גם הם למאמץ ההסברתי ומחוייבים עפ"י החוק לעשות את ההתאמות הדרושות.

בשנת 1998 התקבל בכנסת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות אשר מטרתו"להגן על כבודו וחירותו של אדם עם מוגבלות, ולעגן את זכותו להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה בכל תחומי החיים, וכן לתת מענה הולם לצרכיו המיוחדים באופן שיאפשר לו לחיות את חייו בעצמאות מרבית, בפרטיות ובכבוד, תוך מיצוי מלוא יכולתו". יותר מעשר שנים אחרי בדקו סטודנטים מבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בר-אילן ופעילים של פרויקט "קהילה נגישה" בעיר פתח תקוה את הנגישות של סניפי הבנקים וקופות החולים בעיר.

בהתבסס על סעיף ההגדרות בחוק(9א) המפרט "אמצעי עזר ושירותי עזר" להנגשת השירות הציבורי לכלל האוכלוסיה ציפו הסטודנטים והפעילים למצוא בגופים שבדקו את אמצעי העזר הבאים:

(1) מתורגמנים לשפת סימנים או אמצעים המותאמים לאנשים עם לקויות שמיעה לרבות כיתוב, שילוט, תמלול או שימוש באמצעי הגברה;
(2) קריינים, טקסטים מוקלטים או אמצעים המותאמים לאנשים עם לקויות ראיה או לקויות למידה ולרבות כיתוב בבריל, בתבליט או בהגדלה;
(3) לוחות תקשורת, או אמצעי תקשורת חלופיים אחרים;
(4) התאמת נהלים, מתן הדרכה, הכוונה ומידע בשפה המובנת לאדם עם מוגבלות שכלית או נפשית או לאדם עם אוטיזם, באמצעות כוח האדם הקיים.

הממצאים מלמדים כי חלק גדול מהשירותים שנבדקו אינם ממלאים את חובתם עפ"י החוק, אלו שממלאים את חובתם עושים זאת באופן חלקי. המסקנה המרכזית - ההנהלה של הסניף קובעת במידה רבה את נגישותו.

"מי אמר שיש לקיים את כל הוראות החוק"?
יישום חלקי בסניפי הבנקים [צילום: News1]

מדוע אין מי שאוכף את קיומו של החוק באופן מלא? האם ייתכן שעובד מוגבל בשמיעה או בראיה הוא תנאי הכרחי לנגישותו של הסניף? מדוע הסניפים שמבצעים התאמות לאוכלוסיה מוגבלת, מבצעים אותן באופן חלקי?

כך למשל מנהלת שירותי הבנקאות של סניף בנק מזרחי טפחות ברחוב חפץ חיים 5 בפ"ת יכלה להתגאות בהנגשה של הבנק לכבדי שמיעה באמצעות מערכת להגברת קול ושירותי פקס ואינטרנט, אך כאשר העירו לה על חוסר הנגישות של הבנק לכבדי ראיה ומוגבלים בתנועה (חניית נכים מרוחקת, מדרגה בכניסה לבנק, מעברים צרים לטלרים ודלפקי שירות גבוהים מדי), היא אמרה כי "אוכלוסיית הנכים באזור לא גדולה ולכן הבנק לא ממלא את כל הוראות החוק". היא הוסיפה וציינה כי "המדרגה בכניסה לבנק וחניית הנכים קשורים לאישורים של העירייה ולא קשורים לבנק".

לעומתה, למנהל סניף בנק מזרחי טפחות ברחוב שטמפפר 37 בפ"ת הייתה מוכנות גבוהה יותר להודות בכך שהבנק אינו נגיש לכל בעלי המוגבלויות ושנעשה מאמץ לסייע בכך דרך אפשרית למשל: מאחר שאין בבנק מעלית כאשר אדם נכה זקוק לשירות בקומה שניה יש מוכנות לרדת אליו וליתן לו שירות, הבנק מצטיין במיוחד במתן שירותים ללקויי שמיעה באמצעות מכשיר המגביר את הקול ובאמצעות עובדת חירשת המדברת עם הלקוחות בשפת הסימנים.

בעוד שסניפי בנק מזרחי נגישים לכבדי שמיעה, סניף בנק דיסקונט ברחוב הרצל 30 בפ"ת ידוע בעיקר בזכות נגישותו לכבדי הראיה. סגן מנהל הסניף, עיוור, בעל שדה ראיה של 5%, אומר כי כבדי ראיה מכל העיר מגיעים לסניף מתוך ידיעה כי יש בו התייחסות מיוחדת לצורכיהם. בנוסף הוא מציג בגאווה את הכניסה הרחבה לבנק, גובה הדלפקים המותאם למי שיושבים על כסאות גלגלים, דרכי הגישה הרחבות לטלרים ומאחזי היד המיוחדים במדרגות המיועדים לכבדי ראיה, אך מצר על כך שאין בבנק שירותים לנכים.

בבנק הפועלים ברחוב קפלן 15 בפ"ת התגלתה מציאות אחרת לחלוטין: לא הייתה הנמכה במדרכה החיונית כדי להגיע מהחניה לסניף, ולא הייתה נגישות ליושבים על כסאות גלגלים לשירותים הנמצאים במעלה המדרגות בבנק.

עם זאת, היו דלפקים בגובה סביר, ועל המדרגות היו פסים מובלטים לאזהרה מישושית של כבדי ראיה, וכמו-כן הייתה קיימת מערכת מידע חזותית החיונית לכבדי שמיעה, אך ניסיון בירור עם פקידי הבנק לגבי שירותים נוספים של הבנק נותרו ללא מענה. מנהל הסניף סירב לענות על שאלות הסטודנטים ואמר כי בתשובותיו הוא מייצג את בנק הפועלים כולו והוא חושש כי המידע יגיע לעיתונות.

המדגם המצומצם שהצגנו בפניכם שחוזר על עצמו גם לגבי סניפי בנקים אחרים שנבדקו מעלה מספר שאלות: ראשית, מדוע אין מי שאוכף את קיומו של החוק באופן מלא? ושנית, האם ייתכן שעובד מוגבל בשמיעה או בראיה הוא תנאי הכרחי לנגישותו של הסניף? מדוע הסניפים שמבצעים התאמות לאוכלוסיה מוגבלת, מבצעים אותן באופן חלקי? שכן החוק קובע חמש קבוצות עיקריות של אוכלוסיה מוגבלת: כבדי ראיה, כבדי שמיעה, מוגבלים שכלית או נפשית ואנשים עם אוטיסם, אך סניפי הבנקים מתאימים את עצמם רק לחלק מאותן קבוצות.

"ממצאים מדאיגים בקופות החולים"
לא בכל קופות החולים מודעים לזכויות המוגבלים

הסוקרים נפגשו עם מנהלת הסניף שענתה באדיבות לשאלותיהם, אך ציינה כי כלל לא היתה מודעת לנושאי ההנגשה החסרים כפי שהועלו בפניה, התשובה המפתיעה ביותר התייחסה לכך שמדובר בסניף קטן שאינו משרת בד"כ אנשים עם מוגבלות, אנשים כאלה כך אמרה נשלחים לסניף גדול יותר של הקופה.

מדאיגים הרבה יותר היו הממצאים שהתגלו בסקר קופות החולים. מטבע הדברים אנשים הסובלים ממוגבלות מגיעים לסניפים אלו יותר מאשר כלל האוכלוסיה.

במרפאת "שירותי בריאות כללית" ברח' טביב אברהם 7 בעיר, קידמה את פני הבאים פקידה שאמרה שאינה יודעת מה זו קהילה נגישה ושלחה אותם אל האחות שלא יכלה לענות על שאלותיהם כי סיימה את תפקידה נכון לאותו יום. הסוקרים התרשמו כי הכניסה לבנק רחבה ומותאמת לבעלי כסאות גלגלים, אך בתוך הקופה לא הייתה מערכת חזותית שהצביעה על רשימת התורים ולא היה קיים מידע בכתב ברייל. אומנם קיים טלפון המאפשר קבלת מידע אישי, אך מיקומו הגבוה אינו מאפשר נגישות למי שיושבים על כסא גלגלים. בקופה אין שירותים לנכים והשירותים הקיימים צרים מדי מכדי שאפשר יהיה להכנס אליהם עם כסא גלגלים או הליכון. בסניף קופת חולים כללית ברחוב דוד בדר 1 בפ"ת שמעו על פרויקט "קהילה נגישה", המזכירות אף ציינו שהן שמחות לעמוד לרשותם של אנשים עם מוגבלות לצורך מתן מידע או מילוי טפסים. מערכת קביעת התורים היא קלה לשימוש, הדלפקים נמוכים דיו, אבל השירותים שהוגדרו ע"י העובדים כשירותי נכים נמצאו בקצהו של מעבר צר שאינו מאפשר ניעה של כסא גלגלים ועל הדלת היה כתוב: "שירותי ילדים".

בסניף קופ"ח כללית ברחוב לוחמי הגטו 13 בעיר יש חניית נכים בכניסה אך אין הנמכה ממנה למדרכה. יש מקומות המתנה נאותים, אך ללא ידיות סיוע המאפשרות קימה בקלות, המעלית במבנה נגישה לכבדי ראיה באמצעות מערכת צלילית, אך כבדי שמיעה ובעלי מוגבלות שכלית יתקשו להשתמש בשירותי הסניף. לסוקרים נמסר כי אין מערכות הגברת קול בדלפקים והמוקדניות יכולות להגביר את קולן עפ"י הצורך, כמו-כן אין במקום מתורגמנים לשפת הסימנים. עם זאת, העובדים ציינו כי מאחר שרוב מקבלי השירותים בסניף הם קשישים, הם יודעים כיצד להעניק שירותים לאנשים עם מוגבלויות מודעים לצורכיהם ועושים זאת בשמחה.

בסניף קופת חולים לאומית ברחוב יהודה הלוי 18 בעיר יש חניית נכים וכניסה רחבה דיו לקופה ולחדרי הרופאים. במבנה הרב קומתי יש מעלית, בה מותקן כתב ברייל, אך אין מערכת כריזה. דלתה של המעלית נפתחת רק כלפי חוץ דבר המקשה על מי שמוגבלים בתנועה, לאחר היציאה מהמעלית ישנה מדרגה נוספת שמהווה מכשול לעיוורים ו/ או מוגבלים פיסית, אך חמורה מכל היא העובדה כי המעלית אינה מגיעה לשלושה מקומות אסטרטגיים בסניף: בית המרקחת, חדרו של מנהל הסניף והמזכירות הראשית. בדלפקי השירות אין מערכות הגברה לאנשים כבדי שמיעה.

הסוקרים ניסו לדבר עם צוות הסניף אך גילו כי בין השעות 12 – 16 יש הפסקה, את מנהל הסניף ניסו לתפוס במשך שבוע שלם ללא הצלחה. המסקנה – הסניף כמעט שאינו נגיש לבעלי מוגבלויות, אבל גם לאנשים רגילים הוא לא מאיר פנים.

בכניסה לסניף קופ"ח לאומית ברחוב מינץ 26 בפ"ת אין חניית נכים, אך המעברים רחבים ונוחים, קיים מעקה לאורך הקירות וישנם שירותי נכים נוחים לתפעול, אנשי הצוות זמינים ומוכנים לסייע זאת למרות שאין שילוט עם אותיות בולטות, המיועד לכבדי ראיה, גם לכבדי שמיעה אין מערכת הגברה קולית. למרות ההנגשה החלקית של הקופה התרשם הצוות מהיחס החם והאדיב של העובדים שמפצה במשהו על בעיות ההנגשה.

סניף קופ"ח מאוחדת ברחוב ראשון לציון 10 בפ"ת כלל חניית נכים, התראה קולית במעלית ללא כתב ברייל, לא נמצאו מערכות כריזה אודיו – ויזואליות, במדרגות היה מעקה, אך לא הייתה אזהרה מישושית, או חזותית לפני גמר המדרגות. הסוקרים נפגשו עם מנהלת הסניף שענתה באדיבות לשאלותיהם, אך ציינה כי כלל לא הייתה מודעת לנושאי ההנגשה החסרים כפי שהועלו בפניה, התשובה המפתיעה ביותר התייחסה לכך שמדובר בסניף קטן שאינו משרת בד"כ אנשים עם מוגבלות, אנשים כאלה כך אמרה נשלחים לסניף גדול יותר של הקופה.

קופ"ח "מכבי" ברחוב שפיגל זוסיה 3 בעיר נמצאת במבנה רב קומתי. חניות נכים קיימות רק בקומה –1 , בשאר קומות החניון אין גישה לכסא גלגלים. במדרגות יש מאחזי יד המסייעים לעיוורים ולמי שמתקשים בהליכה. על המעליות אין כיתוב בולט בכתב ברייל ואין קריאה קולית של מספרי הקומות, יש רק צליל הכרזה כשמגיעה המעלית. השלטים המפרטים את המרפאות בכל קומה כתובים בכתב קטן וצפוף, לאדם כבד ראיה קשה לראות מהם השירותים הניתנים בכל קומה.

במרפאות השונות בבניין אין מערכות להגברת קול. במרפאת הנשים הפקידה ציינה כי עפ"י הצורך היא מגבירה את קולה, או קמה כדי לעזור למי שצריכה, זאת מאחר שדלפק השירות גבוה יחסית. כאשר שאלו הסוקרים כיצד מסתדרים במרפאה כבדי ראיה נמסר להם: כי "אף פעם לא פנו אליהם עיוורים, אז לא חשבו על דרך לסייע להם". בתחום רפואת המשפחה מצאו הסוקרים דלפק נמוך ונגיש, אך המקום היה צר ולא איפשר ניעה של כסאות גלגלים. במוקד לרפואה דחופה של קופ"ח יש מכונה לקבלת מספרים שאין בה אותיות ברייל או מערכת שמע והיא מופעלת באמצעות מסך מגע עם כיתוב קטן, ההכרזה על התורים היא קולית. דלפק הקבלה גבוה ואינו מותאם למי שיושבים על כסאות גלגלים, שירותי נכים קיימים רק בחדר אשפוז יום, שאר השירותים הם צרים וקטנים.

לתת הזדמנויות שוות
הפגנת הנכים [צילום: יצחק אלהרר/סקופ 80]

מנהלי פרויקט "קהילה נגישה" ששמו לעצמם למטרה לתת הזדמנויות שוות לאנשים בעלי מוגבלויות על-ידי שילובם בפעילויות הרחבות של כלל הקהילה, סבורים כי באמצעות הסברה נכונה אפשר להגדיל את המודעות של נותני השירותים ושל האזרחים לנושא זה. בחודשים האחרונים נעשתה בעיר פ"ת פעילות מאומצת באמצעות ימי עיון, פעילות הסברתית בבתי ספר ופרסום בכלי התקשורת, אך האחריות לא יכולה להיות רק של שירותי הרווחה: הגופים הציבוריים נותני השירות חייבים לתרום גם הם למאמץ ההסכרתי ומחוייבים עפ"י החוק לעשות את ההתאמות הדרושות.

גם המדגם המצומצם של קופ"ח מעלה תמיהות רבות: האם אדם מוגבל שגר באזור בו יש סניף קטן חייב להרחיק לכת עד סניף גדול יותר? האם ייתכן שיש קופות חולים שאינן דואגות לקיומם של שירותי נכים נגישים? מדוע המעליות אינן מותאמות לצורכי האנשים המוגבלים? וככלל מדוע כשנעשות התאמות הן נעשות רק באופן חלקי?

תאריך:  29/03/2009   |   עודכן:  29/03/2009
רוני בלומנפלד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נגישות או בורות?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צביה וייסברג
19/04/09 13:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המעבר לשעון קיץ, שהחל לפעול לאחרונה, עלול בהחלט לפגוע בעירנות ולגרום לתופעות של עצבנות ועייפות. הסיבה היא שהשעון הביולוגי שלנו השתבש.
29/03/2009  |  ד"ר יצחק שפירר  |   מאמרים
למרות כל הניסיונות לפגוע בברק ובמנהיגותו, למרות כל הפרשנים, המומחים ועיתונאים בעלי אג'נדה אנטי ימנית, שהזהירו, לחצו, התחננו שילך לאופוזיציה, הוכיח ברק פעם נוספת כושר "ניווט" פוליטי מעולה ועקף את המלכודת והמארבים לאורך המסלול.
29/03/2009  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
דפוסי ההתנהגות בפגישות העסקיות, אינם זהים בכל המדינות. מרבית אנשי העסקים ינהגו על-פי קוד התנהגות במדינה אחת, שאינו זהה במדינות אחרות. מסירת "כרטיס ביקור" שלא על-פי הקוד התרבותי הנהוג באותה מדינה, יכול לפגוע ברושם של המבקר.
29/03/2009  |  נעמי טל  |   מאמרים
במלאת שלושים שנה לחתימת הסכם השלום עם מצרים שוב התחדש פסטיבל השלום ופולחן בגין. הפעם זכתה לפרסום קלטת שנמצאה ובה הוא מספר לנכדתו את שבחי הסכם השלום עם מצרים. ועם בישראל שומע ומאמין ואפילו מתגעגע למנהיג האהוב.
29/03/2009  |  זאב גלילי  |   מאמרים
כשחושבים על חופש עולה תמונה של צימר רומנטי בצפון או מסע סביב העולם, או סתם זמן להתבטל ולא לעשות דבר. כשחושבים על חירות וחופש הבחירה, חושבים על היכולת לדבר ולהתלבש כמו שמתאים לנו, על היכולת לבחור באופן דמוקרטי ולחיות את חיינו באופן המתאים לנו ביותר.
29/03/2009  |  תמי אדיב  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   זכויות אדם  /  מי ומי    / 
פרס "מרי קירי" הוענק לד"ר מרים ביטון  /  דלית מיכאלי
תקשורת בעת מלחמה באוניברסיטת בר-אילן  /  ויוי ליכט
הפקולטה למשפטים של בר-אילן צורפה לאגודת אטלס  /  דלית מיכאלי
השפעת הלימוד המשותף על תפיסת ה'אחר'  /  אינאס דיב, גיל דיזינדרוק
אין די בחציית גבולות  /  תמר אריאלי
השכלה גבוהה כאתר ל"הגירה פנימית"  /  ד"ר סראב אבורביעה-קווידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
הפינוי הגדול בתולדות המדינה [צילום: דוד כהן, פלאש 90]
אריאל היימן, אלון ברקמן
פינוי מאות אלפי תושבים מגבולות הדרום והצפון מאפשר להפיק מספר לקחים למקרה הבא - בין אם הסיבה תהיה ביטחונית ובין אם היא תהיה בשל אסון טבע
הזה ניצחון? [צילום: פטימה שאביר/AP]
גדי חיטמן
ישראל, על-פי הפרסומים, הרגה 30,000 אנשים ברצועת עזה   האם זה אומר שניצחנו כי מתו יותר פלשתינים מישראלים?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il