הרשות הארצית לתחבורה ציבורית שלחה להתייחסות מפעילי התחבורה הציבורית טיוטת הנחיות שתחייב אותם לספק שירות בקווים בין-עירוניים גם במקרים בהם נוסעים ממתינים בתחנות הביניים. על-פי ההנחיות, יחויבו המפעילים להוציא
אוטובוס נוסף גם במקרים בהם ממתין נוסע אחד בתחנה. כך נודע ל-News1.
בכך גונזת הרשות את הכוונה ליישם את נוהל "הנוסע ה-11", שאמור היה להחריג כ-20 קווים ארוכים מאספים ואחרים בעלי מאפיינים מיוחדים (תחלופת נוסעים גבוהה וכדומה), ולאפשר להסיע בהם מספר גדול יותר של נוסעים בעמידה, כפי הקיבולת המופיעה ברשיון הרכב. הנוהל שנגנז ביקש לקבוע כי בנסיעה היומית האחרונה של הקווים הבין-עירוניים כולם לא תהיה מגבלה על מספר הנוסעים, בדומה לקווים המוחרגים, וניתן יהיה להסיע מספר נוסעים גדול בעמידה, כפי המופיע ברשיון הרכב (נוסע לכל 4-3 מ"ר). כאמור, גנזה הרשות נוהל זה. גורם ברשות הסביר כי לא יוכל לערוב לבטיחות הנוסעים בקווים צפופים ו"בחיי אדם לא מתעסקים".
לפי המגבלה ברישיון
מאז שנת 2008 מונח הנושא לפתחו של
משרד התחבורה, ובשבוע האחרון התקבלה ההחלטה כי אין להגדיל ל-20 את מספר הנוסעים ולהתאימו למספר המירבי המופיע ברשיון הרכב. מספר הנוסעים המירבי יהיה 10, גם בקו השירות האחרון. ברשות חוששים כי הגדלת מספר הנוסעים המותר בעמידה אפילו בנוסע-שניים עלולה ליצור מדרון חלקלק ומציינים כי יש אוטובוסים שברשיון הרכב שלהם מופיע שמותר להסיע 57 נוסעים בישיבה ו-4 בעמידה. על כן הוחלט כי בכל האוטובוסים מסוג בין-עירוני, בהם קיימת מגבלה ברשיון הרכב, אין להסיע בעמידה יותר ממספר הנוסעים המורשה ברשיון הרכב ובכל מקרה לא יעלה מספר הנוסעים בעמידה על עשרה בכל זמן נתון.
אגד: קיים קושי תפעולי
החידוש הוא בכך שגם קואופרטיב אגד, שהוא מפעיל היסטורי, יחויב בהנחיה האמורה. על-פי ההסכם בין אגד לממשלת ישראל, על אגד לעשות כמיטב יכולתו על-מנת להוציא אוטובוס נוסף לתגבר את קו השירות הרלוונטי, רק כאשר האוטובוס יוצא עמוס עד אפס מקום בתחנת המוצא בלבד ולא בתחנות הביניים. עם זאת, מדגישים באגד, כי כאשר נודע לגורמי התפעול שקיימים בתחנות הביניים נוסעים אשר לא נאספו, הם עושים מאמצים לאיסופם ככל שהדבר ניתן בנסיבות הקיימות ובהתאם לאילוצי התנועה.
אגד טוען כי תחבורה ציבורית אינה יכולה ואין היא מתוכננת לספק שירות אישי לנוסע, משל היה מדובר ב'מונית ספיישל', משום שתחבורה ציבורית מיועדת לספק שירות לציבור בכללותו, כציבור. באגד מציינים כי החלטת ביהמ"ש העליון (בג"ץ 1527/06 התנועה להגינות שלטונית נ' משרד התחבורה) להגביל את מספר הנוסעים בעמידה בנסיעות בין-עירוניות לעשרה התקבלה מטעמי מתן שירות ולא מטעמי בטיחות, אך בפועל פגעה בשירות לנוסעים, שכן נוסעים רבים נאלצים להישאר בתחנות ההסעה.
במכתב שניסחו פרקליטי אגד, נאמר כי אגד מבקש לאסוף את כלל הנוסעים הממתינים, אך קיימים קשיים תפעוליים באיסוף שלהם מאחר שאוטובוסים אינם מצרך הנמצא במחסני החנות אשר נגיש לשימוש מיידי, ולא ניתן לשלוח באופן מיידי אוטובוס נוסף, בכל מקרה בו נותרו נוסעים בתחנות הביניים. העמדת אוטובוסים ונהגים רזרביים בכל סניף ברחבי הארץ, למקרים שייוותרו נוסעים כרוכה בעלות תקציבית משמעותית ביותר ודבר זה צריך לבוא לפתחיהם של משרדי התחבורה והאוצר.
גם אוטובוס מלא יעצור לברר
לשאלת News1 כיצד יידע נהג הנוסע עם אוטובוס מלא שהנוסעים בתחנה ממתינים לו ולא לקו אחר, משיבים ברשות לתחבורה ציבורית כי תחול חובה על הנהג לעצור בתחנה, לשאול את הנוסעים ליעדם ולדווח לממונים עליו בחברה על הנוסעים הממתינים כדי שיוציאו אוטובוס נוסף בתוך 30 דקות. במקרה של הישנות הצורך בנסיעות תגבור תהפוך נסיעה לחלק מרשיון הקו בכפוף למספר פרמטרים בהם אופי האשכול, מאפייני הנסיעה, מועד הנסיעה ומחזוריות הביקוש, כאשר כל מקרה ייבחן לגופו.
ברשות מעריכים, על סמך פניות בודדות שקיבלו בנושא, כי התופעה בה נותרים נוסעים ללא איסוף בתחנות הביניים קטנה ומדובר במשימה שהמפעילים יכולים לעמוד בה. יצוין, כי עשויה להתעורר בעייתיות במקומות בהן מפעילות החברות תחנות קצה שבהם אשכול התפעול שייך לחברה אחרת. כך למשל,
נתיב אקספרס שאינה פועלת באשדוד מפעילה רק נסיעה אחת ביום מאשדוד למירון (קו 985) או אגד שאינו פעיל בנהריה ומוציא נסיעה אחת בשבוע לתל אביב (קו 909) עשוי למצוא עצמו בבעיה אם לא יישאר מקום לעולים בתחנת עכו.