אחד מכל ארבעה עובדי הוראה חדשים עוזב את המערכת בתוך חמש שנים. בחטיבה העליונה היחס הנו אחד לכל שלושה עובדי הוראה חדשים, עם זאת שיעורי העזיבה של עובדי הוראה חדשים בכלל המערכת נמצא במגמת ירידה כללית בהשוואה לתחילת העשור הקודם - כך עולה מנתונים שמפרסמת (יום ב', 27.7.15) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בנושא עזיבה של עובדי הוראה חדשים את מערכת החינוך, 2014-2000.
שיעור המורים החדשים שעזבו את המערכת כעבור 5 שנים הגיע בממוצע ל-23% בחינוך היסודי, לכ-33% בחטיבות הביניים ולכ-37% בחטיבות העליונות. שיעור העזיבה השנתי כעבור 5 שנים התייצב על כ-1% בממוצע בחינוך היסודי ועל כ-2.0% בממוצע בחינוך העל-יסודי. שיעורי העזיבה המצטברים כעבור 17 שנים הגיעו בממוצע ל-36% בחינוך היסודי, ל-52% בחטיבות הביניים ול-59% בחטיבות העליונות.
שיעורי העזיבה בחינוך הערבי נמצאים במגמת עלייה
שיעורי העזיבה בחינוך היסודי נמצאים במגמת ירידה בחינוך הממלכתי והממלכתי-דתי לעומת מגמת עלייה בחינוך הערבי. שיעורי העזיבה בתוך שנה בחינוך הממלכתי ירדו מ-17.9% בממוצע בשנים 2002-2000 ל-11.3% בממוצע בשנים 2011-2008. בחינוך הממלכתי-דתי שיעורי העזיבה ירדו מ-16.9% ל-13.0%, בהתאמה. בחינוך הערבי שיעורי העזיבה עלו מ-7.9% ל-10.9%, בהתאמה. שיעורי העזיבה בתוך חמש שנים ירדו בחינוך הממלכתי מ-29.2% בממוצע בשנים 2002-2000 ל-26.1% בממוצע בשנים 2007-2005. בחינוך הממלכתי-דתי שיעורי העזיבה ירדו מ-28.3% ל-25.4%, בהתאמה.
בחטיבה העליונה שיעורי העזיבה בתוך חמש שנים נמצאים במגמת ירידה בכלל מערכת החינוך. בחינוך הממלכתי שיעורי העזיבה בתוך חמש שנים ירדו מ-43.5% בממוצע בשנים 2002-2000 ל-35.8% בממוצע בשנים 2007-2005. בחינוך הממלכתי-דתי שיעורי העזיבה ירדו מ-33.4% ל-31.4%, בהתאמה. בחינוך הערבי שיעורי העזיבה ירדו מ-28.2% ל-21.7%, בהתאמה. בחטיבות הביניים בחינוך הערבי חלה מגמת עלייה ניכרת בשיעורי העזיבה בתוך 5 שנים בשנים האחרונות.
גברים עוזבים יותר מנשים
שיעורי העזיבה בקרב גברים גבוהים יותר מאשר בקרב נשים בדרך כלל, אם כי ניתן לראות מגמת עלייה בקרב הנשים בשנים האחרונות. שיעורי העזיבה בתוך 3 שנים בקרב גברים הנם כ-29% בממוצע בשנים האחרונות, לעומת כ-19% בממוצע בקרב נשים
בשיעורי העזיבה לפי גיל, ניתן לראות כי שיעורי העזיבה גבוהים יותר בקרב עובדי הוראה חדשים בגילים מתקדמים. שיעורי העזיבה בתוך 3 שנים בקרב עובדי הוראה חדשים בגילי 40+ הנם גבוהים פי שניים בהשוואה לעובדי הוראה חדשים עד גיל 29, כ-35% בממוצע בשנים האחרונות לעומת כ-18%, בהתאמה.
שיעורי העזיבה בתוך 3 שנים בקרב עובדי הוראה חדשים בעלי תואר שני גבוהים יותר ומגיעים לכ-24% בממוצע בשנים האחרונות לעומת כ-17% בקרב כלל בעלי תואר אקדמי (דרגת שכר אקדמית). זאת, למרות ירידה ניכרת שחלה בשיעור זה בקרב בעלי תואר שני מתחילת התקופה.
אלי הורביץ מנכ"ל קרן טראמפ אמר בתגובה: "יש סיבה טובה לאופטימיות, משום שכדאי לשים לב לכך שמקצוע ההוראה משנים פנים והופך בשנים האחרונות למקצועני יותר. ניתן להבחין שככל שהמיון לתוכניות ההכשרה למורים תחרותי ומציף רף גבוה, ושהן מתקיימות בתוך בתי ספר, תוך כדי התנסות בהוראה ובליווי צמוד של מורים ותיקים מעולים, כך משתלבים במקצועות מורים חדשים באיכות גבוהה, והם גם אלו שדבקים ומתמידים בו לאורך שנים".