|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

עשר שנים להינתקות

פיצוי מוגדל לא יפחית התנגדות לפינוי

מחקר פסיכולוגי: הגדלת סכום הפיצוי עבור פינוי אינו משפיע על הנכונות להתפנות אצל מתיישבי איכות חיים, אך מגדיל את ההתנגדות בקרב מתיישבים אידיאולוגיים, שמסרים מחבקים נתפשים בעינים כמניפולציה
28/07/2015  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
חיילים מגרשים ילד מביתו בשא-נור בעת יישום ההינתקות [צילום: קווין פרייר/AP]

הסטריאוטיפ הרווח בקרב חלק מן הציבור לפיו ציבור המתנחלים קיצוני, אלים, בלתי פרגמטי וכזה השולל מכל וכל את האפשרות למסירת שטחים בעתיד, נמצא מופרך מהיסוד. כך עולה מסקר שערך בית הספר לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי הרצליה עבור עמותת השמאל "עתיד כחול לבן".

במחקר נבדקו 590 נשאלים, כמחציתם מתיישבי איכות חיים וכמחציתם מתיישבים אידיאולוגיים. מתברר כי גם המתיישבים האידיאולוגיים, שעבורם ההתיישבות ביש"ע מהווה הגשמה של ציווי דתי ולאומי, מגלים פרמטיות מפתיעה. ראשית, נאמנותם למדינת ישראל ולמוסדותיה היא ללא עוררין, והם אפילו מביעים רצון רב לנהל דיאלוג עם ישראלים אחרים בעלי דעות שונות. שנית, הם מצהירים שהמאבק שינהלו נגד הפינוי ייעשה במסגרת החוק, ורק מיעוט מקרבם שוקל לקחת את החוק לידיים ולנהוג באלימות.

המתיישבים האידיאולוגיים אינם שוללים נסיגה משטחי יו"ש באופן חד-משמעי וגורף. מסקנה זו נובעת בעיקר מכך שקבוצת המתיישבים האידיאולוגיים הגיבה באופן שונה לתרחישי הפינוי השונים. לו היו שוללים מכל וכל את האפשרות של פינוי ישובים היו מגיבים בשלילה לכל התרחישים ללא הבדל ביניהם. התגובה ה"שקולה" של המתיישבים בכלל, והאידיאולוגים בפרט לתרחישי הפינוי השונים ניכרת גם בנכונותם הגבוהה להסתגל למציאות לאחר הפינוי ולהסכים במידת מה להסדר של פינוי-פיצוי.

אולם המחיר הפסיכולוגי והחברתי של הפינוי ניכר כבר עתה, עוד בטרם התקבלה החלטה על פינוי והמתיישבים מתבקשים רק לשקול אפשרות שמאורע כזה יתרחש בעתיד. עצם המחשבה על פינוי עתידי מעורר מצוקה בקרב המתיישבים האידיאולוגיים הבאה לידי ביטוי בגיוס אסטרטגיות התמודדות כגון תפילה וקבלת תמיכה מהקהילה. כמו-כן, המחשבה על פינוי עתידי מעוררת שלל רגשות שליליים דוגמת פחד, עצב, כעס, ואפילו שנאה.

תמורה חומרית לא רצויה

הבדל מעניין בין המתיישבים האידיאולוגיים למתיישבי איכות חיים הוא המוכנות לקבל פיצוי תמורת הפינוי. כצפוי, קיים הבדל משמעותי בין הקבוצות כך שמתיישבי איכות-חיים גבוהים יותר בהסכמה שלהם להתפנות תמורת פיצוי כספי, אבל גם האידיאולוגיים אינם פוסלים את הרעיון על הסף ומראים מוכנות גבוהה למדי לקבל פיצוי ולהתפנות.

מעניינת במיוחד התגובה של המתיישבים לאפשרות של פיצוי מוגדל המגיע עד ל-75% יותר מהנכסים המצויים בידם היום. עבור מתיישבי איכות חיים הגדלת סכום הפיצוי אינה משנה את המוכנות לפינוי, ממצא שאולי מפתיע כשמדובר באוכלוסייה שכביכול מונעת משיקולים כלכליים ולא אידיאולוגיים. עבור המתיישבים האידיאולוגיים, להגדלת סכום הפיצוי יש השפעה פרדוקסלית והיא מפחיתה, לא מגדילה, את המוכנות להתפנות תמורת פיצוי.

הממצא הזה מדגיש, לדעת עורכי המחקר, את הזהירות שיש לנקוט במתן תמורה חומרית לאוכלוסייה אידיאולוגית. כל עוד התמורה זהה למצוי בידם כיום היא אינה מעוררת התנגדות כי הם אינם מרוויחים דבר אלא משמרים את הקיים. האפשרות של לצאת מורווחים מצעד הסותר את אמונתם מעורר דיסוננס קוגניטיבי - הימכרו ערכיהם ואמונתם עבור נזיד עדשים? במקרה כזה, תמורה גבוהה לא רק שאינה מהווה פיתוי לאוכלוסייה אידיאולוגית אלא גורמת להם להתחפר עוד יותר בעמדות ולהגביר התנגדות לנסיגה.

פיצוי אידיאולוגי

פינוי ישובים מיו"ש מהווה שבר אמוני, אידיאולוגי, וזהותי משמעותי ביותר עבור ציבור המתיישבים ובעיקר עבור הציבור האידיאולוגי. אנשים שחיו את חייהם למען מטרה נעלה והיו מוכנים להקריב קורבנות רבים עבור אותה מטרה לא בנקל יאספו את הריסות חייהם וישתקמו במקום המגורים החדש ללא התערבות משמעותית של המדינה. ממצאי המחקר מראים בברור שפיצוי כספי לא מהווה תשובה למצוקה שיחוו המתיישבים.

במחקר צוין המושג "פיצוי אידיאולוגי" אותו טבע העיתונאי יאיר שלג אחרי ההינתקות, כדי לתאר את הצרכים האותנטיים של ציבור המתיישבים ביום פינוי. אוכלוסייה זו, שזהותה הבסיסית ביותר מושתתת על הקרבה עצמית למען כלל ישראל, זקוקה למטרה חדשה, לאידיאה חדשה שתמלא את החלל של תפיסת העולם שהתנפצה. יש צורך במחקרי המשך שיבחנו אפשרויות שונות של פיצוי אידיאולוגי לאוכלוסיות השונות.

מסר של אחדות

כשם שהתרחישים עבדו כצפוי בקרב מתיישבי איכות חיים ולא בקרב האידיאולוגיים, כך המסרים גם כן השפיעו כמשוער על מתיישבי איכות-חיים ולא על האידיאולוגיים. מתיישבי איכות חיים הגיבו במיוחד למסר של אחדות ישראל, וכאשר נחשפו אליו, השליליות הסמויה והתוקפנות הסמויה שלהם ירדה, והם הפגינו מוכנות רבה יותר להתמודד ולקבל את הדין. המתיישבים האידיאולוגיים, לעומת זאת, שהמסרים היו מיועדים בעיקר עבורם, הגיבו באופן פרדוקסלי ולא צפוי למסרים. כאשר הם נחשפו למסר שהם חוד החנית של עם ישראל ההתנגדות שלהם לפינוי ישובים ולקבלת פיצוי גברה כמו גם הרצון שלהם להאבק באופן חוקי נגד הנסיגה. כמו-כן, המסר הזה הגביר תחושות של כעס ותוקפנות סמויה. למסר של אחדות ישראל הייתה השפעה פחות גורפת על המתיישבים האידיאולוגיים והוא עורר אצלם כעס ורצון להכחיש את המציאות, אבל רק במקרה שנחשפו קודם לתרחיש של נסיגה חד-צדדית ברוב מוחץ. לעומת זאת, כאשר נחשפו לתרחיש של הסכם שלום ברוב מוחץ, למסר של אחדות ישראל הייתה את ההשפעה הצפויה והיא הפחיתה רמות של כעס.

כיצד ניתן להסביר את ההשפעה הפרדוקסלית של המסרים? הסבר אחד הוא שמסרים "מחבקים" הנמסרים על-רקע פינוי ישובים אפשרי נתפש אצלם כמניפולציה לא אותנטית ומעורר כעס והתנגדות. אפשרות שנייה - שמסר שהמתיישבים הם הקבוצה המובילה את עם ישראל מחזקת את עמידתם ואת אמונתם, ומעוררת אצלם את הרצון להוביל מדיניות ולא להיות קורבנות של מדיניות שהם מתנגדים לה.
הערכות פסיכולוגית לפינוי יישובים עתידי ביהודה ושומרון - יולי 2014 / מחקר
בשנים הקרובות תעמוד מדינת ישראל בפני הכרעות גורליות הנוגעות לעתיד השליטה בשטחי יהודה ושומרון. ההחלטות המדיניות שיתקבלו, עשויות לחייב פינוי של עשרות אלפי מתיישבים מביתם, בין אם הדבר יתבצע בהסדר מדיני עם הרשות הפלסטינית, ובין אם תהיה זו החלטה של ממשלת ישראל לסגת באופן חד צדדי משטחי יהודה ושומרון או מחלקם. פינוי מסיבי של מתיישבים משטחי יהודה ושומרון, הכרוך בהרס ישובים ותשתיות עליהן עמלו המתיישבים ועליהן נלחמו והקריבו משאבים ודמים רבים במשך עשרות שנים, טומן בחובו השלכות רחבות היקף ברמה הפרטנית והחברתית, ולכן דורש הערכות יסודית ברמות השונות: הכלכלית, המשפטית, הלוגיסטית, הצבאית והפסיכולוגית-חברתית. הידע המחקרי והיישומי הקיים בתחום פינוי היישובים לוקה בחסר, וזאת בשל היותו מבוסס בעיקר על מחקרים תיאורטיים וסקרים, ללא בחינה אמפירית של תרחישי הפינוי האפשריים והשלכותיהם על ציבור המתיישבים. מטרת המחקר הנוכחי, להוות מקור ידע ייחודי המציע למקבלי ההחלטות כלים בסיסיים ומתוקפים שיאפשרו בחינה מושכלת ומבוססת של אופני הפעולה השונים העומדים לרשותם לאור ממצאי המחקר. המחקר הנוכחי מאפשר לבחון את ההיבטים הפסיכולוגיים של פינוי מתיישבים והרס יישובים ברמה האישית והקבוצתית. הערכות אופטימאלית לקראת פינוי הינה בעלת חשיבות בטווח המידי ובטווח הארוך. בחינת המצב הנפשי של קבוצות מתיישבים שונות טרם הפינוי, תאפשר הבנה טובה יותר של מנגנוני הוויסות והבקרה הקוגניטיביים והרגשיים של המתיישבים לאפשרות של פינוי עתידי, לצד התייחסות לפוטנציאל ולמוטיבציה להתנגדות לפינוי. הבנה נכונה של תהליכים אלו, עשויה להקל על מלאכת הפינוי ולצמצם תופעות של התנגדות אלימה, הסתגלות לקויה, ותגובות נפשיות קשות בקרב המפונים. מחקר זה, מהווה נקודת מוצא להבנת הצרכים הפסיכולוגיים של אוכלוסיה העומדת בפני האפשרות של פינוי עתידי הנכפה עליה, ויאפשר הבנה טובה יותר ומתן מענה יעיל יותר לאוכלוסיה העומדת לחוות טראומה קולקטיבית וטלטלה נפשית, אמונית, אידיאולוגית וערכית. (88 עמ')

תאריך:  28/07/2015   |   עודכן:  28/07/2015
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פיצוי מוגדל לא יפחית התנגדות לפינוי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
אין זו הפעם הראשונה בה מאיים יושב-ראש הרשות הפלשתינית בפרישה. אולם בסביבתו מעריכים שהפעם נראה שזה רציני מבעבר, משום שהפעם גם ננקב מועד. הפרשן לענייני ערבים עודד גרנות דיווח במבט כי אבו מאזן מסמן את מועד פרישתו כבר בספטמבר הקרוב.
26/07/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
פצצת-זמן מתוצרת בית מתקתקת בחצר של מדינת ישראל. הצליל המתריע ברור ומבשר-רע, אך רוב אזרחי ישראל היהודים משתדלים מאוד להתעלם מקיומו. אולי בתקוות-שווא שהאיום הזה, שתוצאותיו החמורות הן ירי מן המארב על ישראלים, בקבוקי תבערה מתנפצים על רכבים החולפים באקראי ומכוניות הדורסות עוברי אורח תמימים אפילו בכבישים עירוניים, ייעלם מעצמו.
25/07/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
נראה כי ההשלכה המיידית של הסכם הגרעין שחתמה אירן עם המעצמות על הרשות הפלשתינית באה לידי ביטוי בפגישת הפיוס של מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז עם הנהגת חמאס בראשות ח'אלד משעל שהתקבלה בתדהמה בצמרת הרשות הפלשתינית ותנועת פתח.
24/07/2015  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
"בצלם מגנה בתקיפות כל פגיעה באזרחים", כך חוזר וטוען ארגון זכויות האדם. אך עד כה הוא לא גינה את אחזקתם של שני אזרחים ישראלים בידי חמאס.
24/07/2015  |  עידן כהן  |   כתבות
אירופה עושה זאת שוב. היבשת שהמציאה את האנטישמיות ויצרה את הנאציזם, היבשת שרצחה יהודים במסעי הצלב ושרפה אותם בימי האינקוויזיציה, היבשת שאפשרה את הקמת תאי הגזים וחסמה את שעריה בפני קורבנותיהם, היבשת שמתיימרת להיות ערש התרבות ובפועל הולידה ברבריות - היבשת הזאת מסירה את העיצומים מעל אירן ומאיימת להטיל אותם על ישראל.
24/07/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   תוכנית ההינתקות  /  מי ומי  
אנטנות הסלולר לא יפונו ממאחז מגרון  /  איתמר לוין
האיחוד האירופי מציע "קבוצת תמיכה" לישראל  /  עידן יוסף
שוחרר בעסקת שליט והורה על רצח מלאכי רוזנפלד  /  עידן יוסף
בין שני נמרים  /  אליקים העצני
היש לישראל מדיניות בעזה?  /  אליקים העצני
האיסלאם והמלחמה נגד היהודים  /  רבקה שפק ליסק
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il