הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק השידור הציבורי ערכה (יום ב', 3.8.15) את ישיבתה הראשונה, שנמשכה כארבע שעות. בדיון נכחו השר
אופיר אקוניס, חברי כנסת, מנכ"ל משרד האוצר
שי באב"ד, מנכ"ל משרד התקשורת,
שלמה פילבר, הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר קובי אמסלם, האפוטרופוס הכללי וכונס הנכסים הרשמי במשרד המשפטים, פרופ' דוד האן, נציגי ארגוני העיתונאים והעובדים ועוד.
בדברי הפתיחה שלו, אמר יו"ר הוועדה, ח"כ
צחי הנגבי: "סוכם מראש כי בדיון של היום אין הצבעות, ולכן לא צריכה להיות קואליציה ולא אופוזיציה. נפעל בתיאום בכדי לקדם את המטרה החשובה ביחד".
השר אופיר אקוניס: "לכולם צריך להיות אינטרס אחד, שב-1 באפריל 2016 יחל פעול תאגיד השידור הישראלי, שעקרונותיו יהיו איזון, מגוון תרבותי ושידור בשפות שונות. אני רוצה שיובהר כי קיבלנו הכרעה, ראש ה
ממשלה ושר התקשורת, עם שר האוצר, על הארכת פעילות
רשות השידור מיוני עד וסוף ספטמבר, ואם לא היינו מקבלים אותה, כל עובדי הרשות היו עלולים להיות היום מפוטרים. אני עמדתי לבדי מול רבים שייעצו לי לתת לרשות להסגר בחודש יוני, אז לא ציפיתי להכרת תודה, אבל פה יש כפיות טובה".
מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר: "קיבלנו תבשיל מבושל של חוק שעבר שלוש קריאות. עמדנו בפני מצב שברמה המקצועית צריך לראות איך מיישמים את החוק, והסיטואציה הייתה ששום דבר לא התקדם. הגענו למסקנה שצריך להפריד בין כמה דברים כדי להוציא את העגלה מהבוץ, ואם נגיע להסכמות עם העובדים עד אוקטובר, אז נעבור לשלב השני ונקים את המועצה הציבורית. אם נתבוסס בבוץ הזה עוד זמן רב, אין טעם להקים את המועצה".
כונס הנכסים הרשמי, פרופ' דוד האן: "רבים טועים לחשוב שבמסדרת הפירוק אנחנו מתעסקים בהקמת התאגיד החדש - וזה לא כך. לא הוסמכנו לכך ע"י החוק, אלא רק לנהל ולהפעיל את הרשות הקיימת עד שיוקם התאגיד החדש. החוק הקיים כרגע, ואנו נכבד זאת, קובע לקיים את הרשות על כל צוות העובדים שלה. מציאות של אין יוצא ואין בא. אין סמכות לפטר עובדים ואי סמכות להוסיף עובדים".
שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר: "כל עובד שיעזוב, בין אם בפרישה מרצון ובין אם בפיטורים, יקבל את כל התנאים שהובטחו וסוכמו איתו ולא דבר אחר. דיברנו עם ארגוני העובדים על פרישה מרצון של 300 עובדים וכרגע נרשמו רק 21 עובדים. אם לא נצליח להתכנס לכמות עובדים מסיבית, ניאלץ להיכנס לאירוע של מפרק מפעיל, שהוא רשאי לפטר ולהתייחס להסכמי העסקה בצורה אחרת - ועדיין כל עובד שייצא במסגרת הזאת יקבל את כל התנאים. היום יש 1,500 עובדים, ולדעת כל גורמי המקצוע, הגוף החדש שיוקם צריך לנוע בין 700 ל-1,000 עובדים, אז גם במקרה של קליטה מלאה, יש פה פער של אנשים, שאנו מבקשים שישקלו לצאת לפרישה מרצון".
ח"כ
קארין אלהרר (יש עתיד): "אני לא מבינה מה הקשר בין מועד פיטורי העובדים לבין מינוי המועצה הציבורית. הייתם צריכים לעשות זאת מזמן ובטח לא לחכות עד עכשיו. כרגע יהיה מנכ"ל בפועל בלי דין ובלי דיין, שמעליו רק שר התקשורת. נשמע לי לא הגיוני - רוצים לבוא ולומר שאין פוליטיקה בשידור הציבורי - אז בבקשה, תעשו את זה".
ח"כ
אראל מרגלית (המחנה ציוני): "השר אקוניס, אתה ורה"מ לא יצרתם את הבעיה של רשות השידור, אלא נכנסתם לבעיה מורכבת וקיימת. גייסתם את כל חברי הבית, גם מהאופוזיציה, ואנחנו הסכמנו להקמת תאגיד שידור ציבורי, מנותק מפוליטיקה. חייבים להקים את התאגיד עכשיו, וחייבים לבנות אמון עם העובדים. אני פונה לרה"מ ושר התקשורת - עליך למנות מיד את חברי המועצה, כי אחרת נאבד אמון שיש כאן שידור ציבורי עצמאי".
אחיה גינוסר, יו"ר אגודת העיתונאים ירושלים, ביקש מהוועדה לנצל את הדיון להציל את רשות השידור מהחוק שנחקק לפני שנה. אקוניס ציין כי הוא התנגד לחוק ואלהרר ציינה כי רה"מ הצביע בעד החוק. על כך השיב השר אקוניס: "סקופ! הנה נחשף שאקוניס לא מצביע כמו רה"מ בכל דבר ושיש לו דעות משלו! כבר היה שווה לבוא..."
קובי אמסלם, הממונה על השכר והסכמי עבודה באוצר: "אני אומר בכל דיון - עובדי רשות השידור הם לא אויבים של אף אחד. יש כאן בעיה - איך מעוררים מוטיבציה להסכמי פרישה? יש מועד בחוק לסגירת הרשות, וגם התקרבותו לא מביאה לפרישה, מה שאומר שאנו תקועים".
ח"כ עיסאוי פריג' (מרצ) פנה ליו"ר הוועדה ושאל: "אתה רוצה לעבוד לפי רוח המפקד, לתת לכולם לשחרר קיטור, ובסוף להגיד אנחנו הרוב, או לקיים דיון ענייני?" ועל כך השיב לו הנגבי: "הקואליציה תומכת בממשלה ומעבירה את החוקים שלה, אלא אם היא מתרשמת שיש לה יכולת לשפר לאת הדבר הקיים. לא נוציא משהו שרוב הכנסת לא תחשוב שהוא אינו לטובת רשות השידור ועובדיה".
ח"כ
איתן כבל (המחנה ציוני): "העובדים משלמים את המחיר על שנים של ניהול מחפיר. התהליך הזה, שאני עוסק בו שנים, הוא כדי לנסות להפריד את הפוליטיקה מהשידור הציבורי, ועכשיו אנחנו נחזיר את השידור הציבורי לידי הפוליטיקה - היום זה נתניהו ומחר זה מישהו אחר. השאלה איננה פוליטית אלא שאלה דמוקרטית, ולכל נציגי הקואליציה שאינן מהליכוד - שכל אחד ילך לפי צו מצפונו, אחרת זה יהיה לדראון עולם".
ח"כ
נחמן שי (
המחנה הציוני): "הייתי עובד הרשות לפני 45 שנה יו"ר הרשות לפני 15 שנה, וחלק מהדברים נשמעו כבר אז. כל הממשלות רצו לשלוט ברשות השידור, אבל הפעם נדמה לי שהממשלה הזו הצליחה, גם דרך מינויים וגם דרך תקציבים".
ח"כ
ינון מגל (
הבית היהודי): "כמי שעבד ברשות 4.5 שנים, אני שמח שיש מאמץ לשפר את המקום. זו הייתה טרואמה לראות איך כספי ציבור מנוהלים בצורה לא רצינית ולא אחראית. איך הגולם קם על יוצרו, ואנשים דואגים רק לתנאיהם ומשכורתם. פשוט כשזה כסף של המדינה ולא מהכיס של אף אחד, זה נחרב, וכולנו כאזרחים צריכים לדעת את זה".
ח"כ
רועי פולקמן (כולנו) ציין כי "התיקון נראה לי מחורר מהרבה מובנים משפטיים, ואני אינני משפטן" והיועצת המשפטית של הוועדה, הגב' אתי בנדלר, התחברה לדברים ואמרה כי "יש הרבה מאוד שאלות פתוחות בנוסח הצעת החוק. לעניין המימון, למשל, לאחר ביטול האגרה, נוצר לאוצר בור תקציבי, כיוון שנאלץ לממן סכום שלא נערך לו מראש, אך זה לא פוטר אותו ממחויבותו. לעניין פינוי שרונה ופיטורי העובדים - כלל לא בטוח שניתן לסיים את התהליכים בלוח הזמנים הנתון".
יונה ויזנטל, העורך הראשי של רשות השידור: "האוצר הבין מחודש מרס שיש בעיות ומאותו רגע הפסיק לממן את רשות השידור וחונק את הרשות, למרות המחויבות בחוק". פרופ' האן הצטרף לדברים ואמר: "משרד האוצר חונק אותי כספית ואני כמפרק, מפר יום-יום חובות והתחייבויות, כי האוצר לא מעביר מימון".
עמית ליאור, יו"ר איגוד התסריטאים: "כולנו סטטיסטיים בהצגה של האוצר. עד היום איש לא ראה את חוות הדעת המשפטית שלפיה האוצר טוען שאינן חייב להמשיך לממן".
אקוניס: "החוכמה לא ניתנה רק למחוקק או לממשלה. נלך לעשות את שיעורי הבית שלנו, הממשלה, יחד עם אדוני היו"ר ועם היועצת המשפטית, ונדאג להעביר תיקוני חקיקה שיבטיחו את המשך השידורים. גם אני וגם רה"מ סבורים שאין דבר שהתאגיד הזה יעבוד ללא פיקוח. אני מעריך שבהקדם אתם תראו שאנחנו מקדמים את אישור המועצה".
יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "מהדיון ברור שמה שהיה לא יכול להיות, ואנחנו לא יכולים להמר על פרנסתם של 1,500 איש. פה עלו סוגיות רחבות הרבה יותר מכתב המנדט המצומצם שניתן לנו, לפי תיקוני החקיקה שהממשלה והכנסת יזמו. שמענו שורה של הערות ותובנות לגבי התיקונים המוצעים, וננסה לתת מענה לכל אחד מהם. צריכים לוודא שנשמרות זכויות העובדים במעבר לתאגיד החדש, ולשם כך חובה לבנות מחדש את האמון שלהם באוצר".