|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
איפה כדאי ללמוד בינה מלאכותית?

רפורמות חקלאות ודיור אושרו בקבינט

הקבינט החברתי-כלכלי אישר שורה של רפורמות במסגרת הצעת תקציב המדינה לשנים 2014-2015
04/08/2015  |   News1 News1   |   חדשות   |   תקציב המדינה   |   תגובות
השר אריאל. חבר הקבינט [צילום: פלאש 90]

הקבינט החברתי כלכלי אישר (יום ג', 4.8.15) שורה של רפורמות הנכללות בהצעת התקציב לשנים 2015-2014. בפתח ישיבת הקבינט החברתי-הכלכלי, אמר שר האוצר, משה כחלון: "אנחנו מביאים היום שורת רפורמות משמעותיות בהיקף חסר תקדים, שלא נראה כמותו בשנים האחרונות. מטרת הרפורמות היא להביא להסרת חסמים, הקלת נטל הרגולציה, הפחתת מיסים והגדלת הפריון. אין לי ספק שנקבל את תמיכת השרים גם לשורת הרפורמות הללו וגם לתקציב האחראי והחברתי שנציג מחר. הרפורמות יביאו לצמצום פערים, הורדת יוקר המחיה והגדלת ההכנסה הפנויה של אזרחי המדינה".

להלן הרפורמות שאושרו היום בקבינט החברתי כלכלי:

  • הסרת חסמים ליבוא מזון רגיל ("רפורמת הקורנפלקס") - הקבינט החברתי כלכלי אישר פה אחד את הצעת ההחלטה להסרת חסמים בתחום יבוא המזון הרגיל. הרפורמה בייבוא המזון גובשה במסגרת עבודת הצוות לבחינת נושא הייבוא המקביל שבראשו עמד מנכ"ל משרד ראש הממשלה יחד עם מנכ"ל משרד הבריאות, מנכ"ל משרד הכלכלה ואגף התקציבים באוצר. הצוות בחן דרכים להקל משמעותית על הליכי יבוא מקביל של מוצרי מזון לישראל. מטרת הרפורמה היא להביא להקלות בחסמי יבוא מזון באמצעות הבחנה בין דרישות הייבוא של מזון רגיל ורגיש, שינוי הדרישות בהליך הייבוא של המזון הרגיל תוך הגברת פיקוח ואכיפה בדרכי השיווק ואימוץ מודל רגולטורי הנהוג באירופה, בהתאמה לצרכי השוק הישראלי. הרפורמה תאפשר את כניסתם של שחקנים קטנים ובינוניים לשוק ובכך תגביר את התחרות בשוק המזון הריכוזי. הגברת התחרות צפויה להוביל לירידה במחירי המזון הרגיל והגדלת מגוון המוצרים, לטובת הצרכנים.

  • ביטול התכנון בענף הצאן - על-מנת להמשיך ולהביא להפחתת יוקר המחיה בענפי המזון, באמצעות הוזלת מחירי המוצרים המיוצרים מחלב צאן, ובהתאם להמלצות הוועדה לבחינת משטר המכסות בענפי הצאן - עזים וכבשים, אשר הגישה המלצותיה לשר החקלאות ופיתוח הכפר, החליט הקבינט החברתי כלכלי לבטל את התכנון החל על ענפי ייצור חלב הצאן (עיזים וכבשים) מכוח חוק תכנון משק החלב, התשע"א-2011 באופן הדרגתי כך שבשנת 2020 לא יחול עוד התכנון על חלב צאן. ענף חלב הצאן אינו מתנהל באופן חופשי אלא הוא מנוהל, תוך מעורבות ממשלתית גבוהה ביותר, באמצעות תכנון מרכזי ותכנון פרטני של מכסות יצור המוקנות לכל יצרן בענף, בהתאם לחוק תכנון משק החלב, התשע"א-2011. יצרנים הרוצים למצות יתרונות לגודל מוגבלים על-ידי היצור במכסות. תכנון מסוג זה לא מתקיים באף מדינה מפותחת. בנוסף, מחיר ליטר חלב גולמי לחלב צאן אינו מוסדר בחוק, והינו מחיר מוסכם בין המחלבות ליצרנים, המפורסם על-ידי מועצת החלב כמחיר מומלץ, והוא נקבע ביחס למחיר ליטר חלב בקר. המחיר משקף עלות ממוצעת גבוהה ביצור (בשונה מעלות שולית) על-מנת לאפשר ליצרנים הלא יעילים להמשיך ולהתקיים בענף. המשמעות היא שבפועל יצרני החלב היעילים יותר אינם מוכרים את תוצרתם במחיר נמוך יותר למחלבות הרוצות בכך ועובדה זו מביאה לייקור המוצרים הסופיים לצרכן. לפיכך, החליט הקבינט החברתי כלכלי לבטל את התכנון החל על ענפי ייצור חלב הצאן כאמור.

  • ביטול הקרטל בענף הפטם - הקבינט חברתי כלכלי אישר פה אחד את ביטול הקרטל בענף הפטם. הרפורמה תיצור תחרות בין שחקנים מקומיים שונים בענף במטרה להוביל להוזלת מחירים לצרכן הישראלי. משק בית בישראל מוציא מדי חודש כ-200 שקלים על מוצרי עוף. הוצאה זו הינה אחת ההוצאות העיקריות של משקי הבית על מזון כ-9% מסך ההוצאות על מזון) ובפרט של משקי בית בשכבות הנמוכות). מועצת הלול היא בעלת סמכויות שונות בנוגע לענף הפטם, ופעילותה עלולה להוות חסם בפני כניסת שחקנים חדשים לענף ויצירת תחרות. הרפורמה קובעת כי תצומצם פעילותה של המועצה לענף הלול ויבוטלו סמכויותיה בכל הנוגע לענפי הפטם, הרבייה וההודו ולמעשה תיוותר סמכותה רק ביחס לענף גידול ביצים להטלה. מטרת הרפורמה היא ליצור תחרות בין שחקנים מקומיים שונים בענף הפטם, ולאו-דווקא לעודד תחרות מייבוא של פטם, אשר בשל מגבלות כשרות וחיי מדף היכולת לייבאו קטנה מאוד. מטרת יצירת התחרות בין השחקנים המקומיים היא להוביל להוזלת מחירים לצרכן.

  • חיזוק מעמד המגדלים בהתארגנויות בענפי הצומח - לטובת זכויותיהם של המגדלים בענפי הצומח ובהמשך למאמצי הממשלה להפחתת יוקר המחיה החליט הקבינט החברתי כלכלי להטיל על שר החקלאות ופיתוח הכפר ועל הממונה על התקציבים במשרד האוצר להקים צוות אשר יבחן וימליץ לשרים על הצעה לתיקון חוק מועצת הצמחים (יצור ושיווק), התשל"ג-1973 (להלן - חוק הצמחים) כך שיסדיר אפשרות להתארגנות וולונטרית של מגדלים העוסקים בענפי הצומח בתוך 180 יום.
  • הפחתת עלויות ניהול המוצר הפנסיוני - לשם הפחתת דמי הניהול באמצעות צמצום העלויות שכרוכות בניהול המוצרים הפנסיוניים וצמצום ניגודי עניינים בשוק הפצת המוצרים הפנסיונים, לתקן את חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ייעוץ, שיווק ומערכת סליקה פנסיוניים), התשס"ה-2005, בהתאם לעקרונות המופיעים בחוברת השינויים המבניים.

  • הגדלת התחרות בשוק האשראי הקמעוני על-ידי הקמת מאגר מרכזי לנתוני אשראי - בהמשך לעבודת הוועדה הבין-משרדית לעניין חוק נתוני אשראי, החליט הקבינט החברתי כלכלי להאיץ את הליכי חקיקת חוק נתוני אשראי במטרה להגביר את התחרות בשוק האשראי.


  • הגדלת מקורות המימון של חברות נותנות אשראי - הקבינט החברתי כלכלי אישר את הצעת ההחלטה להגדלת מקורות המימון של חברות נותנות אשראי. בהתאם להחלטה, תאגיד שאינו בנקאי יהיה רשאי להנפיק לציבור תעודות התחייבות ולתת אשראי כאחד. המהלך נועד לפתור את בעיית הריכוזיות בשוק האשראי הנשלט כמעט במלואו על-ידי הבנקים. משמעות ריכוזיות זו היא היצע קטן של מקורות מימון למשקי בית ולעסקים קטנים, אשר מוביל להיעדר תחרות ולמחירים גבוהים ללקוח.

  • הרפורמה בדיור - הקבינט החברתי כלכלי אישר את הרפורמה בדיור. הרפורמה שאושרה כוללת 5 צעדים:
  • מיסוי מקרקעין - חוק ההורשה - קציבת פטור ממס שבח בירושה. עד היום, דירה שעברה בירושה והייתה פטורה ממס שבח, הפטור היה עובר באופן אוטומטי ליורשים. על-פי ההחלטה הפטור יוגבל לשנתיים בלבד ולאחר מכן יחול עליו מס שבח מלא (מלבד דירה שעוברת בירושה מבעל לאשתו (ולהפך) או לילד שמתחת לגיל 21 ומקרים אחרים המפורטים בהחלטה);
  • משפרי דיור - קיצור תקופת החזקת דירה בהמתנה - בהתאם למהלך, תקוצר תקופת ההמתנה שבין רכישת דירה חדשה לבין מכירת דירה קודמת, לעניין מס שבח ורכישה כאחד, מ-24 חודשים ל-12 חודשים.
  • יישום המלצות צוות 120 הימים - אימוץ דוח צוות 120 הימים אשר עסק בסוגיית הדיור במגזר הערבי. המהלך יעודד את המגזר הערבי להסדיר רישומים בקרקע.
  • הגדלת היצע הדיור בקרקעות פרטיות - 100,000 יחידות דיור זמינות לבניה בקרקע פרטית. המהלך יעודד בעלי קרקעות לשווק את הקרקע ויסייע לפתרון משבר הדיור, זאת על-ידי מתן הקלות במיסוי לבעלי קרקע פרטיים לתקופה מוגבלת של 3 שנים מיום ההחלטה. המהלך גם מתייחס לייעול פעילות הפיתוח ברשויות המקומיות והסדרת היחסים שבין הרשות המקומית לבין היזם לשיפור התהליך.
  • פישוט הליכי תכנון ובנייה - תחבורה תומכת דיור - ייעול תהליכי הרישוי של דרכים ומסילות ברזל על-ידי מתן פטור מהיתר בנייה לעבודות זמניות, הסמכת הות"ל לתת הרשאה באופן עצמאי ומתן אפשרות למקים הפרויקט הלאומי לפנות לות"ל לקבלת הרשאה.

  • קידום מהיר של תשתיות הביוב לצורך הרחבת היצע בשוק הדיור - הקבינט החברתי כלכלי החליט לבצע תיקוני חקיקה לשם הסרת חסמים בתחום המים והביוב המונעים פיתוח למגורים ולייעול הקמת תשתיות ביוב והשימוש בהם וזאת במסגרת מאמצי הממשלה למצוא פתרון למשבר הדיור. אחד החסמים המרכזיים בפיתוח ושיווק יחידות דיור חדשות הוא הקמה ופיתוח של תשתיות ביוב. על-מנת להגדיל את היצע הדירות אשר יוביל לירידת מחירים בשוק הדיור, הוחלט להסדיר את הקמתם של תשתיות ביוב ואת ההליך התכנוני של תשתיות ביוב.
  • מס משאבי טבע (ששינסקי 2) - הקבינט החברתי כלכלי החליט לשלב בתוכנית הכלכלית לשנים 2015-2016 את תיקוני החקיקה הנדרשים במסגרת יישום המלצות הוועדה להסדרת חלק המדינה המתקבל בעד שימוש של גורמים פרטיים במשאבי טבע לאומיים (דוח ששינסקי 2). הוועדה מצאה כי חלק מהמשאבים הקיימים בישראל מניבים רווחי יתר גבוהים, הנהנים העיקריים מרווחים אלו הן חברות להן ניתנה הזכות לעשות שימוש במשאב, בעוד הציבור בישראל אינו מקבל את חלקו הראוי מרווחי המשאב. כמו-כן מצאה הוועדה כי מודל המיסוי הנוכחי של משאבי הטבע הוא מאוד רגרסיבי, ובשיעורי רווחיות בינוניים עד גבוהים נמוך גם בהשוואה בינלאומית. לאחר בחינת מכלול הנתונים והתרחישים אשר הוצגו בפניה, ולאור הצורך להבטיח את המשך קיומו של ענף משאבי הטבע בישראל, המליצה הוועדה על עריכת שינויים במערכת הפיסקאלית המוצעת על ידה במסגרת טיוטת עיקרי המלצותיה. הוועדה המליצה על עידכון מערכת המס, קביעת תמלוג אחיד אשר יעמוד על 5% והוספת רכיב "מס רווחי יתר". המהלך יגדיל את הכנסות המדינה בכ-500 מיליון ש"ח בשנה.

  • האצת חיבור מפעלי תעשיה לרשת הגז הטבעי - בהמשך להחלטה שעניינה הסדרת משק הגז הטבעי ובמטרה להאיץ את חיבור מפעלי התעשיה ברחבי הארץ לאספקת גז טבעי ובכך להעלות את הפריון ואת רמת התחרות של המשק הישראלי, החליט הקבינט החברתי כלכלי לבצע את תיקוני החקיקה הנדרשים לצורך יישום החלטה זו ולשלבם במסגרת חוק התוכנית הכלכלית לשנים 2015 ו-2016. תיקוני החקיקה נועדו לייעל את התהליכים הנוגעים לחיבור מפעלי התעשיה למקטע חלוקת הגז הטבעי. זאת, לצד שמירה על עקרונות של תקינות ובטיחות מתקני צריכת הגז.
  • אסדרת תחום ביטוחי הבריאות והתוכניות לשירותי בריאות נוספים - הקבינט החברתי כלכלי החליט לבצע צעדים להסדרת שוק ביטוחי הבריאות הפרטיים אשר יורידו את יוקר המחיה, יבלמו את עליית ההוצאה הפרטית על בריאות ויבטיחו את חוסנה של מערכת הבריאות הציבורית.

בפתח הדיון היום בקבינט חברתי כלכלי סיכם אורי אריאל, שר החקלאות ופיתוח הכפר עם שר האוצר, משה כחלון, כי הדיון להורדת יוקר המחיה בירקות ופירות, בדגים וביצים הינה הכרחית ובתנאי שלא גורמים עוול למשק החקלאי הקטן.
ועל כן סיכמו השרים כי נושא הביצים, דגים, ירקות ופירות לא ישונו בחקיקת בזק במסגרת חוק ההסדרים אלא בהסכמה עם המשרד, תוך התייעצות עם החקלאים.

אריאל בירך את שר האוצר כחלון על שיתוף הפעולה למען המטרה המשותפת להוזלת יוקר המחיה תוך שמירה על ענפי החקלאות הישראלית, חיזוק מעמד החקלאים, מניעת ריכוזיות בענפי החקלאות והפחתת מחירי המזון לצרכן.

תאריך:  04/08/2015   |   עודכן:  04/08/2015
מחלקה ראשונה
+פטור גורף ממע"מ על תחבורה ציבורית
23:33 04/08/15  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
מן ההטבה שתחל ב-2016 תיהנה כלל האוכלוסייה  ▪  ועוד: ביטול המע"מ לארבעת העשירונים התחתונים על מים וחשמל  ▪  האוצר: מתווה הביצוע ייקבע בקרוב
(דרעי וכחלון. סיוע ל"שקופים" [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רפורמות חקלאות ודיור אושרו בקבינט
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תקציב המדינה
המלצות לוקר לא ייושמו בתקציב הביטחון הקרוב. כך סיכמו ביניהם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון. על-פי ההסכמות, תקציב מערכת הביטחון לשנת 2015 יעמוד על כ-57 מיליארד שקל, ובשנת 2016 על כ-55.3 מיליארד שקל.
04/08/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
התאחדות חקלאי ישראל ערכה (יום ג', 4.8.15) ארבע הפגנות גדולות בצמתים מרכזיים בארץ - יקנעם, תימורים, הערבה וגילת. שיבושי תנועה רחבים התקיימו בצומת יקנעם וקסטינה, צומת הערבה נסגר, בצומת גילת נחסמו משאיות לכניסת סחורה חקלאית לעזה. החקלאים הגיעו לצמתים עם טרקטורים ושפכו מכלי חלב וחציר ואף הסתובבו עם ארונות קבורה.
04/08/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
משרד האוצר מבהיר (יום ב', 3.8.15) כי בניגוד לפרסומים בתקשורת, תקציבי התחבורה הציבורית והחינוך צפויים לעלות בשנת 2016 במיליארדי שקלים. שר האוצר משה כחלון אומר כי "לא יהיה כל קיצוץ בתקציב התחבורה הציבורית; תקציב התחבורה הציבורית יהיה הגדול ביותר בשנים האחרונות".
03/08/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
התאחדות חקלאי ישראל הודיעה (יום ב', 3.8.15) על מאבק נגד חוק ההסדרים, בעקבות כוונת משרד האוצר לעשות שינויים, במסגרת חוק ההסדרים, בענפי הפטם, הצאן, הדגים והצמחים ולגבי העובדים הזרים.
03/08/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
מנהיג ש"ס אריה דרעי חזר על איומיו (יום ב', 3.8.15) להפיל את ממשלתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אם לא יונהג מע"מ אפס אחוזים על מוצרי צריכה בסיסיים בגרסה הסופית של תקציב המדינה לשנים 2015-2016.
03/08/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   תקציב המדינה  /  מי ומי  
מידע חסר תקדים יימסר לרשות המיסים   /  איתמר לוין
קיצוץ רוחבי של 3% בהוצאות הממשלה  /  איתמר לוין
קיצור הפטורים ממס שבח ורכישה  /  איתמר לוין
וזוהי רק ההתחלה  /  איתמר לוין
קרב שתוצאותיו ידועות  /  אריאל י. לוין
כן להגדלת הגרעון  /  רו"ח ראובן שיף
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כבר בתחילת שנות ה-20 הגתה עדה פישמן רעיון להקמת "משק פועלות גדול "- חווה להכשרה חקלאית, למאתיים פועלות אשר יוכשרו מדי שנתיים במקום    ב-1929 נחרשה האדמה לראשונה והוחל במרץ בעבודות ת...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי-יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם. בארגון דמוקרטי אלה העקרונות...
איתמר לוין
איתמר לוין
מחיר הרפורמה המשפטית במעמדה של ישראל    בכירי הממשלה והקואליציה חוזרים לימי השיסוי    נתניהו מתנהג כמו לפני המלחמה וכעת זו סכנה קיומית    סמוטריץ' בטוח שהמצב הכלכלי מצוין    טקס המשואו...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
איתמר בן-גביר, השר לביטחון לאומי, מייעד לתפקיד המפכ"ל את קצין המשטרה אבשלום פלד, שעסק בבנייה לא חוקית בביתו תוך סיפוח שטח פתוח לביתו וגידורו
רוני מזרחי
רוני מזרחי
אם שכר ממוצע של פועל בניין פלשתיני עמד על כ-400 שקלים בממוצע ליום, הרי ששכר על עובד מיובא ממדינות אחרות יעמוד על כ-1,000 שקלים לפחות, כלומר פי 2.5 יותר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il