|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

דורנר: "הודאה היא ראיה חשודה"

דורנר מאמינה בחזקת החפות היא לא מאמינה בכתר השווא שהעניקו להודאה - "מלכת הראיות" היא הייתה היחידה שזיכתה את סולימן אל עביד היא לא שלמה עם עונש המוות אשר גזרה על דמיניוק
04/04/2009  |   ענבל בר-און   |   מאמרים   |   זכויות אדם   |   תגובות
מסתייגת מעונש המוות. אינה מאמינה בהודאות שנגבו בתנאי מעצר [צילום: יח"צ]

טלו קורה
דורנר מדגישה כי מתנגדי השפיטות הגדולים ביותר קבלו על בית המשפט העליון כי לא ביטל את ההינתקות, מה שמעיד כי הגם שמתנגדי השפיטות גורסים לאי-ניטרליות של בית המשפט העליון, הם היו רוצים לראות שפיטות, כאשר זה מתאים להם

מלכת הראיות?
לשיטתה, הודאה היא ראיה חשודה. היא מציינת מחקרים שהראו כי אנשים מודים גם במעשים שהם לא עשו, בשל לחצים שונים, חיצוניים ופנימיים. זאת בייחוד כשמדובר בנאשם שמסר את ההודאה בתנאי מעצר

דורנר: אין 'חזקת חפות' לפוליטיקאי שסרח
רותי אברהם
יו"ר מועצת העיתונות שופטת העליון לשעבר דליה דורנר בכינוס בנושא שחיתות ציבורית: במרחב הציבורי "אין חזקת חפות" * השר חיים רמון חזר "היישר מהכלא" לתפקיד הרם * שר המשפטים דניאל פרידמן עבר על החוק
לרשימה המלאה

דורנר: המערכת הפוליטית מחסלת את העליון
איציק וולף
השופטת (בדימ.) דליה דורנר בפורום קיסריה: "המערכת הפוליטית מחסלת את בית המשפט העליון" * "אם לא תהיה לנו מערכת משפט עצמאית, זה יסכן את הדמוקרטיה הישראלית", אמרה
לרשימה המלאה

דוח דורנר אומץ במלואו על-ידי האוצר
מחלקה ראשונה
ראש הממשלה ושר האוצר סיכמו על אימוץ הדוח הממליץ על הגדלת הקצבאות באופן משמעותי ל-40 אלף ניצולי שואה
לרשימה המלאה

"דורנר תמכה בחשיפת פני החשודים בפדופיליה"
עידן יוסף
כך גילה גלעד עדין, מנכ"ל חדשות 10 * עוד אמר כי קיבל גיבוי אתי מלונדון וקירשנבאום ומדן מרגלית
לרשימה המלאה

שופטת בית המשפט העליון (בדימ.), דליה דורנר, עלתה מאיסטנבול לארץ בגיל 10. היא למדה משפטים ב"בית ספר הגבוה למשפט וכלכלה" בתל אביב, ולאחר מכן באוניברסיטה העברית. היא פנתה לפרקליטות הצבאית ובין השאר הייתה הסניגורית הצבאית הראשית ומשנת 1974 כיהנה בתפקיד שופטת בית הדין הצבאי לערעורים, תפקיד שהקנה לה דרגת אלוף משנה. עם פרישתה מן הצבא כיהנה בבית המשפט המחוזי בבאר שבע ואח"כ בירושלים (בין היתר ישבה בהרכב אשר הרשיע את איוון האיום). בשנת 1994 מונתה דורנר לבית המשפט העליון. היא נודעה כפרשנית מרחיבה של חוקי היסוד ושל ההגנות המשפטיות על זכויות האדם. בשנת 2006 נבחרה דורנר לתפקיד נשיאת מועצת העיתונות הישראלית.

פרטים אלו עולים מתוך ראיון אשר קיימו שימי קדוש ואפרים דה-האס עם שופטת בית המשפט (בדימ.) דליה דורנר, וזאת במסגרת סדרת ראיונות עם שופטי-בית המשפט העליון (בדימ.), סדרה אשר פורסמה בגיליון מיוחד, "תשעה מן העליון", של כתב העת 'עלי משפט'. כמו שופטים אחרים שהתראיינו בסדרה זו (שמגר, ברק, זמיר, חשין, טל) גם היא נדרשת לשאלת מיליון הדולר, השפיטות.

דורנר מדגישה כי מתנגדי השפיטות הגדולים ביותר קבלו על בית המשפט העליון כי לא ביטל את ההינתקות, מה שמעיד כי הגם שמתנגדי השפיטות גורסים לאי-ניטרליות של בית המשפט העליון, הם היו רוצים לראות שפיטות, כאשר זה מתאים להם.

למרות מה שנחזה בשנים האחרונות ככירסום האמון בבית המשפט העליון, דורנר מציינת כי עצם העתירות והפניות הרבות לבית המשפט העליון (גם מצד מבקריו הצעקניים ביותר - ע.ב.) מעידה על אמון הציבור בבית המשפט.

לדורנר חשובה ההגנה על זכויות הפרט, מעבר לרטוריקה. על כן, בעתירת הורים לילדי תסמונת דאון חייבה את הממשלה להקצות כ-120 מיליון שקל מתקציב החינוך לצורך קיום הצו שניתן בעתירה. הכנסת, לדבריה, מחתה על כך שבג"צ חייב אותה לקיים חוק שהיא חוקקה.

היא מתנגדת לגישת ברק אשר מקנה פירוש מרחיב לזכות. היא מעדיפה ליתן פירוש מצמצם לזכות, אך לדאוג לקיומה. כמו זמיר, אשר במשך כל הראיון עימו הזים בעובדות את המיתוסים אודות "הפרוטוקולים של בית המשפט העליון", כך גם דורנר: היא מציינת כי "השופטים הכי אקטיביסטים היו השופטים משנות החמישים, שעל בסיס הכרזת העצמאות בלבד הנחילו לנו את זכויות האדם".

היא מציינת בסיפוק רב את כוחו המרתיע של בג"צ. לא פעם עותר עותר לבג"צ, ורק לאחר שהגיש עתירתו הרשות השלטונית נענית למבוקשו. יש ולא מגיעים כלל לידי כך היות שהרשות השלטונית מראש בוחנת את החלטתה במשקפי בג"צ.

עם זאת, היא מדגישה, "בג"צ אינו מנהל את המדינה, רק מעביר עליה ביקורת שיפוטית". בניגוד לתדמית ולפיה בית המשפט מורכב מעור אחד היא מדגישה כי מדובר ב"תזמורת של סוליסטים".

היא סבורה שאחת ההחלטות הנכונות הייתה לפתוח את שערי בית המשפט "בפני ארגונים ועמותות ציבוריות, ולא רק בפני אלה שתובעים תביעה אישית". היא מגלה הערכה רבה לשופטים בעלי השכלה תורנית בהרכב בית המשפט. היא מציינת כי מתמחה בעל השכלה תורנית סייע לה בכתיבת פסק הדין בעניין בג"צ 1514/01 גור ראיה נ' הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, פ"ד נה(4) 267.

בניגוד לתדמית של "בג"צ האנטי דתי" היא מציינת כי "כשמוגש בג"צ בענייני דת ומדינה, נשיא בית המשפט העליון משתדל לשבץ שופטים שומרי מסורת להרכב".

שיקול דעת שיפוטי בענישה
סולימאן אל עביד [צילום: חדשות 10]

דורנר נדרשת גם לשאלת שיקול הדעת השיפוטי בענישה: לשיטתה, מצד אחד מתן שק"ד רחב מדי לבית המשפט העליון בתחום הענישה עלול לפגום בעיקרון החוקיות, ומאידך, עונשי מינימום יגבילו את שיקול הדעת השיפוטי. היא מנצלת את אותה הזדמנות להתריע בפני גביית הודאות שווא של נחקרים ומפני זיהוי שגוי של מבצע העבירה.

דורנר הייתה שופטת המיעוט בפרשת סולימן אל עביד וקבעה כי אין להרשיעו על סמך הודאתו. לשיטתה, הודאה היא ראיה חשודה. היא מציינת מחקרים שהראו כי אנשים מודים גם במעשים שהם לא עשו, בשל לחצים שונים, חיצוניים ופנימיים. זאת בייחוד כשמדובר בנאשם שמסר את ההודאה בתנאי מעצר.

נושא חזקת החפות קרוב לליבה. היא קיימה סמינריון בנושא "היבטים חוקתיים במשפט הפלילי" במכללת 'שערי משפט' וגם כתבה מאמר בנושא הודאות שווא (ד' דורנר "מלכת הראיות נ' טארק נוג'ידאת – על הסכנה שבהודאות שווא וכיצד להתמודד עימה" הסניגור 95 (2005) 5). במאמר זה היא העלתה הצעה לשנות את החוק כך שהודאה תהא טעונה סיוע ולא "דבר מה" בלבד, שיידרש פרט כלשהו הכלול בהודאה, שהמשטרה לא ידעה עליו בעת שההודאה נמסרה.

היא נדרשת גם לשאלת עונש המוות (כאשר ישבה במשפט דמיניוק גזרה עליו עונש מוות). היא מציינת כי עונש מוות אינו מרתיע; השופט המיתולוגי אגרנט, אשר היה גם המורה שלה לדיני עונשין, סיפר כי באנגליה היו תולים כייסים בכיכר העיר, "מה שלא מנע מכייסים אחרים, בעת הצפייה בעונש, לכייס את הצופים".

הגם שבמשפט דמיניוק לא היה ספק בידה כי "מי שעומד מולנו הוא איוון האיום", היא חשה הקלה מפסק דינו של בית המשפט העליון אשר זיכה את הנאשם, וזאת בשל הראיה כי אדם אחר הוצאה להורג כ"איוון האיום".

עד כמה היא תומכת בקיומה של חזקת החפות ניתן ללמוד מפסק הדין אודותיו היא מצטערת: היא השאירה במעצר נער בן 15 אשר השליך אבנים על שוטרים בכביש בר-אילן. בדיעבד, לשיטתה, הייתה צריכה לשחררו "גם אל מול הסיכון שישוב לזרוק אבנים". מבין השיטין משתמעת האימרה "עדיף ש-10 פושעים יצאו לחופשי מאשר שחף מפשע יורשע בדין".

"עבודת פרך"
הצטערה שלא השתתפה בבג"צ הקיום בכבוד

כמו השופטים האחרים, גם היא מדברת על העומס הרב אשר מוטל על שופטי בית המשפט העליון, אשר דנים בכ-13,000 תיקים בשנה. לשם השוואה, בשוודיה דנים בכ-100 תיקים לשנה, עם מספר זהה של שופטים. היא מתארת "עבודת פרך".

עם זאת, בניגוד לכמה מעמיתיה אשר סוחבים תיקים גדולים הביתה, את השבת היא מקדישה למשפחה. את 'עבודת הפרך' היא מותירה לאמצע השבוע, כ-13 שעות ביממה, משמונה בבוקר עד לתשע בערב. "אלו חיים קשים" היא מציינת, לא כמו בבית המשפט המחוזי, "שם היה לה אוויר". לשיטתה, יש להוסיף ערכאת ערעור (כפי הנראה כוונתה בין בית המשפט המחוזי לעליון, ע.ב.) בכדי להקל את העומס אשר מוטל על השופטים.

במהלך ימי שפיטתה בעליון צברה 425 ימי חופשה שלא ניצלה. עם זאת, ישנו דבר אחד שלא הספיקה לעשות בימי שפיטתה: לקבוע קריטריונים לקיום בכבוד.

תאריך:  04/04/2009   |   עודכן:  05/04/2009
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דורנר: "הודאה היא ראיה חשודה"
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מנסה להבין
5/04/09 00:49
2
לואיס קרול
5/04/09 16:10
3
היתה אלוף בתחומה
5/04/09 18:58
4
י.ש
5/04/09 21:37
5
צדק חברתי
10/04/09 23:10
6
נחום שחף
17/04/09 15:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במאמרושל חברי ועמיתי עו"ד אריאל לוין "אל תושיבו את האבות על הספסל", תולה המחבר את האחריות להעדר שיוויון בחלוקת אחריות הורית בין אב לאם, בסטריאוטיפ קדום וארכאי לפיו תפקידה הקלאסי, שלא לאמר: "המסורתי" של אם הינו גידול ילדיה, ובלשון עו"ד לוין במאמרו: ”[על האם] לגדל את הילדים, ולכן נפטור [את האם] מעול פרנסתם”.
04/04/2009  |  יורם יהודה  |   מאמרים
כמעט כל חיי אני גר בתל אביב, ליתר דיוק - 43 שנים. קרוב ל-30 שנה מתוכן אני מתגורר בסמוך לכיכר מלכי ישראל. ראיתי כאן הרבה מאוד אירועים, ולצערי הייתי עד גם להרבה חילולי שבת סביב אירועים אלו. אבל כמו חילול השבת של היום - כזה דבר עוד לא ראיתי.
04/04/2009  |  איתמר לוין  |   מאמרים
האתר "החושב האמריקני" הציג את הסיפור הזה שהתקשורת האמריקנית והעולמית מתעלמת ממנו. בפגישתם במסגרת ועידת ה-G-20 העניק אובמה למלך הסעודי מחווה שלא נראתה עד היום מנשיא האומה החופשית הגדולה בעולם כלפי שליט ערבי המכיר בסחר עבדים ותומך בג'יהאד. אובמה ניגש למלך הסעודי והשתחווה בפניו. מחווה שאינה משתמעת לשתי פנים אצל הנתינים החיים במשטרי העריצות.
04/04/2009  |  בועז ארד  |   מאמרים
שופט בית המשפט העליון (בדימ.), צבי טל, אשר מוכר לציבור יותר בשל הוועדה שנקראה על שמו, "ועדת טל", אשר גיבשה הסדרי דחיית שירות לגחורי ישיבה, מונה לבית המשפט העליון בשנת 1994. במסגרת סדרת הראיונות אשר ערכו שימי קדוש ואפריים דה-האס עם תשעה שופטי בית המשפט העליון (בדימ.) (ראיונות שפורסמו בכתב העת 'עלי משפט') נשאל טל, כמו קודמיו, אודות אקטיביזם שיפוטי, אודות הפרדת הרשויות, אודות השפיטות ובמקרה הספציפי שלו - אודות הוועדה אשר בראשה עמד.
04/04/2009  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
קיימים שני חוקים עיקריים העוסקים במניעת אלימות במשפחה :
04/04/2009  |  עו"ד יעל גיל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il